Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

 

stałem się szczęśliwym posiadaczem zastawu solarnego 150W + regulator phocos CA10-2.2.

 

Przeglądałem forum w poszukiwaniu inoformacji jaki zestaw kupić oraz jak go podłączyć.

 

Z zakupem się udało, jednak z podłączeniem nie mogę sobie poradzić. Chodzi o podłączenie odbiorników do ww regulatora.

 

W przyczepie mam następujące elementy:

 

post-17297-0-92965600-1438683819_thumb.jpg

post-17297-0-33490500-1438683828_thumb.jpg

post-17297-0-73637800-1438683832_thumb.jpg

post-17297-0-96209300-1438683837_thumb.jpg

 

Plan jest taki aby podłączyć wszystkie odbiorniki 12V w przyczepie do regulatora. Które kable muszę do tego celu wykorzystać?

 

Jeżeli to możliwe to proszę o informację czy element ze zdj. 2 i 3 to zasilacz czy energoblok. Oraz dlaczego występują tam kabelki w kolorze zielonym?

 

Czytałem poradnik w pdf. kolegi Bartka ale nie wszystko jest vdla mnie jasne:(

Opublikowano (edytowane)

Witam!

Twoje urządzenie, to oczywiście zasilacz (jeden z najprostszych).
pod literką "Z" (Zasilacz)
http://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?p=373491
pod literką "E" (Elektroblok)
http://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?p=373106

 

W tym przypadku, moim zdaniem, powinieneś odłączyć zupełnie od zasilacza przewody zielony i biały.
Zielony przewód bardzo dobrze izolujesz i zostawiasz nie podłączony.
Biały przewód podłączasz pod trzecią łączówkę zasilacza (licząc od lewej strony).
Pod pierwszą łączówkę zasilacza (licząc od lewej) podłączasz  wyjście regulatora "odbiorniki + plus".
Pod drugą łączówkę zasilacza (licząc od lewej) podłączasz  wyjście regulatora "odbiorniki - minus".
Przekrój przewodów  w zależności od ich długości.
Teraz wystarczy sprawdzić działanie.
Przy takim podłączeniu, po przyłączeniu przyczepy do sieci ~230 V, zasilanie z PV powinno zostać odłączone, a odbiorniki będą zasilane z zasilacza.
Panel będzie wtedy ładował jedynie accu, jeśli będą na to warunki.
Po odłączeniu przyczepy od ~230 V, wróci zasilanie odbiorników z instalacji PV.
Nie wspominasz nic o tym, jaki masz akumulator i gdzie zamontowany.  :hmm:
Zakładam, że panel i akumulator są już zamontowane i podłączone do regulatora, oczywiście z zastosowaniem wymaganych zabezpieczeń w odpowiednich miejscach.

W przyszłości możesz zastąpić posiadany zasilacz bardziej nowoczesnym urządzeniem (jeśli parametry zasilacza nie będą Cię zadowalać), np. dobrej klasy zasilaczem zespolonym z bdb. ładowarką dla accu, aby mieć również możliwość doładowania akumulatora w odpowiedni sposób z sieci. Można też dołożyć tylko samą ładowarkę procesorową, np. "Bosch C3".

 

PS

Na drugiej i trzeciej fotce (lewa część zasilacza, tak mniej więcej 50 %), to część sieciowa ~230 V :excl:

Bardzo uważaj i nic tam nie rób, zwłaszcza, gdyby przyczepa była podłączona z zewnątrz do instalacji ~230 V

Przewody żółto/zielone w tej części zasilania, to przewody "PE" ochronne, czyli popularnie tzw. - uziemienie.

 

Przewód zielony w prawej części zasilacza, to przewód plusowy 12 V, prawdopodobnie poprowadzony do wtyku zewnętrznego przyczepy (pin 9, jeśli wtyczka 13 pin).

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Opublikowano (edytowane)

[...]  dlaczego występują tam kabelki w kolorze zielonym?

 

W instalacjach 12 V, poza kilkoma kolorami ogólnie przyjętymi, cała reszta jest już w/g uznania producenta danego sprzętu, urządzenia, pojazdu itd. Często nawet w tych ogólnie przyjętych barwach, również występują odpowiedniki w innym kolorze. Generalnie, trzeba mieć pogląd na cały układ/instalację, aby określić dokładnie przeznaczenie poszczególnych kolorów.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Opublikowano (edytowane)

Kristofer - bardzo dziękuję Ci za wyjaśnienie jak rozwiązać mój problem.  Zaraz zabieram się za instalowanie regulatora.

