Skocz do zawartości
luckyluke

modul haka a zasilanie lodowki

Rekomendowane odpowiedzi

PLopaPL

Wydaje mi się że 9 i 13

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PLopaPL

Przysiadłem do tematu i pobadałem prąd u siebie. Skoda nie daje prądu na gniazdko gdy nie wyczuwa podpiętej przyczepy - na żadnym pinie nie ma ani 0,1 v. Opiszę sytuację jak wygląda to u mnie, generalnie mam problem z zasilaniem lodówki w czasie jazdy...

 

A: Odpalam auto z podpiętą już przyczepką:

 

1. prąd na pinie 9 i 10 - 13,88v,

2. po uruchomieniu lodówki na 9 pinie jest 13,78, na 10 - 12,55v

 

Na dziesiątym pinie mamy spadek napięcia z 13,78 na 12,55 v. Odkręciłem lodówkę i dostałem się do kabli zasilających. Sprawdzam prąd na 12 v max 1a - 13,42v, a na kablach zasilających grzałkę (12v max 20a) - 11,03v.

 

B: Uruchomiłem lodówkę na patencie (zdjęcie nr 1) - podpięte piny 10 i 11, prąd brany z ładowanego akumulatora:

 

1. prąd na 10 pinie przy włączonej lodówce - 13,07v

 

Sprawdzając prąd zasilający grzałkę 11,7v. Czuć ciepło z tyłu lodówki...

 

 

Pytania do znawców tematu. Dlaczego nie działa na prądzie z pracującego auta? Czy spadające napięcie na wtyczce jest spowodowane cienkimi kablami w 10 i 11 pinie w gnieździe? Gniazdo chciałem rozebrać, jednak dostać się tam do katorga (m.in. demontaż zderzaka...)

 

ZDJĘCIE NR 2 - kable zasilające budkę z auta były kiedyś łatane, najprawdopodobniej ktoś tarł wiązką po ziemi. Też mam z tym problem, że czasem wiązka trze o asfalt. Odkryłem to po ostatnim powrocie z urlopu (odrapana taśma izolacyjna). Przez takie połatane kable występuje duża utrata?

 

ZDJĘCIE NR 3,4 - takie cudo znalazłem w okolicach lodówki. Ktoś wie, jak to powinno być zamontowane, w którym miejscu?

 

 

post-25101-0-19082600-1498934087_thumb.jpg

post-25101-0-41780900-1498934500_thumb.jpg

post-25101-0-43890300-1498934614_thumb.jpg

post-25101-0-04500900-1498934664_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
strus251

Dokladnie. Słabe działanie lodowki lub brak z auta jest spowodowany spadkiem napiecia.

Na 99,99% jest to wina zbyt malego przekroju kabli w aucie (pewnie 1,5mm2 a nie nawet 2,5mm2).

Dla tego na piny 10 i 11 daje sie kable 4-6mm2, totalne minimum to 2,5mm2.

Do tego dochodzi rowniez strata na wiazce w cepce (tu tesz nie masz 4-6mm2 a ci najwyzej 2,5mm2).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PLopaPL

Dokladnie. Słabe działanie lodowki lub brak z auta jest spowodowany spadkiem napiecia.Na 99,99% jest to wina zbyt malego przekroju kabli w aucie (pewnie 1,5mm2 a nie nawet 2,5mm2).Dla tego na piny 10 i 11 daje sie kable 4-6mm2, totalne minimum to 2,5mm2.Do tego dochodzi rowniez strata na wiazce w cepce (tu tesz nie masz 4-6mm2 a ci najwyzej 2,5mm2).

W oryginale nie ma kabli 4mm2 w wiązce przyczepki?

 

Zakładając, że w wiązce przyczepki do zasilania lodówki mam 2,5mm2 to wystarczające będą kable 2,5mm2 w samochodzie?

 

Jak podpiąłem lodówkę pod zasilanie z ładowanego akumulatora napięcie wyglądało następująco: 13,88 na akumulatorze (tyle samo mam na 10 pinie przy wyłączonej lodówce), na wtyczce 13,07v (przy zasilaniu z auta 12,5v), na lodówce 11,7v (11,03v z auta). Tutaj zaskoczenie, lodówka przy prądzie z akumulatora (11,7v) działała rewelacyjnie. Zostawiłem tak na dobę i temperatura utrzymywała się w okolicach 2,5 stopnia

Edytowane przez PLopaPL (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
strus251

nie ma, 2.5mm@ jest standardem, większe to już hand-made ;).

 

Czy w aucie 2,5mm2 wystarczy, hmm może tak, może nie, wszystko jest zależne od długości całej wiązki (auto + cepka), jakości połączeń po drodze itd. 

