Skocz do zawartości

Jakie uprawnienia na przyczepę DMC 1300 KG.


sebastian-camp

Rekomendowane odpowiedzi

Temat jest do wyjaśnienia, ale tylko wtedy gdy:

a) czytamy kompleksowo przepisy nie wybiórczo;

b ) czytamy aktualne wersje przepisów.

Moim zdaniem nie ma w omawianym przypadku kłopotu. Masy dopuszczalne się zgadzają i auto może holować 1300 kg spełniając z pewnym zapasem wymogi współczynnika 1,33 z rozporządzenia. A skoro masy dopuszczalne się zgadzają to pozostaje zadbać, aby rzeczywista masa auta była większa niż rzeczywista masa przyczepy. W tym przypadku to dość łatwe.

 

No i legalnie w drogę na kat. B i bez viatoll.

Edytowane przez inhalt (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi. Widzę, że temat rzeka.

 

Czyli reasumując:

 

- Masa własna pojazdu 1266 kg

- Masa własna przyczepy 960 kg

Wniosek: Masa własna przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu więc można ciągnąć na "B".

 

- DMC samochodu 1762 kg

- DMC przyczepy 1300 kg

- Suma DMC zespołu 3062 kg

Wniosek: Nie przekroczono 3,5t więc można ciągnąć na "B".

 

W razie co powoływać się na dokument D20150155Lj.pdf ze strony http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20150000155czyli

"USTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami" (wersja z 2015-05-12) gdzie jest zapisane:

 

Art. 6. 1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:
6) kategorii B:
c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
 
Odnosząc się do "z zastrzeżeniem ust. 2" można przeczytać (ten sam dokument):
2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.

 

Czy dobrze to wszystko zrozumiałem i mam rację? Czy ma ktoś jeszcze jakieś uwagi lub propozycje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko ok.

 

Wtrące tylko, że liczymy inaczej wymagania holownicze... DMC przyczepy musi być mniejsze od Rzeczywistej Masy Holownika, więc 1300 przyczepa < od MW pojazdu 1266 + 35 ! kg bagażu. Natomiast na kategorię PJ sumujesz DMC obu pojazdów.

W praktyce na drodze policja doda tylko sumy mas z DR, aby sprawdzić czy masz wymagane uprawnienia. Nikt cię ważył nie będzie.

 

Szerokiej drogi i pamiętaj o dociążaniu samochodu dla własnego i innych bezpieczeństwa. Np przedsionek w bagażnku i rowery na dachu już będzą na duży plus.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wiadomość. Co do dociążenia samochodu o 35 kg to myślę, że nawet na co dzień nie ma już problemu bo sam hak trochę waży + mam instalację LPG z butlą w kole więc dodatkowe KG są, ale będę miał na uwadze to co napisałeś bo bezpieczeństwo jest najważniejsze. Tylko się zastanawiam jak policjant spojrzy w dowody rejestracyjne i powie, że DMC przyczepy 1300 kg a masa własna pojazdu 1266 kg  to w jaki sposób mu to udowodnię, że np. moje bagaże ważą <35 kg :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie tym co powiedziałeś, bo chodzi o 35 kg a nie 350 :] .

Uwierz mi że sprawdzi czy tylko Cię B puszcza i tyle. W rzeczywistości 90% z nich nie ma pojęcia o współczynniku 1,33.

Bądź spokojny. W francuskich autach, a zwłaszcza w Scenikach jest bardzie namotane w papierach i ludzie dają radę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Tylko się zastanawiam jak policjant spojrzy w dowody rejestracyjne i powie, że DMC przyczepy 1300 kg a masa własna pojazdu 1266 kg  to w jaki sposób mu to udowodnię, że np. moje bagaże ważą <35 kg :)

To on Tobie ma udowodnić a nie Ty jemu że np. auto jest za lekkie  :] 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Legalnie holować możesz taką przyczepę, ale powiem, że Megana z LPG przy tak ciężkiej przyczepie to będzie katowanie tego samochodu. Akurat znam takie auto (jest w rodzinie) i nawet się kiedyś przymierzałem do holowania budy 1000 kg DMC i temat odpuściłem.

Według mnie coś powinieneś zmienić.

Zważ też przyczepę ile w rzeczywistości waży przygotowana do wakacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no tak,

z kronikarskiego obowiązku, przyznaję, że zmiana ze stycznia 2015, w tym temacie, jednak mi umknęła

pozostaje mi więc sprostować poprzednie wypowiedzi i przyznać Kolegom rację  :thank:

można holować omawiany zestaw na kat B,

jednakże, należy uważać aby masa rzeczywista auta była większa niż rzeczywista przyczepy

 

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za pomoc.

 

@Commander - Tak, to jest Megane III 1.6 16V 110KM (są też wersje 100KM). Auto z 2014 roku więc jest szansa, że jeszcze żadne konie nie zdążyły uciec spod maski :-) Właściciel przyczepy ma Scenica II 1.6 16V 110 KM czyli teoretycznie ten sam silnik a auto o chyba 50 kg cięższe i jeździ z tą przyczepką i nie narzeka tym bardziej, że przyczepa ma stabilizator. Ja jestem dobrej myśli, tym bardziej, że nie zamierzam nikomu nic udowadniać, ani jechać nią na drugi koniec Europy. Myślę, że spokojna i rozważna jazda pozwoli na radość z wakacyjnego przejazdu.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sebastian na drugi kraniec Europy ? Czemu nie. Dobierałbym tylko trasę żeby auta bez potrzeby nie forsować...

Naszym wrogiem jest prędkość do spółki z wiatrem. Resztę da się ogarnąć i też jestem dobrej myśli...

Acha popatrz na wykres momentu w swoim silniku, zwłaszcza chodzi mi o przegiał kiedy masz już 70-80% Nm i trzymaj się tych obrotów.

Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widiziałem, że policjanci mają takie ściągawki na 6 opcji:

- np. auto 3,5t+cepka 750 to B ale viatol

- 220+750 B bez viatola

- 2200+1300 B

- 2100+1550 B96

- 3500+2600 B+E+viatol

- >3500 to C+E ale przyczepa może tu przekroczyć DMC auta do 40%+viatol

 

ps. auta takie same nie zawsze mają takie same DMC(kwestie czy z ciężarowego był robiony na osobowy, czy z zagranicy, czy nasz itp. jak homologowany...)-wydział komunikacji zna wiele sytuacji nad którymi nie warto łamać głowy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.