Skocz do zawartości

Telewizor, radio samochodowe, anteny oraz elektryka


lbuster

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 6.04.2018 o 13:41, witus napisał:

 


Trzeba sprawdzić czy mają wystarczającą moc do obsługi obecnych tabletów i smartfonów.

(...)



 

Obie ładowarki sprawdzone z GALAXY S8 i różnymi Iphonami,  obie mają po 2A,  a ta Samsunga dodatkowo funkcję  Adaptive Fast Charging ;)

Nokię mam na stałe w aucie do zasilania videorejestratora + kabel usb do ładowania , a tej Samsunga używam jak chce szybko naładować telefon

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obie ładowarki sprawdzone z GALAXY S8 i różnymi Iphonami,  obie mają po 2A,  a ta Samsunga dodatkowo funkcję  Adaptive Fast Charging
Nokię mam na stałe w aucie do zasilania videorejestratora + kabel usb do ładowania , a tej Samsunga używam jak chce szybko naładować telefon



2A to luz. Ja właśnie przetestowałem dwa odbiorniki z xiaomi. Pięknie działa i fantastycznie wygląda.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.04.2018 o 12:56, lbuster napisał:

Posiadając opis kabelków umieszczony przeze mnie na poprzedniej stronie, każdy średnio rozgarnięty użytkownik z miernikiem zrobi wszystko. Według mnie rozgryzienie oryginalnego układu hobby jest o wiele trudniejszym zadaniem.

Ja to wiem, Ty to wiesz, ale jak się jeszcze przekonasz, na forum pojawiają się czasem takie pytania lub pomysły, że można jedynie  :'(:pad:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszły konie po betonie, czyli solar zamontowany :)

W sobotę, niestety, udało mi się jedynie umyć przyczepę, nie starczyło mi czasu na przewiercenie dachu i przyklejenie rurki PCV, przez co w niedzielę kląłem, ale po kolei.

Wybrałem opcję najwygodniejszą, czyli przewody wychodzą w kierunku jazdy/dyszla:

Dach_02_w_kierunku_jazdy.thumb.jpg.0059625bacdaa2cbb8573e476f8f67fe.jpg

Niedzielę zacząłem od wiercenia w dachu :o Po przewierceniu małym wiertłem i upewnieniu się, że nie wiercę w konstrukcji zacząłem wiercić otwornicą. I niestety, ale brzegiem otwornicy trafiłem na jakieś wzmocnienie w postaci metalowej taśmy konstrukcyjnej. Na szczęście było tego z 5 mm, tak więc wygiąłem ja na bok i rurka PCV już wchodziła

20180408_121350.thumb.jpg.77d94955d7289151db184d7980223c23.jpg

20180408_130544.thumb.jpg.b1a300b89363d552df000c4f4ad740dc.jpg

przyklejenie rurki za pomocą Terostat Teroson 2759

20180408_131214.thumb.jpg.52de984b124eaddcff688e49ce24f6fa.jpg

20180408_131320.thumb.jpg.cc39bea8f76c5d7247eadb3a74f187e4.jpg

20180408_131329.thumb.jpg.6ab16c483afd551e4ba0c4951ccd47fb.jpg

No i zaczęły się jaja, bo zacząłem wszystko układać na miejscu i przeciągać przewody przez rurkę, by je wymierzyć. Niestety, ale przewody mi spadały, rurka PCV się ruszała, wszystko było ubabrane uszczelniaczem, ręce do tej pory mam brudne. Musiałem zastosować tymczasowe mocowanie dla przewodów, by nie wypadały.

DLA POTOMNYCH: Rurkę kleić dzień wcześniej!!! I tym razem wybrałbym Sikaflex 252

Po wymierzeniu i zdjęciu tymczasowego mocowania, końcówki MC4 zacisnąłem zaciskarką, poszło na tyle dobrze że stwierdziłem, że nie ma sensu lutować. 

Odłączenie hebla i pierwsze spięcie całej instalacji

20180408_150049.thumb.jpg.6d6f9c6804bf11f688733413ba2e53fe.jpg

odsłonięcie panela, załączenie hebla i....

