Skocz do zawartości

CERS X6 - schemat, informacje potrzebne


Tsport

Rekomendowane odpowiedzi

Poszukuje informacji, schematów na temat zasilacza CERS X6 - jak ktoś coś ma, wie coś na ten temat, będę wdzięczny za jakieś info.

 

PS. Potrzebuje równiez info jaki akumulator można podłaczyć, czy może być AGM czy zwykły kwasowy, jaki prąd ładowania itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!
Schematu nie posiadam. Przy zasilaczu z lat osiemdziesiątych nie należy się spodziewać, że będzie zdolny do współpracy z akumulatorami innymi, niż standardowe akumulatory kwasowe z płynnym elektrolitem. Minimalna pojemność accu, jaką do tego zasilacza możesz zastosować, to 60 Ah, a max do 100 Ah.
Najlepiej accu przeznaczony do pracy cyklicznej i głębokich rozładowań tzw. Deep Cycle (standardowy - rozruchowy nie pożyje długo).
Zasilacz daje na wyjściu 12 V / ok. 7 A
Otrzymasz minimalnie więcej, ponieważ był projektowany dla zasilania z sieci ~220 V.
Powinien mieć zamontowany bezpiecznik o wartości 7,5 A (dla wyj. 12 V) oraz 2 A na wejściu (220 V).
Może chyba współpracować z PV, ale o mocy 35 - 38 W (absolutnie max 3 A na wyjściu).
Tylko tyle wiem.

PS
Ważne przy standardowym accu:
http://forum.karawaning.pl/topic/9862-akumulator-w-przyczepie-a-nasze-bezpieczenstwo/page__view__findpost__p__233321

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Schematu nie posiadam. Przy zasilaczu z lat osiemdziesiątych nie należy się spodziewać, że będzie zdolny do współpracy z akumulatorami innymi, niż standardowe akumulatory kwasowe z płynnym elektrolitem. Minimalna pojemność accu, jaką do tego zasilacza możesz zastosować, to 60 Ah, a max do 100 Ah.

Najlepiej accu przeznaczony do pracy cyklicznej i głębokich rozładowań tzw. Deep Cycle (standardowy - rozruchowy nie pożyje długo).

Zasilacz daje na wyjściu 12 V / ok. 7 A

Otrzymasz minimalnie więcej, ponieważ był projektowany dla zasilania z sieci ~220 V.

Powinien mieć zamontowany bezpiecznik o wartości 7,5 A (dla wyj. 12 V) oraz 2 A na wejściu (220 V).

Może chyba współpracować z PV, ale o mocy 35 - 38 W (absolutnie max 3 A na wyjściu).

Tylko tyle wiem.

PS

Ważne przy standardowym accu:

http://forum.karawaning.pl/topic/9862-akumulator-w-przyczepie-a-nasze-bezpieczenstwo/page__view__findpost__p__233321

 

Dzięki Kristofer za jak zwykle szybką i wyczerpującą odpowiedź.

Udało mi się znaleźć parametry i schemat jednak niestety po Holendersku. :(

 

Załączam również zdjęcie mojego aku. Jest to yuasa SWL 2500FR 90Ah - trochę mnie zmartwiłeś, że tylko kwasowy. Jaki sposób widzicie na podłączenie jednak mojego aku do tego zasilacza?

post-14411-0-91365700-1440485866_thumb.jpg

post-14411-0-67338000-1440486137_thumb.jpg

post-14411-0-65660000-1440486470_thumb.jpg

Edytowane przez Tsport (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Kristofer za jak zwykle szybką i wyczerpującą odpowiedź.

Udało mi się znaleźć parametry i schemat jednak niestety po Holendersku. :(

 

Załączam również zdjęcie mojego aku. Jest to yuasa SWL 2500FR 90Ah - trochę mnie zmartwiłeś, że tylko kwasowy. Jaki sposób widzicie na podłączenie jednak mojego aku do tego zasilacza?

