Skocz do zawartości

AL-KO ATC - system zapobiegający wężykowaniu


maarec

Rekomendowane odpowiedzi

Kiedyś na YT trafiłem filmik na którym pokazywano przegląd przyczepy, wszystkie układy które trzeba sezonowo sprawdzać w serwisie, i wśród nich było sprawdzanie aks. Używali do tego starodawnego klucza dynamometrycznego (takiego ze skazówką i skalą) który w miejscu kwadratu 1/2" miał kule. Kule zapinano do aks i mierzono siłe potrzebną do obrócenia kulą  w poziomie. Nie podali jaka tam powinna być wartość, ale wyglądało na to że ma to znaczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Commander napisał:

No jasne że tak.

Kto nie wierzy zawsze może założyć zwykły zaczep....i kiwać prawo/lewo kierownicą patrząc w lusterka.

nie chodzi o wiarę , ja wiem że działa tylko niech ktoś mi wytłumaczy czemu w starej lżejszej i mniejszej budzie przy AKS1300 jak zapiąłem hak to mogłem na nim stanąć i ani drgnął

a w nowej przy AKS3000 mogę (fakt że z dużym oporem) poruszać nim "rękami"  (faktycznie tylko góra/dół, bo na boki nie da rady, idzie "razem z budą" )

a co do ATC to nie posiadam i nie zamierzam go montować, nie widzę takiej potrzeby , jeździłem w różnych warunkach  markizę workową też mi ze dwa razy wrzuciło na dach, raz w Chorwacji na wiadukcie dostałem taki podmuch bory że zobaczyłem bok budy w lusterku i poczułem tylko szarpnięcie i zaraz wróciło wszystko "do pionu"

węża też nigdy nie miałem nawet zaczątków tyle że pilnuje zawsze załadunku (ciężar na osi, tył praktycznie pusty) i nacisku na hak (z reguły nie mniej jak 80 kg)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Suzu4x4 zgadza się, przy poprzedniej budzie, krótsza, węższa i lżejsza też nie widziałem potrzeby. Przy lmc już ją dużo trudniej uspokoić zwłaszcza jadąc cytryną. Może nigdy jako tako się nie przyda, ale jak już kiedyś wyprostuje mnie przy ekstremalnej sytuacji to będę zadowolony że je założyłem. Ale na pewno ślepo nie ufam temu systemowi że uratuje w każdej sytuacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, koober napisał:

Kiedyś na YT trafiłem filmik na którym pokazywano przegląd przyczepy, wszystkie układy które trzeba sezonowo sprawdzać w serwisie, i wśród nich było sprawdzanie aks. Używali do tego starodawnego klucza dynamometrycznego (takiego ze skazówką i skalą) który w miejscu kwadratu 1/2" miał kule. Kule zapinano do aks i mierzono siłe potrzebną do obrócenia kulą  w poziomie. Nie podali jaka tam powinna być wartość, ale wyglądało na to że ma to znaczenie.

Dla AKS 3004/3504 nie może być większe tarcie okładzin jak 300 Nm. Tak podaje producent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla większości zaczepów ze stabilizatorem, nacisk okładzin bocznych na kulę haka ma bardzo zbliżone wartości, niemal identyczne. Np. dla AKS 3004 ~330 Nm, dla AKS 1300 ~330 Nm, dla Winterhof WS 300 max 350 Nm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
Teraz, wlodar napisał:

Właśnie odebrałem przyczepę z montażu systemu Knott ETS Plus, zapewne podobnie działającego do Al-Ko.

za tydzień ruszam na wycieczkę to napisze co i jak to robi.

koniecznie napisz, może następnym razem rozważę przyczepę z osią knott, dopiszę ten parametr jako kolejny do listy must have. Podsumowując kolejny rok z ATC - dalej nigdy nie zadziałał system w zagrożeniu wężykowaniem, głównie przez to, że nie miał okazji  i będzie miał ich jeszcze mniej (cięższy holownik). Natomiast zadziałał ostatnio podczas powrotu z kampingu na jakiejś lokalnej bardzo dziurawej drodze - chyba odcinek Kryniaca Morska - Stegna. Kręto i dziurawo, było nawet słychać przez ułamek sekundy pisk opon. Niestety alko- atc nie jest idealny i serię dziurawych zakrętów potrafi rozpoznać jak wężykowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie odebrałem przyczepę z montażu systemu Knott ETS Plus, zapewne podobnie działającego do Al-Ko.
za tydzień ruszam na wycieczkę to napisze co i jak to robi.
Czytałem, że ten system jest uniwersalny i da się go zamontować i do Alko i do BPW. Nie wiesz ile w tym prawdy?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.08.2019 o 08:56, maarec napisał:

koniecznie napisz, może następnym razem rozważę przyczepę z osią knott, dopiszę ten parametr jako kolejny do listy must have. Podsumowując kolejny rok z ATC - dalej nigdy nie zadziałał system w zagrożeniu wężykowaniem, głównie przez to, że nie miał okazji  i będzie miał ich jeszcze mniej (cięższy holownik). Natomiast zadziałał ostatnio podczas powrotu z kampingu na jakiejś lokalnej bardzo dziurawej drodze - chyba odcinek Kryniaca Morska - Stegna. Kręto i dziurawo, było nawet słychać przez ułamek sekundy pisk opon. Niestety alko- atc nie jest idealny i serię dziurawych zakrętów potrafi rozpoznać jak wężykowanie.

Przynajmniej wiesz, że system działa ;)

jaki holownik wchodzi w grę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.