Skocz do zawartości

Dobór bezpieczników


Qatro

Rekomendowane odpowiedzi

 

 

Przy przewodzie 2 x 2,5mm2 i 8m metrach długości to maksymalne obciążenie wynosi ok 40W.

Kolego Tec czy możesz napisać jak obliczył to maksymalne obciążenie? Parę razy podchodziłem do tematu obliczania przewodów i zawsze wynik był inny od tego co opisywali koledzy na forum. Możesz pokazać mi to krok po kroku bo gdzieś robię ewidentny błąd. Przepraszam za zaśmiecanie wątku, ale myślę że nie tylko mnie się przyda ta wiedza. Chodzi mi o ten konkretny przypadek.

Z góry dziękuję.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 39
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Mi też wychodzi 20W jako obciążenie długotrwałe i taka moc podałem jako optymalną. Pompka wody nie jest tego rodzaju odbiornikiem, dlatego podałem moc 40W jako maksymalną dla krótkotrwałego obciążenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok czyli kolejnym przedsięwzięciem będzie samochód, ale póki co czy tymczasowo będzie lodówka chłodziła, czy mogę z tak podłączoną lodówką jeździć czy zanim nie zrobię samochodu po prostu jej nie uruchamiać podczas jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo chętnie odpowiedziałbym na pytania, ale jest problem ponieważ nie ma na nich żadnych opisów ani informacji. Mam tylko zdjęcia może ktoś coś miał podobnego i pomoże

attachicon.gifpompka.jpg

attachicon.gifwentylator.jpg

A jeżeli chodzi o długość przewodów wiem, że powinna być jak najmniejsza muszę jednak przeprowadzić je na przeciwną stronę przyczepy stąd te 8m. Mam zamiar zastosować przewód 4mm2 osobno dla wentylatora i osobno dla pompki. Tylko czy to będzie ok?????

 

Z Twoich fotek wynika, że pompka wody, to prawdopodobnie jedna z wersji VIP-Plus f-my Comet, a jeśli tak, to moc przez nią pobierana wynosi ok. 40 - 45 W.

Wentylator ... trudno powiedzieć, ale moim zdaniem, pobiera znacznie mniej mocy, niż w/w pompka.

Biorąc pod uwagę to, co było tu opisywane wcześniej, przy 8 m odległości od akumulatora dla pompki i wentylatora, spokojnie można zastosować przewód 2,5 mm².

Zakładam moce dla pompki i wentylatora po max 45 W i zasilanie owych odbiorników prowadzone osobnymi przewodami. W takim układzie nie przekroczy się przyjętych max wartości spadku napięcia dla każdego z obwodów. Dla tych mocy odpowiednie będą również wartości bezpieczników, które podałem poprzednio.

Nie chcę zakładać nowego tematu więc piszę tu, a mianowicie pytanie dotyczy lodówki czy aby podczas jazdy lodówka chłodziła wystarczy podpiąć ją do instalacji 13 pin w samochodzie pod pin 10 (+) oraz pod pin 13 (-) Na razie nie zajmuje się ładowaniem akumulatora w przyczepie chodzi mi tylko o działanie lodówki podczas jazdy.  :hmm:  Proszę o odpowiedź

attachicon.gifschemat.jpg

 

Skąd masz ten rysunek? :hmm:

Czy przypadkiem nie edytowałeś go samodzielnie?

Wszędzie, gdzie zamieszczałem takie rysunki (widzę, że z nich właśnie korzystałeś), zasilanie lodówki jest z pinów 10 oraz 11 gniazda "Jaeger" (13 pin).

http://forum.karawaning.pl/topic/17989-podłączenie-akumulatora-w-knaus-tf-450/?p=409359

http://forum.karawaning.pl/topic/17819-czy-jest-mozliwe-podłączenie-aku-pod-taki-energoblok/?p=421598

http://forum.karawaning.pl/topic/16455-przeróbka-instalacji-sprite-euroland-380-ek/?p=414974

OK  w takim razie podpinam plus pod 10 a minus pod 11 tylko nie wiem jak to będzie działać, ponieważ w przyczepie do lodówki mam doprowadzony przewód 6mm2 zgodnie z sugestią kolegów z forum natomiast w samochodowej instalacji plus po zapłonie jest przekroju 2,5mm2. Pytanie czy będzie to dobrze pracowało, czy trzeba przerabiać instalacje w samochodzie. Dodam, że w aucie jest fabryczna instalacja i może być ciężko.

 

Ponieważ w przyczepie masz przewody prowadzące do lodówki o dosyć dużym przekroju, to mimo zastosowania w samochodowej części instalacji przewodów 2,5 mm², wszystko powinno działać poprawnie. Możesz bez obaw mieć takie podłączenie, a jego efektywność sprawdzisz w praktyce. Jeśli lodówka będzie wystarczająco dobrze chłodzić, to tak zostaw.

ok czyli kolejnym przedsięwzięciem będzie samochód, ale póki co czy tymczasowo będzie lodówka chłodziła, czy mogę z tak podłączoną lodówką jeździć czy zanim nie zrobię samochodu po prostu jej nie uruchamiać podczas jazdy.

 

Oczywiście, przy przewodach które obecnie masz w instalacji samochodu i przyczepy, lodówka powinna pracować normalnie.

Jeżeli okaże się, że grzałka Twojej lodówki należy do tych o większej mocy i lodówka słabo chłodzi, bo spadek napięcia na przewodach w instalacji samochodu jest zbyt duży, to dopiero wtedy wymiana owych przewodów na takie o większym przekroju, jak Koledzy już pisali, zapewni poprawę tego stanu.

