Skocz do zawartości

Burstner z moverem - zasilanie 12v ,kilka pytań


KrystianC

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

Mam Burstnera Champion i kilka pytań dotyczących elektryki.

W przyczepie mam mover ktory jest bezpośrednio podłączony do aku i ładowany ładowarką.(zestaw na zdjęciach niżej)

 

burstner29.JPG

 

burstner30.JPG

 

Niestety nie mam podłączonego napięcia 12v w przyczepie i stąd moje pytanie.

Jaka jest praktyka ? Podłączać sie pod akumulator ten który mam ? Czy dać osobny na elektryke?

Ale jakoś nie pasuje mi ten pomysł targania 2 aku ze sobą.
Niestety nie mam pojęcia ile mover bierze prądu,pewnie dużo.

Pytanie numer dwa
Mam taki zasilacz w szafie przyczepy (pierwsze zdjęcie pożyczyłem z innego postu dotyczącego elektryki w burstnerze)

Gdy już podłącze akumulator ,to mam bezpośrednio sie wpinać wsuwkami w ten zasilacz?  (tak jak widać na zdjęciu,jest miejsce) ? 

Co w przypadku gdy będe podłączony do prądu ,wtedy zasilacz działa i daje 12v .
Mam tam bezpieczniki,wystarczy je po prostu przełączyć ? 

Może ktoś wie do czego służy czerwony przycisk  ? :)
 

post-16068-0-00746600-1391901446.jpg

 

 

thumb_IMG_7702_1024.jpg

 

dziękuje za rady i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Ten zasilacz ma wejście na akumulator, czyli jak byś go podpiął, to w chwili, kiedy nie masz 230 V, zasilanie przyczepi zostanie pociągnięte z akumulatora. Jednak, jak przypuszczam, nie będzie przystosowany do doładowania tego akumulatora. Czyli kiedy włączy się 230V, to i tak akumulator raczej nie będzie ładowany. Zresztą bezpiecznik rzędu 6A, a tak na prawdę zasilacz przystosowany na ciągłą pracę 5A nie daje wiele możliwości. Jeśli weźmiesz pod uwagę, że oświetlenie możesz mieć np. na 3 żarówki po 20W każda, to już masz pełne obciążenie 60W. Tak, że krucho. Pytanie jak z oświetleniem w Twojej przyczepie, czy jest zasilane na 12V, czy też z 230. Jeśli to drugie (a tak właśnie przypuszczam), to musiałbyś przerobić instalację, żeby ją zasilać z akumulatora 12V. A wtedy ten zasilaczyk raczej nie wystarczy. On raczej jest przystosowany do tego, żebyś miał wodę w kranie i tyle. Ale niech się jeszcze mądrzejsi w tej kwestii wypowiedzą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cześć Michał
Oświetlenie mam na 12v i działa dobrze,właśnie 230 jest wpięte w ten zasilacz i rozprowadzane z niego jest 12v.Działają pompki i większość żarówek Pytanie moje było czy mogę pod te same złącza podpiąć akumulator 12v ..i co w przypadku gdy podłącze sie pod 230?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz się podpiąć. Jak zabraknie prądu, będziesz miał zasilanie z akumulatora. Tyle tylko, że nie spodziewałbym się zasilania akumulatora na tyle, żeby go doładowało. Pytanie, co masz w tej chwili podpięte pod wejście akumulatora, bo ze zdjęcia wynika, że coś tam jest podpięte.

 

A!! jeszcze jedno. Piszesz, że korzystasz z movera. Żeby przypadkiem nie przyszło Ci na myśl podłączenie movera przez ten zasilacz. On musi być zasilany bezpośrednio z akumulatora. Zaś akumulator może być dodatkowym zasilaniem awaryjnym przyczepki.

Edytowane przez Michalc3 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz się podpiąć. Jak zabraknie prądu, będziesz miał zasilanie z akumulatora. Tyle tylko, że nie spodziewałbym się zasilania akumulatora na tyle, żeby go doładowało. Pytanie, co masz w tej chwili podpięte pod wejście akumulatora, bo ze zdjęcia wynika, że coś tam jest podpięte.

 

A!! jeszcze jedno. Piszesz, że korzystasz z movera. Żeby przypadkiem nie przyszło Ci na myśl podłączenie movera przez ten zasilacz. On musi być zasilany bezpośrednio z akumulatora. Zaś akumulator może być dodatkowym zasilaniem awaryjnym przyczepki.Micha

Michał nie do końca sie rozumiemy :)

Postaram sie sprostować.

