Skocz do zawartości

nowe rozporządzenie dotyczące warunków technicznych pojazdów


mcmaly

Rekomendowane odpowiedzi

Prawie miesiąc temu wyszło rozporządzenie http://dziennikustaw.gov.pl/du/2016/858

Część punktów obowiązuje od 1.07.2016 część od 01.2017.

 

 

$1 dział 2

(strona 5)

7. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężaro-
wy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć:
1)     wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
2)     dopuszczalnej masy całkowitej tych pojazdów,
3)     maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów przez producenta,
4)     3500 kg

 

11. Zespół pojazdów składający się z samochodu osobowego i przyczepy, obciążonych do wartości maksymalnych
mas całkowitych, powinien ruszyć z miejsca co najmniej 5 razy w czasie 5 minut pod wzniesienie o nachyleniu 12%.

 

 

Czy to znaczy że znika ograniczenie stosunku DMC przyczepy do DMC pojazdu, czasem ograniczające pola O1 i O2?

Czy może to ograniczenie w innym rozporządzeniu jest opisane?

 

Punkt 11, poprawcie mnie, ale wydaje mi się że nachylenie 12% jest dość spore i

mniejsze samochody (a w szczególności małe nieuturbione benzyny ) typu np. Duster 1.6 Pb czy Astra z 1.2 tonową przyczepą niekoniecznie mogą to przejsc?

Edytowane przez mcmaly (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niektórzy producenci (widziałem to u VW) podają maksymalną DMC dla nachylenia 8/12% (np. 1200/1100kg), więc musi to przejść aby uzyskać homologację. Ale która z tych mas jest wpisana do DR, to nie wiem. I nie wiem też którą masę podają producenci, gdy nie jest wyszczególnione nachylenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawie miesiąc temu wyszło rozporządzenie http://dziennikustaw.gov.pl/du/2016/858

Część punktów obowiązuje od 1.07.2016 część od 01.2017.

 

:bravo:  Brawo za zwrócenie uwagi na zagadnienie. Nie śledziłem już od dawna zmian w przepisach, dlatego nawet nie wiedziałem, że jakieś się pojawiły. Rzeczywiście warto by się upewnić, czy wreszcie nie ujednolicono tej kwestii z przepisami Unii. :hmm:

Jeśli tak by się stało, to wspomniany warunek dla nachylenia drogi, praktycznie nie powinien nas interesować. To kwestia dla producenta i homologacji samochodu przeznaczonego na dany rynek. Sprawdza to producent i w zależności od osiągniętych wyników, samochód otrzymuje odpowiednią wartość DMC dla przyczep. W efekcie takiego postępowania, jedyną interesującą  nas sprawą, byłby wpis w rubrykach DR, to wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że nowością jest tylko pkt. 1, chociaż i tak bardziej świadomi kierowcy go przestrzegali. Teraz jest to sformalizowane. 2 i 3 pkt to dane wynikające z DR i w tym trzecim zawarty jest wymóg homologacyjny odnośnie nachylenia drogi, po której pojazd powinien móc się poruszać. Pkt. 4 o ile wiem też już istniał, ale nakłada się na niego przepis o stosunku mas holownika i przyczepy = 1.33. Ten z kolei wynikał z tego, że hamulec najazdowy nie jest równoważny z hamulcem wg definicji. W przytoczonym fragmencie nowych przepisów też jest mowa o hamulcu, a nie hamulcu najazdowym. Wg mnie zostaje po staremu.

 

Wysłano z Tapatalk. Przepraszam za literówki.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pkt. 4 o ile wiem też już istniał, ale nakłada się na niego przepis o stosunku mas holownika i przyczepy = 1.33. Ten z kolei wynikał z tego, że hamulec najazdowy nie jest równoważny z hamulcem wg definicji.

 

Mozesz mi podać w którym miejscu w tym rozporządzeniu jest mowa o stosunku mas=1.33?

 

a jeśli jest w jakims innym to czy przypadkiem to nowe nie jest ważniejsze niż stare?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czołem,

 

rozumiem, że nie muszę szukać górki 12% i katować sprzęgła tylko bazować na wpisach w dowodzie rejestracyjnym? 

Czyli, że stosunek mas 1.33 już nie istnieje (może dlatego, że w UE nie było takiego przepisu). Dostawczak z DMC 3,5t może ciągnąć przyczepę z DMC 3,5t (a dokładnie zgodnie z zapisem 3500kg :] ) czyli łącznie 7t. Taki też jest limit na B+E jeśli się nie mylę.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepis o współczynniku 1.33 był w par. 14 ust. 7. Wydaje mi się, że jednak nadal obowiązuje :-(

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbyt wcześnie się ucieszyłem, że być może nareszcie zlikwidowano bezsensowny współczynnik "1,33" - niestety. :pad:
Postanowiłem przyjrzeć się bliżej nowemu rozporządzeniu, o którym mowa w pierwszym poscie i oto, co ustaliłem.
Moim zdaniem: kwestia "1,33" nie dotyczy §3.7 (Dopuszczalna masa całkowita pojazdu ...), precyzującego dopuszczalną masę całkowitą przyczepy z hamulcem, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy.
Współczynnik "1,33" wynika z wymagań dotyczących hamulców, a te wymagania przedstawia §14.7 (wspominał o tym Kol. EmilP).
"Rozporządzenie", o którym rozmawiamy (z dnia 06.05.2016), to w istocie jedynie listą zmian do dotychczas obowiązujących przepisów, a nie pełny tekst rozporządzenia.
Patrząc na listę paragrafów, które uległy jakiejś zmianie, na str. 10 znajdujemy np. §11. Przesuwając się dalej, na str. 11, następnym zmienionym jest już §18 ("§" są zapisane w/g kolejności). Listę zmian przejrzałem dokładnie i próżno w niej szukać §14.7, co świadczy o tym, że ostatni jego zapis jest nadal obowiązujący (nie zmienił się).

Dotychczasowe Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 30.01.2015 mówi:

§ 14. 7
"W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd,
którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 01 stycznia 1968 r."

Z powyższego wynika, co napisałem na wstępie.

 

post-8228-0-69161500-1468384278_thumb.jpg

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.