Skocz do zawartości

gdzie aku w hobby 540


mrrruczek2

Rekomendowane odpowiedzi

Ale gdzie doszukałeś się błędu i dla czego mi to zarzucasz?

Może inaczej skoro nie zrozumiałeś - ten schemat nie nadaje się do akumulatorów z napisem GEL, GEL BATTERY i GELLED ELECTROLYTE. Owszem można zamontować te aku kosztem ich skróconej żywotności.

Widzę że jesteś w temacie akumulatorów to problemem ładowania aku z auta jest za duży prąd czy napięcie?

Edytowane przez danielpoz (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 40
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

 problemem ładowania aku z auta jest za duży prąd czy napięcie?

No właśnie też chciałbym się dowiedzieć. W swojej czepce miałem fabrycznie zrobione ładowanie bezpośrednio z auta podpięte pod akumulator żelowy-tak przewidział producent wg schematów z instrukcji czepki. Miałem 2x7 po przeróbce na 13pin dałem diodę. Jest to chałupnicze rozwiązanie ale najprostsze, szybkie i skuteczne.

Zabezpieczeniem przed nadmiernym prądem ładowania(spaleniem instalacji) w przypadku kompletnie rozładowanego aku w czepie jest po prostu bezpiecznik który przepali się np. przy 10A(wielkość zależna od pojemności aku) Mi nie zdarzyło się jeszcze go rozładować i wymieniać bezpiecznika.

 

Spadek napięcia na samym kablu idącym z auta i diodzie daje nam pożądane napięcie ładowania żel w granicach 13,2-13,6V.

 

Mój leciwy akumulator nie ma żadnych objawów wskazujących na to że się zniszczył od tego typu zabiegów. Ładnie trzyma napięcie, a w 90% jest doładowywany właśnie podczas jazdy, gdyż nie mam solarów i najczęściej stoję w miejscach bez 230V

Już wspominałem nie jestem ekspertem i chętnie usłyszę konkretną odpowiedź zakazującą ładowania akumulatora żelowego lub żelopodobnego tą metodą, tak aby inni nie poszli za moim przykładem i nie mieli potem pretensji :]

 

Tak czy siak mój wcześniejszy schemat był błędny i nie należy się nim sugerować. Usprawiedliwieniem tego babola może będzie to, że wróciłem z czepką w nocy z trasy i się nie wyspałem, mam nadzieję, że ci co się znają bardzo się ze mnie nie śmiali :laugh:

W przypadku Łukasza rozumiem potrzebę dodatkowego dodatkowego ładowania z auta oprócz solarów. Na zeszłych feriach zimowych przy zgniło-pochmurnej aurze zestawy posiadające solary osiągały ładowanie rzędu 13V 1A. W zimę dni są krótkie, a zużycie prądu większe np. przez dmuchawy ogrzewania. Czas przejazdu pomiędzy miejscówkami pozwoli w znacznym stopniu uzupełnić braki.

Edytowane przez maciejkos (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do dmuchawy... u mnie dmuchawa na 3 śmigala prawie 2 dni (około 32h) non stop na akumulatorze AGM 10Ah a po zmierzeniu aku przed wyłączeniem to miał 11.4V przy poborze w okolicy 0.30-0.35A

 

Więc o dmuchawy bym sie nie bał... bardziej wpieprzaja volty lampki halogenowe i pseudo tasmy led za 30 zeta z allegro.

 

Miałem jedna co miała brać około 35Watt na długości 5m... a wywalala bezpiecznik 10A. Fakt faktem to na Grzedach Stefan46 nie mógł spać bo za jasno było a stałem od niego z 30m :-) więc były mocne.

Edytowane przez BartoszK (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wyspał się przez Kazię a potem winę zwalił na Ciebie :]

 

Wracając do tematu, mnie prędzej czy później też czekają solary i jeszcze raz zerknąłem na twój rysunek. Nie wiem jaki będzie regulator u Łukasza ale raczej pewnie coś w ten deseń:

fc3ab3860c04e29fmed.jpg

 

Gdzie tu wpiąć ładowanie z auta? Czy miałeś jakiś konkretny model regulatora na myśli z jeszcze jednym wejściem zasilania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie było i będzie zamiennie z wejściem od solara - poprzez przełącznik kołyskowy 3 pozycyjny 1-0-1 - albo ladujesz z solara albo ladujesz z auta - reszte robi regulator - ma na wszystkich stronach zabezpieczenie - oba wejscia i wyjscie ma chronione na 10A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akku Gel jak i AGM (ten już mniej wrażliwy) maja inne napięcia ładowania (GEL nawet do 15,3V).

Do tego są ładowane cyklami i ładowrka do GEL ma jeszcze cykl wyrównujacy (reg. solarów równiez w trybie GEL).

Z samochodu będzie po prostu niedoladowany a po naładowaniu będzie przeładowywany bo nie ma co wprowadzic cyklu wyrównującego (uspokaja gazowanie a one mają VRLA), i odciąć ładowania.

 

Co do ogranicznika ładowania, bezpiecznik nic nie ogranicza a tylko zabezpiecza. Jak chcecie najprostrzy ogranicznik to żarówka. Np H7, 55W/12V= 4,58A.

Wpinasz ją tylko w "+" (jedennkabel na obie odnogi) i juz. Nie świeci ale jednoczesnie nie da większego prądu niz 55W.

 

pisane z telefonu -mogą być błędy, przepraszam

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...
W dniu 23.12.2016 o 12:00, strus251 napisał:

oj, elvis nie ładne to było :(.

Nie jesteś na forum od dziś.

Nie weźmiesz szukajki w łapę i poszukasz i zakładasz nowy temat ale kolegów którzy chcą rada posłużyć na poczatku ganisz :(, słabe to.

 

Jak wiesz, nie model przyczepy jest ważny tylko konkretny energoblok a ty nawet nie raczyłeś napisać jaki masz lub fotkę dać.

 

W związku z tym odpowiem Ci rzeczowo i najdokładniej jak się da:

- w miejsce do tego przeznaczone lub poprzez modyfikację istniejącej instalacji. Jak i gdzie, poszukaj w dziale bo już to było i Twój problem nie jest pierwszym na forum. 

 

 

A temat skoro taki jesteś niegrzeczny powieniń trafić do kosza i już.

 

co do:

 

zobacz jak ty zaśmiecasz całe forum takimi tematami zamiast napisać w konkretnym 

 

 

Ty również zawracasz Nam dupę aby Ci odpowiadać.

 

Na tym forum jest taki syf że nawet zakładanie osobnego tematu już nic nie zmieni.takie same chamy jak na elektroda.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.03.2020 o 20:27, Krzysiek ZG napisał:

Na tym forum jest taki syf że nawet zakładanie osobnego tematu już nic nie zmieni.takie same chamy jak na elektroda.pl

... i tylko dlatego, aby to napisać, odgrzebałeś post z 2016 roku?  :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.