Jump to content
Michalc3

wtyk 13 pin, ale jaki

Recommended Posts

Kristofer

Tylko ja do swojej wtyczki, zarabiałem każdy przewód końcówką i dopiero skręcałem [...]

 

... i to właśnie jest prawidłowy i bardzo solidny sposób montażu okablowania gniazda / wtyku.

:ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Effendi

Jurku, to oczywiście prawda, ale pisałem o współpracy idealnej i zrobiłem to bardziej dla kompletu informacji w temacie, niż z chęci namawiania kogokolwiek do zakupu całego kompletu, choć w pewnych sytuacjach jest to jednak bardzo dobra opcja.

 

(...)

 

Krzysiu, wiem jaka była Twoja intencja w poście # 11, nie neguję jej !

Bardziej chodziło mi o rzeczywistości jaka mamy w połączeniu tego układu / wtyk - gniazdo / i nawet gdybyś użył zwrotu " namawiam " miałoby to sens, wszak skoro kupujemy przyczepę za kwoty kilkutysięczne  to wydatek kilkudziesięciu złotych jest kroplą w morzu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
powolniak

... i to właśnie jest prawidłowy i bardzo solidny sposób montażu okablowania gniazda / wtyku.

:ok:

Nie będąc elektrycznie wyedukowany, zapytam znienacka i nieśmiało jednocześnie.

Na czym polega zarabianie końcówek, o którym wspomniał Gewehr (Marcin), a Ty Krzysztofie to publicznie pochwaliłeś?

Edited by powolniak (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gewehr

Lucjan, coś takiego:)Dołączona grafikaDołączona grafika

 

Wysłane z kalkulatora;)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
powolniak

Lucjan, coś takiego:)922f1d0353be231478d9c9f11de14df7.jpg01060afe9635edc348c50508bd9a1bfd.jpg

 

Wysłane z kalkulatora;)

Marcin, dzięki Ci. Jesteś wielki.

Zechciej jednak szepnąć, czy te rureczki nasadzone na końcówki są do kupienia, zaciska się je czy lutuje?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Michalc3

Takie zarabianie może być zastąpione również zalutowaniem końcówki przewodu. Jednak ze względu na to, że wtedy najczęściej ten przewód zwiększa swoją średnicę, warto jest zakupić narzędzie do zarabiania końcówek. Niestety, typów końcówek cała masa, a do każdego typu, narzędzie inne :( Ale warto (moim zdaniem) zainwestować w taką zaciskarkę dla kilku podstawowych rodzajów.

 

Co do samego zarabiania, to najczęściej się zaciska, ale można też i po zaciśnięciu jeszcze zlutować, Dokładniej, to skorzystać z podciągania kapilarnego i rozgrzany lut "zassać" do wnętrza. Nie wskazane lutowanie od zewnątrz, żeby nie zwiększać średnicy. Opisywał to kiedyś Ed jak to robi. Niestety, nie pamiętam w jakim wątku.

Edited by Michalc3 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gewehr

Lutowanie naraża przewód na pęknięcia. Lepiej zaciskać:)

 

Wysłane z kalkulatora;)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ed

Gdy przerabiałem 7 na 13 wszystkie końcówki przewodów zarobiłem tulejkami jak na fotce. Można je dostać w każdej hurtowni elektrycznej czy sklepie elektronicznym. Tak zarobione przewody nie mają przysłowiowych wąsów.

post-740-0-07637100-1478711372_thumb.jpg

Edited by ed (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Michalc3

Edziu, opisz jeszcze, proszę, jak to zarabiasz. Chodzi mi o ten "myk" z zalutowaniem, poza zaciśnięciem. Wiem, że gdzie indziej to już opisywałeś, ale skoro tu pojawił się taki wątek, to może warto o tym wspomnieć. Jak potomni będą szukać - będą mieli w jednym miejscu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Łza Włóczynutka

