Skocz do zawartości

Kategoria prawa jazdy


Igor Pietkiewicz

Rekomendowane odpowiedzi

Drodzy caravaningowcy,

posiadam uprawnienia do prowadzenia pojazdu kategorii B.

 

Zamierzam założyć hak do Renault Clio którego F1=1450kg, F2=1450kg, O1=1150kg, O2=490kg

oraz zakupić przyczepkę kempingową. Dlaczego zamierzam, dlatego,że nie wiem jaką przyczepkę, tzn o jakiej masie mogę ciągnąć ze wzgledu na uprawnienia oraz wytyczne z dowodu rejestracyjnego pojazdu. Po przestudiowaniu ustawy dot. pojazdów i zespołu pojazdów jestem "głupi". Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze temat hamulca najazdowego, który w rozumieniu ustawy nie jest hamulcem... Będę niezmiernie wdzięczny, jeśli Wy, doświadczeni caravaningowcy wskażecie mi odpowiednią masę przyczepki przy wyzej podanych założeniach (F1, F2, O1, O2, kat.B). Najważniejsze jest dla mnie aby nie łamać przepisów oraz nie być zagrożeniem na drodze dla innych uczestnikó ruchu (swoją drogą jeżdżę w stylu emeryta). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 92
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Raczej z brakiem wpisu w Wydziale Komunikacji.

W homologacji auta był ten parametr określony.

Pytam o to ponieważ w autach francuskich ten parametr żadko kiedy jest logicznym wynikiem matematycznym (F2+O1) i z regóły jest mniejszy.

Z drugiej strony jak brak jest wpisu w DR to można by pokusić się o jego pominięcie i zastosować wartości z DR + przelicznik 1,33.

W tym ukladzie F2/1,33= 1450kg/1,33= 1090kg.

Nie mniej jeżeli masz normalny Wydział Komunikacji poszedłbym i dopytał czy nie mają danych w CEPiK o pozycji F3 dla Ciebie (wolałbym wiedzieć co tam może się kiedyś pojawić w razie "W").

 

 

Edytowane przez strus251 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

strus251 dziękuję za logiczne wytłumaczenie tej sytuacji. Pofatyguję się do WK w przyszłym tygodniu i upewnie się jak to wygląda. Na temat nielogicznej wartości F3 we francuzach już czytałem, ale zupełną dziwnością okazał się jej brak w moim DR. Przelicznik "1,33" jak najbardziej mi odpowiada, jednakże nie mam zamiaru targać niczego cięższego niż 750kg. (PS. silnik 1.2 ;) )

 

Edit: Nie dała mi ta sprawa spokoju, a strus251 nakierowałeś mnie na dobry trop. Znalazłem wyciag ze świadectwa homologocji mojego pojazdu i Maksymalna masa zespołu pojazdów wynosi 2250kg. Zgadza się, jest to wynik zaniżony, gdyż F2+O1 w moim przypadku to 2600kg. Dziękuję za pomoc. Wiem na czym stoję. Pozostaje teraz tylko montaż haku i zakup przyczepy o masie do 750kg, aby móc bezpiecznie podróżować na kat.B. 

Edytowane przez solaris702 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Solaris, widać że barak wpisu to niechciejstwo w WK.

Masa F3 daje wiecej niż 1,33 w zwiazku z tym szukaj cepki do 1090kg (szczerze czasami te 10kg umoczy Ci wiele fajnychbcepek z DMC=1100kg).

Nie mniej nie masz potrzeby bo nia się do 750kg. Po prostu szkoda (silnik 1,2 to inna ważna kwestia).

Ale po maleńku dasz radę ;).

Najwyżej w góry pojedziesz na kwatery :P.

Wiele cepek mniejszych (w szczególności Angielek) ma 750kg tylko w papierach a Ciebie (dla silnika) interesuje masa rzeczywista a nie papierowa.

