Skocz do zawartości

Box dachowy - pomaga czy przeszkadza ?


Tharule

Rekomendowane odpowiedzi

Box by nie zwiększać oporów aerodynamicznych-spalania musiał by znaleźć się za strugą powietrza z szyby czołowej. Jesli wystaje do przodu to struga powietrza z szyby zostanie wtloczona pomiędzy dach a box.

Nota bene jak jadę z knausem (1300kg) to passat pali 14l /100km, raz ciągnęłem przyczepę lekką bez hamulca (czyli poniżej 750kg) z sześcioma jachtami klasy Laser z osprzętem to spalanie =17l/100km. Takie zawirowania były...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Niewiem jaki jest dokładnie wpływ na zużycie paliwa, mi zawsze spalił mniej bo i średdnia prędkość była mniejsza o 10/15 km/h. Ale wiem napewno, że jest duży wpływ na trakcje pojazdu, i z mojego doświadczenia, a przejechałem z boksami pewnie ze 30kkm, najlepiej jak box jest między osiami samochodu przesunięty do przodu.

Edytowane przez KlAn (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale lepiej dociążyć przód niż dodatkowo tył.

 

Tak mi mówił jeden z bardziej doświadczonych. Z boxem nigdy nie jeździłem, ale z rowerami owszem. Nie mam porównianna przodzie a na tyle bo otwiry montażowe belek mam tylko z przodu

Edytowane przez jacekzoo (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale lepiej dociążyć przód niż dodatkowo tył.

 

Tak mi mówił jeden z bardziej doświadczonych. Z boxem nigdy nie jeździłem, ale z rowerami owszem. Nie mam porównianna przodzie a na tyle bo otwiry montażowe belek mam tylko z przodu

Nie wiem czy lepiej, skoro z przodu mamy zespół napedowy, kierowcę i pasażera a z tyłu pusto albo dzieci i bagażnik. Dopiero gdy dociążymy tył to nabiera on neutralności w zakrętach. Idealnie jest mieć równomiernie rozłożoną masę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale lepiej dociążyć przód niż dodatkowo tył.

 

Tak mi mówił jeden z bardziej doświadczonych. Z boxem nigdy nie jeździłem, ale z rowerami owszem. Nie mam porównianna przodzie a na tyle bo otwiry montażowe belek mam tylko z przodu

C4 GP jest najbardziej wrażliwy na miejsce montażu boksa, z tych aut co miałem, przez podatność na boczny wiatr. W golfie czy 406 obydwa kombi nie było to aż tak odczuwalne ale w cytrynie przy boksie montowanym na tyle można było dostać choroby morskiej. Najgorzej było przy wyprzedzaniu tirów, wyjazd zza ekranów, mosty, boczne podmchy wiatru.

Mam dosyć duży box, Pacifik 780 od Thule, 500 litrów

Edytowane przez KlAn (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak jest z boxem albo montażem z tyłu. U mnie w relingach są otwory do montażu belek w takim miejscu że przednie koła rowerów widze przez przednią szybe. Przy takim układzie nie zauważyłem żadnego bujania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak jest z boxem albo montażem z tyłu. U mnie w relingach są otwory do montażu belek w takim miejscu że przednie koła rowerów widze przez przednią szybe. Przy takim układzie nie zauważyłem żadnego bujania.

Astra H kombi też miała na relingach oznaczone miejsca montażu belek, przy których "dziób" boksa był nad górną krawędzią przedniej szyby (spore pudło ok. 400l, norauto bermude 930), i samochód zachowywał się prawie tak, jakby w ogóle boxa nie było (przynajmniej do 120 km/h, powyżej pewnie, było to trochę czuć), dieselek 1.3, palił o 0,5 l więcej niż bez boxa przy tych samych prędkościach. Żadnego bujania, podrywania boxa od dołu, pewnie że trochę wolniej w zakrętach, ale ogólnie - b. neutralnie jak na spore pudło.

Jadąc z przyczepą, boksa dawałbym możliwie do przodu, byle tylko go nie "podwiewały" strugi znad przedniej szyby. Żeby lepiej rozłożyć masy. Tył jest już i tak dociążony cepą i gratami w bagażniku. A że nie ma żadnej uniwersalnej zasady (każdy box jest inny, kształt będzie decydował o opływie powietrza i tym, czy będzie "współpracował" z bryłą nadwozia - w astrze zgrały się idealnie. Najprościej założyć box i bez przyczepy przejechać się tak do 100 km/h i ewentualnie skorygować położenie.

A co do pytania na wstępie, na obniżenie spalania bym nie liczył, wzrośnie tak czy siak. Pierwszy jedzie samochód z boxem na dachu, opór powietrza jak normalnie z boxem. A zawirowania po opływie tej stodoły i tak wygenerują nieco większy opór przyczepy (strugi powietrza zrobą niezłe wiry między samochodem a przyczepą). Jadąc z przyczepą, jedzie się wolniej, więc jakiegoś dramatycznego wzrostu z powodu samego boxa nie będzie (opór rośnie w kwadracie prędkości) - przynajmniej do 90-100 km/h jeśli to box, a nie rowery. Można jednak kalkulować, szacować, pod warunkiem że nie będzie wiał "wmordęwind" (z punktu widzenia aerodynamiki wiatr w twarz tylko 20 km/h przy naszych np. 90 km/h, to jak jazda z boxem i cepą z prędkością 110 km/h a zatem opory o ok. połowę większe niż przy 90 kmh, i dotyczy to nie tylko boxa, ale i przyczepy - dlatego nawet lekki przeciwny wiatr 10-20 km/h odczuwalnie odbija się na spalaniu, a ewentualne podmuchy wiatru działają jak hamulec).

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do IXa dostałem oryginalne belki też z otworami montażowymi i to jest jakaś pomyłka. Bagażnik po założeniu był skierowany "ku słońcu" :( dźwięki jakie wydawały belki już przy 50-60km/h były nieznośne. Zareklamowałem i otrzymałem w zamian belki thule i problem znikną bo przesunąłem max do przodu, bagażnik się wyrównał i dźwięki/świsty ustały. Testowo założyłem bagażnik jadąc z przyczepą w góry i różnicy w spalaniu nie zauważyłem. Bagażnik będę zakładał jak tylko będzie potrzebny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tzn u mnie w relingach są dedykowane otwory, same belki słychać tak powyżej 100-110, a jak jade z rowerami to mniej słychać. Ale to mi i tak nie przeszkadza bo z dachowym jeżdże tylko z cepą, solo mam platforme na hak. Co znaczy skierowany ku słońcu? Przednia belka była wyżej niż tylna i box zadzierało do góry?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.