Skocz do zawartości

modul haka a zasilanie lodowki


luckyluke

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 166
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

No ja planuję przekaźnik (lub moduł ochrony akumulatora - jeśli będzie dobrze funkcjonował) zlokalizować wewnątrz dolnej kratki wentylacyjnej lodówki - bo tam też mam złącze kabli lodówki i doprowadzających 12V (obecnie u mnie 2 x 6mm2). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Witam!

W aucie mam UniKIT 3P. W momencie gdy włączę lodówkę na 12v przepala mi się bezpiecznik 15A i całe zasilanie do przyczepy zdycha (łącznie ze światłami!).

Nie bardzo mogę zrozumieć załączoną instrukcję do modułu:

1. Co oznaczją liczby przy oznaczeniach kolorów kabli ?

2. Jak według instrukcji ma być zasilany PIN 10 - od akumulatora, przechodzić przez ACC IN, ACC OUT i do PINu10 we wtyczce?

Znalazłem jakieś zdjęcie tej wtyczki, które kiedyś zrobiłem przy okazji rozbebeszania auta i o dziwo PIN2 (ACC IN) we wtyczce modułu nie jest podłączony... Jakoś to musiało działać, bo w poprzedniej przyczepie nie miałem problemów z lodówką (brak zmian po stronie holowinika).

Na marginsie dodam jeszcze tylko, że w instrukcji od lodówki (RM7290) jest napisane że przekrój przewodów ma być 4mm2 jesli ich dlugosc <6m i 6mm2 jesli >6m. Ciekawe jaka instalacja tak ma...

Pozdrawiam,

Andrzej

UniKit3.jpg

wtyczka_LI.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj!
Ten rysunek jest faktycznie w kilku punktach niejasny :hmm: Moim zdaniem:
ad 1) przekrój przewodu / maksymalna jego długość przy założonym przekroju (wygląda na to, że w cm)
ad 2)  pin 10 gniazda powinien być podłączony bezpośrednio do instalacji samochodu "ACC" (nie przez moduł), natomiast pin 9 gniazda dołączony jest do bezpiecznika 15 A, który jest z kolei podłączony do bezpiecznika 30 A, a ten bezpośrednio do klemy plusowej akumulatora, czyli tak, jak widać to na załączonym rysunku dla tych dwóch wyprowadzeń gniazda.  Według mnie, moduł w tej wersji nie bierze udziału w sterowaniu stałym plusem i tym po wł. stacyjki w poz. "ACC".
Te moduły występują w różnych opcjach, więc nie zawsze ich główna wtyczka posiada wszystkie wyprowadzenia czynne (np. brak przewodu).
Stały plus i plus "po stacyjce" sterowne modułem, to rozwiązania opcjonalne. Przez brak opisu, również niejasna jest rola wyprowadzenia modułu "ACC Out".
Przekrój przewodu z tego wyprowadzenia kłóciłby się z takim przeznaczeniem (jeśli miałoby ono służyć do obsługi pin 10). Z drugiej strony, gdyby jednak, to długość tego przewodu jest niewielka, więc i spadek napięcia na tak krótkim odcinku nie będzie jakiś spektakularny (przewód idący dalej, powinien mieć już min. 2mm²
Mając praktyczny dostęp do modułu, można przetestować jego zachowanie i tym samym ustalić prawidłowość podłączeń.
Innym zagadnieniem są przekroje przewodów do lodówki, o których piszesz. Jeśli producent zbytnio nie chciał zaoszczędzić, to po stronie przyczepy powinieneś mieć przewody wychodzące z lodówki min 4 mm² (możesz to przecież sprawdzić). Nie zawsze i nie w każdej instalacji, przewody składające się na dany odcinek obwodu muszą mieć identyczny przekrój (np. 4, czy 6 mm²). Byłoby to najlepszym wyjściem, ale wystarczy, że w samej przyczepie zastosuje się przewody 4 lub 6 mm², a znacznie ograniczy to spadek napięcia tego obwodu. W takiej sytuacji, dalsza część owej instalacji (po stronie samochodu) może mieć np. 2,5 mm². Oczywiście lepiej by było, gdyby i tam zastosować zwiększony przekrój przewodów, ale jak widać z różnych przykładów opisywanych na forum, nie zawsze tak bywa, chyba, że robi się to we własnym zakresie.  
IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Shii Shaa napisał:

Witam!

W aucie mam UniKIT 3P. W momencie gdy włączę lodówkę na 12v przepala mi się bezpiecznik 15A i całe zasilanie do przyczepy zdycha (łącznie ze światłami!).