A jaki masz skład załogi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

strus251 dziękuję za logiczne wytłumaczenie tej sytuacji. Pofatyguję się do WK w przyszłym tygodniu i upewnie się jak to wygląda. Na temat nielogicznej wartości F3 we francuzach już czytałem, ale zupełną dziwnością okazał się jej brak w moim DR. Przelicznik "1,33" jak najbardziej mi odpowiada, jednakże nie mam zamiaru targać niczego cięższego niż 750kg. (PS. silnik 1.2 ;) )

 

Edit: Nie dała mi ta sprawa spokoju, a strus251 nakierowałeś mnie na dobry trop. Znalazłem wyciag ze świadectwa homologocji mojego pojazdu i Maksymalna masa zespołu pojazdów wynosi 2250kg. Zgadza się, jest to wynik zaniżony, gdyż F2+O1 w moim przypadku to 2600kg. Dziękuję za pomoc. Wiem na czym stoję. Pozostaje teraz tylko montaż haku i zakup przyczepy o masie do 750kg, aby móc bezpiecznie podróżować na kat.B. 

Kiedy będziesz "wpisywał" hak w DR holownika to Wydział Komunikacji zadba o to abyś rubrykę F3 miał wypełnioną.

Pułapem Twoich  możliwości przy kat.B nie jest DMC przyczepy =750 kg,  tylko DMC zestawu < 3500 kg .

 

To F3 francuzów nie jest takie nielogiczne jak sie wydaje. Ale różnica u Ciebie wynosząca 350 kg wykracza poza moje rozumienie tego problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tom, dzisiaj 1,2 a kiedyś ;)))

Bardziej chodziło mi o to aby kolega zrozumiał te masy itd.

Felicja 1,3 wyśmienicie w górach sobie radziła z cepką 850kg, po mału i dała by radę z 1000kg.

Myślę, że w tym wszystkim ważniejsze od silnika są hamulce. Nie podjedziesz to trudno ale jak już nie odhamujesz to większy problem :(.

 

@Krzysztof my rozmawiamy o konkretnym aucie + uprawnienia kierowcy i tu już nie 3500kg.

Oczywiście zmiana auta to umożliwi ale solaris nie pyta jakie auto kupic tylko jaką cepkę ;).

Rónica 350kg pewnie z hamulców się bierze a nie z silnika.

Auta francuskie słabo hamują. Przynajmniej w moim odczuciu.

Nie mniej solaris wiesz już chyba co i jak. Teraz pora na "zakupy" ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tak, Teraz wiem co i jak :) 

Nie ukrywam, że najczęściej wracam ogłoszeniami do Niewiadówki, chociaż mam na oku Knaus 325 (700kg).

To będzie zakup mojej pierwszej w życiu przyczepki, oczywiście jak jeszcze zamontuję hak.

Tu nie chodzi właśnie o to, żeby móc ciągnąć jak najwięcej, bo na tyle pozwala kategoria B.

Chcę się oswoić z przyczepką. Załoga to ja i moja żonka + bagaże, ale jesteśmy minimalistami ;)

Jak temat nam się spodoba, to przyjdzie czas na mocniejsze auto i większą przyczepkę.

Jeżeli chodzi o hamulce, to u mnie w uacie żyleta :D świeżo zrobione - jak nadepniesz, to głowa na masce

jednak nie łapią tylko jak wdepniesz pedał w podłogę... Lekko muśniesz pedał hamulca i auto subtelnie zwalnia.

Dziękuję za taki odzew :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Poczytałem sobie w różnych miejscach na forum i powiem szczerze, że jestem niewiele mądrzejszy niż przed lekturą. Znalazłem się w sytuacji odwrotnej sytuacji niż większość piszących. Mam naszą starą przyczepkę z DMC 1100kg (tabliczka znamionowa nic nie mówi na ten temat, jest na niej producent, model, rok produkcji, i numer nazwijmy go VIN) masa własna to 817kg ale to chyba bez znaczenia. Rozglądam się za nowym holownikiem, mondeo miało DMC jakoś tak, że do 3500 kg zestawu brakło mi 100 kg. Kumpel chce sprzedać S-Maxa, który ma DMC 2505 kg (samochód mi pasuje pod wieloma względami między innymi wiadoma historia). Razem z moją cepką przekroczę 3500kg zestawu. Z Waszych wywodów zrozumiałem, że muszę mieć wpis do prawka i viatola, dobrze rozumiem czy źle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.