Zdjęcia po kolei od góry 1,2,3,4 przedstawiają

1) akumulator 2)ładowarkę akumulatora 3)zasilacz - transformator 230 -->12v (zdjęcie znalezione na tym forum)  4)zasilacz - transformator 230 -->12v mój w przyczepie taki sam, zdjęcie numer 3 jest lepszej jakości ,dałem poglądowo :)

Akumulator na zdjęciu aktualnie zasila tylko movera.

Moje pytanie nr1 : Czy mogę podpiąć instalacje w przyczepie do tego samego akumulatora,pytanie raczej do tych co mają movera,czy wożą ze sobą 2 akumulatory czy wszystko mają na jednym akumulatorze.

Gdy podłączę się przyczepą pod 230v ,leci on przez zasilacz-transformator (zdjęcie nr.4) dając mi 12v na całą przyczepę.

Moje pytanie nr2 : Czy ten akumulator mogę kabelkami na wsuwki podpiąć do zasilacza-transformatora ze zdjęcia numer 4 :),tylko co w przypadku kiedy będzie podłączony prąd ? beda dublować mi sie napięcia ? :) Czy mam po prostu go na czas podłączenia 230v odłączać od instalacji ? trochę to uciążliwe.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad. 1.)

Możesz mieć wspólne akku dla cepki i movera. W zasadzie to nie znam nikogo kto ma inaczej.

 

Ad.2.)

Na podobne pytanie nie doczekałem się jednoznaczej odpowiedzi od roku :(.

Ale przestałem korzystać z 230V więc problem jakby nie palący ;).

Ewentualnie możesz zastosować zabezpieczenie elektryczne (ok. 40zł), które po wykryciu 230V automatycznie odłączy akku z zasilacza (miałem tak zrobić ale założyłem zwykły pstryczek na kabelku. Od roku byłem tylko raz podpięty pod 230V aby sprawdzić czy lodówka działa na 230V a i tak zapomniałem o tym pstryczku i nic się nie stało).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad. 1.)

Możesz mieć wspólne akku dla cepki i movera. W zasadzie to nie znam nikogo kto ma inaczej.

 

Ad.2.)

Na podobne pytanie nie doczekałem się jednoznaczej odpowiedzi od roku :(.

Ale przestałem korzystać z 230V więc problem jakby nie palący ;).

Ewentualnie możesz zastosować zabezpieczenie elektryczne (ok. 40zł), które po wykryciu 230V automatycznie odłączy akku z zasilacza (miałem tak zrobić ale założyłem zwykły pstryczek na kabelku. Od roku byłem tylko raz podpięty pod 230V aby sprawdzić czy lodówka działa na 230V a i tak zapomniałem o tym pstryczku i nic się nie stało).

Dałbym lajka za Ad.1 gdyby była taka opcja ;)

co do A.d.2  co to za zabezpieczenie ? podeślesz jakiś namiar ?

Pstryczek jest wyjściem,ale staram się takie rzeczy automatyzować żeby o nich nie pamiętać za każdym razem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne, tylko przez telefon nie znajde.

Puść mi PW abym pamiętał ;-).

 

To taki przełącznik zwarty 12V 30A (ja taki znalazłem) z cewką sterowaną 230V.

Wygłąda jak bezpiecznik "S-ka" domowy.

Na cewkę podłączasz 230 (tzw. + i -) a na wyjściu dajesz +12.

Na stałe jest on zwarty czyli podaje 12V a w momencie otrzymania 230V na cewkę jest rozłączany.

W ten sposób jak podepniesz 230V to cewka rozłącza 12V.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Mam Burstnera Champion i kilka pytań dotyczących elektryki.

 

Witam!

Pierwsza sprawa: akumulator wygląda na standardowy, z płynnym elektrolitem - polecam przeczytanie tematu:

http://forum.karawaning.pl/topic/9862-akumulator-w-przyczepie-a-nasze-bezpieczenstwo/page__view__findpost__p__233321

Druga sprawa, czyli Twoje pytania ;)

Napęd przyczepy w zależności od typu, producenta, wykonania i warunków pracy, może pobierać chwilowo od ok. 50 do 120 A, więc bardzo dużo.

Do zasilacza podłączasz się tak, jak narysowałem.

