Skocz do zawartości

lodówka w angielce - zasilanie 12V


Zbyszek

Rekomendowane odpowiedzi

od niedawna nabieram doświadczenia w kempingowaniu,  korzystaniu z urzadzeń zamontowanych w przyczepie.  W przyczepie miałem, pisze miałem - bo dokonałem przeróbki.  Miałem dwa przewody zasilające przyczepkę (angielską)  z gniazd  samochodu. Jako, ze posiadałem tylko jedno, standardowe gniazdko 7PIN,  podpinałem głowny przewód z przyczepki (czarny).   Zamarzyło mi sie jednak  zasilanie lodówki w trakcie jazdy, pradem 12V.  Dodatkowo - w luku bagażowym wygospodarowałem troche miejsca  na dodatkową lodówkę turystyczną  (koło zapasowe poszło pod podłogę).  Ta lodówka pięknie pracuje i dobrze chłodzi (polecam innym).  Natomiast nie mam pojecia - jak ustawić pokretła, przyciski, itp  w lodówce głównej,  w przyczepce.  Na 220V  nie ma problemu,  Lodówka pracuje, chłodzi. Tutaj ustawiam na panelu na lodówce, zasilanie z gniazdka 220V  i  włacznik  z boku lodówki (czerwona kontrolka sygnalizuje podawanie pradu).  Aby zasilanie było na 12V  - wystarczy ustawić na panelu lodówki - praca z akumulatora - czy też coś jeszcze trzeba "pstryknąć".  Jak sprawdzić czy lodowka pracuje na 12V ?   A dodatkowo,  na panelu głównym urzadzen,  są włączniki,  Do czego słuzy włącznik AUX ?   

post-1811-0-06193700-1433920069_thumb.jpg

post-1811-0-93309900-1433920089_thumb.jpg

post-1811-0-23303800-1433920115_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na lodowce wlacznik w pozycje akumulatora, na panelu (ostatnie zdjecie) rzelacznik w pozycje car.

Problemem jest tylko to jak przerobiles inastalacje tych dwich wtyczek piniewaz gniazdo 7-pin nie podaje 12V do cepki podczas jazdy nigdzie poza swiatlami.

Czesto wykorzystuje sie do tego pin od przeciwmgielnego ale to wymaga jego stale wlaczenie. Sama instalacja od tego swiatla jest za slaba do obslugi lodowki.

Aby mialo to rece i nogi to dwie wtyczki z cepki powinienes przerobic na wtyczke 13-pin + przerobka instalacji w aucie na gniazdo 13-pin.

Wtedy iswietlenie itd podlaczasz pod pin nr 9 a lidowke pod pin nr 10 ("+" po zaplonie).

Poczytaj o tym na forum jest to opisane.

Pin do lodowki powinien miec dosc duzy przekroj (najlepiej 6mm2) oraz masa tez tak samo grubymi przewodami.

Skomplikowane to nie jest ale niestety wymaga chwili czasu i troszke pracy.

 

Inna kwestia jest czy twoj alternator udzwignie dodatkowe obciazenie jakim bedzie taka lodowka (ma przynajmniej 100W) a musisz brac pod uwage jazde na swiatlach mijania w aucie + te lodowki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na zdjęciu pierwszym masz włącznik bojlera do podgrzewania ciepłej wody za pomocą prądu 230V (a ta większa puszka obok niego to włącznik podgrzewania gazem ?), nie ma nic wspólnego z lodówką

 

powtarzam ważne pytanie przedmówcy, skąd wziąłeś 12V ?

 

i jeszcze jedna podpowiedź: jeśli nad lodówką masz zlew, to kiedy go zdejmiesz, będziesz miał wszystkie przewody pod ręką i miernikiem sprawdzisz sobie "przepływy " prądu

 

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuję za pierwsze podpowiedzi.  Przerobienie dwóch gniazdek  w jedno gniazdko 13PIN  zostało wykonane wg obowiazujacych schematów,  w warsztacie montujacym  haki holownicze, wiec elektryk  zrobił to raczej dobrze,  z wykorzystaniem fabrycznych przewodów i oryginalnej  wtyczki 13PIN. Moje lewe zdjecie,  to włacznik pradu z bezpiecznikiem i diodą  do właczenia / wyłaczenia 220V  na lodówkę.   Naturalnie, jadac przyczepą, ustawiam przełacznik głowny na CAR.  Już na postoju, kempingowaniu, przełaczam go na VAN.    Moje pytanie jest,  jak powinny być ustawione te, a moze i inne przełaczniki,  aby lodówka otrzymywała  i pracowała na 12V,   przede wszystkim w trakcie jazdy.  Naturalnie przełacznik na lodówce na  "akumulator".   Np.  czy ten głowny przełacznik lodówki z diodą,  moze trzeba wyłaczyć.    Nad lodówką mam szufladę za sztućce (łyżki, noże, widelce),  wiec mam jakiś tam dostep do kabli podłaczeniowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbyszek, już ci pisałem jak ustawić przełączniki:

 

"Na lodowce włącznik w pozycje akumulatora, na panelu (ostatnie zdjecie) przełącznik w pozycje car".

 

To powinno załatwić sprawę. W poście #1 napisałeś, że masz gniazdo 7-pin, teraz piszesz że masz 13-pin to jakie w końcu masz?

Jeżeli Masz 13-pin w cepce a 7-pin w aucie korzystasz z przejściówki to nie będzie ta lodówka działać.

Te informacje są dla Nas istotne jeżeli mamy Ci doradzić ;).

 

Przełącznik z dioda nie ma już znaczenia jak przełączysz lodówkę z 230V na akumulator.

Edytowane przez strus251 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozumiem, że włącznik na pierwszym zdjęciu przerobiłeś do sterowania 230V dla lodówki, bo oryginalnie jest do bojlera

 

pyt 1.

czyli miałeś w aucie podstawowe gniazdo 7PIN i elektryk przerobił je na 13 PIN ?

to pytanie brzmi: czy wiesz skąd pociągnął zasilanie na piny 9 i 10 (stałe i po zapłonie) ? noi masy do nich czyli piny 13 i 11 ? powinny być 2 dodatkowe przewody po 4-6mm2 średnicy, pociągnięte przez wnętrze auta, prosto do akumulatora/alternatora, po drodze przekaźnik i dodatkowe bezpieczniki; czy tak masz zrobione ?

 

pyt 2.

a od strony przyczepy miałeś 2 wtyczki 7PIN i zostały one spięte w jedną 13PIN ?

jeśli masz stałe 12V na pinie 9 i drugie zasilanie 12V po zapłonie na pinie 10 - to które przewody z szarej wtyczki przyczepki zostały gdzie podpięte ?

 

nie denerwuj się proszę z powodu naszej dociekliwości, po prostu, aby poprawnie zdiagnozować pacjenta musimy przejść całą ścieżkę przepływu prądu, najpierw gniazdo w aucie, potem wtyczka przyczepki, itd.

 

BTW: http://forum.karawaning.pl/topic/11715-13-pin/?do=findComment&comment=412229

przerabiałem to niedawno i wiem że taka przeróbka nie jest całkiem oczywista

 

 

post-5201-0-55194500-1426880795.jpg

 

post-5201-0-47652100-1426880806.gif

 

pozdr

 

 

 

edit: http://forum.karawaning.pl/topic/7296-cascade-uruchomienie/?do=findComment&comment=189025

pierwsza strona

Edytowane przez JINX_Sanok (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przełącznik z diodą na pierwszym zdjęciu jest włącznie do zasilania bojlera tylko 240V, jest to odrębne zasilanie. Jeśli dioda się świeci to powinno grzac wodę. Z lodówką nie powinno mieć nic wspólnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DARDUS,  to jest włącznik od lodówki.  Jest drugi od bojlera - pod siedzeniem, tam gdzie jest bojler.

Dziękuję wszystkim za wniesione pomocne uwagi.  Nie znam się na elektryce, podłaczenie - przerobienie robił mi elektryk od haków,  czyli powinien znac sie na sprawie.  Wykorzystywał podobny schemat jak załaczył Jinox.   Moje wątpliwosci biorą się stad,  ze trudno mi na postoju, na parkingu sprawdzic  czy lodówka pracuje na 12V.  Zbyt wolno dochodzi do znacznego obnizenia temperatury,  pewnie musiałaby pracowac na akumulatorze cała noc,  aby stwierdzić czy chłodzi.  Chodziło mi przede wszystkim,  jak poustawiać właczniki,  bo może gdzies jest jakiś ukryty.  Wiem  ze  na panelu CAR (z samochodu)  lub  VAN   z akumulatora   i na lodówce akumulator.  Moze zdecyduje się zostawić włączona lodówke na noc, na akumulatorze,  moze mi go do konca nie rozładuje (800Ah).