Nie bardzo mogę zrozumieć załączoną instrukcję do modułu:

1. Co oznaczją liczby przy oznaczeniach kolorów kabli ?

2. Jak według instrukcji ma być zasilany PIN 10 - od akumulatora, przechodzić przez ACC IN, ACC OUT i do PINu10 we wtyczce?

Znalazłem jakieś zdjęcie tej wtyczki, które kiedyś zrobiłem przy okazji rozbebeszania auta i o dziwo PIN2 (ACC IN) we wtyczce modułu nie jest podłączony... Jakoś to musiało działać, bo w poprzedniej przyczepie nie miałem problemów z lodówką (brak zmian po stronie holowinika).

Na marginsie dodam jeszcze tylko, że w instrukcji od lodówki (RM7290) jest napisane że przekrój przewodów ma być 4mm2 jesli ich dlugosc <6m i 6mm2 jesli >6m. Ciekawe jaka instalacja tak ma...

Pozdrawiam,

Andrzej

 

 

Hej,

Widzę że masz dokładnie ten sam moduł i ten sam problem co ja (opisany w #1 poście). Właśnie miałem szukać fachowca co mi poprowadzi dodatkowy przewód od akumulatora do gniazda w aucie, ale uzmysłowiłem sobie że w mojej przyczepie lodówka jest podłączona do pinu 9 razem z oświetleniem wewnętrznym przyczepy i pompką wody. Może powinienem zacząć od poprowadzenia nowej wiązki od lodówki do wtyczki w przyczepie i podłączenia jej pod pin 10 gdyż z tego schematu wynika że instalacja w aucie jest już poprowadzona osobną wiązką niezależną od modułu?

@Shii Shaa

Pod który pin jest podłączona lodówka u Ciebie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kristofer Dziękuję, za rzeczowe podpowiedzi.

Muszę to zweryfikować, ale wydaje mi się, że po zasilanie na PIN10 mam po zapłonie. Ze zdjęcia wtyczki wygląda, że z ACC OUT wychodzi czarny przewód i jeśli idzie do PINu10 to zupełnie nie rozumiem jak to miało by to działać (brak podłączonego ACC IN). Jeśli zaś PIN10 jest zasilany niezależnie od modułu to dlaczego pali się bezpiecznik 15A i znika zasilanie modułu (brak świateł, dźwięku podłączenia/odłączenia przyczepy, itp) po włączeniu lodówki. Muszę dostać się do modułu i dokładnie to posprawdzać...

@luckyluck Dorabiając hak i instalację 3 lata temu, po przeczytaniu kilku wątków na forum wyraźnie zaznaczałem, że interesuje mnie dedykowan wiązka na pin10. Wybrałem polecany, podobno godny zaufania zakład we Wrocławiu... Mam bardzo negatywne doświadczenia jeśli chodzi o sam montaż haka, ale to już inna historia...

Jeśli chodzi zaś o samą lodówkę to liczę na to, że po stronie przyczepy wszystko jest jak należy - PIN10 powinien lecieć na osobne wejście w elektrobloku (Schaudt EBL 209) i tylko lodówka z niego powinna być zasilana.

photo_2018-05-11_14-27-37.jpg

photo_2018-05-11_14-27-24.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda to tak, jakby było coś skopane w podłączeniu gniazda i modułu. W Twoim przypadku, najlepiej sprawdzić większość podłączeń gniazda samochodu, a nawet wszystkie. Aby mieć już całkowitą pewność do poprawności wszystkiego, to zweryfikowałbym też to, co wychodzi z wtyku przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już wiem, jak to jest podłączone. Zasilanie zarówno PIN9 jaki 10 jest pociągnięte jednym przewodem od jakiegoś przewodu w okolicach skrzynki bezpieczników pod kierwonicą. Średnica przewodu z którego jest rozgałęzienie jest taka sama, ale póki nie mogę namierzyć do czego on służy (jak mogę go ogciążyć). Za rozgałęzieniem jest bezpiecznik 15A, który mi się palił - co teraz wydaje się zrozumiałe - zmierzyłem natężenie w tym miejscu po włączeniu obrysówek - ponad 4A, lodówka ma zapotrzebowanie 120W, więc pewnie włączenie awaryjnych, stopu lub jakiegokolwiek dodatkowego odbioru w przyczepie (pompka, światło - nie mam jeszcze led) i już mam więcej niż 15A.

