Skocz do zawartości

Pytanie o smarowanie haka/zaczepu


tomekk

Rekomendowane odpowiedzi

Brawo wreszcie głosy rozsądku! :(

Specjalnie nie podawałem źródeł a moja wypowiedź była tak krótka żeby spowodować dyskusję na ten temat.

 

Jeżeli są jeszcze jakieś niedowiarki to odsyłam do producenta zaczepów ze stabilizatorem http://www.alko.pl.

 

...Dzięki okładzinom ciernym (do 4 sztuk) dociskającym kulę na haku samochodu powstaje dokładnie określona siła tłumienia. Wszelkie ruchy wahadłowe w czasie jazdy są tłumione już w zarodku. Możesz znacznie pewniej kierować pojazdem z przyczepą, bez tendencji do wężykowania.

Bezpieczny zaczep kulowy AL-KO zwiększa teoretyczną prędkość maksymalną o około 30 %. Chroni przed niebezpiecznym zjawiskiem "stick-slip", nawet jeśli przekroczona została prędkość maksymalna. W krytycznej sytuacji zestaw samochodu z przyczepą uspokaja się o 80 % szybciej...

i może jeszcze coś dla leniwych

4. Bezpieczeństwo

Ważna uwaga dotycząca działania zaczepu:

Kula na haku pojazdu musi być czysta i niezatłuszczona.

W przeciwnym przypadku działanie stabilizujące jest bardzo osłabione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Witam,przepraszam wszystkich,że napisałem nie dokońca prawdę o smarowaniu haka.Ja mam co prawda hak firmy AL-KO,ale z urządzeniem najazdowym.Mój hak nie posiada stabilizatora,i w tym przypadku smarowanie jest dopuszczalne a nawet wskazane.A swoją drogą, Jaro bardzo sprytnie "wybrnąłeś".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A swoją drogą, Jaro bardzo sprytnie "wybrnąłeś".

Nie bardzo łapię z czego miałem "wybrnąć"?

Kilka miesięcy temu też miałem "zagwozdkę" czy powinno się smarować czy nie. Moja intuicja oraz wykształcenie techniczne mówiło, że nie powinno się smarować (w końcu są tam okładziny cierne -> tarcie), ale zawsze mogłem się pomylić - bo nie do końca znałem zasadę działania.

A ponieważ podzielam zdanie Nikosia Dyzmy że ludziom trzeba dać nie rybę tylko wódkę, tfu wędkę to poczekałem na rozwój sytuacji.

 

Stabilizator tłumi tylko boczne wahanie, wahnięcia przód-tył nie są tłumione.

 

I jeszcze uwaga - wyciągając wkładkę cierną uważajcie żeby nie zgubić wałeczków z łożyska :]. Łożysko można smarować :(

Samo rozłożenie i złożenie jest banalnie proste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stabilizator tłumi tylko boczne wahanie, wahnięcia przód-tył nie są tłumione.

 

 

Tu nie do końca masz rację. Stabilizatory AL-KO 2004 posiadają 4 wkładki cierne i dzięki temu tłumią w dwóch płaszczyznach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

odswieze temat zaczepow... :(

 

Kilka tygodni wstecz ciagnalem swoj camping na zaczepie alko2000. Mialem wtedy zalozona kule chromowana 1 i 7/8 cala, co jest prawie jak smarowanie. Stabilnosc i niwelowanie dziur na drodze byla znakomita. Jedyne na co zwracalem uwage, to zakrety.

 

Za 2 dni ciagne moje 1000kg na mazury. Dojazd koncowy (ostatnie 3km) na miejsce pokaze co i jak. :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

A może mi ktoś napisać jak mam poznać czy zaczep jest ze stabilizatorem czy nie? :] W przyczepie mam zaczep ALKO i chodź jest ona stara to zaczep wygląda na nowszy ale co do stabilizatora to nie mam pojęcia czy on tam jest :dzieki: Jest jakaś różnica w wyglądzie zewnętrzynym takich zaczepów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Wątek został niemal zakończony, ale ja go odświeżę.

Od niedawna posiadam przyczepkę Hobby r. 1993. zaczep jest ze stabilizatorem. Przed kupnem przyczepy z forum dowiedziałem się, by kuli nie smarować jakąkolwiek maścią. Ale, okazało się, że poprzedni właściciel (doświadczony carawaningowiec) jednak kule smarował. Przyczepę mimo tego kupiłem, bo była bardzo zadabana i w stanie idelanym, z nadzieją, że jakoś stabilizator oczyszczę ze smaru.

 

Pytanie - jak oczyścić stabilizator? np. wytrzeć dobrze szmatką, wypłukać smar jakimś preparatem go rozpuszczajacym (benzyna, płyny do mycia silnika, itp), wysuszyć , a następnie łudzić się nadzieją, że wszystko będzie OK, czy może w ogóle się nie paprać, bo to będzie robota głupiego?

 

Jak przeciągłem przyczepkę do siebie nie czułem, by coś się ze stabilizatorem działo niewłaściwego, ale nie mam skali porównawczej, jak się przyczepa z dobrym stabilizatorem zachowywać powinna.

 

Dzisiaj pytałem w sklepie o :

- część zamienną, komplet wkładek ciernych stabilizatora, ale mi powiedziano, że najprawdopodobniej już takiego nie dostanę (nie wiedziałem jaki to model zaczepu),

- nowy zaczep i rzucili mi cenę najtańszego 700 zł. No nie, taki wydatk na początek nie wchodzi w rachubę. Na drugi rok owszem, mogę zaczep wymienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam! Jeśli chodzi o odtłuszczenie wkładek ciernych stabilizatora polecałbym odtłuszczacze w spraju służące do odtłuszczania ukł. hamulcowych (WURTH, NORMFEST, FORCH lub inny dostępny producent) a jak nie masz gdzie nabyć to benzyna ekstrakcyjna + pędzelek (może być Birol ale uwaga na plastiki - niektóre rozpuszcza) :zlo:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Papierem można "zmatować" okładziny po odtłuszczeniu. Czyszczenie papierem zatłuszczonych okładzin nic nie da poza tym (nie wiem dokładnie z czego one są) ale jeśli to coś podobnego jak okładziny hamulcowe to one pięknie "nasiąkają" tłustym i trzeba je kilkakrotnie odtłuścić. Pewnie najlepiej wymienić na nowe tylko skąd na to brać :zlo:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyjęcie wkładek ze stabilizatora jest banalnie proste, złożenie również :zlo:

Przynajmniej Al-ko.

Proponuję rozłożyć coś pod zaczepem (na ewentualne części które wypadną - z doświadczenia powiem, że znalezienie w trawie jest trudne :ok: ) i powoli rozebrać. Oglądnąć, odtłuścić albo przejechać papierem, a może się okaże że to standard i w sklepie chcieli wcisnąć cały zaczep?

Zawsze możesz zrobić zdjęcie i wypowiedzą się ludzie "z branży" czy dostępne, za ile i ile dostaniesz zniżki za "przynależność" do forum :zlo:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyjęcie wkładek ze stabilizatora jest banalnie proste, złożenie również

Przynajmniej Al-ko.

Owszem ,tylko trzeba jeszcze mieć trochę doświadczenia ,żeby je później właściwie wwyregulować (każdą oddzielnie).Za ciasno źle , za luźno jeszcze gorzej , w starszych AKS-ach regulowało się przeciwnakrętką z zawleczką w kształcie rurki ,a w nowszych podkładkami dystansowymi.Zyczę miłej zabawy i cierpliwości :zlo:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.