Skocz do zawartości

Pływanie pontonem z silnikiem w Chorwacji.


Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 7.06.2021 o 22:28, enanthate napisał:

Jaki silnik (elektryczny, spalinowy?) oraz jak mocny?

Ja bym szedł w spalinowy. W PL do 10kw nie musisz mieć uprawnień, ale wg mnie to mało jak na ponton na morzu.

W dniu 7.06.2021 o 22:28, enanthate napisał:

Jakie uprawnienia trzeba będzie zdobyć i gdzie się kierować? Dodam, iż uprawnienia mogę robić w Niemczech jak i w Polsce. Mieszkam w Niemczech, kilka kilometrów od Dunaju, gdzie także chciałbym od czasu do czasu pływać.

Zrób kurs motorowodny w PL, nasze patenty są honorowane w całej Europie. Zrobisz to w jeden dzień, max weekend i masz temat raz na zawsze z głowy. A warto choćby dla poznania podstawowych przepisów i zasad.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.06.2021 o 09:12, olas1 napisał:

Zrób kurs motorowodny w PL, nasze patenty są honorowane w całej Europie. Zrobisz to

...

 A warto choćby dla poznania podstawowych przepisów i zasad.

TAK!!!

Naprawdę warto wiedzieć co nieco. "Mój" wykładowca nie omawiał zasad wychodzenia z opresji lecz zaszczepił we mnie ciekawość i zainteresowanie tematem nieco głębiej aniżeli zrobienie papieru.

No i zacząłem się kształcić internetową lecz rzetelną podstawową wiedzą teoretyczną z praktyki wynikającą, jaką każdy z nas powinien posiadać i przynajmniej jeden raz mi się ona przydała w drodze powrotnej, z misji ratowania psa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za podpowiedzi. ?

Plan na ten rok wygląda następująco: zdobycie uprawnień w tym roku i ewentualne wypożyczenie "czegoś" na miejscu w Chorwacji (a niech lokalni zarobią!). A zimą, korzystając z corocznej obniżki cen próba zakupu czegoś logicznego na własność. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
W dniu 10.01.2017 o 21:32, ketrab napisał:

Zarejestrowany mam w PZMWiNW czyli w Polskim Związku MOTOROWODNYM i Narciarstwa Wodnego i normalnie do uprawiania rekreacji i sportu a nie na żadne łodzie wędkarskie.

 

PS za pozwolenie na wędkowanie także trzeba zapłacić i to sporo więcej jak za pozwolenie na pływanie ;)

PS 2 - od zeszłego roku również nie trzeba zgłaszać, ani mieć przy sobie listy pasażerów zabieranych na pokład - wielkie ułatwienie w praktyce :)

witam serdecznie . planuje wystartować ze swoim pontonem i dzieciakami do Chorwacji , ale nie znam żadnego konkretnego miejsca , gdzie mógłbym wypocząć , oraz zeslipować mój ponton . Najlepiej plac kempingowy z dostępem do wody , czy mały strzeżony port. 

z góry dziękuje za info 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, stateksieradz napisał:

witam serdecznie . planuje wystartować ze swoim pontonem i dzieciakami do Chorwacji , ale nie znam żadnego konkretnego miejsca , gdzie mógłbym wypocząć , oraz zeslipować mój ponton . Najlepiej plac kempingowy z dostępem do wody , czy mały strzeżony port. 

z góry dziękuje za info 

Cześć.

Prawie każdy kemping nad samym brzegiem oferuje taką możliwość. Wybierz lokalizację, a coś doradzimy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
W dniu 10.03.2023 o 19:37, tomikolec napisał(a):

Część może ktoś się orientuje i udzieli odpowiedzi.Chciałbym do pontonu kolibri 360 d dokupić silnik 13,5 km 2T u nas nie można zarejestrować takiego silnika w dokumenty .Czy w Chorwacji przez to nie będzie problemu aby wykupić winete na pływanie.