Jeszcze jedno pytanie: w przyczepce towarowej: będę ciągnął 7-żyłowy albo 8-żyłowy, kabel (@kristofer, dzięki za sugestię) od wtyczki na koniec przyczepy i co dalej? Jak to powinno być "po bożemu"? Bo ta moja przyczepka pamięta stan wojenny i nie jestem pewien czy instalacja jest tam poprawna. W przyczepce mam tak, że ten kabel wchodzi do tylnej prawej lampy, gdzie w obudowie jest rozdzielany: cześć przewodów jest podłączona do żarówek, reszta podpięta do x-żyłowych kablli biegnących na przód przyczepki (przednie pozycyjne) i do drugiego światła tylnego i do oświetlenia tablicy. Obudowa lampy nie jest już szczelna i gdy pada pewnie wszystko tam jest mokre.

 

1. Nie logiczniej byłoby przykręcić jakąś szczelną puszkę rozdzielającą już z przodu przyczepy i stamtąd rozprowadzić kable o odpowiedniej ilości żył do każdej z lamp? Jeśli tak, jaką puszkę wybrać?

2. Czy przednie białe światła pozycyjne są w przyczepce wymagane? (wydaje mi sie, że nowe przyczepki mają tylko odblaski?)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Nie jestem pewien, bo dawno nie zaglądałem do rozporządzeń dot. warunków technicznych, ale odblaski z przodu chyba tylko do jakiejś niewielkiej szerokości przyczepki, gdy nie wychodzi ona poza obrys holownika. Myślę, że na dwóch światełkach i tak nie ma sensu oszczędzać, tak samo, jak na wymianie tylnych lamp na nowe, nawet LED-owe (obecnie ceny nie są już wysokie).

Puszka wystarczy, jak będzie taka dla zewnętrznych, domowych instalacji elektrycznych - powinna być dobrej jakości. Jeśli zechcesz to zrobić na wtyczce Jaeger 13-pin i zastosować w oświetleniu światło(a) cofania oraz przeciwmgłowe zamontowane po obydwu stronach, to wtedy przewód 8 żyłowy (jak napisałeś), tylko pamiętaj, że przy takim układzie, przewód "masy" powinien mieć większy przekrój od pozostałych (najlepiej dwukrotnie).
Instalację zrobiłbym tak, aby puszka z 8 żyłowym przewodem znalazła się z tyłu (blisko lamp tylnych), aby przewody wielożyłowe do nich były jak najkrótsze - przewody 2 żyłowe do lamp przednich nie powinny być wtedy kłopotliwe do poprowadzenia.

 

post-8228-0-73751500-1478797719_thumb.jpg

PS
W puszce przewody najlepiej połączyć trwale (lutowanie lub solidne zaciśnięcie).
IMHO

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Effendi

Krzysiu, bardzo ładna grafika :yes: zrób jeszcze dla potomnych pod gniazdo 13 pinowe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

... e tam, tak na szybko narysowane wyłącznie na potrzeby owego posta.

Są już na forum bardzo ładnie rozrysowane te połączenia w różnych tematach, więc chętni będą mogli je znaleźć.

Wydaje mi się, że połączenia, to banalna sprawa, bardziej przydatne mogą być informacje na temat różnych wersji podłączeń, gniazd i wtyków, które zebrane są w jednym miejscu, a które wciąż jest zapominane.

Mniej więcej od tego miejsca:
http://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?p=373889
plus to:
http://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?p=373901

Hasła: "Gniazdo haka" oraz "Jaeger"

Może się chyba przydać :hmm::
http://forum.karawaning.pl/topic/16765-12v-z-aku-movera-do-instalacji-knaus-sudwind-450/?p=372050

Share this post


Link to post
Share on other sites
Effendi

... e tam, tak na szybko narysowane wyłącznie na potrzeby owego posta.

( ... )

 

leniuch ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Chyba coś w tym jest :]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...