...i jest, 16,9V w cieniu :winner:

20180408_142659.thumb.jpg.773953fea2f71dce05e64c9f1f9cb7a1.jpg

Skoro tak, no to jedziemy z koksem. Odłączenie hebla, docelowe złożenie przewodów.

20180408_153226.thumb.jpg.60c68fdabe6f732367c7d2d56ce2a276.jpg

Powiem tak, jakoś nie mam zaufania do tych skręcanych końcówek, ale nie miałem wyjścia, skręciłem to wszystko tak mocno, jak dałem radę i kolejna próba - jest OK. Niestety, ale w tym momencie zauważyłem jeden mankament. Po załączeniu zasilania z solara, radio gubiło mi fale. Tak więc niestety, ale muszę wymienić cały kabel, sztukowany nie daje rady:

20180408_154132_kolo.thumb.jpg.1778cce0d39ee0f794e4be3048e65482.jpg

Tak więc muszę znaleźć końcówkę antenową do radia do której włożę standardowy przewód antenowy (domowy). A no i na tą chwilę muszę przeprosić poniższe urządzonka, które zbeształem 

20180331_160647.thumb.jpg.22b66b747b12e952b13d3a5816d1c677.jpg

Być może to nie one są winne, tylko moja instalacja,skoro kable solarne także zakłócają fale radiowe. Potwierdza to fakt, że telewizja jest raczej odporna na te "zakłócenia".

Tutaj widać prześwit mojego mocowania

20180408_162452.thumb.jpg.118812fc4bec2436290491f6a7f58a86.jpg

20180408_162507.thumb.jpg.a46a1b8018893c112dce9eeed8b72910.jpg

20180408_162515.thumb.jpg.bb70d733a8661cb6b6a688391d9120c1.jpg

Zdjęcie panelu z dachu i przygotowanie do klejenia

20180408_164229.thumb.jpg.cfe50e25a9a52dc1bb947fd51605ae0a.jpg

Przetarcie papierem ściernym listw aluminiowych, odtłuszczenie listw i dachu za pomocą SIKA Aktivator 205, po wyschnięciu cienka warstwa Sika Primer 210, poniżej widać, że listwy się błyszczą jak ...

 20180408_181444.thumb.jpg.759e21e6d9a4962f9505c69df3bca42a.jpg

20180408_182048.thumb.jpg.a248fca396caa71a34c6d22452a556c6.jpg

Po około 20 minutach przyszedł czas na klej Sikaflex 252

20180408_182613.thumb.jpg.136ac5b96580a744e106758e734ad920.jpg

Niestety, ale tutaj znowu wyciskanie jest bardzo ciężkie. Dodatkowo na same listwy aluminiowe wycisnąłem prawie 2 tuby, bałem się, że mi zabraknie. Niestety tak to długo robiłem że potem na szybko z teściem wkleiliśmy solar na dachu i zapomniałem cyknąć fotki. Operacja wniesienia panelu z klejem na dach, bez upaprania się, zakończona sukcesem  (oczywiście w dwie osoby).

Po dociśnięciu klej nierównomiernie wyszedł na boki

20180408_190005.thumb.jpg.925d9fa65c269837fd48de397168b1de.jpg

20180408_190017.thumb.jpg.9b1adc031c28ea50f9ff420a4a6a16b2.jpg

jednak myślę, że będzie się trzymać.

Założone i podczepione przewody

20180408_190014.thumb.jpg.8dec981237ebd5a1f079e04809049f1e.jpg

20180408_190343.thumb.jpg.46ba193df23a7a4af12a1864127eccf4.jpg

Pomiędzy panelem a mocowaniem umieściłem dwa korytka, w poniższym umieszczone są połączone ze sobą konektory MC4, co by nie majtały się po dachu

20180408_190415.thumb.jpg.8cfe1bf7e8fd9e45a50c65800223630f.jpg

To wszystko, krytyka z umiarem, bo moje serce tego nie wytrzyma.

 

A na deser...