Aby wykupić w CRO winietę musisz mieć sprzęt zarejestrowany. Potrzebny jest również patent. Co do silnika, to na morze zdecydowanie spalinowy. Warto też kupić od razu nieco większy, żeby później nie wymieniać, bo zzarobić się na tym nie zarobi. Ja do pontonu 3,40 kupiłem tohatsu 6km i dla trzyosobowej rodziny okazuje się być nieco mały. Teraz rozglądam się za 9,8 km, a ten który mam mimo że przepłynąłem na nim max 10 godzin trzeba będzie sprzedać:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idąc tym kierunkiem, jak masz patent i dodatkowo ok. 8 kg ładowności i wytrzymałości pawęży (ok. 45 kg i 15 km), nie pchaj się w 9,8KM i 209 cm pojemności, uderzaj od razu w Tohatsu lub Mercurego EFI, z pojemnością 333 cm, a nie 9.8. czy 9.9 z 209 cm3. Możesz poszukać wersji 10@15koni, od razu odblokowanej przez sprzedawcę (10-15 i zdaje się nawet 20 lecą na tym samym bloku, w tym ostatnim będzie inny moduł, 10 to zdławiona 15-ka), tabliczka i czapka 10, real 15 (poszukaj info u dystrybutorów, w Nemesie itp.) . Oczywiście kup prawielną wersję 10KM :) . Ale przy trzech osobach dobrym pontonem ze sztywną podłogą i pompowanym kilem powinieneś w dobrych warunkach wyjść do ślizgu bez wysiłku, co przy niby nie za dużej 340-ce obciążonej trzema osobami może być dość trudne na 9,8KM. Nie tylko moc ma znaczenie, ale moment obrotowy, przy silniku o większej pojemności śruby będą  inne, więc zdecydowanie inaczej się to będzie odpychać, nawet jeśli wziąć "prawielne" 10KM vs 9,8KM. Nawet przy spokojnym pływaniu wypornościowym, uciąg jest sporo lepszy, zwłaszcza na morze, gdzie trzeba się zmierzyć z falą, cofką od brzegu czy przybojem, czy nawet wiatrem.

Podobnie, suzuki 10 KM z pojemności 327 cm3

Sa jeszcze pojedyncze sztuki w cenach można powiedzieć "zeszłorocznych", warto zainteresować się tym właśnie teraz, bo nowe dostawy będą droższe.

Yamaha cenowo "odpłynęła". 

Przy krótkiej kolumnie jest to fakt, 2000 zł różnicy, ale 11500 vs 13500 w przypadku Merca robi wyższą cenę, ale to różnica "warta grzechu"  

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobna wielkość pontonu i 9,8hp - pod 200kg obciążenia załogą wejście w ślizg nawet w idealnymch warunkach wymaga już odczuwalnej chwili namysłu (rozpędzania),a przy 3-osobowej rodzinie z czasem waga będzie pewnie rosła. 

W tych małych motorkach 4-6 km, np. Yamaha i Suzuki 139cm3 lepiej sobie radzą niż Mercury 123 cm3, a te 13% pojemności, coś jak ta sama moc z sinika 1.8 vs 1.6, z większego "lepiej brzmi", a w 10-kach masz różnicę 50%, więc 10koni dziesięciu "perszeronom  mechanicznym" nierówne.

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem o tym, ale waga mnie odstrasza. 9,8 waży ok 36 kg, 15 koni to jeszcze dodatkowe ok 10kg. I robi się różnica 6 konny waży 25 kg, 15 konny to już ponad 40 kg (chyba 43). Jak zmieniamy kamping średnio co 4 dni to zbyt dużo żeby samemu się z tym bawić. Waga rodziny też będzie się zmniejszać. Dzieciak już tak chętnie ze stratami nie jeździ :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to dla docelowo 2 osób bierz 10-kę tę mniejszą, tohatsu, merca lub suzuki. I do turystyki docelowo we dwójkę będziesz raczej zadowolony, nawet na morze. Te 9.8-9.9 to przede wszystkim dwucylindrówki, i różnica jest bardzo duża in plus względem silników 4-6 KM jednocylindrowych. Małe jednocylinrówki mimo teoretycznie 50% większej mocy, w sumie niewiele się między sobą różnią (blok i pojemność jest ta sama, różnią się modułem zapłonowym [max. obroty] i gaźnikami [dysze paliwa], i przy 6 KM większym nieco skokiem śruby). Yamaha i Suzuki 4KM pływają nie gorzej niż Mercury/Tohatsu 5KM, a nie widzę między nimi żeby się czuło że jest to 25% mocy na plus na korzyść Merca. Yamaha 5KM (kręci się ciut wyżej niż 4KM, inny moduł, ot i cała różnica) radzi sobie nie gorzej od Merca/Tohatsu 6KM, też żadnego wyraźnego "przyrostu mocy" 6 km Merc/Tohatsu vs 5 KM yamaha nie czuć.

Ale przeskok z jednocylindrowego 6KM na 8-10 koni (oczywiście bierz 10-kę) na dwóch cylindrach będzie bardzo odczuwalny, niby 6 vs 10 km, ale to inny świat. Jako że są jeszcze stare ceny na niektóre silniki (w Nemesie - Merc, Tohatsu), kombinuj. Nowe cenniki z tegorocznej produkcji będą zabijać, z tego co widziałem, np. yamaha chyba już "popłynęła" :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, czyś napisał(a):