 

 

Kristofer: Nie wspominasz nic o tym, jaki masz akumulator i gdzie zamontowany.  :hmm:

 

Otóż akumulator to niestety zwykły rozruchowy 100Ah. i jeszcze nie mam pomysłu gdzie go umieścić.

 

Czytałem Twój poradnik, jednak nie wiem czy mam pole manewru. Kabel pomiedzy PWM a akumulatorem wg. instrukcji: max. 1m.

 

Nie wiem jak długie może być połączenie między PWM a zasilaczem. Pytam bo chodzi mi po głowie umiesczenie akku w szczelnej skrzynce na narzędzia w bakiście.

 

 

A gdybym chciał podłączyć gniazdo 12v samochodowe w przyczepie to powinienem wpiąć się do rozdzielnika pod zasilaczem czy do regulatora?

Jeżeli pierwsza opcja to gdzie? dowolny + i - ?

Edytowane przez redman (wyświetl historię edycji)
Opublikowano

Długość przewodów pomiędzy regulatorem, a akumulatorem, nie zawsze jest istotna, jednak w przypadku Twojego regulatora ma akurat znaczenie.
Prawdopodobnie jest to uwarunkowane prawidłowym działaniem kompensacji temperaturowej podczas ładowania akumulatora. Położenie regulatora obok accu, zapewnia zbliżoną temperaturę otoczenia wokół tych dwóch elementów, którą mierzy czujnik zamontowany w regulatorze.
Od regulatora, aż do Twojego zasilacza mogą być niemal dowolnie długie przewody, jednak należy dobrać ich przekrój m.in. w zależności od ich fizycznej długości.
Musisz to zmierzyć, ale nie w linii prostej, a uwzględniając oczywiście wszelkie załamania, zakręty itd.
W przypadku tego akumulatora, zwłaszcza w połączeniu z instalacją PV, nie może on być zamontowany wewnątrz przestrzeni mieszkalnej.
Wspomnę przy okazji, że taki typ accu nie pożyje długo w tej instalacji (zależnie od ilości i głębokości cykli pracy i jego obecnego stanu).

Gniazdo 12 V typu "zapalniczki", możesz oczywiście podłączyć już w przyczepie. Aby działało zarówno przy zasilaniu sieciowym, jak i "słonecznym", podłączasz je do obwodów zasilacza: plus gniazda do końcówki nr 8 zasilacza (licząc od lewej str.), a minus gniazda do końcówki nr 6 zasilacza (licząc od lewej).
Pamiętaj o ograniczeniu prądowym na tym gnieździe, które wymusza zastosowany typ regulatora, więc musisz zastosować bezpiecznik samochodowy w odpowiedniej oprawce, o wartości max 10 A. Unikaj oprawek z własnymi przewodami, ponieważ te przewody mają często zbyt mały przekrój. Najlepsza będzie oprawka na konektorki (takie, jak w zasilaczu).
Przewody między gniazdem, a zasilaczem również muszą mieć odpowiedni przekrój, wynikający z ich długości. Bezpiecznik musi być tuż przy końcówce zasilacza, z której będziesz brał zasilanie, czyli nr 8.

 

PS
Końcówkę zasilacza nr 4 (minus) oraz nr 10 (plus) możesz wykorzystać w jakimś innym celu, ale to wyjście działa wyłącznie podczas zasilania przyczepy z zewnątrz (~230 V).
Na tym wyjściu masz dostępne napięcie stabilizowane 12 V, ale ma ono bardzo małą obciążalność, bo zaledwie 1A. Nie jest też w żaden sposób zabezpieczone, więc przekraczając prąd obciążenia, można łatwo je uszkodzić. Może pozostać niewykorzystane.

Opublikowano

Czwarty dzień na wyjeździe i wszystko działa.

 

Dzięki wspaniałym poradom Kristofera udało się na dzień przed wyjazdem wszystko podłączyć i uruchomić.

 

Kusi mnie aby sprawdzić ile amperów idzie z panela (słońce świeci ostro), ale to chyba trzeba odłączyć akku, a to już dużo roboty ;)

 

Akku będzie nowy na przyszły rok.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.