Jump to content
bozka

Koncepcyjny montaż solarów (Bozka)

Recommended Posts

bozka

Witam! Pracujemy, na razie koncepcyjnie nad montażem 2 szt.  solarów po 100 W do instalacji, którą mamy w przyczepie. Czy ktoś może się wypowiedzieć co do prawidłowości poniższego schematu. :

 

i problem ;

usiłuję załączyć skan projektu i dostaję komunikat :

skan projekt solar.tif

Nie masz uprawnień do wysyłania tego typu plików

 

 


nie wiem co się dzieje??  Zrobiłam skan , zatytułowałam i zapisałam w komputerze. Czy jest coś o czym nie wiem???...


pomimo prób nie udaje się. Może ktoś pomoże?? Please...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Witam!

TIFF, to bardzo częsty format pliku używany do zapisu przez skanery. Forum chyba nie przyjmuje tego typu plików. Musisz zapisać obraz w innym formacie lub przekonwertować ten zapisany na np. JPG, JPEG.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bozka

post-5948-0-27903600-1454177218_thumb.jpg

 

Kristofer - dziękuję. Faktycznie musi forum nie przyjmować Tiff. Teraz jest jpg.

Chociaż się nie znamy osobiście ale nie ukrywam, że liczę właśnie na Twoją ocenę.

 

I ponawiam prośbę o sprawdzenie poprawności merytorycznej rozbudowy instalacji elektrycznej w naszej przyczepie. Mogę też dodać zdjęcia urządzeń ale wtedy jak to będzie potrzebne. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
bozka

Urządzenia jakie mamy w przyczepie :


Urządzenia jakie mamy w przyczepie :post-5948-0-59200000-1454787893_thumb.jpgpost-5948-0-56032500-1454787919_thumb.jpgpost-5948-0-53005900-1454787947_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
bozka

Czy ktoś pomoże w ocenie tego schematu.

Przecież wiem , że są specjaliści na forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

;)

Na wstępie: na rysunku widnieje wszędzie symbol uziemienia, choć przypuszczam, że miał to być jednak symbol masy. Umawiamy się, że jednak takie przedstawienie połączeń jest wyłącznie w celu uproszczenia przejrzystości rysunku, a w rzeczywistych warunkach, wszystkie przewody "minusowe" (oraz "plusowe") będą już prowadzone fizycznie w zgodzie z zasadami.
Domyślam się funkcji "PP10", ale generalnie nie wiem, co jest wewnątrz ramki, dlatego biorąc pod uwagę samą funkcję, to podłączenie w tym miejscu jest poprawne.
Nie wiem, czy ładowarkę już masz (jeśli tak, to jaką?), czy dopiero planujesz jej zakup. Powinna to być ładowarka w pełni procesorowa i z podtrzymaniem funkcji po zaniku napięcia zasilania.
Jeśli nie masz, to proponuję układ, który wielokrotnie już zamieszczałem na forum i zastosowanie zamiast przestarzałego już zasilacza, dobrej klasy zasilacz zespolony razem z ładowarką (uznanej firmy).

 

post-8228-0-73260000-1455375369_thumb.jpg

 

Cena jest bardzo przystępna, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę, że to jednocześnie wysokiej klasy ładowarka i zasilacz z przeznaczeniem dla karawaningu. Dodatkowo mocno upraszcza schemat połączeń instalacji. Opis zasilacza jest w różnych tematach na forum, np.
http://forum.karawaning.pl/topic/16455-przeróbka-instalacji-sprite-euroland-380-ek/?p=397110
http://forum.karawaning.pl/topic/18055-%C5%82adowarka-waeco-iu-812/

 

Jeśli zasilacz miałby pozostać ten, który masz obecnie, to nie może być podłączony tak, jak narysowałaś. Musiałabyś zastosować układ, który by przełączał zasilanie "odbiorników 12 V" na zasilacz lub akumulator w zależności od obecności zewn. napięcia ~230 V (przyczepa ma podane lub nie, zasilanie ~230 V z zewnątrz). Schematy podłączeń (w różnych wariantach) i rodzaj zastosowanych elementów, podawałem w wielu tematach, musiałabyś poszukać.
Nie rozumiem kwestii paneli solarnych. Z rysunku wynika, że elementy instalacji PV mają służyć wyłącznie do ładowania akumulatora, czy tak?
Nie piszesz, jaki panel(e) ma być zamontowany. Z Twojego rysunku wynika, że planujecie nieco "większą" modernizację instalacji, dlatego przypuszczam, że zastosowanie bardziej zaawansowanego i uniwersalnego kontrolera, niż RL 30, byłoby dużo bardziej wskazane. Myślę tu o kontrolerze MPPT, np. "TRACER 1210RN"
Ten kontroler lepiej wykorzysta energię paneli, zadba o akumulator i przy takim podłączeniu nie będzie potrzeby stosowania osobnego urządzenia zabezpieczającego akumulator przed nadmiernym rozładowaniem.