No to dla docelowo 2 osób bierz 10-kę tę mniejszą, tohatsu, merca lub suzuki. I do turystyki docelowo we dwójkę będziesz raczej zadowolony, nawet na morze. Te 9.8-9.9 to przede wszystkim dwucylindrówki, i różnica jest bardzo duża in plus względem silników 4-6 KM jednocylindrowych. Małe jednocylinrówki mimo teoretycznie 50% większej mocy, w sumie niewiele się między sobą różnią (blok i pojemność jest ta sama, różnią się modułem zapłonowym [max. obroty] i gaźnikami [dysze paliwa], i przy 6 KM większym nieco skokiem śruby). Yamaha i Suzuki 4KM pływają nie gorzej niż Mercury/Tohatsu 5KM, a nie widzę między nimi żeby się czuło że jest to 25% mocy na plus na korzyść Merca. Yamaha 5KM (kręci się ciut wyżej niż 4KM, inny moduł, ot i cała różnica) radzi sobie nie gorzej od Merca/Tohatsu 6KM, też żadnego wyraźnego "przyrostu mocy" 6 km Merc/Tohatsu vs 5 KM yamaha nie czuć.

Ale przeskok z jednocylindrowego 6KM na 8-10 koni (oczywiście bierz 10-kę) na dwóch cylindrach będzie bardzo odczuwalny, niby 6 vs 10 km, ale to inny świat. Jako że są jeszcze stare ceny na niektóre silniki (w Nemesie - Merc, Tohatsu), kombinuj. Nowe cenniki z tegorocznej produkcji będą zabijać, z tego co widziałem, np. yamaha chyba już "popłynęła" :)

Dzięki serdeczne za info.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.03.2023 o 19:37, tomikolec napisał(a):

Chciałbym do pontonu kolibri 360 d dokupić silnik 13,5 km 2T u nas nie można zarejestrować takiego silnika w dokumenty .

Co to znaczy - nie można ?

Jest ogólnopolski system rejestracji jednostek pływających - rejestracji dokonujesz samodzielnie online:

https://portal.reja24.gov.pl/strona-glowna

Istnieje obowiązek rejestracji jednostek powyżej 750 cm, ale mniejszą jednostkę - z silnikiem - możesz zarejestrować dobrowolnie - taki ponton rejestrujesz jako jednostkę oczywiście motorową.

Co do pontonów i silników - osobiście na swoim jachcie mam ponton 280 cm na 3 osoby i do tego silnik Hondy 2,3 KM i tak to jeździ jak poniżej - ja z tego jestem bardzo zadowolony.

pzdr

Włodek

 

 

IMG_7133.JPG

Edytowane przez BuryKocur (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno dla osób, które nie śledzą aktualności związanych z rejestracją jednostek pływających.

od 31. stycznia br nie istnieją już żadne dotychczasowe rejestry w starostwach dla jednostek np. wędkarskich.

Podobnie utraciły ważność wszelkie rejestracje w związkach motorowodnych i żeglarskich czyli PZMiNW oraz PZŻ.

W roku 2020 weszła w życie ustawa o rejestracji jachtów:

https://www.gospodarkamorska.pl/uwaga-od-1082020-r-nowe-zasady-rejestracji-jachtow-51103 i istnieje obecnie OBOWIĄZEK zarejestrowania wszelkich jednostek w tym rejestrze - nawet jeżeli jest to jednostka o długości poniżej 7,5 metra, ale wykorzystywana dla celów wędkarskich.

Sugeruję poczytać tą ustawę - obecnie rejestrację dokonuje się onlinowo wchodząc na stronę REJA24, do której link podałem wyżej.

Poniżej fragment dotyczący terminów:

"ustawodawca przyjął następującą kwalifikację:

- wpisy do rejestrów dokonane oraz dokumenty wydane do dnia 1 stycznia 2000 r. - przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 1.08.2021 r.

- wpisy do rejestrów dokonane oraz dokumenty wydane do dnia 1 stycznia 2006 r. - przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 1.02.2022 r.

- wpisy do rejestrów dokonane oraz dokumenty wydane po dniu 1 stycznia 2006 r. - przez okres 30 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 1.02.2023 r.

Po upływie tych terminów właściciel każdej jednostki pływającej, zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami, ma obowiązek zarejestrować ją ponownie według nowych zasad.""

Pzdr

Włodek

Edytowane przez BuryKocur (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Włodku, 2T, dwusuw, 13,5km oficjalnie najwyższa moc dopuszczalna bez patentu, lekki, mocny, bez uprawnień, (prawie) same zalety. U nast tego silnika oficjalnie nie "przypiszesz" do łódki - od 2009 r. zakaz wprowadzania do obrotu takich silników. Nawet gdyby zarejestrować, raczej potem się nie wytłumaczysz że ten dwutakt był jednak kupiony przed 2009 r.  

Forum MAZURY.INFO.PL :: - Przepisy unijne a import dwusyfów

Więc może nawet bardziej nie wolno, niż nie można :)

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.