 

Kolego Tec czy możesz napisać jak obliczył to maksymalne obciążenie? Parę razy podchodziłem do tematu obliczania przewodów i zawsze wynik był inny od tego co opisywali koledzy na forum. Możesz pokazać mi to krok po kroku bo gdzieś robię ewidentny błąd. Przepraszam za zaśmiecanie wątku, ale myślę że nie tylko mnie się przyda ta wiedza. Chodzi mi o ten konkretny przypadek.

Z góry dziękuję.

Dla ścisłości. Mnie wychodzi 20W.

Mi też wychodzi 20W jako obciążenie długotrwałe i taka moc podałem jako optymalną. Pompka wody nie jest tego rodzaju odbiornikiem, dlatego podałem moc 40W jako maksymalną dla krótkotrwałego obciążenia.

 

Możecie napisać konkretnie, jak to liczycie i dla jakich założeń? :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi, a co do tego rysunku tak wkleiłem fotkę lodówki z jakiegoś schematu i dorysowałem podłączenia tylko źle opisałem piny mój błąd :blagac:

Mam nadzieję, że kiedyś przy jakimś spotkaniu będę się mógł odwdzięczyć za pomoc :piwko:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... wzór prawidłowy, zależy jeszcze jakie wartości się w nim podstawi, dlatego pytałem też o założenia.

Najczęstszym błędem z którym się spotykam, to niepoprawnie liczona długość przewodu w danym obwodzie (zbyt duża lub mała). Z reguły ludzie mają na myśli taką długość, jaką zmierzyli dla odległości odbiornika od akumulatora dla pojedynczego przewodu, a przecież przewody są dwa. Z tego powodu, jeśli zmierzona odległość (uwzględniająca wszelkie krzywizny i załamania) wychodzi na poziomie 8 m, to długość przewodu w obwodzie będzie miała oczywiście wartość 16 m.
Z tego powodu oraz przyjętego wzoru, wynikają najczęściej pomyłki otrzymanych wartości (dwa razy mniejsze lub większe). :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i zgadza się. Masz rację Kristofer. Od początku zakładałem długość przewodu x2, ale nie zauważyłem, że wzór na rezystancję przewodu, którego użyłem już tą podwójną drogę dla prądu uwzględniał. Czyli policzyłem ją de facto x4. Teraz wychodzi mi 40W.

Edytowane przez Marcin_G (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze jedno pytanie czy ma jakieś znaczenie jeżeli jeden przewód np zasilający jest przekroju 4mm a przewód masowy 2,5mm mówię oczywiście o sytuacji gdy spokojnie wystarczy według obliczeń ten 2,5mm ale np brakło mi kabla i czy mogę dać zamiast oby dwóch jednakowych jeden o przekroju większym a drugi mniejszy. Czy ma to jakiś wpływ na działanie urządzenia????. :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Delikatnie mówiąc jest to mało "eleganckie" technicznie ;) , ale w tej sytuacji nic nie zmieni, więc może tak być.
Oczywiście pamiętaj o tym w przyszłości i jeśli będziesz mógł, to postaraj się, aby obydwa przewody miały ten sam przekrój.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze jedno pytanie czy ma jakieś znaczenie jeżeli jeden przewód np zasilający jest przekroju 4mm a przewód masowy 2,5mm mówię oczywiście o sytuacji gdy spokojnie wystarczy według obliczeń ten 2,5mm ale np brakło mi kabla i czy mogę dać zamiast oby dwóch jednakowych jeden o przekroju większym a drugi mniejszy. Czy ma to jakiś wpływ na działanie urządzenia????. :hmm:

Przewodem masowym wraca do źródła suma wszystkich prądów pobieranych ze źródła więc może okazać się, że  tym 2,5mmmpłynie większy prąd niż tym o przekroju4 mm2   Ja na 100%   na masę dałbym ten o większym przekroju. I to by było zgodne ze sztuką.

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przyszłości ktoś oglądający tą instalacje będzie długo zastanawiał się "co poeta miał na myśli" , ale potem będzie miał co opowiadać przy piwie :lol2:

 

:jump:  Dokładnie :ok: , dlatego sugerowałem Koledze poprawę tego stanu przy najbliższej okazji.

Ile podobnych "kwiatków" widuje się na forum w dopiero co kupionych, "nowych" przyczepkach, a ludziska myślą, że stan zastany, to stan fabryczny ;)

Przewodem masowym wraca do źródła suma wszystkich prądów pobieranych ze źródła więc może okazać się, że  tym 2,5mmmpłynie większy prąd niż tym o przekroju4 mm2   Ja na 100%   na masę dałbym ten o większym przekroju. I to by było zgodne ze sztuką.

 

:ok:

Jeśli miałoby być inaczej, niż to zrozumiałem z wypowiedzi Quatro, to oczywiście masz rację i wtedy przewód o większym przekroju powinien służyć, jako tzw. "masowy".

Przypuszczam jednak, :hmm: że Kol. Quatro tylko potocznie nazwał owy przewód masowym. W rzeczywistości będzie to jeden obwód, dla jednego odbiornika i przewód nie będzie pełnił roli typowej "masy" - nie będzie przewodem wspólnym dla kilku urządzeń. Tak przynajmniej zrozumiałem z wcześniejszych deklaracji Quatro w tym wątku:

wszystko będzie prowadzone osobnym przewodem

Pompka i wentylator zasilana razem czo osobno?

Mam zamiar zastosować przewód 4mm2 osobno dla wentylatora i osobno dla pompki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak będzie to jeden obwód, dla jednego odbiornika i przewód nie będzie pełnił roli typowej "masy". A co do tych różnic w przekrojach przewodów ja tak nie zrobiłem :nono:  ( dokupiłem kabel i dałem dwa o tych samych przekrojach), tylko zastanawiałem się czy to ma jakiś wpływ na instalację wiecie kto pyta nie błądzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.