 

post-8228-0-49955800-1455375376_thumb.jpg

 

PS
Mam nadzieję, że czegoś nie przeoczyłem, bo to tak na cito.
Możesz sprawdzić - wszystkie te schematy i podobne, były już wielokrotnie omawiane i rysowane, np.:
http://forum.karawaning.pl/topic/17611-przetwornica-i-jej-funkcje-pro%C5%9Bba-o-opinie/?p=391004
http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/?p=354232
http://forum.karawaning.pl/topic/16455-przeróbka-instalacji-sprite-euroland-380-ek/?p=364625
http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przer%C3%B3bka-12v-pod-akumulator/
http://forum.karawaning.pl/topic/20755-lifting-instalacji-12220v/?p=452819

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

W międzyczasie zorientowałem się, co konkretnie miałaś na myśli pod oznaczeniem "PP 10".
Już bardzo dawno temu zamieściłem na forum rysunki i przykłady automatycznego przełączania "przetwornica/zasilacz/akumulator" oparte na różnych elementach, stosowanych wedle potrzeb użytkownika. Firma, która oferuje dziś te urządzenia, wtedy nie miała ich jeszcze w ofercie - chyba jednak bacznie obserwuje fora i śledzi potrzeby karawaningowe, bo obecnie urządzenie jest już oferowane ;)
Wyrób przydatny i dobrze, że się pojawił, jednak cena jest powalająca  :pad:  (jak za jeden lub dwa przekaźniki i kawałek plastiku na ich obudowę).
http://www.c-system.com.pl/cennik.html
http://archiwum.allegro.pl/oferta/przelacznik-przetwornica-siec-do-przyczep-pp20-i4923338899.html
http://sklep.klaja.pl/pl/p/Przelacznik-przetwornica-siec-do-przyczep-PP10/3702

 

Taką samą funkcjonalność, a w pewnych przypadkach nawet o wiele lepszą, można osiągnąć przy wykonaniu samodzielnym, przy pomocy ogólnie dostępnych elementów, za kwotę od kilkunastu, do ok. 63 zł. dla wersji najbardziej "luksusowej", przy czym nakład pracy (ilość wkręconych śrubek dla połączeń) będzie podobny.

 

Reasumując:  przy samodzielnym wykonaniu przełącznika i rezygnując z zabezpieczenia ZB40, zamiast ok. 280 zł., wydasz max 63 zł., a zaoszczędzone 220 zł. możesz dołożyć do zakupu nowoczesnego zasilacza i kontrolera, które uproszczą i unowocześnią całą instalację oraz podniosą jej sprawność.

 

PS
Na poprzednim rysunku zabrakło bezpiecznika - poprawiłem:

 

post-8228-0-24121100-1455385602_thumb.jpg

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
bozka

Kristofer - bardzo dziękujemy. Zaraz będziemy myśleć i analizować.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Pisałem, że na szybko i znowu coś przeoczyłem :pad: . Oczywiście w wersji z ostatniego rysunku, ładowarka po prawej stronie nie jest już potrzebna. Przepraszam. Tak powinno być:

 

post-8228-0-08411800-1455390008_thumb.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
bozka

;)

Na wstępie: na rysunku widnieje wszędzie symbol uziemienia, choć przypuszczam, że miał to być jednak symbol masy. Umawiamy się, że jednak takie przedstawienie połączeń jest wyłącznie w celu uproszczenia przejrzystości rysunku, a w rzeczywistych warunkach, wszystkie przewody "minusowe" (oraz "plusowe") będą już prowadzone fizycznie w zgodzie z zasadami.

Jeśli nie masz, to proponuję układ, który wielokrotnie już zamieszczałem na forum i zastosowanie zamiast przestarzałego już zasilacza, dobrej klasy zasilacz zespolony razem z ładowarką (uznanej firmy).

 

Jeśli zasilacz miałby pozostać ten, który masz obecnie, to nie może być podłączony tak, jak narysowałaś. Musiałabyś zastosować układ, który by przełączał zasilanie "odbiorników 12 V" na zasilacz lub akumulator w zależności od obecności zewn. napięcia ~230 V (przyczepa ma podane lub nie, zasilanie ~230 V z zewnątrz). Schematy podłączeń (w różnych wariantach) i rodzaj zastosowanych elementów, podawałem w wielu tematach, musiałabyś poszukać.

Nie rozumiem kwestii paneli solarnych. Z rysunku wynika, że elementy instalacji PV mają służyć wyłącznie do ładowania akumulatora, czy tak?

