Skocz do zawartości

12v w czasie jazdy


Vandi

Rekomendowane odpowiedzi

Mam mały problem. Chodzi o 12V w przyczepie z gniazda 7 pinowego.

Przyczepa podczas jazdy pobiera prąd standartowo z bolca od świateł tylnych przeciwmgielnych.

Sęk w tym że w galaxie żeby włączyć tylne światła przeciwmgielne trzeba najpierw włączyć przednie.

Efekt: Choinka. Brakuje tylko koguta na dachu.

 

Co z tym fantem zrobić. Czy można napięcie wziąć ze świateł postojowych. Teraz i tak trzeba na światłach jeździć a lodówka miała by swoje 12V

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

No u mnie w mondziaku jest tak samo... jedyny ratunek to jazda bez świateł pozycyjnych, ale z halogenami. Ciekawe tylko co na to policja :ok:

 

Chyba tu pozostanie Ci przeróbka instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No u mnie w mondziaku jest tak samo... jedyny ratunek to jazda bez świateł pozycyjnych, ale z halogenami. Ciekawe tylko co na to policja :ok:

 

Chyba tu pozostanie Ci przeróbka instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Vandi sporo było dyskusji na ten temat ;), bo ilu forumowiczów tyle zdań a i Polska krajem elektryków w końcu jest :ok:.

Masz kilka rozwiązań:

1. Podciągnięcie do pinu światła p-mgielnego stałego 12V i odłączenie światła w samochodzie i przyczepie (układ prosty, w miarę bezpieczny - wymaga zastosowania 3 wyłączników). O co w nim chodzi? Wiadomo swiatła przeciwmgielnego używasz zazwyczaj tylko na przeglądzie, więc wtedy kiedy jest potrzebne światło przeciwmgielne włącznik który masz od gniazdka w aucie do akku rozwierasz, natomiast zwierasz połączenie p-mgielna auta z gniazdkiem i p-mgielne przyczepy z instalacją 12 v w przyczepie.

2. Zamontowanie kolejnego gniazda 7 pin

3. Zamontowanie gniazda 13 pin

4. Podciągnięcie pod lodówkę prądu z pozycyjnych - pamiętaj tylko że instalacja w aucie do przeciwmgielnych raczej nie jest przystosowana do 105 W :ok:.

5. Inne szalone pomysły ;)

 

PS. Przeszukaj forum bo tam sporo dyskusji było i pomysłów było tyle co elektryków na forum :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Tomii za info. Tak jak napisałeś najbezpieczniejsze i w sumie proste będzie zrobienie tego wg. punktu pierwszego. I tak zrobię. Tylko cholerka za póżno wpadłem na to by sprawdzić te 12V .1 lipca wyjeżdżamy - mało czasu :/

Na domiar złego iskrownik padł mi w lodówce :ok: jeszcze miesiąc temu działał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po przemyśleniu doszedłem dokładnie do tego wniosku petek. Sprawę mam ułatwioną bo mniej więcej po środku samochodu pod siedzeniami włożyłem kiedyś wzmacniacz do którego pociągnąłem przewód 8mm z bezpiecznikiem 10A przed aku.

Także resztę potrzebnego już kupiłem, wyłącznik który założe dodatkowo na końcu wnętrza auta też.

Rozbiorę tylko orginalne gniazdo i spróbuję sie tam podpiąć (w miejsce przeciwmgielnego złącza) . Jeżeli się nie da to pokombinuję z drugim gniazdem :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepnę się pod pytanie.

Mam u siebie w Lagunie fabrycznie wyprowadzone do bagażnika gniazdko na 12V (takie jak do zapalniczki). Czy można z tego gniazdka korzystać jako ze źródła zasilania lodówki. Myślę zrobić tak: kabel przejściówka wetknięty w to gniazdko, wypuszczony pod klapą bagażnika i poprowadzony do przyczepy w której bym zrobił drugie gniazdko zapalniczkowe lub coś na ten wzór i z tego gniazdka byłby we wnętrzu przyczepy poprowadzony kabelek prosto do lodówki by się chłodziła w czasie podróży.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy można z tego gniazdka korzystać jako ze źródła zasilania lodówki.

 

Musisz sprawdzić w instrukcji samochodu do jakiej mocy jest owe gniazdo. Teoretycznie jest szansa by bezpiecznie z niego korzystać obciążając lodówką z budki :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kup przekaźnik samochodowy w sklepie z częściami elektronicznymi (40A/12V koszt 4,8pln) i wyłącznik, przetnij przewód od przeciwmgielnego (ten idący do bolca w gnieździe) zarób konektory na obu końcach, przewód do bolca podepnij do styku nr 30 na przekaźniku, a drugi przewód pod styk nr 87A, do styku 87 podciągnij plusa (niektóre auta mają osobny bezpiecznik do zasilania przyczepy plus na nim jest bez stacyjki) do styku 85 masa, do styku 86 podłącz przewód zza wyłącznika (tego zakupionego) do wyłącznika podłączasz plus i teraz czy chcesz mieć napięcie w przyczepie po kluczyku (zalecane do lodówki) to podłączasz do plusa po zapłonie, jak wyłącznik jest wyłączony to w gnieździe jest przeciwmgielne, jak załączysz wyłącznik to po włączeniu zapłonu masz napięcie do lodówki, nawet jak zapomnisz wyłączyć wyłącznik a wyłączysz zapłon to napięcia nie będzie i aku przeżyje, lodówka będzie pracować przy przacującym silniku

 

polecam sprawdziłem na własnej przyczepie :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 lat później...

Moim zdaniem - sam tak zrobiłem - lepiej jest puścić przewód akumulator - dodatkowe gniazdo 7 pin pod autem z bezpiecznikiem przy aku. Nie zakłócasz istniejącej instalacji oświetlenia przyczepy i masz prosto z aku 12V do przyczepy.

Petek utwierdziłeś mnie w tym pomyśle podłączenia stałego zasilania na przyczepe.Zastanawiam się tylko czy ciągnąć z akumulatora tylko plus czy też masę..Ilu amperowy bezpiecznik zastosować?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masy na moje nie musisz brać z aku :hmm:  ale napewno musisz zastosować odpowiednią średnice przewodu zarówno do + jak i - Ja miałem 4mm ale tu na forum polecają najczęściej 6mm   :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy od tego, jakie jest gniazdo haka oraz do jakich celów ten plus chcesz pociągnąć (tylko oświetlenie, czy może zasilanie lodówki w czasie jazdy, a może i jedno i drugie) ?

W ostatnim przypadku jeden plus nie wystarczy, a i gniazdo powinno być typu "Jaeger".

Dopiero po ustaleniu tych faktów, można pomyśleć o tym, jaka może być średnica przewodów, wartość zabezpieczenia, sposób połączeń itd.

 

IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zamierzam korzystać tylko z oświetlenia w trakcie postojów podczas podróży i ewentualnie pompki do wody.Wstępnie przerobiłem już instalację przyłączeniową przyczepy.Podpiołem do puszki w przyczepie dodatkowy przewód 2 razy 2.5mm zakończony wtyczką 7-mio pinową.Potem podpiołem na krótko do akumulatora w samochodzie i zadziałało.Mam teraz plan pod ciągnięcia dodatkowego zasilania z akumulatora samochodowego do gniazda przy haku.Myślę o załorzeniu bezpiecznika 5A i włącznika odcinającego dopływ prądu do zasilania przyczepy podczas jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.