Wilk1976 Posted October 27, 2021 Dziękuję za reakcję. 230V jest wpięte w tę kostkę.... chcemy to podpiąć do porządku wszystko, może być na 2 listwach, bo chyba należałoby rozdzielić te 2 instalacje tylko nie mam pojęcia jak to zrobić... który przewód gdzie... Na rysunku jest tak, jak obecnie zastaliśmy.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
filipert Posted October 27, 2021 2 minuty temu, Wilk1976 napisał: Dziękuję za reakcję. 230V jest wpięte w tę kostkę.... chcemy to podpiąć do porządku wszystko, może być na 2 listwach, bo chyba należałoby rozdzielić te 2 instalacje tylko nie mam pojęcia jak to zrobić... który przewód gdzie... Na rysunku jest tak, jak obecnie zastaliśmy.... Czyli nie jest żle... JEST TRAGICZNIE! Nie obraź się, ale rysując schemat na którym łączysz 12V i 230V pokazujesz swoją wiedzę na temat elektryki, nie piszę złośliwie, ale nie powinieneś dalej w to brnąć sam. Poproś jakiegoś elektryka o wykonanie roboty albo o wsparcie na miejscu, zdalnie wolałbym nie ryzykować porad. Oczywiście, że instalacje 230V i 12V musza być rozdzielone i dobrze opisane aby ktoś omyłkowo czegoś nie spiął. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Wilk1976 Posted October 27, 2021 (edited) wiem, że tak jest. Moja dziewczyna coś tam o tym wie, powymieniała stare gniazda elektryczne, sprawdziła, że kable z 230V są zdrowe (w puszkach hermetycznych jak nowe), ale jak zobaczyła to złapała się za głowę i powiedziała, że mam coś z tym zrobić, bo spłoniemy razem z tym syfem a ona obsługuje tylko 230V... 230V działa, bo idą od gniazda zasilającego niezależne kable na całą budę. Napisałem tutaj, bo buda stoi na zadupiu, gdzie jest jeden elektryk, który na dzień dobry zamontował mi skrzynkę z rozdzielnicą z nadpalonymi, zepsutymi gniazdkami tablicowymi, które moja dziewczyna potem wymieniała, więc nie za bardzo chcę się do niego zgłaszać kolejny raz a w każdym sklepie mówią mi, że mam z tym zrobić porządek i na tym kończy się porada. Kabel 230V odizoluje od tej listwy. Tylko co dalej? Resztę wpiąć jak jest i schować? Akumulatora nie ma i nie będzie. czy po prostu po odizolowaniu 230V wpiąć cienkie kable kolorami niebieskie-niebieskie, czarne, czarne (prócz tej dodatkowej masy z podłogi) itd.? Nie dupnie wtedy nic? Edited October 27, 2021 by Wilk1976 dodatkowe pytanie (see edit history) Quote Share this post Link to post Share on other sites
ed Posted October 27, 2021 Skoro przyczepa nie będzie jeździć to wykorzystaj tyko zasilanie 230 V, a resztę przewodów rozepnij i każdy z osobna zaizoluj solidnie. Po co Ci te 13 przewodów? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Wilk1976 Posted October 27, 2021 W sumie masz rację, dziękuję. Tak też zrobimy i będzie spokój. Odepniemy, oczyścimy, zaizolujemy i schowamy na przyszłość - jakby nam się zachciało jednak gdzieś ruszyć tą budą to wtedy będziemy się martwić. Ważne teraz, żeby nic nie spłonęło i zimę przeżyło. Dziękuję! Quote Share this post Link to post Share on other sites
ericsson Posted November 25, 2021 Witam serdecznie wszystkich Forumowiczów. Przybywam z prośbą o wsparcie i ratunek, gdyż nie jestem w stanie sobie poradzić z podłączeniem wtyczki do gniazda 13-pinowego z przyczepki Brenderup, odmroziłem już sobie ręce i nadal nigdzie dalej nie doszedłem.Wszystkie znalezione przeze mnie schmematy mają następujący opis wtyków/kolorów kabli:1. Kierunkowskaz lewy (zółty)2. Świało przeciwmgłowe (niebieski)3. Masa (biały), piny 1-84. Kierunkowskaz prawy (zielony)5. Światła pozycyjne prawe (brązowy)6. Światła hamowania (czerwony)7. Światła pozycyjne lewe (czarny)8. Światła cofania (czerwono-czarny)9. Stałe napięcie+ (pomarańczowy)10. Zacisk ładowania (fioletowy)11. Pusty12. Pusty13. Masa (brązowy) piny 9-13Tymczasem moją wiązka - tak jak widać za zdjęciach ma:- zmostkowane (fabrycznie) kable 2x brązowy, 2x czarny, 2x czerowy- są 4 przewody białe (masowe?), nie ma z kolei żadnych "wolnych" przewodów brązowych - masowych- nie ma pojedynczego przewodu pomarańczowego (za to jest jeden wolny, kolor szary)- nie ma przewodu fioletowegoPomotkowane przewody brązowe, czerwone i czarne podłączyłem odpowiednio do wtyków 5-6-7, pojedyncze przewody żólte, niebieskie i zielone odpowiednio do wtyków 1-2-4.Nie mam pojęcia czy te 4 luźne przewody są wszystkie masowe - ale uznając, że tak zmostowałem (dwa raz pod dwa białe przewody) i podłączyłem do wtyków masowych, czyli 3 i 13. W tym układzie nie działa NIC (pozycje, kierunku, stopy, oświetlenie tablicy) poza dwoma lampkami obrysowymi. Po odłączeniu zmostkowanych mas z wtyków 3 i 13 nie działają również lampki obrysowe.Nie rozumiem też czym są opisy pinów przy okazji pozycji przewodów masowych (czyli miała masa wtyk 3, piny 1-8 i brązowa masa (której nie mam) wtyk 13 i piny 9-13).Zupełnie nie mam pojęcia o co tutaj chodzi ani jak sobie z tym poradzić / ustalić który przewód za co odpowiada.Uprzejmie proszę osoby posiadające lepszą wiedzę elektryczną (i/lub zdolność rozumowania schematów, gdyż u mnie mało co się pokrywa z nim) o wszelką pomoc oraz wskazanie jak ustalić czym dokładnie są moje 4 białe przewody "masowe" i w jaki sposób/do których wtyków mam je podpiać, dlaczego fabrycznie pomostkowano przewody 2x brązowy, 2x czerwony, 2x czarny (skoro schemat wskazuje inaczej) i czym jest ten jeden "wolny" przewód szary, gdyż po prostu nie mam już pojęcia jak to powinno być, żeby działało - bo nawet te przewody, które mają prawidłowe kolory i są w "swoich" numerach wtyków (czyli żółty, niebieski, zielony) też nie uruchamiają oświetlenia, które powinny - a konkretnie to nic się nie uruchamia (poza wspomnianymi obrysówkami po podłączeniu zmostkowanych, białych przewodów do wtyków 3 i 13).Bardzo proszę o wszelkie wskazówki, za co z góry dziękuje!e. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Piotrekm13 Posted November 25, 2021 Masz zrobione jakąś rzeźbę w wiązce. Chyba ktoś sam ją robił i wsadził w peszel takie kolory jakie miał... Chyba my ci nic tu nie pomożemy. Ewentualnie spróbuj iść po tej wiązce, może gdzieś dalej jest jakaś skrzynka przyłączeniowa, gdzie zidentyfikujesz które kable są do czego. o Quote Share this post Link to post Share on other sites
ericsson Posted November 25, 2021 To jest oryginalna wiązka z tej przyczepy (która była kupiona nowa). Quote Share this post Link to post Share on other sites
Piotrekm13 Posted November 25, 2021 A jak było podłączone wcześniej? Jak to się stało że jest odłączone? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Maras Posted November 25, 2021 12 minut temu, ericsson napisał: To jest oryginalna wiązka z tej przyczepy (która była kupiona nowa). Wiązka czyli przewód może być ori ale samo podłączenie woła o pomstę do nieba Jedne przewody mają tulejki zaciskowe a inne nie . Te dwa brązowe w tulejce izolowanej koloru czerwonego są zaciśnięte na od ..@#$% ..ol Jak masz jakieś pojęcie o elektryce 12voltowej to bez trudu sobie poradzisz z instalacją ale niestety musisz każdy z osobna przewód sprawdzić . Quote Share this post Link to post Share on other sites
