Skocz do zawartości
Tafir

przeróbka na 12V czy można tak zrobić?

Rekomendowane odpowiedzi

Tafir

Witam serdecznie wszystkich :]

 

Do tej pory tylko czytałem grupę ale finalnie przyszedł czas na pierwszy post :skromny:   Tematów o przeróbce na 12V przeczytałem sporo ale nie trafiłem na rozwiązanie które chciałbym zrobić jednak nie wiem czy ma to sens.

 

Przyczepkę użytkuję obecnie stacjonarnie na Mazurach bez dostępu do prądu. Lodówka funkcjonuje na gaz. Chciałbym wstawić akumulator i przerobić oświetlenie istniejące na 12V i zamontować taśmy ledowe. Zużycie prądu głównie do oświetlenia, szacuję że do ok 1h dziennie. Jeśli nie będzie starczało prądu na wyjazd 2-3 tyg. to ewentulanie domontuję panel.

 

Czy można wykorzystać do tego istniejącą instalację 220V? Sprawdzić które przewody 220V idą do punktów oświetleniowych i podłączyć je pod 12V?

Jeśli można tak zrobić to czy sensowne jest podłączyć akumulator do istniejącej instalacji i przepiąć przewody 220V do 12V?

 

Z góry dziękuję za porady,

Tadek

post-19082-0-04810300-1429214703_thumb.jpg

post-19082-0-01619300-1429214711_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
witus

Jasne, że tak można. Chwila roboty. W plafonach i innych lampach wstaw ledy i po sprawie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kaczor_dg

U mnie wszyskie ledy zostały podłączone do oświetlenia oryginalnego http://forum.karawaning.pl/topic/16686-sterckeman-fjord-420d-rocznik-1992/ i generalnie już na 1 punkcie oświetleniowym jest ok. Dodatkowe gniazdko zostało założone w batiście do podłączenia się pod akumulator z auta.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Michalc3

Tafir - a sprawdzałeś, czy nie masz przypadkiem przez całą przyczepę już pociągniętej instalacji na 12V? Bo często tak jest, że instalacja jest zdublowana - jest i na 12 i na 230. Zajrzyj do lamp, które masz zabudowane, czy nie ma w nich podwójnych oprawek i na 12V i na 230. Nie wydaje mi się, żebyś w przyczepie miał wyłącznie na 230.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
dyziak13

Tafir - a sprawdzałeś, czy nie masz przypadkiem przez całą przyczepę już pociągniętej instalacji na 12V? Bo często tak jest, że instalacja jest zdublowana - jest i na 12 i na 230. Zajrzyj do lamp, które masz zabudowane, czy nie ma w nich podwójnych oprawek i na 12V i na 230. Nie wydaje mi się, żebyś w przyczepie miał wyłącznie na 230.

U mnie zdublowane było oświetlenie tylko w łazience i nad kuchenką-zlewem + pompki wody. To było zasilane z zasilacza w przyczepie po podpięciu pod 230V, lub po podpięciu przyczepy pod gniazdo haka holowniczego. Odłączyłem zasilacz i puściłem 12V w całą instalację 230, wymiana żarówek i hula aż miło. Dodatkowo musiałem zasilić 12V kabel od gniazda haka na w/w lampkach i pompkach wody. Oczywiście przewody idące na gniazdo haka zostały odłączone coby prąd z aku w przyczepie nie poszedł do samochodu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tafir

Przyczepka jest z 95 r. i instalacja elektryczna wygląda mi na dosyć prostą. W lampie sufitowej jest tylko 230V.  Z zasilacza przyczepy 12V wychodzą 3 przewody - zapewne do pompki i oświetlenia łazienki. Może uda mi sie to sprawdzić dokładnie jutro. 

 

Czyli po zidentyfikowaniu przewodowów od oświetlenia pozostaje mi je podłączyć do "jakiejś" szyny do której doprowadzę przewody od akumulatora (z wstawionym bezpiecznikiem oczywiście).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
witus

Przyczepka jest z 95 r. i instalacja elektryczna wygląda mi na dosyć prostą. W lampie sufitowej jest tylko 230V. Z zasilacza przyczepy 12V wychodzą 3 przewody - zapewne do pompki i oświetlenia łazienki. Może uda mi sie to sprawdzić dokładnie jutro.

 

Czyli po zidentyfikowaniu przewodowów od oświetlenia pozostaje mi je podłączyć do "jakiejś" szyny do której doprowadzę przewody od akumulatora (z wstawionym bezpiecznikiem oczywiście).

Zrób to w tym miejscu. Przewód do lampy przełącz z jednej do drugiej puszki.

 

post-373-1429336588,75_thumb.jpg

Edytowane przez witus (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tafir

W końcu udało mi się obejrzeć trochę dokładniej instalację przczepki. 12V jest podawane na pompkę wody, oświetlenie w łazience i nad kuchenką, oraz lodówka. Nad kuchenką jest dodatkowo świetlówka na 220V.

 

Z zailacza przyczepy wychodzą 3 przewody 220V. Jeden idzie do gniazda kontaktu, drugi do Trumavent a z trzeciego jeśli dobrze rozpoznałem to idzie zasilanie na wszystkie pozostałe punkty - sufit, kinkiety nad łóżkiem, swietlówka nad kuchenką, oświetlenie na zewnątrz i lodówka. Z tych punktów tylko lodówka nie powinna być podłączona do 12V instalacji.