...takie cudo spadło pół metra ode mnie, gdy stałem na drabinie:

20180408_162642.thumb.jpg.5f47cd7730332f29b26fab33e7220222.jpg

Nie wiem, jak to interpretować, czy to było na szczęście, czy po prostu niedzielna praca w g... się obraca :devil:

Edytowane przez lbuster (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, papamila napisał:

Przepust powinno się założyć "tyłem do jazdy" tak aby pęd powietrza nie miał szans wepchnać tam wody

us

44 minuty temu, jacek00 napisał:

Przecież przewody w przelotce są uszczelnione obejmą, która zaciska się przy dokręcaniu. Raczej woda się tam nie ma jak dostać

Na poprzedniej stronie też była dyskusja na ten temat, jednak

53 minuty temu, papamila napisał:

o dla spokojności pacnij jeszcze trochę uszczelniacza na przewody wchodzace do przejściówki

nie jest głupim pomysłem, tym bardziej, że jak wcześniej pisałem, sam nie ufam tym skręcanym zaciskom.

Zapomniałem o jednym, po godzinie 17:00, gdy solar zobaczył słońce w pełnej okazałości (blisko horyzontu), maksymalnie natężenie prądu jake zobaczyłem wynosiło około 4,5 A, więc chyba nie jest źle. Problem polega na tym, że cepka stoi przy domu od północnej strony, przez co dzienny czas ładowania to coś około 2h. Przez to przez dwa dni akumulator nie doładował się na max'a, ale o tym w następnym poście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz prośba do doświadczonych użytkowników o pomoc, ale najpierw napiszę to, co wiem o nowo zainstalowanych zabawkach, czyli o Sterowniku MT-5 z LCD od regulatora Tracer-2210RN 12V/24V 20A MPPT

Tak więc wszystkie opcje po kolei:

 20180410_192410.thumb.jpg.43454eaf8b349a360362aa08cbe1363a.jpg

Napięcie, jakie jest z solara

20180410_192416.thumb.jpg.f2cc00fba4f93119ed30899246682df9.jpg

Napięcie, jakie jest na akumulatorze oraz aktualny bilans energetyczny, czyli ładowanie z solara minus pobór odbiorników (w moim przypadku jest wieczór i ładowanie wynosi 0A a odbiorniki zużywają 0,7A czyli -0,7A)

20180410_192421.thumb.jpg.a5f6343c438a941f8fad990f6a7645bc.jpg

Napięcie na wyjściu na odbiorniki oraz ile amper one pobierają

20180410_192426.thumb.jpg.200f7bd14874bd35c3b3b9e1e60d5619.jpg

Ustawiona pojemność akumulatora oraz temperatura przy regulatorze (w moim przypadku także przy akumulatorze - zalecane)

20180410_192430.thumb.jpg.f3a2e2e08e424fcf6904dbfced12ba8a.jpg

I właśnie tutaj nie jestem pewien i napiszę to, co mi się wydaję i proszę o Wasze sprostowanie.

Pierwsze to procent rozładowania akumulatora, czyli w powyższym przypadku zostało 56%. Jednak nie wiem, czy jest to 56% do absolutnego zera, czy po konsumpcji pozostałych 56% pozostanie powiedzmy bezpieczne 25% akumulatora i regulator odetnie prąd od odbiorników.

Zgodnie z tabelą zamieszczoną przez Kristofera

5ad26d4ae2d4b_GEL_napicia.jpg.260993048ef08ce57a5fd1f2abaf2ddc.jpg

nie wiem, czy przy dojściu na wyświetlaczu do powiedzmy 25% regulator odetnie zasilanie czy jest on na tyle inteligentny, że gdy na wyświetlaczu dojdzie do 0% akumulator będzie miał jeszcze 25% naładowania i dopiero wtedy zostanie odcięte zasilanie na odbiorniki.

