Skocz do zawartości

Mniej lub bardziej dziwne pytania początkującego :)


Hobbyuser

Rekomendowane odpowiedzi

Mam jakieś doświadczenie związane z życiem obozowym, ale dotychczas był to namiot, natomiast jestem zupełnie zielony jeśli chodzi o zagadnienia związane z karawaningiem i posiadaniem przyczepy, a już za tydzień odbieram swoją pierwszą. Mam wiele pytań drobnych (czasami pewnie nieistotnych) dla których nie warto zakładać nowego wątku, a na które nie potrafię znaleźć odpowiedzi - postanowiłem założyć jeden wątek w którym będę wam zadawał na bieżąco lamerskie pytania :) 

 

Pierwsze: w wielu miejscach wyczytałem, że dobrze jest założyć główny wyłącznik akumulatora, którym można wyłączyć całe zasilanie. Jednak instrukcja kontrolera solara zaleca podłączyć akumulator jako pierwszy, więc każde skorzystanie z takiego wyłącznika, a pozostawienie podłączonego nadal solara i odbiorników stanowi pewien konflikt z zapisami instrukcji. Czytałem również na forum zalecenia, aby z tego też powodu, raczej unikać odpinania akumulatora (np. w wątku o solarach zimą) Jakie mogą być konsekwencje regularnego używania takiego wyłącznika i czy w takiej sytuacji jest w ogóle sens montażu? A może zamontować, ale użyć tylko w krytycznej sytuacji, w razie Niemca, gdzie drugorzędnym problemem będzie ewentualna awaria kontrolera itp?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy od tego, jaka ma być idea zastosowania tego wyłącznika.
Możesz oczywiście zrobić tak, jak napisałeś w ostatnim zdaniu swojego posta.

Na rysunku masz przykład, w jaki sposób podszedłem do tego w instalacji, którą robiłem u siebie.
Jest to oczywiście tylko wycinek całej instalacji, który pokazuje omawiany jej fragment.
Są tam dwa wyłączniki gł. - jeden do wyposażenia, które uruchamiane jest sporadycznie (na ogół tylko podczas przyjazdu na miejsce przeznaczenia i odjazdu), natomiast drugi służy do wyłączenia prawie wszystkich pozostałych odbiorników. Napisałem "prawie", ponieważ jest kilka rzeczy, które podobnie, jak kontroler PV, również wymagają stałego połączenia z akumulatorem (inwerter, ładowarka buforowa).

 

post-8228-0-83147500-1424442246_thumb.jpg

Jest też jeszcze inna możliwość: w zależności od rodzaju wyprowadzeń akumulatora, można kupić tzw. szybko odłączalne klemy, a wtedy wystarczy jeden ruch ręki, aby accu odłączyć.

Z drugiej strony, przy prawidłowo wykonanej instalacji, takie wyłączniki montuje się bardziej dla pewności fizycznego odłączenia odbiorników prądu, niż dla bezpieczeństwa.
IMHO
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Krzysztof. Wiem już komu będę zawracał głowę przy instalacji ;)

 

Co do schematu to chyba łapię. Pierwszy wyłącznik obsługuje mover i system podpór i jeśli dobrze widzę ten drugi wyłącznik jest na wyjściu instalacji 12v za kontrolerem PV - co rzeczywiście rozwiązuje problem :)

 

Możesz mi powiedzieć co to są za automatyczne bezpieczniki w instalacji. 

 

BTW: schemacik już skopiowany do dokumentacji  :przytul:

Edytowane przez Hobbyuser (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast zwykłych bezpieczników samochodowych, które w razie uszkodzenia trzeba wymienić, użyłem modułowych bezpieczników automatycznych dla 12 V, dzięki czemu wystarczy wcisnąć przycisk po kilku sekundach od zadziałania, zamiast wymieniać cały bezpiecznik. Zresztą w skrzynce bezpieczników przyczepy mam takich chyba z dziesięć (o różnym amperażu).

 

post-8228-0-99100800-1424462871.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Czy mógłbym prosić o wskazanie miejsca do wpięcia akumulatora, a dokładniej wyjścia 12v z kontrolera PV w instalację mojej przyczepy?

Wydaje mi się, że do S41 gdzie w tej chwili wpięte są piny 9 i 13 z 13pinowej wtyczki?

 

Czy na wyjściu z kontrolera PV do instalacji powinienem umieścić bezpiecznik (raczej tak, prawda?). Jakiej wartości? (kontroler PV 20A)

 

Czy muszę wypiąć wpięte tam przewody 9(zasilanie - stały plus) i 13(masa) z wtyczki ? Co się stanie jeśli ich nie wypnę?

