Skocz do zawartości

Czy jest mozliwe podłączenie aku pod taki energoblok


norvik

Rekomendowane odpowiedzi

Tak, w nowych samochodach montowane są na ogół gniazda 13-pin.

Nie jest jednak już takie oczywiste, w jaki sposób są podłączone do instalacji, szczególnie piny: 9-13 i 10 - 11

Bywa, że trzeba się upomnieć, o odpowiednie podłączenie/działanie tych wyprowadzeń ;)  Co więcej, trzeba zwrócić uwagę, aby przewody tych wyprowadzeń miały przekrój min. 2,5 mm² (gdyby była możliwość, to lepszy byłby przekrój 4 mm²).

Tak mniej więcej powinno to wyglądać:

1.jpg.42c7f08bc768fed63611c612f5986d5d.jpg

Wtyczkę przyczepy kupuj tylko najlepszej jakości, najlepiej oryginalną, koszt ok. 55 - 80 zł. Ta na Twoim foto jest chyba OK

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 132
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

20 godzin temu, Kristofer napisał:

Tak, w nowych samochodach montowane są na ogół gniazda 13-pin.

Nie jest jednak już takie oczywiste, w jaki sposób są podłączone do instalacji, szczególnie piny: 9-13 i 10 - 11

Bywa, że trzeba się upomnieć, o odpowiednie podłączenie/działanie tych wyprowadzeń ;)  Co więcej, trzeba zwrócić uwagę, aby przewody tych wyprowadzeń miały przekrój min. 2,5 mm² (gdyby była możliwość, to lepszy byłby przekrój 4 mm²).

Tak mniej więcej powinno to wyglądać:

1.jpg.42c7f08bc768fed63611c612f5986d5d.jpg

Wtyczkę przyczepy kupuj tylko najlepszej jakości, najlepiej oryginalną, koszt ok. 55 - 80 zł. Ta na Twoim foto jest chyba OK

 

Podepnę się pod temat. Hak z wiązką mam już w aucie. Szukam rozwiązania jak "pociągnąć" plus z aku do pinu 10 grubszym przewodem (4 - 6mm). Czy aby dojść nim do gniazda, muszę "pruć" wiązkę aby wymienić jeden przewód, czy dołożyć przewód po zewnętrznej części wiązki (spiąć trytytkami), a może są takie wiązki z większym przekrojem przewodu zasilającego (choć, szczerze powiedziawszy, wolałbym uniknąć jej wymiany)? Wiem że łączenie w bagażniku przewodu 6mm z tym z wiązki (chyba nawet nie ma 1,5), nie ma sensu. Do tej pory zasilanie z auta, miałem przez moduł quasar (chyba wh-1), który właśnie padł. Wyczytałem, że to moduł do ładowania aku, a nie do zasilania urządzeń, więc może i dlatego skończył żywot. Wydaje mi się, że żaden moduł (do zasilania głównie lodówki), nie jest mi potrzebny i chcę to zrobić po swojemu, czyli gruby przewód z punktu A do punktu B. No i zostaje jeszcze kwestia wiązki w przyczepie. Nie wiem, czy tam ktoś pomyślał o grubszym przekroju (jeszcze nie sprawdzałem). 