 

Czy będzie OK jeśli odepnę przewód 220V zasilający przyczepę i podepnę go pod + i - zasilacza przyczepy opisanego Ausg (są dwa przewody + i jeden -),

natomiast akumulator wepnę do zailacza przyczepy pod złącza opisane Eing?

 

 

Proszę o potwierdzenie nie chciałbym narozrabiać w nowej dla mnie przyczepce?

Dzieki za pomoc

 

Tadek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Michalc3

Ja bym jeszcze sprawdził, z czego zasilana jest lodówka. Bo jeśli z tego przewodu - to ją sobie odłączysz od zasilania 230V. Myślę, że warto by było przejść wzdłuż przewodów i zidentyfikować wszystkie urządzenia działające z tej "nitki". Jeśli to tylko oświetlenie (najbardziej prawdopodobne), to możesz po prostu przepiąć.

 

Piszesz, że oświetlenie sufitowe jest tylko na 230V. A jakie jeszcze masz punkty świetlne? Czy problem dotyczy wyłącznie tego jednego oświetlenia? Bo może inne punkty mają zasilanie zarówno 230 jak i 12V? Wtedy wystarczyłoby wyłącznie przepięcie tej górnej lampy. Zauważ, że jeśli z rozdzielni wychodzi jeden przewód na wszystkie oświetlenia, to musi być miejsce, gdzie z jednego przewodu rozchodzą się kolejne przewody do różnych lamp. Witus pokazał Ci przykładowe miejsce, gdzie można by rozłączyć zasilanie. Jeśli problem dotyczy jednej lampy, to po co przerabiać całą instalację, jak można powalczyć tylko z tą jedną? Daj trochę zdjęć przyczepy, będzie pewnie trochę łatwiej pogadać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tafir

Inne oświetlenie 230V oprócz sufitowego to dwa kinkiety nad łóżkiem, oświetlenie na zewnątrz (pod namiotem) oraz świetlówka na kuchenką) i te punkty chcę mieć przerobione na ledy.

 

Sa 3 puszki z przewodami na 220 V i 2 12V. Z puszki 230V ulokowanej na kuchnką/lodówką wychodzą 3 przewody: na lodówkę, świetlowkę nad kuchenką i ostatni idzie do 3 puszki obok drzwi skąd są rozprowadzone przewodu do oświetlenia górnego i na zewnątrze przez wyłącznik światła. 

 

Wieczorem będę miał możliwość wstawienia paru zdjęć instalacji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Michalc3

No, to już masz częściową odpowiedź. Nad lodówką masz puszkę, z której wychodzi i oświetlenie i lodówka. Jeśli chciałbyś utrzymać lodówkę zasilaną na 230V, to nie będzie już prosto. Trzeba odrębnie pociągnąć zasilanie na lodówkę, odrębnie do oświetlenia. Nad lodówką światło też jest tylko na 230V? Zewnętrzne też tylko na 230V? W tym układzie raczej będziesz musiał trochę więcej rozgrzebać. Nawet jeśli zdecydujesz się zrezygnować z zasilania lodówki na 230V, to przełączając instalację na 12V musisz lodówkę odpiąć od tego zasilania. Nie będzie to tylko jedno miejsce gdzie wystarczyłoby wypiąć i wpiąć ponownie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Witam!
Najlepiej by było odłączyć samą lodówkę od tej instalacji i doprowadzić do niej indywidualne zasilanie ~230 V bezpośrednio z zabezpieczenia, ale Kolega wspominał, że lodówka głównie pracuje na gazie, więc może zasilanie sieciowe jest zbędne. Oczywiście wszystkie przewody należy odłączyć od skrzynki ~230 V i odsunąć możliwie najdalej od podzespołów, na których występuje napięcie sieciowe.
Generalnie zastanawiam się, czy warto robić te wszystkie przeróbki przy obecnym zasilaczu. Wszystko zależy od postrzegania komfortu świetlnego przez Kolegę. Jednemu wystarczy 10 W na całą przyczepę, a inny źle się będzie czuł, gdy będzie to mniej od np. 60 W.
Do dyspozycji jest zaledwie ok. 3 A na całe oświetlenie, więc należałoby wszystkie punkty świetlne zrobić w technologii LED, a ich łączna moc nie powinna być większa od ok. 35 W.

IMHO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
witus

Ostatnio w marketach na śląsku na pasażach wypatrzyłem stoiska z ledami. Wziąłem do testów fajne moduły. Występują w barwie zimnej i ciepłej.

 

post-373-0-10049500-1429724018_thumb.jpg

 

Polecam dużo więcej światła niż z pasków ledowych, fajne grube kable. Ja już wykleiłem nimi wnętrze lampy łazienkowej.

 

post-373-0-30614100-1429724226_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Miodzio

Artur ile kosztuje taki moduł i jaką ma moc?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
witus

Artur ile kosztuje taki moduł i jaką ma moc?

 

7 zł, 100lumenów (kupowane w silesia i M1 w czeladzi w M1 są po 7,5zł i nie ma ciepłych) .. zaleta to porządne kable, solidny moduł. Cztery zimne w łazience i mam jasno jak w dzień. Cześć pasków ledowych nie wytrzymała próby czasu, jakaś padlina mi się trafiła więcej nie kupię.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×