 

I jeszcze JUMPER 1 jest opisany jako  zamknięty dla oryginalnego systemu Hobby self-sufficient (Self-sufficient - składa się z akumulatora, ładowarki akumulatora, panela PV i sterownika głównego z wyświetlaczem LCD) Ale wtedy (jak się domyślam) sterownik główny LCD jest wpięty w 39 a ładowarka akumulatora (kontroler PV?) w 38.

 

Ja oczywiście mam zewnętrzną ładowarkę 230v którą chcę wpiąć bezpośrednio w akumulator, a wyświetlacz mam ten podstawowy bez LCD :) Więc chyba JUMPER1 powinien zostać otwarty ?, mam tylko obawy czy wtedy wszystkie urządzenia 12v będą chodzić przy zasilaniu z akumulatora, bo przy wyłączonym silniku i wpiętej wtyczce 13pin z tego co pamiętam mogą chodzić maksymalnie dwa urządzenia na raz :(

 

Nie wiem czy jasno opisałem o co mi chodzi. Nie ukrywam, że liczę na kolegę Krzystofa i speców jego pokroju:) z ich ogromną wiedzą. Może jakiś schemat "Wiki for dummies" ;)

 

post-17693-0-51673200-1424885050_thumb.jpg

 

Link do schematu:

 

https://www.dropbox.com/s/8nluwcojyz794kp/Instalacja%20elektryczna.jpg?dl=0

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wedle prośby - encyklopedycznie i jak dla "opornych"  :]

Jedna z wersji:

post-8228-0-24158800-1424898767_thumb.jpg

Oczywiście fragment z "Booster'em" pomijasz.
"Jumper 1" ustawiasz w pozycji zamkniętej, jeśli nie był w niej pierwotnie.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:blagac:  :blagac:  :blagac:

 

Jeszcze bym tylko prosił o odpowiedź na to:

 

"Czy muszę wypiąć wpięte tam przewody 9(zasilanie - stały plus) i 13(masa) z wtyczki ? Co się stanie jeśli ich nie wypnę?"

 

BTW: Domyślam się, że jak wepnę się na polu do instalacji 230v to instalacja automatycznie przejdzie na zasilanie z 230v?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Czy muszę wypiąć wpięte tam przewody 9(zasilanie - stały plus) i 13(masa) z wtyczki ?

 

Tak, przewody odłączasz i najlepiej zrobić to zarówno po stronie wtyczki, jak i Twojego "sterownika" (S41)

Zwróć uwagę na przekroje przewodów (oznaczyłem) - w pewnych miejscach są z tego powodu prowadzone, jako x 2.

Co się stanie jeśli ich nie wypnę?"

 

Może być różnie, w zależności od tego, jak jest wykonane przyłącze w samochodzie, ale najpewniej, wpinając wtyk przyczepy w gniazdo haka, podasz napięcie z accu holownika na wyjście kontrolera, co nie będzie już OK, jak zapewne się domyślasz.

 

Domyślam się, że jak wepnę się na polu do instalacji 230v to instalacja automatycznie przejdzie na zasilanie z 230v?

 

Wykonana w/g tego schematu - tak.

 

PS

 

Ten moduł sterownik, to w zasadzie głównie moduł sterowania oświetleniem (+ zestaw bezpieczników dla kilku innych obwodów).

Współpraca z fabryczna instalacją PV nie odbywa się bezpośrednio, a przy pomocy dodatkowych modułów, np. "TLR 10A", który z kolei jest odpowiedzialny za współpracę z inst. solarną oraz parametry ładowania accu.

 

Tu masz rysunek bez booster'a (trochę większych rozmiarów):

 

post-8228-0-79644600-1424904964_thumb.jpg

 

Jeśli będziesz miał problem z czytelnością rysunku (skala), to daj znać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz:

:blagac:  :blagac:  :blagac:  :blagac:

 

Jesteś Wielki :) Skala schematu jest ok, natomiast forum chyba mocno kompresuje bo literki są trochę rozmazane. Pozwolę sobie napisać na PW i podać email - może w ten sposób przejdzie bez utraty jakości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

W ramach uzupełnienia powyższego problemu - aby móc używać urządzeń 12v w przyczepie swobodnie i bez ograniczenia do dwóch urządzeń na raz musiałem JUMPER 1 zamknąć.

 

Posiadam akumulator AGM o pojemności 90Ah, poniżej zalecenia producenta co do ładowania mojego aku:

SPECYFIKACJA:

Pojemność:

90 Ah

Rezystancja wewnętrzna:

6.5 mΩ

Dopuszczalne napięcie ładowania:

13.6 do 13.8 VDC / 25°C (praca buforowa)
14.5 do 14.9 VDC / 25°C (praca cykliczna)

Prąd początkowy:

poniżej 22,5A

Zalecany zakres temperatur:

25°C ± 3°C

PYTANIA:

 

1.Jak powinienem ustawić poniższe parametry aby jak najdłużej posłużył mi mój akumulator AGM ( z uwzględneniem powyższych zaleceń producenta akumulatora i tego, że nie muszę się ograniczać do gotowych profili kontrolera lecz stworzyć własny)?