Edytowane przez czepkateam (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie spotkałem wiązek dla gniazda 13-pin, w których byłyby przewód(y) o przekroju 4 lub więcej mm²
Standardowo największy w nich przekrój, to 2,5 mm²
Możesz oczywiście zastąpić podłączenie dla wybranych przez Ciebie "pinów" (jeśli dasz większy przekrój dla "plusa", to taki sam musisz dać też do "minusa").
Jeżeli ma to być zasilanie lodówki, to oczywiście możesz dołożyć zewnętrznie poza wiązką, dwa przewody o większym przekroju i z odpowiednim zabezpieczeniem przy samym akumulatorze (np. 25 A), które zastąpią przewody wiązki (te o małym przekroju).
Szczerze mówiąc, gdyby się okazało, że jednak masz doprowadzone do gniazda samochodu (pin 10 i 11) przewody 2,5 mm², to wystarczyłoby gdybyś jedynie w instalacji przyczepy dał te przewody np. 4 lub 6 mm² (zależy, jaka jest to odległość oraz moc lodówki) i mogłoby się okazać, że lodówka będzie chłodzić bardzo poprawnie.
Może być też odwrotnie: w inst. samochodu przewody o większym przekroju 4 - 6 mm², a po stronie przyczepy zostawione te, które są obecnie.
Wszystko w obydwu przypadkach mogłoby działać bardzo dobrze, jednak należałoby to sprawdzić.
Oczywiście im mniejszy spadek napięcia w całym obwodzie lodówki, tym lepsze jej działanie, dlatego zastosowanie tego zabiegu po stronie samochodu oraz przyczepy, nie pogorszy sytuacji, tylko ją poprawi, ale to już kwestia chęci i możliwości. Do zasilania lodówki nie jest potrzebny żaden moduł. Warunkiem jest pojawianie się napięcia do zasilania lodówki, dopiero po włączeniu zapłonu, a w idealnym rozwiązaniu, dopiero, gdy silnik już pracuje - w praktyce, to ostatnie rozwiązanie nie jest jednak konieczne.

PS

Przy okazji należy pamiętać o samym połączeniu wtyk/gniazdo. Jakość gniazda i wtyku oraz brudne, zaśniedziałe złącza, mogą generować równie potężny spadek napięcia, co przewody o zbyt małym przekroju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Kristofer napisał:

Szczerze mówiąc, gdyby się okazało, że jednak masz doprowadzone do gniazda samochodu (pin 10 i 11) przewody 2,5 mm², to wystarczyłoby gdybyś jedynie w instalacji przyczepy dał te przewody np. 4 lub 6 mm² (zależy, jaka jest to odległość oraz moc lodówki) i mogłoby się okazać, że lodówka będzie chłodzić bardzo poprawnie.

Do byłego już modułu jest dociągnięty 2,5mm z "+" aku (zabezpieczony 20A bezpiecznikiem), ale w wiązce, jest już pewnie "chudszy". Myślę, że opcja z grubszymi przewodami będzie lepsza po stronie przyczepy (o ile nie uda mi się tego zrobić w obu pojazdach), bo jest to dalej umiejscowiona część instalacji od źródła zasilania. A chyba im dalej od źródła, tym gorzej ze spadkiem napięcia i może większy przekrój mógłby to poprawić (pewności nie mam, więc proszę o ew. wyprowadzenie z błędu). Poza tym chyba łatwiej mi będzie dociągnąć przewody w przyczepie. 

18 godzin temu, Kristofer napisał:

a w idealnym rozwiązaniu, dopiero, gdy silnik już pracuje

Myślałem żeby zastosować jakiś przekaźnik zwłoczny, ew przekaźnik zestawiony z jakimś programatorem czasowym. Ew. przekaźnik (styki sterownicze) zasilić z gniazda zapalniczki - tam w czasie rozruchu następuje zanik napięcia (raczej celowo, aby odłączyć zasilanie dodatkowych urządzeń). 

Edytowane przez czepkateam (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie ani samochodu ani haka /serwis poinformował że dedykowane haki do skody skończyły się w polskiej dystrybucji i będą dopierow połowie marca  ?/, podesłałem im namiar na dystrybutora steinhofa który wielkim szczęściem jeszcze haki ma .

Kris pozwoliłem sobie też wykorzystać twój schemat przesyłając go do serwisu z prośbą "Tak chcę mieć !!!"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Jędrzej napisał:

czyli to jest 13 pinów West

Tak.

W mojej przyczepie też takie było, ale jakiś janusz nyślicielstwa poucinał te węższe dodatkowe piny.  Założyłem 13 pin. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.02.2020 o 19:47, czepkateam napisał:

A chyba im dalej od źródła, tym gorzej ze spadkiem napięcia i może większy przekrój mógłby to poprawić (pewności nie mam, więc proszę o ew. wyprowadzenie z błędu). Poza tym chyba łatwiej mi będzie dociągnąć przewody w przyczepie.