Piotrekm13 Posted November 25, 2021 Jedna uwaga mi przyszła do głowy... Czy wiesz że w zależności czy masz rysunek wtyczki czy gniazda, to może być różny schemat? Również zależy od której strony patrzysz. Na mój rozum te dwa czarne to lewa pozycja. Dwa brązowe to prawa pozycja. Dwa czerwone to stop. Jeśli jest tak jak tu napisałem to chyba masz dobrze. Przynajmniej kolejność, bo nie mogę sobie żadnej bazy na zdjęciu zlokalizować. Myślę że musisz znaleźć gdzie jest masa. W związku z tym że masz to (chyba) w konfiguracji siedmiopinowej, to powinna wystarczyć jedna masa w pinie numer 3. Quote Share this post Link to post Share on other sites
czyś Posted November 25, 2021 Wygląda to że oryginalnie bło na 7-pinowej wtyczce. Brenderupy są przeważnie robione na lampach i wiązkach ASPOCK MultiPoint, więc nie podejrzy się w lampie przewodów, wchodzi wtyczka w lampę (bayonet), to samo na obrysówki (są odczepy na kostki, do obrysówek). Dlatego są te mostkowania (osobne przewody na każdą lampę pod bayonet) Tu masz przykładową rozpiskę kolorów dla wiązek 7-pin Aspock: Przewód do świateł przyczepy ASPOCK 7-PIN długość 4,5 m (unitrailer.pl) Szary nie wiem do czego miałby być, na początek zaizoluj. Poszperaj na stronie aspocka, podejrzyj - możliwości jest wiele, oni mają normalnie katalogi wiązek, więc to nie rzeźba. Upewnij się że patrzysz na właściwą stronę (nabijając kable, od strony wiązki patrzysz na wtyczkę jak na gniazdo) - sugeruj się pełnym schematem, przy wsuwkach na wtyczce masz wytłoczone symbole przewodów: gnizdo 13-pin Przewody masowe od oświetlenia wchodzą we wtyczce 13 pin na wejście oznaczone 3/31 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Maras Posted November 25, 2021 Krzysiu, przewody we wtyczkach czy też gniazdach lamp tzw. bayonet mają prawidłowo podpięte kolory przewodów . Można -po zdjęciu klosza lampy - zobaczyć gdzie jaki kolor przewodu jest podłączony. Quote Share this post Link to post Share on other sites
czyś Posted November 25, 2021 (edited) Jeśli tak by było, to tym łatwiej, miałem okazję "obcować" z takimi, gdzie ani na bayonetach (zalane gumą na sztywno), ani w lampach (kolorki od czapy) nie dało się zidentyfikować kabli, przyjąłem to jako normę, nazwy cepy nie pomnę, bo to jakieś pierońskie innostraństwo było. Nie zmienia to faktu, że szary mi jakoś nie konweniuje, bo wizka wygląda raczej na taką do 7 pin, bez zasilania niczego dodatkowego. Chyba, że ori było 13-pin, to wtedy podejrzewałbym światło cofania, ale aspock nie dawał szarego. Z drugiej strony, jak to jest "zamknięte" rowiązanie (cała gotow wiązka na kostkach i bayonetach), kolory kabli są w pewnym sensie obojętne, byle producent się połapał. Edited November 25, 2021 by czyś (see edit history) Quote Share this post Link to post Share on other sites
ericsson Posted November 26, 2021 4 godziny temu, Piotrekm13 napisał: A jak było podłączone wcześniej? Jak to się stało że jest odłączone? Przy podpinaniu wtyczki do gniazda (trzeba ją jakby "wkręcić" obrotem o 90*) jakimś cudem zerwało/wypięło przewodu z kilku wtyków - najprawdopoodbniej same te białe (gdyż tylko one były luzem + szary przewód, który też nie był nigdzie wkręcony), już wtedy przestały działać światła stopu i jedna pozycja. Po rozebraniu wtyczki by sprawdzić co się stało całkowicie przestało działać cokolwiek, po zostkowaniu białych przewodów 2x2 i wpinaniu ich losowo w wybrane wtyki jedynie obrysówki świeciły. 4 godziny temu, Maras napisał: Wiązka czyli przewód może być ori ale samo podłączenie woła o pomstę do nieba Jedne przewody mają tulejki zaciskowe a inne nie . Te dwa brązowe w tulejce izolowanej koloru czerwonego są zaciśnięte na od ..