 

2.Dlaczego profil dla akumulatora żelowego nie obejmuje ładowania wyrównującego?

 

Kontroler który posiadam Tracer 2225BN poza gotowymi profilami które podaję poniżej, pozwala ustawić wszelkie parametry ładowania akumulatora ręcznie (dodatkowy profil: user)

 

(Z instrukcji na Ledon.pl – BTW: bardzo dobre tłumaczenie instr. z ang. – Brawo, rzadkość w dzisiejszych czasach google translator)

1.Napięcie przeładowania (domyślne16V)

 

2.Maksymalne napięcie ładowania (domyślne 15V)

 

3.Próg ponownego włączenia po przeładowaniu (domyślne 15V)

 

4.Napięcie ładowania wyrównującego (Żelowy --- ; Bezobsługowy 14,6V ; Kwasowy 14,8V)

 

5.Napięcie ładowania pulsacyjnego (Żelowy 14,2V ; Bezobsługowy 14,4V ; Kwasowy 14,6V)

 

6.Napięcie ładowania wyrównującego (Żelowy 13,8V ; Bezobsługowy 13,8V ; Kwasowy 13,8V)

 

7.Próg ponownego ładowania pulsacyjnego (Żelowy 13,2V ; Bezobsługowy 13,2V ; Kwasowy 13,2V)

 

8.Próg ponownego właczenia odbiorników po rozładowaniu (Żelowy 12,6V ; Bezobsługowy 12,6V ; Kwasowy 12,6V)

 

9.Próg ponownego włączenia odbiorników po ostrzeżeniu przed rozładowaniem (Żelowy 12,2V ; Bezobsługowy 12,2V ; Kwasowy 12,2V)

 

10.Próg ostrzeżenia przed nadmiernym rozładowaniem (Żelowy 12,0V ; Bezobsługowy 12,0V ; Kwasowy 12,0V)

 

11.Próg odcięcia odbiorników po rozładowaniu akumulatora (Żelowy 11,1V ; Bezobsługowy 11,1V ; Kwasowy 11,1V)

 

12.Ostateczny próg rozładowania akumulatora (Żelowy 10,6V ; Bezobsługowy 10,6V ; Kwasowy 10,6V)

 

13.Czas trwania ładowania wyrównującego (Żelowy --- ; Bezobsługowy 2h ; Kwasowy 2h)

 

14.Czas trwania ładowania pulsacyjnego (Żelowy 2h; Bezobsługowy 2h ; Kwasowy 2h)

 

15.Współczynnik temp. kompensacji ładowania -3mV/1stC/2V

Edytowane przez Hobbyuser (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro nikt nie odpowiedział, to może napiszę jak to WSTĘPNIE poustawiałem (na czerwono):

Posiadam akumulator AGM o pojemności 90Ah, poniżej zalecenia producenta co do ładowania mojego aku:

SPECYFIKACJA:

Pojemność:

90 Ah

Rezystancja wewnętrzna:

6.5 mΩ

Dopuszczalne napięcie ładowania:

13.6 do 13.8 VDC / 25°C (praca buforowa)
14.5 do 14.9 VDC / 25°C (praca cykliczna)

Prąd początkowy:

poniżej 22,5A

Zalecany zakres temperatur:

25°C ± 3°C

PYTANIA:

 

1.Jak powinienem ustawić poniższe parametry aby jak najdłużej posłużył mi mój akumulator AGM ( z uwzględneniem powyższych zaleceń producenta akumulatora i tego, że nie muszę się ograniczać do gotowych profili kontrolera lecz stworzyć własny)?

 

2.Dlaczego profil dla akumulatora żelowego nie obejmuje ładowania wyrównującego?

 

Kontroler który posiadam Tracer 2225BN poza gotowymi profilami które podaję poniżej, pozwala ustawić wszelkie parametry ładowania akumulatora ręcznie (dodatkowy profil: user)

 

(Z instrukcji na Ledon.pl – BTW: bardzo dobre tłumaczenie instr. z ang. – Brawo, rzadkość w dzisiejszych czasach google translator)

 

1.Napięcie przeładowania (domyślne16V)

15,0V

 

2.Maksymalne napięcie ładowania (domyślne 15V)

14,9V

 

3.Próg ponownego włączenia po przeładowaniu (domyślne 15V)

14,8V

 

4.Napięcie ładowania wyrównującego (Żelowy --- ; Bezobsługowy 14,6V ; Kwasowy 14,8V)

---

 

5.Napięcie ładowania pulsacyjnego (Żelowy 14,2V ; Bezobsługowy 14,4V ; Kwasowy 14,6V)

14,7V

 

 