Właśnie o tym pisałem. Daj te przewody w przyczepie 6 mm² - od samej lodówki, aż do wtyczki przy dyszlu, a jeśli nie chcesz ingerować w kabel prowadzący do wtyczki, to przynajmniej od lodówki, do puszki rozdzielczej, gdzie są wszystkie podłączenia dla tego kabla.

W dniu 24.02.2020 o 19:47, czepkateam napisał:

Myślałem żeby zastosować jakiś przekaźnik zwłoczny, ew przekaźnik zestawiony z jakimś programatorem czasowym. Ew. przekaźnik (styki sterownicze) zasilić z gniazda zapalniczki - tam w czasie rozruchu następuje zanik napięcia (raczej celowo, aby odłączyć zasilanie dodatkowych urządzeń). 

Nie komplikuj sobie prostych spraw, bo w najmniej spodziewanym momencie, coś zawiedzie. Jak pisałem, nie jest to konieczne i u wielu osób działa to w typowy sposób. Opcja zasilenia przekaźnika z obwodu wyłączanego w momencie rozruchu, czyli w Twoim przypadku obwód gniazda zapalniczki, jest ok.

W dniu 29.02.2020 o 20:30, Jędrzej napisał:

jest dobrze , prąd z aku jest już w przyczepie ale przez wtyczkę przyczepy /9,13 pin

Na początek zamień wtyczkę West, na Jaeger 13 - prosta operacja. Przy okazji, pozakładaj/zaciśnij tulejki na końcówki przewodów, zanim wprowadzisz je do złączy wtyczki.

Przypuszczam, że pinowi 9, odpowiada kolor niebieski przewodu, a jaki masz kolor dla pin 13 - biały, czy brązowy? :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duńczyk był prawilny , wszystkie kable we wtyczce tak zarobione, podpiąłem aku tak jak w Twoim schemacie kilka postów wyżej i wszystko działa, tylko jak odpalę lodówkę to światełka przygasają , albo coś zrobiłem źle albo ten typ aku tak ma ??

niby mała przyczepa a ja tu już dwa tygodnie zwiedzam różne zakamarki i ciągle znajduję coś ciekawego

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Jędrzej napisał:

[...]  podpiąłem aku tak jak w Twoim schemacie kilka postów wyżej i wszystko działa, tylko jak odpalę lodówkę to światełka przygasają , albo coś zrobiłem źle albo ten typ aku tak ma ??

Rozumiem, że to, o czym teraz piszesz, to sprawdzenie, gdy przyczepę masz podpiętą do auta?

Lodówkę uruchamiasz, jak pracuje silnik, czy gdy nie pracuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Jędrzej napisał:

Inkednnn_LI.jpg

nie - tylko na aku wewnętrznym

BTW. moje auto cały czas stoi w salonie . grzebię nazwijmy to na sucho

 

W innym temacie pochwaliłem Twoje podejście, a w tym muszę Ciebie zganić. Grzebiesz i to dosłownie. Zaczynasz działać na wyczucie, bez całkowitego rozeznania tematu! Lepiej pytać po sto razy i do znudzenia, niż robić takie rzeczy. Zrobiłeś rzecz straszną! Tak to przynajmniej wygląda, chyba, że się mylę :hmm:  Podłączyłeś przewód niskonapięciowego obwodu, do szyny przyłączeniowej w obwodach ~230 V :sciana:  :czerwona:

Mam na myśli brązowy (chyba) przewód zaznaczony białą obwódką - odłącz go natychmiast. Czerwony przewód (tak samo oznaczony), również powinieneś na tą chwilę odłączyć.

To obecnie priorytet!!! Napisałbym więcej, ale teraz nie dam rady, więc musisz się uzbroić w cierpliwość. Może po południu uda mi się znaleźć chwilę, to napiszę w czym rzecz i jak to wykonać i gdzie podłączyć poprawnie.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.