@#$% ..ol Jak masz jakieś pojęcie o elektryce 12voltowej to bez trudu sobie poradzisz z instalacją ale niestety musisz każdy z osobna przewód sprawdzić . Tak, jedynie 2x czarne, 2x brązowe i 2x czerwone przewody miały tulejki zaciskowe - tak było od nowości, gdyż nikt nic z tą wtyczką nie robił od zakupu przyczepy. Nie mam najwyraźniej zbytniego pojęcia o elektryce 12-voltowej i nie wiem też w jaki sposób miałbym sprawdzać poszczególne przewody, stąd ten post 3 godziny temu, Piotrekm13 napisał: Jedna uwaga mi przyszła do głowy... Czy wiesz że w zależności czy masz rysunek wtyczki czy gniazda, to może być różny schemat? Również zależy od której strony patrzysz. Na mój rozum te dwa czarne to lewa pozycja. Dwa brązowe to prawa pozycja. Dwa czerwone to stop. Jeśli jest tak jak tu napisałem to chyba masz dobrze. Przynajmniej kolejność, bo nie mogę sobie żadnej bazy na zdjęciu zlokalizować. Myślę że musisz znaleźć gdzie jest masa. W związku z tym że masz to (chyba) w konfiguracji siedmiopinowej, to powinna wystarczyć jedna masa w pinie numer 3. Dziękuję za podpowiedzi, generalnie wszystkie schematy jakie znajdowałem (czy to gniazek czy wtyczek) operowały w kolorach, których u mnie nie ma (m.in. pomarańczowy, fioletowy). Masy też były oznaczane brązowym - tymczasem u mnie są 4 przewody białe. Dzisiaj te przewody tak na ślepo zmostkowałem 2x2 i wkręciłem odpowiednio we wtyki nr. 3 i 13. W tym układzie jak wspominałem, z całości działały jedynie obrysówki. Mój brat przed chwilą coś wspomniał, że mu już kiedyś też się "skręciły" przewody we wtyczce i o ile kojarzy, to wszystkie 4 białe zmostkował i wpiął je w jeden wtyk - ale nie jest o tym przekonany, nie pamięta też w który. Czy faktycznie może być tak (o ile wszystkie białe są masowe), że trzeba te 4 przewody złączyć razem, by oświetlenie normalnie działało? 3 godziny temu, czyś napisał: Wygląda to że oryginalnie bło na 7-pinowej wtyczce. Brenderupy są przeważnie robione na lampach i wiązkach ASPOCK MultiPoint, więc nie podejrzy się w lampie przewodów, wchodzi wtyczka w lampę (bayonet), to samo na obrysówki (są odczepy na kostki, do obrysówek). Dlatego są te mostkowania (osobne przewody na każdą lampę pod bayonet) Tu masz przykładową rozpiskę kolorów dla wiązek 7-pin Aspock: Przewód do świateł przyczepy ASPOCK 7-PIN długość 4,5 m (unitrailer.pl) Szary nie wiem do czego miałby być, na początek zaizoluj. Poszperaj na stronie aspocka, podejrzyj - możliwości jest wiele, oni mają normalnie katalogi wiązek, więc to nie rzeźba. Upewnij się że patrzysz na właściwą stronę (nabijając kable, od strony wiązki patrzysz na wtyczkę jak na gniazdo) - sugeruj się pełnym schematem, przy wsuwkach na wtyczce masz wytłoczone symbole przewodów: gnizdo 13-pin Przewody masowe od oświetlenia wchodzą we wtyczce 13 pin na wejście oznaczone 3/31 Również dziękuję za Twój wpis i podpowiedzi. Czy te mostkowania (2x czerowny, 2x brązowy, 2x czarny) są poprawne? Teoretycznie wszystko (poza czterema - najpewniej masowymi) białymi przewodami jest podłączone prawidłowo. Zgodnie z tym co pisałem powyżej, przy zmostowaniu ich 2x2 i wpięciu dwóch przewodów we wtyk nr. 3, oraz pozostałych dwóch przewodów we wtyk nr. 13 - jedyne to zadziałało to obie obrysówki. Zastanawiam się czy faktycznie (mając na uwadze co mówił mi mój brat) może być tak, że wszystkie 4 białe przewody trzeba zmostkować i wpiąć je do jednego wtyku (zakładałm, że 3 lub 13..)? W jaki sposób tutaj dojść co gdzie powinno być? Quote Share this post Link to post Share on other sites