6.Napięcie ładowania wyrównującego (Żelowy 13,8V ; Bezobsługowy 13,8V ; Kwasowy 13,8V)

13,7V

 

 

7.Próg ponownego ładowania pulsacyjnego (Żelowy 13,2V ; Bezobsługowy 13,2V ; Kwasowy 13,2V)

13,2V

 

8.Próg ponownego włączenia odbiorników po rozładowaniu (Żelowy 12,6V ; Bezobsługowy 12,6V ; Kwasowy 12,6V)

12,6V

 

 

9.Próg ponownego włączenia odbiorników po ostrzeżeniu przed rozładowaniem (Żelowy 12,2V ; Bezobsługowy 12,2V ; Kwasowy 12,2V)

12,4V

 

10.Próg ostrzeżenia przed nadmiernym rozładowaniem (Żelowy 12,0V ; Bezobsługowy 12,0V ; Kwasowy 12,0V)

12,2V

 

11.Próg odcięcia odbiorników po rozładowaniu akumulatora (Żelowy 11,1V ; Bezobsługowy 11,1V ; Kwasowy 11,1V)

11,7V

 

12.Ostateczny próg rozładowania akumulatora (Żelowy 10,6V ; Bezobsługowy 10,6V ; Kwasowy 10,6V)

11,5V

 

13.Czas trwania ładowania wyrównującego (Żelowy --- ; Bezobsługowy 2h ; Kwasowy 2h)

---

 

14.Czas trwania ładowania pulsacyjnego (Żelowy 2h; Bezobsługowy 2h ; Kwasowy 2h)

2h

 

15.Współczynnik temp. kompensacji ładowania -3mV/1stC/2V

-3mV/1stC/2V

 

Mam nadzieję, że w miarę ok. Na fotkach moja elektrownia  :]

post-17693-0-44459200-1428525662_thumb.jpg

post-17693-0-84719900-1428525674_thumb.jpg

post-17693-0-14773900-1428525719_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Kolejne pytanko:

mam trzy rzeczy znalezione w przyczepie których zastosowania nie potrafię rozgryźć, czy ktoś mi pomoże?

 

Dwa pokrętła (większe i mniejsze) do jakichś zaworów:

post-17693-0-22010800-1430128424_thumb.jpg

post-17693-0-05760000-1430128440_thumb.jpg

I blacha aluminiowa w rozmiarach około 25cmx15cm:

post-17693-0-91488500-1430128451_thumb.jpg

 

:niewiem:

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie mogę sobie wyobrazić do tych plastików. Na typowe pokrętła mi to nie wygląda, raczej na jakieś zakończenia czegoś, jakichś rurek albo jakiegoś dodatkowego wyposażenia / sprzętu, który masz. Trudno się zorientować w wielkości tego, przydała by się obok podziałka miarki, zapalniczka, pudełko zapałek lub coś podobnego :hmm:

 

Blacha aluminiowa wygląda mi na osłonę stawianą w trakcie gotowania, na jednym z boków kuchenki w celu ochrony szafki itd. :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie mogę sobie wyobrazić do tych plastików. Na typowe pokrętła mi to nie wygląda, raczej na jakieś zakończenia czegoś, jakichś rurek albo jakiegoś dodatkowego wyposażenia / sprzętu, który masz. Trudno się zorientować w wielkości tego, przydała by się obok podziałka miarki, zapalniczka, pudełko zapałek lub coś podobnego :hmm:

 

Blacha aluminiowa wygląda mi na osłonę stawianą w trakcie gotowania, na jednym z boków kuchenki w celu ochrony szafki itd. :hmm:

 

Dzięki, bo już myślałem, że ten wątek stał się niewidzialny  :]

Zanim zapytałem na forum, dzwoniłem do dealera Hobby. Co do blachy to mówił to samo co Ty, tylko był tak nieprzekonujący, że wolałem zapytać na forum. Od strony szafki mam szybę, więc może od strony okna?

Co do pokręteł to gadał takie bzdury, że nawet nie będę przytaczał. Postaram się pstryknąć fotki po południu, ale pokrętła są niewielkie, to większe, tak na oko, ma 4cmx3cm , a to mniejsze 2cmx2cm.

To większe wygląda bardzo podobnie (gabaryty) do pokręteł zaworów pod zlewem w kuchni lub umywalką w domu, a mniejsze jest jego pomniejszoną kopią. Różnica jest taka, że trzpień zaworów pod zlewem jest karbowanym prętem - a te najwyraźniej zakłada się na coś płaskiego i podłużnego.

Wszystkie te części leżały w oryginalnym kartonie, ze sprzętem do przyczepy - więc na pewno do niej należą, ale w instrukcji nie ma o nich ani słowa.

Pocieszam się, że to nic ważnego, zresztą, w razie niemca, będę je miał przy sobie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.