Jump to content
norvik

Czy jest mozliwe podłączenie aku pod taki energoblok

Recommended Posts

adje

Również podpinam się pod temat.

 

Po podpięciu przyczepy do sieci wszystko jest OK

Inaczej jest na 12 V :mimo zasilania na pinach 9,10, 11, 13 w przyczepie nic nie działa.

Akumulatora w przyczepie nie ma.

Przyczepa jest wyposażona w energoblok Toptron EVS 240 EL204

Pytanie 1. Które piny to zasilanie(wejście) 12V?

             2. Do których pinów podłączyć akumulator?

 

 

post-1061-0-12387400-1431109401_thumb.jpg

post-1061-0-93499100-1431109409_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ascona

Również podpinam się pod temat.

 

Po podpięciu przyczepy do sieci wszystko jest OK

Inaczej jest na 12 V :mimo zasilania na pinach 9,10, 11, 13 w przyczepie nic nie działa.

Akumulatora w przyczepie nie ma.

Przyczepa jest wyposażona w energoblok Toptron EVS 240 EL2040

Pytanie 1. Które piny to zasilanie(wejście) 12V?

             2. Do których pinów podłączyć akumulator?

Nie widzę zacisku 13:) 

Z tego co widzę zaciski 1-5 to minusiki a 6do 12 plusiki  z czego aku(lub inne 12V z zewnątrz np. z auta) chyba pod 1 i 12. Odbiory inne na bezpiecznikach F2 do F6 tych 10 A .Przekaźnik bez obudowy nad kondensatorem C 18 obstawiam ze przełącza miedzy napieciem z przetwornicy a akumulatorem.  Tyle ze zdjęć ,ale przed podłączniem aku warto pomierzyc gdzie pojawia sie napiecie po włączeniu do sieci i jak sie zachowuje po obciażeniu żaróweczką.

Edited by Ascona (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Również podpinam się pod temat.

 

Po podpięciu przyczepy do sieci wszystko jest OK

Inaczej jest na 12 V :mimo zasilania na pinach 9,10, 11, 13 w przyczepie nic nie działa.

Akumulatora w przyczepie nie ma.

Przyczepa jest wyposażona w energoblok Toptron EVS 240 EL204

Pytanie 1. Które piny to zasilanie(wejście) 12V?

             2. Do których pinów podłączyć akumulator?

 

Witam!

Musisz sprawdzić, czy piny z wtyczki przyczepy (nie w gnieździe samochodu) posiadają fizyczne połączenie, czyli czy są od nich wyprowadzone przewody i czy idą gdzieś do instalacji przyczepy. Może tak być, ze kończą się jedynie w puszce ogólnej i nigdzie nie są podłączone.

Ze zdjęć, które zamieściłeś, wynikają dwie możliwości. Do wyprowadzeń zasilacza, które przeznaczone są do podłączenia plusa z accu samochodu, masz obecnie przyłączone przewody (gruby czerwony i gruby czarny). Pierwsza możliwość: są to przewody z wtyku przyczepy i należy sprawdzić, czy są fizycznie podłączone.

Druga możliwość - moim zdaniem najbardziej prawdopodobna: z jakichś powodów, podłączono w to miejsce zasilanie 12V lodówki, ponieważ zasilacz ma wystarczającą moc. Gdyby tak było, a grzałka lodówki zasilana z ~230V jest sprawna, to z tego połączenia należy zrezygnować i podłączyć w tym miejscu zasilanie z samochodu (pin 9 wtyczki). Zasilanie 12 V lodówki, należy wtedy podpiąć na pin 10 wtyku, na którym pojawia się napięcie dopiero po włączeniu zapłonu.

Rozrysowałem podłączenie, aby lepiej było to widoczne:

PS

Oczywiście pinu 13 w tym zasilaczu nie ma, a Kol. adje miał na myśli piny gniazda samochodu.

Piny zasilacza 1 do 5, to zespolona masa (wspólny minus). Pozostałe w/g rysunku.

IMHO

 

post-8228-0-75161500-1431114330_thumb.jpg

 

 

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
adje

Wychodzi na to, że za mało napisałem :wacko:

Witam!
Musisz sprawdzić, czy piny z wtyczki przyczepy (nie w gnieździe samochodu) posiadają fizyczne połączenie, czyli czy są od nich wyprowadzone przewody i czy idą gdzieś do instalacji przyczepy. Może tak być, ze kończą się jedynie w puszce ogólnej i nigdzie nie są podłączone.
 

To sprawdziłem od razu. 10 i 11 wchodzą do przyczepy i dalej nie są połączone co jest dla mnie niezrozumiałe :hmm:

9 i 10 znikają w czeluściach przyczepy kierując się w stronę energobloku. W tym całym galimatiasie trudno się zorientować które to przewody.

.
 Do wyprowadzeń zasilacza, które przeznaczone są do podłączenia plusa z accu samochodu, masz obecnie przyłączone przewody (gruby czerwony i gruby czarny). Pierwsza możliwość: są to przewody z wtyku przyczepy i należy sprawdzić, czy są fizycznie podłączone.
Druga możliwość - moim zdaniem najbardziej prawdopodobna: z jakichś powodów, podłączono w to miejsce zasilanie 12V lodówki,

 

Grube przewody czarny i czerwony wychodzą po przyczepę i tam są odcięte. Nie wiem co poprzednik miał podłączone. Jest możliwe, że w ten sposób był zasilany mover ? :niewiem:

 

 Do wyprowadzeń zasilacza, które przeznaczone są do podłączenia plusa z accu samochodu, masz obecnie przyłączone przewody (gruby czerwony i gruby czarny).