Idąc dalej - przewód zasilający rozgałęzia się w bagażniku auta na:

  •    czerwony, ten przez gniazdo bezpiecznika (w którym jest bezpiecznik 30A - ?) idzie tak jak na instrukcji do PIN 21 i 22 sterownika i PIN9 wtyczki oraz do 85 przekaźnika
  •    czarny - idzie do przekaźnika (87), a dalej z przekaźnika (30) do wiązki haka PIN10

gniazdo ACC-OUT sterownika podłączone jest do przekaźnika (86) i steruje podaniem napięcia na PIN10 po zapłonie.

Przy okazji rzeczy których nie rozumiem:

1. Czemu jak wyjmę przekaźnik z gniazda, a więc jak PIN10 wtyczki przyczepy jest rozłączony to mierząc napięcie na wejściu do elektrobloku od PIN10 i jego masy pokazuje mi 0.02V (jak włączę w tymczasie lodówkę - która przecież nie ma jak działać, to spada do 0.00V)... coś nie tak z masą?

2. Nie mogę zmierzyć poboru prądu przez lodówkę w miejscu bezpiecznika 15A (koło skrzynki bezpieczników kierowcy) - wyłączona lodówka i wszystkie inne odbiory - 0A, jak włączę lodówkę to skacze od 0 do 8. Dla weryfikacji dodałem jednoczesny pomiar napięcia na wejściu Pin10 do elektrobloku drugim miernikiem - przy próbie mierzenia natężenia w aucie napięcie w przyczpie też skacze po włączeniu lodóki, oczywiście jeśli nie mierzę natężenia w aucie i w miejscu multimetra mam bezpiecznik odczyty napięcia w tym miejscu w przyczepie są OK. Możliwe, że przez multimetr lub jego sondy nie przechodzi wystarczający prąd do startu lodówki?

Planuję wizytę w zakładzie, który to instalował lub u elektryka, żeby to poprawić i teraz pytania jak najlepiej, bo chcę już rozwiązanie docelowe (w planach między innymi dodanie akumulatora w przyczepie i być może ładowanie go z auta), a czytając różne wątki trafiam na różne wersje:

1. Czy dopusczalne jest pociągnięcie zasilania dla PIN9 i PIN10 jednym przewodem od akumulatora, czy lepiej puścić oba osobno, z osobnymi bezpiecznikami?
2. W tej chwili wszystkie masy z wtyczki przyczepy mam spięte w aucie z tyłu do karoserii w jednym punkcie. Mam puścić przewód bezpośrednio do klemy - na akumulatorze? A jeśli w punkcie 1 osobne przewody to rozumiem, że masy też osobno?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.05.2018 o 13:44, Shii Shaa napisał:

1. Czemu jak wyjmę przekaźnik z gniazda, a więc jak PIN10 wtyczki przyczepy jest rozłączony to mierząc napięcie na wejściu do elektrobloku od PIN10 i jego masy pokazuje mi 0.02V (jak włączę w tymczasie lodówkę - która przecież nie ma jak działać, to spada do 0.00V)... coś nie tak z masą?

Według mnie po odłączeniu zasilania w obwodach pozostaje jeszcze jakieś tam napięcie - mam tak samo w mojej przyczepie - i jeżeli włączysz odbiornik, to napięcie spada do zera, bo załączasz obwód (w tym masę). Tak więc raczej nie masz się co martwić.

W dniu 14.05.2018 o 13:44, Shii Shaa napisał:

Możliwe, że przez multimetr lub jego sondy nie przechodzi wystarczający prąd do startu lodówki?

Też bym to obstawiał lub końcówki miernika niezbyt dobrze stykają się z gniazdem bezpiecznika.

W dniu 14.05.2018 o 13:44, Shii Shaa napisał:

Czy dopusczalne jest pociągnięcie zasilania dla PIN9 i PIN10 jednym przewodem od akumulatora

sam sobie odpowiedziałeś poniższym zdaniem:

W dniu 14.05.2018 o 13:44, Shii Shaa napisał:

(w planach między innymi dodanie akumulatora w przyczepie i być może ładowanie go z auta)

Jeżeli myślisz o jednoczesnym zasilaniu lodówki i ładowaniu AKU, to według mnie MUSZĄ być 2 przewody "+".

W dniu 14.05.2018 o 13:44, Shii Shaa napisał:

W tej chwili wszystkie masy z wtyczki przyczepy mam spięte w aucie z tyłu do karoserii w jednym punkcie. Mam puścić przewód bezpośrednio do klemy - na akumulatorze? A jeśli w punkcie 1 osobne przewody to rozumiem, że masy też osobno?