 

post-8228-0-07644600-1459817262_thumb.jpg

Ponieważ piszesz, że w przyczepie nie masz zasilania 12 V, gdy nie jest podłączona do prądu, to wnioskuję, że również gdy jest podłączona do samochodu.

W związku z tym, najprostszym rozwiązaniem będzie odłączenie od zasilacza przewodu oznaczonego czerwonym krzyżykiem i podłączenie w to miejsce plusa z akumulatora przyczepy. Nie wiem, jakie będą odległości podłączeń od accu (długości przewodów), ale przypuszczam, że dla prądu max 5A, który daje ten zasilacz, 4 mm² powinny wystarczyć. :hmm:

Przy takim podłączeniu, wszystko powinno działać automatycznie, czyli przyłączenie przyczepy do zewnętrznej sieci ~230 V spowoduje zadziałanie wewnętrznego przekaźnika zasilacza, czyli odłączenie odbiorników od accu i przyłączenie ich do zasilacza. Odłączenie przyczepy od sieci ~230 V przywróci stan poprzedni, czyli zasilanie z "przyczepowego" accu. Oczywiście główny włącznik zasilacza musi być zawsze w pozycji "włączony".

Ładowarka widoczna na fotce, powinna być na stałe podłączona do  zacisków accu oraz do gniazda sieci ~230 V, aby zaczęła ładowanie accu natychmiast, gdy przyczepę podepniesz do ~230 V.

Czerwony przycisk, choć to automat, nie jest bezpiecznikiem automatycznym. To tzw. "termik", czyli zabezpieczenie termiczne transformatora przed przegrzaniem - patrz opis na rysunku.

Mam nadzieję, że dzięki wszystkim odpowiedziom, dasz teraz radę :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Kristofer

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedz,dużo mi to wyjaśnia,kilka odpowiedzi uzupełniających temat.

 

 

Pierwsza sprawa: akumulator wygląda na standardowy, z płynnym elektrolitem - polecam przeczytanie tematu:

 

Przestudiowałem,BARDZO CENNE informacje,sprawdzę ten aku,ale prawdopodobnie szykuje mi się kolejny wydatek na akumulator żelowy,polecisz jakiś (pojemność,firma) do movera i instalacji ?(prąd z aku będę używał na wypadach weekendowych w las)

 

Ponieważ piszesz, że w przyczepie nie masz zasilania 12 V, gdy nie jest podłączona do prądu, to wnioskuję, że również gdy jest podłączona do samochodu.

Wtyczkę mam 7 pinową, prądu więc nie ma
 

 

Nie wiem, jakie będą odległości podłączeń od accu (długości przewodów), ale przypuszczam, że dla prądu max 5A, który daje ten zasilacz, 4 mm² powinny wystarczyć. :hmm:

Odległość będzie nie większa jak metr.
 

 

Ładowarka widoczna na fotce, powinna być na stałe podłączona do  zacisków accu oraz do gniazda sieci ~230 V, aby zaczęła ładowanie accu natychmiast, gdy przyczepę podepniesz do ~230 V.

 

Jest tak aktualnie podłączona i ładuje akumulator.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(nie można edytować swoich wypowiedzi a przydało by mi sie teraz)

 

Kristofer jeszcze pytanko mam jedno,jak by wyglądało podłączenie Solara do mojej instalacji ? Gdzie by w moim przypadku było wpięcie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przestudiowałem,BARDZO CENNE informacje,sprawdzę ten aku,ale prawdopodobnie szykuje mi się kolejny wydatek na akumulator żelowy,polecisz jakiś (pojemność,firma) do movera i instalacji ?(prąd z aku będę używał na wypadach weekendowych w las)

 

O akumulatorach jest mnóstwo tematów - postaraj się znaleźć i poczytać. Pojemność zależy głównie od Twoich potrzeb energetycznych i takim wyliczeniem należy się kierować (też wszystko jest na forum opisane). Możesz kupić również accu AGM w wykonaniu VRLA - będzie tańszy od żelowego.

Odległość będzie nie większa jak metr.

 

OK

Jest tak aktualnie podłączona i ładuje akumulator.

 

OK

Kristofer jeszcze pytanko mam jedno,jak by wyglądało podłączenie Solara do mojej instalacji ? Gdzie by w moim przypadku było wpięcie ?

 

post-8228-0-50635800-1459912782_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.