Patrząc na wcześniejsze zdjęcia, napięcie na akumulatorze wynosi 12,8 V co przekładając na powyższą tabelę sugeruje, że akumulator jest w 75% naładowany. Patrząc na wcześniejsze 56% wnioskuję, że jak dojdę do 0% to dopiero wtedy zostaną odcięte odbiorniki a aku będzie naładowany powiedzmy w 25%, co jest granicznym rozładowaniem akumulatora, bo później dochodzi do nieodwracalnych uszkodzeń.

Drugi zagadkowy parametr to kompensacja temperaturowa. Z tego co liznąłem temat na tym forum i w necie chodzi o zmniejszenie ładowania akumulatora, jeżeli temperatura otoczenia (akumulatora) będzie powiedzmy powyżej 25 stopni. Wtedy co każdy stopień Celsjusza powyżej 25 stopni wartość ładowania będzie zmniejszona o 3mV. Przy wyższych temperaturach ładowanie wysokim prądem szkodzi akumulatorowi, tak więc ten parametr pozwala na wydłużenie żywotności AKU.

Także tutaj prośba do Was o weryfikację powyższego oraz czy ustawione 3mV są prawidłowe, bo o tym to już na pewno nie mam zielonego pojęcia. Z tego co pamiętam mam wybór od 1mV do 10mV

20180410_192434.thumb.jpg.bc5974e9aa65b110f9035cec3275df4f.jpg

Znowu pojemność AKU (czy czymś się różni od poprzedniej?) oraz ustawiony typ akumulatora

20180410_192437.thumb.jpg.82a5a822e39c15d1aafcd8d85c34f3f2.jpg

Ustawiony numer 17 oznacza to, że włączaniem/wyłączaniem odbiorników sterujemy manualnie, prawym przyciskiem. W pozostałych numerach sterowanie odbywa się automatycznie w zdefiniowanych godzinach.

20180410_192441.thumb.jpg.ca35e5e1bb1f48cd9084a7a86a2a4f6f.jpg

Ostatnia opcja informuje nas o całkowitym pobranym prądzie w AH i w WH (od zawsze?)

 

A no i udało mi się przylutować kabelki do listwy LED. Nie było to najprostsze, jednak się udało:

20180411_193649.thumb.jpg.be83c086eb08bd5967589b64e6142612.jpg

20180411_193657.thumb.jpg.15c53abc824dae8eee94e6d7ed62b838.jpg

Oczywiście moje luty w porównaniu do lutów Kristofera wyglądają jak krowie placki, jednak działają i to jest najważniejsze.

Podłączone do taśmy led urządzenie to włącznik/sciemniacz dolistwowy z diodą, pierwsze testy są obiecujące, jak zamontuję to opiszę działanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, lbuster napisał:

 

20180410_192430.thumb.jpg.f3a2e2e08e424fcf6904dbfced12ba8a.jpg

I właśnie tutaj nie jestem pewien i napiszę to, co mi się wydaję i proszę o Wasze sprostowanie.

Pierwsze to procent rozładowania akumulatora, czyli w powyższym przypadku zostało 56%. Jednak nie wiem, czy jest to 56% do absolutnego zera, czy po konsumpcji pozostałych 56% pozostanie powiedzmy bezpieczne 25% akumulatora i regulator odetnie prąd od odbiorników.

Zgodnie z tabelą zamieszczoną przez Kristofera

5ad26d4ae2d4b_GEL_napicia.jpg.260993048ef08ce57a5fd1f2abaf2ddc.jpg

nie wiem, czy przy dojściu na wyświetlaczu do powiedzmy 25% regulator odetnie zasilanie czy jest on na tyle inteligentny, że gdy na wyświetlaczu dojdzie do 0% akumulator będzie miał jeszcze 25% naładowania i dopiero wtedy zostanie odcięte zasilanie na odbiorniki.

Patrząc na wcześniejsze zdjęcia, napięcie na akumulatorze wynosi 12,8 V co przekładając na powyższą tabelę sugeruje, że akumulator jest w 75% naładowany. Patrząc na wcześniejsze 56% wnioskuję, że jak dojdę do 0% to dopiero wtedy zostaną odcięte odbiorniki a aku będzie naładowany powiedzmy w 25%, co jest granicznym rozładowaniem akumulatora, bo później dochodzi do nieodwracalnych uszkodzeń.