Ja bym puścił jeden gruby przewód masowy 6mm2 od "spięcia w aucie z tyłu do karoserii w jednym punkcie" do "-"  AKU. Dzięki temu będzie najmniej roboty. Oczywiście najlepiej by było puścić dedykowane masy dla każdego obwodu o tych samych przekrojach.

Jak robiłem swoją instalację 13 pin w samochodzie to puściłem 2 x "+" (4mm2) oraz 2 x "-" (4mm2), oczywiście bezpośrednio z AKU do gniazda przyczepy plus bezpieczniki i przekaźniki. Tak, dwa przekaźniki bo stały plus także zrobiłem na przekaźniku z włącznikiem w kabinie kierowcy, by móc świadomie załączać oświetlenie w przyczepie. Jakoś nie pasuje mi fakt, że zostawiam samochód bez opieki a w gnieździe samochodu bez nadzoru jest 12V. Nie dosyć, że ktoś może sobie podładować np. telefon, to w gorszej sytuacji może dla jaj zrobić zwarcie i wywalić bezpieczniki w samochodzie. W najgorszym przypadku, może na stałe podłączyć jakiś odbiornik (np. żarówkę) i po powiedzmy dobie z odpalenia samochodu będzie :pupa:

IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opiszę jak działa u mnie lodówka i cała instalacja przyczepy po podłączeniu do auta (nie biorę pod uwagę świateł zewnętrznych przyczepki). Podłączona wtyczka, lecz stacyjka wyłączona: przełącznikiem w przyczepie wybieram pobór z akumulatora auta lub z akumulatora przyczepy-cała instalacja w przyczepie 12V działa (oprócz lodówki), odpalam auto i w przyczepie wyłącza się instalacja 12V (światło, pompka itd), lodówka załącza się i zaczynają współpracować akumulatory (słychać jak przekaźniki w przyczepie przełączają). Jak w przyczepie akumulator słabnie, zaczyna się ładowanie z auta-lodówka dalej działa. Czyli jak mam odpalone auto niczego więcej nie włączę w przyczepie poza lodówką, na marginesie podoba mi się, bo jak zapomnę coś wyłączyć, to i tak wyłączy się po odpaleniu auta (głupio wyglądałaby przyczepka jadąca ze światłem wewnątrz:zarowka:). Bezpiecznik na lodówkę i ładowanie mam 25A, drugi 10 lub 16A (nie pamiętam dokładnie).

W tym wszystkim muszę powiedzieć, że zastosowałem automat, który po przekręceniu kluczyka na zapłon nie pozwoli włączyć lodówki, tylko dopiero po osiągnięciu ponad 13V załączy się przekaźnik w aucie załączający pin 10 (tak dla zabezpieczenia zbyt dużego obciążenia podczas rozruchu i przypadkowym rozładowaniem akumulatora w aucie).

Tak jak wyżej opisywano, ten układ działa poza modułem sterującym. U mnie przewody "siłowe" mam 4mm kw i działa wszystko poprawnie, lodówka chłodzi i instalacja nie grzeje się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...
W dniu 17.05.2018 o 21:25, adaśko napisał:

Opiszę jak działa u mnie lodówka i cała instalacja przyczepy po podłączeniu do auta (nie biorę pod uwagę świateł zewnętrznych przyczepki). Podłączona wtyczka, lecz stacyjka wyłączona: przełącznikiem w przyczepie wybieram pobór z akumulatora auta lub z akumulatora przyczepy-cała instalacja w przyczepie 12V działa (oprócz lodówki), odpalam auto i w przyczepie wyłącza się instalacja 12V (światło, pompka itd), lodówka załącza się i zaczynają współpracować akumulatory (słychać jak przekaźniki w przyczepie przełączają). Jak w przyczepie akumulator słabnie, zaczyna się ładowanie z auta-lodówka dalej działa. Czyli jak mam odpalone auto niczego więcej nie włączę w przyczepie poza lodówką, na marginesie podoba mi się, bo jak zapomnę coś wyłączyć, to i tak wyłączy się po odpaleniu auta (głupio wyglądałaby przyczepka jadąca ze światłem wewnątrz:zarowka:). Bezpiecznik na lodówkę i ładowanie mam 25A, drugi 10 lub 16A (nie pamiętam dokładnie).

 

Troche się podepne.

No i tutaj pytanie jak masz ustawione przełącznik auto/przyczepa podczas jazdy żeby lodówka chodziła 12v i żeby ładowało aku przyczepy? 