Na wszystkim są straty i to jest właśnie powód dla którego masz takie spadki napięć.

Bez obciążenia to na pin10 będziesz miał dobre napięcia nawet na 0,75mm2 ale dasz obciążenie i napięcie spadnie a przewody się zwęglą.

 

Tu nie da się powiedzieć jednoznacznie, że 2,5mm2 będzie OK lub nie.

 

Np. 300C (długaśne auto, akku pod maską i wiązka już długa do samego gniazda), ale już np BMW E39 (auto długie ale akkujest w bagażniku więc wiązka do gniazda haka bardzo krótka).

Oczywiście podałem skrajności ale chcę tylko zobrazować dla czego nie da się powiedzieć, będzie OK lub nie.

 

Co do działania lodówki na 11,7V i chłodzenia. Będzie chłodzić ponieważ to jest grzałka i działa tylko ze słabszą mocą. Pytanie czy ta moc którą osiąga będzie wystarczająca jak na dworze będzie +35*C a nie jak teraz okolice 25*C.

 

Może będzie OK a może się okazać, że z ledwością utrzymuje +15*C a to już jak wiemy będzie za ciepło. Wszystko jest dobre pod warunkiem, że spełnia "Twoje" oczekiwania, czy to co już masz będzie OK, pokarze wyjazd w ciepłe dni/ciepłe rejony południa. Według mnie, może być za mało i będzie lodówka niedomagać w trasie. Z drugiej strony, odpowiednio schłodzona prze trasą, jedzenie włożone zimne, może wytrzymać (tylko zamrażalnik poleci więc tu bym nie kład za dużo) ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PLopaPL

nie ma, 2.5mm@ jest standardem, większe to już hand-made ;).

 

Czy w aucie 2,5mm2 wystarczy, hmm może tak, może nie, wszystko jest zależne od długości całej wiązki (auto + cepka), jakości połączeń po drodze itd. 

Na wszystkim są straty i to jest właśnie powód dla którego masz takie spadki napięć.

Bez obciążenia to na pin10 będziesz miał dobre napięcia nawet na 0,75mm2 ale dasz obciążenie i napięcie spadnie a przewody się zwęglą.

 

Tu nie da się powiedzieć jednoznacznie, że 2,5mm2 będzie OK lub nie.

 

Np. 300C (długaśne auto, akku pod maską i wiązka już długa do samego gniazda), ale już np BMW E39 (auto długie ale akkujest w bagażniku więc wiązka do gniazda haka bardzo krótka).

Oczywiście podałem skrajności ale chcę tylko zobrazować dla czego nie da się powiedzieć, będzie OK lub nie.

 

Co do działania lodówki na 11,7V i chłodzenia. Będzie chłodzić ponieważ to jest grzałka i działa tylko ze słabszą mocą. Pytanie czy ta moc którą osiąga będzie wystarczająca jak na dworze będzie +35*C a nie jak teraz okolice 25*C.

 

Może będzie OK a może się okazać, że z ledwością utrzymuje +15*C a to już jak wiemy będzie za ciepło. Wszystko jest dobre pod warunkiem, że spełnia "Twoje" oczekiwania, czy to co już masz będzie OK, pokarze wyjazd w ciepłe dni/ciepłe rejony południa. Według mnie, może być za mało i będzie lodówka niedomagać w trasie. Z drugiej strony, odpowiednio schłodzona prze trasą, jedzenie włożone zimne, może wytrzymać (tylko zamrażalnik poleci więc tu bym nie kład za dużo) ;)

 

 

W skodzie akumulator mam pod maską... Auto długości 4,86 m. Czyli ludzi, którym lodówki chodzą tak jak książka pisze (przy temp. 35 na dworze) policzyłbym na palcach jednej ręki?

 

Musiałbym się dowiedzieć, jak sobie radzą ci, którzy jeżdżą na południe. Czy mają przerabiane instalacje?

 

EDIT:

 

Wpadłem teraz na taką myśl, ale najpierw kilka pytań.

 

Czy kabel z 10 i 11 pinu idzie bezpośrednio do lodówki? Jeżeli tak, to wystarczyłoby przełożenie kabli w cepce na 4mm2? Chodzi mi o to, że nie chciałbym w nowym egzemplarzu wybebeszać pół auta i zmieniać dwa kable. Zapewne skończyłoby się to utratą gwarancji, lub kosmiczna fakturą przy wymianie w serwisie. Poza tym nie wiem, czy elektryk z serwisu zrobi to tak jak fabryka...