Ehh, nie mogę już edytować :(

 

 

patrząc na powyższe parametry wydaje mi się, że jednak może być mocniejszy solar. Chyba ,że coś pomyliłem - z tego co pamiętam ze szkoły to P=UI,

zatem: 13,8V*6,5A=89,7W

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, wydumałem taki patent na podłączenie mojego akumulatora VRLA:

zakupię ładowarkę np. taką http://www.lechpol.eu/sites/default/files/produkty/bat1140/manual-bat1140.pdf

i przekaźnik, który rozpozna czy jestem podpięty pod 230V. Jeżeli tak to odłączy ładowanie akumulatora przez zasilacz, a ładowanie będzie odbywać się za pomocą wyżej wspomnianej ładowarki

Po odłączeniu od 230V przekaźnik spowoduje załączenie obwodu akumulatora do zasilacza co spowoduje wykorzystanie zasilania 12v z akumulatora.

 

Jeżeli możecie to potwierdźcie mi czy faktycznie ten zasilacz nie podładuje mojego akumulatora VRLA 90Ah.

Z góry dzięki.

 

PS. Jak wygląda podłączenie solara w moim przypadku? Jaki solar, i jaki regulator najlepiej zastosować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Udało mi się znaleźć parametry i schemat jednak niestety po Holendersku. :(

 

Załączam również zdjęcie mojego aku. Jest to yuasa SWL 2500FR 90Ah - trochę mnie zmartwiłeś, że tylko kwasowy. Jaki sposób widzicie na podłączenie jednak mojego aku do tego zasilacza?

 

Ten accu z fotki, jeśli jest w dobrej kondycji, to dobrej klasy akumulator AGM o podwyższonych parametrach.

Nie możesz go podłączyć bezpośrednio pod Twój zasilacz. Oczywiście możesz to zrobić, jak napisałeś, czyli przez zestyki przekaźnika, który będzie go odłączał w chwili podłączenia przyczepy pod ~230 V. Gdzieś na forum jest kilkanaście różnych rysunków, które zamieszczałem dla podłączeń tego typu, zarówno z użyciem przekaźników AC ~230 V, jak i DC 12 V.

Zamieszczony rysunek, to nie jest schemat zasilacza, a jedynie blokowy rysunek połączeń dla części instalacji 12 oraz 230 V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

patrząc na powyższe parametry wydaje mi się, że jednak może być mocniejszy solar. Chyba ,że coś pomyliłem - z tego co pamiętam ze szkoły to P=UI,

zatem: 13,8V*6,5A=89,7W

 

Parametry, które podawałem Ci poprzednio, dotyczą zasilacza "Cers 6". Również PV ma ograniczenia - dla kontrolera w owym zasilaczu do max 3 A.

Z tabelki, którą teraz zamieszczasz wynika, że jednak parametry są dużo lepsze. Widocznie "Cers x6" trochę się różni pod tym względem od "Cers 6" (na korzyść).

Z grubsza rzecz ujmując, działanie matematyczne jest oczywiście poprawne i w kontekście tabelki parametrów, prawdziwe.

Mowa oczywiście o panelu podłączanym do dedykowanych do tego celu wejść tego zasilacza (jeśli takowe w nim są, bo były chyba też wersje zasilacza bez wejścia dla PV).

Za współpracę panelu z zasilaczem i instalacją, odpowiada część układów w zasilaczu, pełniąca rolę kontrolera.

Kontroler zawsze posiada własne parametry/ograniczenia, których przekroczyć nie wolno.

PS. Jak wygląda podłączenie solara w moim przypadku? Jaki solar, i jaki regulator najlepiej zastosować?

 

Szkoda, ze nie zamieściłeś żadnych fotek, nie podałeś rocznika przyczepy itp.

Planując podłączenie accu w sposób, jaki został tu opisany, nie widzę sensu, by zakładać wspomniany panel, bazując na układach tego zasilacza. Chyba lepiej kupić dowolny panel dostosowany do potrzeb i dobrać do tego osobny kontroler, który będzie na stałe podłączony do accu (podobnie, jak ładowarka).