Ja mam taki przełącznik z ustawieniem car/... /van - trzy pozycje. IMG_20190409_104344.thumb.jpg.ecf83279d4f0063f2505aeee48c81a08.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przetestowałem. Faktycznie po przelaczeniu na Car pobiera prąd z aku auta. Tyle że u mnie po odpaleniu auta nic nie odcina nic, wszysko chodzi oprócz lodówki na 12V. Aku przyczepy też jest doladowywany jak mam uruchomione auto. 

Probowalem wszystkich ustawień i z zapłonem auta i z wyłącznikami itp i coś mi się wydaje że moja lodówka nie odpala na 12V. Chodzi na gaz i na 230V. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Cześć. A czy da radę brać prąd dla lodówki z auta przez gniazdo 7 pin? Aktualnie mam osobny przewód prosto z akumulatora z bezpiecznikiem 15A. Dobrze że akumulator mam z tyłu 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, MartiNBR napisał:

A czy da radę brać prąd dla lodówki z auta przez gniazdo 7 pin?

Da, można od tego wykorzystać pin od przeciwmgielnych. Pamiętaj tylko aby masę wtedy zwiększyć na odpowiednią. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Jeżeli kogoś interesuje to ostatnio wykonałem moduł świateł przyczepy. Zaprojektowałem go tak żeby był mega wytrzymały. Ma 8 kanałów na których styki robocze są 30A. Kanałów jest osiem czyli można go spokojnie montować pod gniazdo 7pin i wtedy zostają nam dwa wolne. W przypadku gniazda 13pin to możemy jescze nim wysterować 12+ po stacyjce. Czyli załatwia nam całą sprawę. Zaprojektowałem go w taki sposób żeby każdy kto tylko umie czytać mógł go sobie dowolnie zadoptować do swoich indywidualnych potrzeb. Ponadto posiada system diagnostyczny który pozwala w bardzo łatwy sposób zdiagnozować przyczynę nie palenia się świateł w przyczepie. Pokaże nam czy problem leży po stronie holownika czy gniazda i przyczepy. 

dodatkowym jego atutem jest to że w sytuacji awaryjnej na drodze można w łatwy i szybki sposób wykonać awaryjnego przełączenia kanałów w taki sposób żeby oświetlenie było maksymalnie na ile się to da sprawne. Największym jego atutem jest jednak to że wszystkie jego obwody są zabezpieczone osobnymi bezpiecznikami(  bezpieczniki motoryzacyjne a nie żadne szklane czy słupkowe). W modułach że tak powiem sklepowych jest jeden bezpiecznik na wszystkie obwody. W przypadku zwarcia w przyczepie np. na obwodzie świateł pozycyjnych prawych bezpiecznik się przepala i przyczepa przestaje się oświetlać jakimkolwiek światłem. W moim module wyłączy się tylko obwód na którym jest zwarcie a reszta będzie dalej pracować. Dodatkowo zabezpieczyłem obwody sterujące modułem co chroni instalację holownika w razie gdyby wystąpiły inne nieprzewidziane nagłe sytuacje. Zastosowałem również układ eliminujący ewentualne zakłócenia.  Jednym słowem moduł jest tak zaprojektowany że powinien wytrzymać wszystko. Może pracować w każdym aucie w którym w tylnych lampach są przewody do każdego włókna żarówki. Auta które mają sterowane lampy sygnałem cyfrowym odpadają. Odpuściłem sobie automatyczne wyłączanie świateł przeciwmgielnych holownika w momencie gdy jest podpięta przyczepa. Ale jak ktoś by chciał to w prosty sposób można to zrobić. Moduł jest przystosowany do pracy pod napięciem 12V. i z każdym typem żarówki ( włóknowa, led) Wszystko jest osadzone na płytce drukowanej o wymiarach 12x12cm. (To jest jego wada ale nie dało się go zmniejszyć bo stracił by na swojej pancerności i niezawodnośći) a komponenty do jego budowy to nie ostatnia chińszczyzna. Na postoju w stanie jałowym nie pobiera prądu. Gdyby ktoś potrzebował to nie ma problemu bo zleciłem wydrukowanie dziesięciu płytek. A geneza powstania tego cuda była taka że już trzy razy sklepowy moduł mi się spalił. Raz po podpięciu przyczepy z wypożyczalni, drugi raz z powodu impedancji pętli zwarcia a trzeci raz tak bez powodu( och ta jakość). Gdyby ktoś potrzebował to walić śmiało. Zrobię po kosztach. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.