Tą tabelę należy traktować jedynie orientacyjnie. Ta akurat pochodzi chyba z informacji Varty i dla accu typu AGM. Każdy producent dla swoich akumulatorów może podawać nieco odmienne wartości. Choć generalnie będą one do siebie zbliżone, to tego rodzaju tabelki są przydatne w przypadkach, gdy nie posiadamy jakichkolwiek wiarygodnych danych na temat parametrów posiadanego akumulatora. Jeśli takie parametry są znane, to one decydują o krytycznych wartościach napięć dla posiadanego accu. W Twoim przypadku sprawa jest o tyle prosta, że Twój akumulator, to Rolls Royce wśród akumulatorów, więc jego parametry są szczególnie dobre i oczywiście znane. O akumulatorach pisałem na forum tak dużo i w tak wielu tematach, że w zasadzie wszystko jest do odszukania, dlatego powtórzę jedynie to, co istotne w Twoim przypadku. Musisz pamiętać, że pojemność znamionowa jest podawana dla rozładowywania akumulatora konkretną wartością prądu (najczęściej 0,05 C). Akumulator jest fabrycznie nowy, więc zakładamy, że jego stan jest idealny. Jeżeli nie będziesz czerpał z niego prądu o wartościach wyższych, niż 4,5 A, to możesz przyjąć, że masz do dyspozycji jego pojemność znamionową, czyli 90 Ah (oczywiście, gdybyś rozładowywał go do "zera" - o tym później). Gdyby jednak prąd rozładowania przekraczał owe 4,5 A (niezależnie, jak długo), to rzeczywista pojemność znamionowa akumulatora będzie się obniżać, zależnie od wartości prądu rozładowania. Oczywiście wartości będą proporcjonalne do czasu, w jakim rozładowywanie "tym większym prądem" trwało.
Dla Twojego accu zależności będą następujące:

1.jpg.6b9788ecc9da3c79f7fdc616f4daf2b3.jpg

Powyższe oznacza, że gdybyś rozładowywał akumulator np. prądem " 5 godzinnym" (18 A), to do dyspozycji będziesz miał już nie 90, a 72 Ah do całkowitego rozładowania akumulatora. Całkowite rozładowanie akumulatora, często umownie nazywane "do zera", to w rzeczywistości wykorzystanie 100 % dostępnej pojemności akumulatora - na jego zaciskach mamy wtedy graniczne dopuszczalne minimalne napięcie, na jakie zezwala producent danego akumulatora. Dopiero dalsza eksploatacja takiego akumulatora, spowoduje obniżanie się napięcia do wartości zakazanych, a tym samym trwałe uszkodzenie accu. Może to doprowadzić do całkowitego zniszczenia lub w najlepszym przypadku, do znacznego i trwałego obniżenia jego pojemności, która będzie dalej spadać przy każdym kolejnym użyciu. Jak można z tego wywnioskować, na długość okresu eksploatacji akumulatora ma wpływ nie tylko wartość prądów, którymi rozładowujemy akumulator, nie tylko czas trwania tego rozładowywania, ale również jego głębokość. Zaryzykuję twierdzenie, że właśnie ta ostatnia wartość ma największy wpływ na długość okresu poprawnej pracy naszego akumulatora (zakładając, że akumulator eksploatujemy pod każdym względem poprawnie).
To, co teraz powtórzę, wielu osobom może się wydać dziwne, ale to niestety prawda i należy się z tym liczyć.
Mając akumulator 90 Ah (zwłaszcza bardzo dobry i drogi), między kolejnymi doładowaniami, należałoby pobierać z niego nie więcej, jak ok. 25 - 30 Ah energii. W takim przypadku, moglibyśmy liczyć na jego długie i wydajne życie (dla omawianego accu ok. 1600 cykli). Załóżmy teraz, że między doładowaniami byłoby pobierane z accu ok. 70 Ah. Przy takiej eksploatacji będziemy mieli do dyspozycji jedynie ok. 400 cykli. Czy teraz widać różnicę?
To jest jeden z powodów, dla których zawsze zalecałem planowanie trzykrotnie wyższej pojemności akumulatora w stosunku do przewidywanych potrzeb.
Zwracam jeszcze uwagę, że wszystkie typowe wartości dla akumulatorów podawane są zazwyczaj dla temperatury 20 st. C Niektóre podaje się dla 25 st. C, ale jest to zawsze wyraźnie zaznaczone. Jeżeli temperatura rośnie, to wpływa to drastycznie na obniżenie parametrów i trwałości akumulatora (jest temat, gdzie bardziej szczegółowo to wyjaśniałem).