Jaki panel i kontroler, to zależy od wyliczenia Twoich energetycznych potrzeb - wszystko wielokrotnie opisane w forumowych tematach.

W kwestii ładowarki: nie znam tej, której link zamieszczasz, nie wiem też, jak zachowuje się po zaniku napięcia w sieci (czy automatycznie powraca do ustawionego / przerwanego trybu pracy - ładowania). Sprawdzonym produktem jest ładowarka Bosch C3 lub z większym prądem C7.

 

PS

Znalazłeś tylko ten rysunek i parametry, czy całą instrukcję zasilacza?

Jeśli całą instrukcję, to zapodaj w temacie :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parametry, które podawałem Ci poprzednio, dotyczą zasilacza "Cers 6". Również PV ma ograniczenia - dla kontrolera w owym zasilaczu do max 3 A.Z tabelki, którą teraz zamieszczasz wynika, że jednak parametry są dużo lepsze. Widocznie "Cers x6" trochę się różni pod tym względem od "Cers 6" (na korzyść).

Z grubsza rzecz ujmując, działanie matematyczne jest oczywiście poprawne i w kontekście tabelki parametrów, prawdziwe.

Mowa oczywiście o panelu podłączanym do dedykowanych do tego celu wejść tego zasilacza (jeśli takowe w nim są, bo były chyba też wersje zasilacza bez wejścia dla PV).

Za współpracę panelu z zasilaczem i instalacją, odpowiada część układów w zasilaczu, pełniąca rolę kontrolera.

Kontroler zawsze posiada własne parametry/ograniczenia, których przekroczyć nie wolno.

 

Szkoda, ze nie zamieściłeś żadnych fotek, nie podałeś rocznika przyczepy itp.

Planując podłączenie accu w sposób, jaki został tu opisany, nie widzę sensu, by zakładać wspomniany panel, bazując na układach tego zasilacza. Chyba lepiej kupić dowolny panel dostosowany do potrzeb i dobrać do tego osobny kontroler, który będzie na stałe podłączony do accu (podobnie, jak ładowarka).

Jaki panel i kontroler, to zależy od wyliczenia Twoich energetycznych potrzeb - wszystko wielokrotnie opisane w forumowych tematach.

W kwestii ładowarki: nie znam tej, której link zamieszczasz, nie wiem też, jak zachowuje się po zaniku napięcia w sieci (czy automatycznie powraca do ustawionego / przerwanego trybu pracy - ładowania). Sprawdzonym produktem jest ładowarka Bosch C3 lub z większym prądem C7.

 

PS

Znalazłeś tylko ten rysunek i parametry, czy całą instrukcję zasilacza?

Jeśli całą instrukcję, to zapodaj w temacie :hmm:

 

 

Kristofer dzięki za odpowiedź. Moja przyczepa to kip 47 T grey line 1995 rok. Niestety schematu zasilacza nie posiadam.

post-14411-0-05128400-1440535696_thumb.jpg

post-14411-0-65022400-1440535903_thumb.jpg

post-14411-0-75666000-1440535993_thumb.jpg

post-14411-0-59228700-1440536107_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę poszperałem i tez znalazłem instrukcję do modelu Kipa (chyba, jak Twój, w każdym bądź razie z CERS X6).

 

KIP 1995.pdf

 

Przy opisie ładowania i accu jest tam taki tekst:

 

post-8228-0-65396300-1440544351_thumb.jpg

 

W tłumaczeniu było by to mniej więcej tak:

 

Nie każdy typ baterii jest odpowiedni do stosowania w przyczepach kempingowych.
Baterie te są przeznaczone do określonego celu.
Tak więc, akumulatory wykonane dla dużego poboru prądu do rozruchu silnika - ten typ nadaje się tylko do chwilowego rozładowania i natychmiastowego naładowania , a nie do stopniowego rozładowywania w przyczepie kempingowej. Dwa rodzaje baterii, które kwalifikują się do zastosowania w karawaningu, to tzw "Licht-accu", jak również "Hobby accu"  np. specjalnie dla systemu paneli słonecznych, baterii słonecznej.