Nadal pozostaje pytanie,  do czego służy przełacznik AUX   na panelu  głównym ? ! :blagac: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewny jestes tej pojemnosci akumulatora 800Ah? Przeciez on bylby wielkosci twojej przyczepy ;). Moze 800A albo 80Ah to juz predzej.

Lodowka wyssie takie aku jeszcze przed nadejsciem ranka do calkowitego zera niestety. Jej pobor to okolo 9-11A na godzine.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z teorii:

 

przewód 12V do lodówki, fabrycznie, powinien być puszczony bezpośrednio z wtyczki przyczepki i nie jest połączony z akumulatorem we wnętrzu przyczepy, więc lodówka powinna pracować tylko po podłączeniu do auta, a najlepiej dopiero po uruchomieniu silnika (alternatora)

 

w szarej, angielskiej wtyczce są 3 przewody do zasilania:

1. ładowanie aku

2. oświetlenie wnętrza, + różne pompki, + gniazdka 12V we wnętrzu

3. lodówka

 

dwa pierwsze powinny być połączone w okolicach skrzynki bezpieczników

a lodówka to całkiem inny obwód

 

natomiast we wtyczce 13PIN masz dwa piny z zasilaniem 

A. 12V stałe

B. 12V po zapłonie

 

pytanie więc jest, jak ten układ został połączony ?

u siebie zrobiłem sobie:

1, 2, 3 - A - czyli wszystkie urządzenia przyczepy do stałego zasilania, ale "przeciętego" przekaźnikiem sterowanym światłami pozycyjnymi; więc ja równocześnie podłączyłem lodówkę do aku przyczepy, ale to jest mój osobisty wariant

 

ale można też inaczej:

2 - A

1, 3 - B

czyli na stałe oświetlenie wnętrza, a po zapłonie aku i lodówka, tutaj też lodówka będzie zmostkowana z aku 

 

można też:

1, 2 - A

3 - B

i wtedy lodówka pozostaje niepodłączona z aku przyczepy i działa tylko z alternatora samochodu

 

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 lat później...

Witam Panowie
Widzę, że temat trochę stary, ale chciałbym się pod niego podpiąć- żywiąc jednocześnie nadzieję, że są na tym forum specjaliści, którzy będą w stanie pomóc mi w problemie. Na wstępie napiszę jeszcze, że poszukuję opinii fachowej z opisem ze schematami i jestem oczywiście w stanie za taką opinię zapłacić. 

Chciałbym dowiedzieć się, czy nie odpięcie przyczepy kempingowej od pojazdu na czas użytkowania przyczepy- np. na okres jednego tygodnia może mieć wpływ na instalację elektryczną w samochodzie? Chodzi tu o nie odpięcie gniazda instalacji elektrycznej. Przyczepa jest podłączona do zasilania- do gniazdka elektrycznego- 220v, czy w tym momencie przyczepa może działać jak prostownik? Czy jest możliwość w momencie jakiejś usterki w instalacji elektrycznej samochodu w momencie takiego pozostawienia zestawu do przeładowania akumulatora w samochodzie? Czy finalnie jeśli powstało by zbyt duże napięcie w pojeździe mogło by dojść do powstania zwarcia instalacji elektrycznej pojazdu? Bardzo ważne w tym wszystkim jest to co zostało w tym wątku powyżej opisane- Jest to przyczepa Angielka z dwoma wtyczkami 7 pin spięta w jedną wtyczkę 13 pin. W przyczepie jest przełącznik Car/ Van. Chodzi tu o wskazanie takiego układu, którego pozostawienie mogło wpłynąć na samochód- co w efekcie doprowadziło do zwarcia w instalacji elektrycznej w samochodzie. Nie chodzi tu oczywiście o sytuację normalną- jak wszystko działa- tylko wskazanie co by mogło nie zadziałać, że napięcie z gniazdka 230V "przeładowało" samochód. 

Liczę na Was

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 10 miesięcy temu...

Witam. Proszę o podpowiedź czy żeby zadziałała lodówka na 230 to w przyczepie musi być podpiety aku. Może to głupie pytanie ale po podpięciu prądu nie chce chodzić a kontrolka nad lodówka się świeci a akumulator wymontowalem do ladowania. Z góry dzięki za pomoc

Edytowane przez Skalar (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.