Wracając teraz do Twoich pytań. Procentowa wartość pozostałej do wykorzystania pojemności accu, podawana przez kontroler na wyświetlaczu jest oczywiście umowna i wynika jedynie z pomiaru napięcia* na accu, czyli nie jest to czysta, realna pojemność do wykorzystania, a ta do chwili odłączenia odbiorników. Aby zrozumieć zależność w tym konkretnym przypadku, trzeba sięgnąć do wartości napięć, które kontroler przyjmuje, jako krytyczne i tak:
* napięcie  ostrzegawcze dla zbliżającego się rozładowania "całkowitego" przyjęto na poziomie 12 V
* napięcie dla rozładowanego akumulatora (wyłączenie odbiorników przez kontroler) 11,1 V
* napięcie krytyczne (ostateczne) całkowicie rozładowanego akumulatora (w 100 % wykorzystana pojemność znamionowa) 10,8 V
Ostatnią wartość osiągniemy tylko wtedy, gdy po wyłączeniu odbiorników przez kontroler, sami manualnie włączymy je ponownie w tzw. trybie awaryjnym (kontroler taką opcje posiada).
Jak widzimy, podane napięcia pracy kontrolera (poza ostatnim - krytycznym) są zbliżone do tych w tabeli "Varty", więc wszystko by się zgadzało.
Napięcia krytycznego nie można już przekroczyć, mimo, że pewne akumulatory w wyjątkowych sytuacjach mogą zejść jeszcze trochę niżej.
Jakby nie patrzeć, taka eksploatacja akumulatora byłaby wyjątkowo "rabunkowa", dlatego zgodnie z tym, co wcześniej napisałem, należy jej unikać, jak ognia.
Urządzenia elektroniczne, akumulatory i wszystko po drodze ma pewien rozrzut parametrów. Jeśli to dla Ciebie ważne, to najlepiej sam przeprowadź na posiadanym zestawie kontrolowane rozładowanie do odcięcia odbiorników przez kontroler, obserwując jego wskazania. Jednorazowe rozładowanie akumulatora do tego poziomu, nie wpłynie na niego negatywnie, jeśli od razu go naładujesz do 100 %

 

22 godziny temu, lbuster napisał:

Drugi zagadkowy parametr to kompensacja temperaturowa. Z tego co liznąłem temat na tym forum i w necie chodzi o zmniejszenie ładowania akumulatora, jeżeli temperatura otoczenia (akumulatora) będzie powiedzmy powyżej 25 stopni. Wtedy co każdy stopień Celsjusza powyżej 25 stopni wartość ładowania będzie zmniejszona o 3mV. Przy wyższych temperaturach ładowanie wysokim prądem szkodzi akumulatorowi, tak więc ten parametr pozwala na wydłużenie żywotności AKU.

Także tutaj prośba do Was o weryfikację powyższego oraz czy ustawione 3mV są prawidłowe, bo o tym to już na pewno nie mam zielonego pojęcia. Z tego co pamiętam mam wybór od 1mV do 10mV

Tak, kompensacja ma za zadanie ograniczyć wzrost rosnącej temperatury akumulatora podczas ładowania.
Dla Twojego akumulatora, wartość wymaganej kompensacji, to 24 mV/°C, czyli ustawiłeś stanowczo zbyt mało.

22 godziny temu, lbuster napisał:

Znowu pojemność AKU (czy czymś się różni od poprzedniej?) oraz ustawiony typ akumulatora

Niczym się nie różni, to wciąż ten sam accu i jego pojemność.