 

Trzeba wziąć pod uwagę, że tekst był przygotowywany dla zasilaczy ponad 20 lat temu.

Trudno powiedzieć, co miał na myśli producent, gdy użył określeń: "Licht-accu" i "Hobby accu", ale myślę, że chodziło o akumulatory przeznaczone do pracy cyklicznej i większej odporności na głębsze rozładowania. Może być też coś w technologii Ca  :hmm:

 

Tak, czy inaczej, wszystko wskazuje na to, że nasze dotychczasowe rozważania są prawidłowe.

Z drugiej strony patrząc, po dwudziestu latach, czyli obecnie, niektórzy sprzedawcy z Holandii oznaczają pewne typy akumulatorów AGM, jako "Licht-accu". Pamiętajmy jednak, że minęło ponad dwadzieścia lat i to, co teraz jest określone owym terminem, raczej nie oznaczało tego samego w tamtych czasach :hmm:

 

 

http://www.bootschappen.nl/wilco-royal-start-licht-accu.html

http://www.advitekenergy.nl/accu/accu-agm-startlicht/vmf-agm70-12v-70ah-agm-start-licht-accu.html

http://www.advitek.nl/stroom/startlicht-accu/banner-power-bull-66ah-12v-13-p66-c4-hoog.html

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer jestem pod wrażeniem. :)

 

Również mam tą instrukcję, z niej wyciągnąłem wcześniejszą tabelkę oraz schemat. Niestety jest ona w języku NL i raczej muszę się pewnych rzeczy domyślać niż wiedzieć, że tak na pewno jest. Pisałem do producenta w sprawie udostępnienia instrukcji EN ale niestety nie posiadają.

 

Dzisiaj napisałem ponownie w sprawach:

- wyjaśnienia co znaczą typy akumulatorów "Licht-accu" i "Hobby accu"

- jakie typy akumulatorów i o jakich parametrach można podłączyć do tego zasilacza

- poprosiłem o dodatkowe instrukcje, opisy techniczne, diagramy dotyczące tego zasilacza

 

Zobaczymy czy odpiszą i co odpiszą.

Jeszcze raz dzięki za Twoje odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie, nie zastanawiasz się jednak, jakie akumulatory obsłuży Twój zasilacz, tylko czy obsłuży akumulator, który już posiadasz.
Informacje ze źródła powinny być najbardziej miarodajne, jeśli będą mieli chęć rzetelnie odpisać. Zależy na kogo trafi Twój list (tam też siedzą tacy sami ludzie, jak wszędzie. Może się okazać, że odpowiedź jednak nie uwzględnia faktu, że chodzi o "ten" zasilacz i jest jedynie w odniesieniu do "dzisiejszych". Ciekawe, czy tam jeszcze pracuje ktoś, kto by pamiętał roczniki 95  :hmm:

Zobaczymy, może się jednak uda :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer,

 

Pogodziłem się już, że założę ładowarkę. Nie chcę zepsuć sobie akumulatora. Jak odpiszą to super, zobaczymy jak działa producent przyczep. :)

Ostatni kontakt był prawie natychmiastowy ale niestety nie uzyskałem żadnej informacji.

 

PS. Później dołożę pewnie jakiś solar. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dostałem jeszcze żadnej odpowiedzi z KIP`a ale tak się zastanawiam, że jak założę ładowarkę i odseparuję układ za pomocą przekaźnika 230V to w momencie podłączenia przyczepy do auta, akumulator w przyczepie może  być ładowany z auta przez CERS X6.


Co nie do końca może być zdrowe dla mojego akumulatora.


 


Oczywiście o ile ten zasilacz posiada taką funkcję, czego nie jestem pewien. Na pewno po podpięciu przyczepy do auta mam światło itp., ale czy wtedy ładuje aku przyczepowe? 


Edytowane przez Tsport (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.