Nie piszesz, jaki panel(e) ma być zamontowany. Z Twojego rysunku wynika, że planujecie nieco "większą" modernizację instalacji, dlatego przypuszczam, że zastosowanie bardziej zaawansowanego i uniwersalnego kontrolera, niż RL 30, byłoby dużo bardziej wskazane. Myślę tu o kontrolerze MPPT, np. "TRACER 1210RN"

Ten kontroler lepiej wykorzysta energię paneli, zadba o akumulator i przy takim podłączeniu nie będzie potrzeby stosowania osobnego urządzenia zabezpieczającego akumulator przed nadmiernym rozładowaniem.

 

Oczywiście symbole "uziemienia" zostały narysowane aby nie zaciemniać rysunku. Wszędzie prowadzony jest przewód dwużyłowy  . Ładowarkę posiadam procesorową , niestety nie podtrzymuje funkcji, po zaniku zasilania trzeba ją ponownie właczyć. Zasilacz w przyczepie już jest fabryczny więc za pomocą PP 10 jest odłączamy gdy "przechodzimy" na przetwornicę.

Ten kontroler Tracer 1210RN to dobry pomysł. Chyba go zastosuję. Panel solarny jeszcze nie został wybrany , studiuję temat.

Powinno być poza ramką :

Ten kontroler lepiej wykorzysta energię paneli, zadba o akumulator i przy takim podłączeniu nie będzie potrzeby stosowania osobnego urządzenia zabezpieczającego akumulator przed nadmiernym rozładowaniem.

 

Oczywiście symbole "uziemienia" zostały narysowane aby nie zaciemniać rysunku. Wszędzie prowadzony jest przewód dwużyłowy  . Ładowarkę posiadam procesorową , niestety nie podtrzymuje funkcji, po zaniku zasilania trzeba ją ponownie właczyć. Zasilacz w przyczepie już jest fabryczny więc za pomocą PP 10 jest odłączamy gdy "przechodzimy" na przetwornicę.

 

Ten kontroler Tracer 1210RN to dobry pomysł. Chyba go zastosuję. Panel solarny jeszcze nie został wybrany , studiuję temat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Może coś źle zrozumiałem. W takim razie, co z narysowanej instalacji masz już fizycznie zamontowane w przyczepie i działające, jaki masz akumulator, a czego zakup i zamontowanie dopiero planujesz?

Share this post


Link to post
Share on other sites
bozka

Trzeci schemat bardzo się uprościł. Niestety ładowarka musi zostać bo zasilacz istniejący jest wbudowany. Jak brak jest napięcia 230V z zewnątrz to on nie pracuje i wg pomiarów amperomierzem prąd wsteczny przez niego z aku nie płynie - czy może tak zastać? 

 

Biorę pod uwagę solar o mocy 150W.

 

Mam jeszcze problem : przy poborze ok. 400W z przetwornicy o mocy stałej 1000W  po kilku minutach włącza się jakaś sygnalizacja głosowa z przetwornicy (pisk-brzęczenie) . Wygląda mi to na sygnalizację spadku napięcia na aku ???


Może coś źle zrozumiałem. W takim razie, co z narysowanej instalacji masz już fizycznie zamontowane w przyczepie i działające, jaki masz akumulator, a czego zakup i zamontowanie dopiero planujesz?

Planuję zakup solara i kontrolera. Resztę mam . Akumulator jest żelowy 120Ah odporny na wstrząsy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

,,, i to wszystko jest podłączone dokładnie tak, jak na Twoim rysunku?

Share this post


Link to post
Share on other sites
bozka

Zlikwidowałem dzisiaj ZB40 czyli zabezpieczenie aku bo myślałem, że ma to wpływ na tą sygnalizację dźwiękową przetwornicy. Reszta jest jak na Twoim drugim rysunku. 


Przed demontażem sygnalizacja włączała się od razu pod obciążeniem ok. 400W a teraz upływa kilka minut. Jeżeli to ma jakieś znaczenie...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Akurat interesuje mnie, jak podłączony jest teraz do układu akumulator :hmm:

 

Gdy był (będzie) podłączony tak, jak na Twoim rysunku, to musisz sprawdzić, czy w punkcie "A", po wyjęciu oznaczonego bezpiecznika, gdy przyczepa jest podpięta pod zewnętrzne zasilanie ~230 V, jest napięcie.

 

post-8228-0-24458000-1455396910_thumb.jpg

 

 

Nie wiadomo, w jakim stanie jest akumulator. Jego pojemność jest duża, ale stan :niewiem:

400 W z przetwornicy, to biorąc pod uwagę sprawność elementów składowych instalacji i rozrzut parametrów urządzeń, daje pobór prądu z akumulatora na poziomie 35 - 40 A

Przy słabym accu lub niedoładowanym, mogło by tak być.

Accu jest nowy? Od dawna jest podłączony tak do instalacji?

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...