22 godziny temu, lbuster napisał:

Ostatnia opcja informuje nas o całkowitym pobranym prądzie w AH i w WH (od zawsze?)

Od zawsze (sumarycznie), chyba, że zresetujesz kontroler lub odłączysz akumulator.

PS

Robisz wszystko sam, nierzadko pierwszy raz w życiu i starasz się robić to dobrze, a przy tym szczegółowo pokazujesz na forum. Gratuluję Ci wytrwałości, dociekliwości i osiąganych rezultatów, ponieważ wiem, ile czasu i pracy to wszystko wymaga :ok:

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer - a może byś mi wytłumaczył, ale tak na chłopski rozum co pokazuje mój wyświetlacz.Chodzi mi tylko o te ampery na dole.Te pod  symbolem panelu i głównie te co są pod symbolem akumulatora.Te trzecie pod "żarówą" to wiem o co chodzi, bo to jest pobór w amperach, zauważyłem jak wartość zmienia się po włączaniu większej ilości świateł. Mam tylko instrukcję angielską i  kompletnie nie mogę się w tym połapać.

 

IMG_20180415_101550.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wartość aktualnego napięcia i prądu z paneli solarnych.

Wartość napięcia i prądu "na akumulatorze".

Wartość napięcia i prądu "na odbiornikach"

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, Kristofer napisał:

Wartość napięcia i prądu "na akumulatorze".

Dzięki za odpowiedź, ale i tak dalej nie wiem o co chodzi, głównie  tej wartości " prądu na akumulatorze". Te wartości z panelu  chyba rozumiem - tyle amper w danym momencie daje  chyba na akumulator. Ale ten prąd na akumulatorze to jakaś czarna magia dla mnie.Bo skoro panel daje 3,30 Ampera, to akumulator chyba nie może przyjmować/pobierać 4,0 Ampera, bo niby skąd? Ehhhh... nigdy tego nie pojmę....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, kalapan napisał:

Ehhhh... nigdy tego nie pojmę....

To ja spróbuję tak łopatologicznie - jak chciałeś - tak, jak mi się wydaje.

Solar daje Ci natężenie 3,3A przy 16,8V. Tak więc 3,3x16,8=55W

Przeliczając to na napięcie na akumulatorze 13,7V mamy 55W/13,7V=4,01A

Czyli 0,1A  zjadają Ci odbiorniki, 3,91A (4A) jest przekazywane na ładowanie akumulatora.

IMHO

Kristofer, wielkie dzięki za odpowiedź, przetrawię to na spokojnie i jutro coś odpiszę.

Edytowane przez lbuster (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, lbuster napisał:

Czyli 0,1A  zjadają Ci odbiorniki, 3,91A (4A) jest przekazywane na ładowanie akumulatora

To chyba wreszcie  pod kopułą mi zaświtało :)  Teraz już wiem o co chodzi. Ja rozumowałem to błędnie i wydawało mi się , że z panelu idzie na akumulator właśnie 3,30 A, a nie  3,9 A.To teraz wszystko jasne :)  Dzięki Ibuster

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, kalapan napisał:

Dzięki za odpowiedź, ale i tak dalej nie wiem o co chodzi, głównie  tej wartości " prądu na akumulatorze". Te wartości z panelu  chyba rozumiem - tyle amper w danym momencie daje  chyba na akumulator. Ale ten prąd na akumulatorze to jakaś czarna magia dla mnie.Bo skoro panel daje 3,30 Ampera, to akumulator chyba nie może przyjmować/pobierać 4,0 Ampera, bo niby skąd? Ehhhh... nigdy tego nie pojmę....

Pamiętaj, że masz kontroler MPPT, więc przy widocznych na wyświetlaczu wartościach, będzie tak, jak napisał Ibuster - z grubsza, ale kontroler w taki sam sposób to przelicza.

5ad3d564802ce_WskazaniaMT50.thumb.jpg.21ac84ca08802a20ae8fc493fd430349.jpg

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.