Wracając do tematu wymiany kabla w cepce. Przy włączonym zasilaniu lodówki na wtyczce mam zasilanie 12,5. Po drodze do lodówki ucieka mi 1,45v. Czy zmiana kabli na grubsze zmniejszy tutaj straty i pozwoli utrzymać napięcie na poziomie ok. 12v przy lodówce?

Edytowane przez PLopaPL (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
strus251

no własnie, czy przerabiają czy nie zależne jest od potrzeb (jak zimno ma być) i samego sprzętu (są lodówki które maja bardzo małe grzałki na 12V i tam co byś nie zrobił to i tak będzie licho a są takie które na 12V wszystko zamrażają w środku bo jest tak silna grzałka)..

Są tacy co im wystarcza a są tacy co nie i przerabiają.

A są tacy co jeżdżą z odpalonym gazem i tez jest dobrze ;)

Wszystko według potrzeb, dla tego napisałem Ci, jeżeli Tobie wystarcza, tak zostaw, jak nie to musisz zwiększyć przekrój kabli i tyle. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PLopaPL

no własnie, czy przerabiają czy nie zależne jest od potrzeb (jak zimno ma być) i samego sprzętu (są lodówki które maja bardzo małe grzałki na 12V i tam co byś nie zrobił to i tak będzie licho a są takie które na 12V wszystko zamrażają w środku bo jest tak silna grzałka)..

Są tacy co im wystarcza a są tacy co nie i przerabiają.

A są tacy co jeżdżą z odpalonym gazem i tez jest dobrze ;)

Wszystko według potrzeb, dla tego napisałem Ci, jeżeli Tobie wystarcza, tak zostaw, jak nie to musisz zwiększyć przekrój kabli i tyle. 

 

nie wiem, czy zauważyłeś odpowiedź edytowaną część mojego posta... Wrzucam raz jeszcze:

 

 

 

Wpadłem teraz na taką myśl, ale najpierw kilka pytań.

 

Czy kabel z 10 i 11 pinu idzie bezpośrednio do lodówki? Jeżeli tak, to wystarczyłoby przełożenie kabli w cepce na 4mm2? Chodzi mi o to, że nie chciałbym w nowym egzemplarzu wybebeszać pół auta i zmieniać dwa kable. Zapewne skończyłoby się to utratą gwarancji, lub kosmiczna fakturą przy wymianie w serwisie. Poza tym nie wiem, czy elektryk z serwisu zrobi to tak jak fabryka...

Wracając do tematu wymiany kabla w cepce. Przy włączonym zasilaniu lodówki na wtyczce mam zasilanie 12,5. Po drodze do lodówki ucieka mi 1,45v. Czy zmiana kabli na grubsze zmniejszy tutaj straty i pozwoli utrzymać napięcie na poziomie ok. 12v przy lodówce?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
strus251

Więc tak,

Zmiana w nowym aucie na pewno będzie problematyczna, masz rację.

Zamiana kabli w samej cepce może polepszyć sprawę ale nie musi, w aucie możesz mieć zastosowana wiązkę gdzie kable są 1,5mm2 i wtedy nic, lub bardzo niewiele to pomoże.

Czy kable we wtyczce z pin 10 i 11 idą do lodówki, tak być powinno ale bez sprawdzenia się tego nie da potwierdzić, może przechodzić jeszcze przez płytę sterującą np lub być połączone jakoś inaczej. Trzeba to sprawdzić. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PLopaPL

Kolejne pytanie, przewód 2,5mm2 ma średnicę żyły (bez otuliny) 1,78 a 4mm2 to 2,25?

 

Ewentualnie zostaje coś takiego: http://allegro.pl/2x-wklad-chlodzacy-do-lodowki-turystycznej-curver-i5978509057.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&ev_campaign=plasma-curver...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
strus251

przewód 2,5 ma przekrój 2,5 a 4 ma 4 ;). Otuliny się nigdy nie podaje.

trzeba by to policzyć (nie sprawdzam twoich wyliczeń), ale przewodów nie podaje się w średnicy tylko w przekrojach. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PLopaPL

Mam różne kable, kabelki i kabeleczki chodzi mi też o sprawdzenie w samochodzie. Słabo rozpoznaję kable po przekrojach ;)

Edytowane przez PLopaPL (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
strus251

dobrze podałeś wartości.

2,5mm2 to 1,8mm

4mm2 to 2,2mm

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PLopaPL

Trzeba będzie pomierzyć ;).

 

Na otulinie znajdzie się informację o przekroju kabla?

Edytowane przez PLopaPL (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
jacekzoo

Jak jeszcze się nie ,,wyjadła,, to znajdziesz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×