Czyli w te miejsce mogę podpiąć akumulator ? :hmm:

Kolejne podejście do tematu po weekendzie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Zakładam, że instalację gniazda haka masz wykonaną prawidłowo, więc ten temat zostawiamy.
Skoro piszesz, że:


10 i 11 wchodzą do przyczepy i dalej nie są połączone co jest dla mnie niezrozumiałe :hmm:

 

to sam widzisz, że podłączenie, z którego jest możliwość zasilenia lodówki w czasie jazdy, masz nie podłączone. Jeśli chcesz mieć działającą w czasie jazdy lodówkę, to musisz "dokończyć" to przyłącze.


9 i 10 znikają w czeluściach przyczepy kierując się w stronę energobloku. W tym całym galimatiasie trudno się zorientować które to przewody.

 

W tym przypadku nie masz wyjścia i albo zidentyfikujesz te przewody, albo pociągniesz nowe (przekrój min. 2,5 mm², ale lepiej chociaż 4 mm²).
Podłączasz je w miejscu, w którym są obecnie te dwa grube przewody (czarny: minus z pin 13 wtyczki i czerwony: plus z pin 9 wtyczki).


Grube przewody czarny i czerwony wychodzą po przyczepę i tam są odcięte. Nie wiem co poprzednik miał podłączone. Jest możliwe, że w ten sposób był zasilany mover ? :niewiem:

 

Tu też masz odpowiedź, dlaczego nic nie działa.
Co miał na myśli poprzedni właściciel, tego się nie dowiemy, ale nie sądzę, aby przewody miały cokolwiek wspólnego z zasilaniem napędu, a nawet gdyby, to z całą pewnością nie było to prawidłowe i bezpieczne.

IMHO

 

PS

Narysowałem warianty podłączeń (z accu samochodu lub z accu zamontowanego w przyczepie):

 

post-8228-0-08307700-1431146132_thumb.jpg

 

post-8228-0-57619300-1431146133_thumb.jpg

 


wróciłem z majówki i już się w głowie zrodził pomysł, pytanie czy trafiony ;).

 

To coś co jest u mnie w funkcji energobloku ma jedno wejście 12V (na akku, obecnie przeciwmgielne opisane "-" 12V "+" EING.). Ma też 2x wyjście 12V (widać na fotce pod spodem opisane jako (w kolejności z naklejki): "-" "-" 12V "+" "+"  AUSG.

 

Pomijam oczywiście wszystko po części 230V świadomie.

Teraz tak, jak jest podpięte 230V to oba wyjścia 12V maja prąd z trafo i to co powinno działać działa [oświetlenie  w w łazience (2x żarówka P21W) oraz toaleta i pompka wody).

 

Jak jest tylko 12V z przeciwmgielnego to działa: tylko 1 żarówka łazience (1x P21W), oświetlenie nad kuchnią (1xP21W), pompka w toalecie.

 

Z tego domniemam że jedno z wyjść (1x P21W w łazience oraz pompka wody) ma zasilanie tylko z trafo a pozostałe sprzęty działają i z trafo po 230V i z akku czyli wyjście jest formą przekaźnika.

Tutaj rodzą się 2 pytania:

- czy można wszystko przepiąć tylko pod jedno wyjście 12V to które działa i z trafo i jako przekaźnik (zamiast P21W będą LED)?

- czy jak zamiast przeciwmgielnego będzie tam podpięty na stałe akku to nic się nie zjara po podpięciu cepki pod 230V na jakimś kempie. W sensie czy to wejście 12V jest odcinane jak trafo dostanie 230V?

 

Oczywistym jest to, że piny od wyjścia 12V tylko po trafo będą już w tym momencie tylko dobrze zaizolowaną ozdobą ;)

 

Trochę to dziwne, co opisujesz, ponieważ wszystko wskazuje na to, że obydwa wyjścia zasilacza powinny być ze sobą równolegle połączone, czyli można by je traktować, jako jedno. Najlepiej odłącz przewody (wystarczy np. plusowy) z jednego z wyjść, włącz zasilanie przyczepy z ~230 V i zobacz, co działa.
Wyłącz ~230 V, podłącz przewody ponownie, a odłącz z drugiego wyjścia i ponownie podłącz zasilanie przyczepy ~230 V, sprawdzając, co działa.
Na koniec, odłącz przewody z pierwszego i drugiego wyjścia i kolejny raz sprawdź, co działa po podłączeniu przyczepy do sieci ~230 V.
Może się okazać, że masz część oświetlenia na 12 V i część na 230 V. Nie musi tak być, ale sprawdzić warto.
Jeśli okaże się, że część oświetlenia działa na 12, a część na 230 V, to przepięcie w zasilaczu nic nie zmieni.
Gdyby jednak było tak, jak pisałeś, to można przyłączyć przewody na jedno wyjście, ale pamiętając, że może się okazać, iż nie wytrzyma ono zwiększonego obciążenia, chyba że zastosujesz oświetlenie o mniejszej mocy.
Przed zastosowaniem oświetlenia LED, warto zrobić wcześniej próbę, czy na Twoim zasilaczu będzie ono pracowało poprawnie (są na forum tematy omawiające tą kwestię).
Jeżeli odłączysz przewód od zasilacza (ten idący od światła przeciwmgielnego, którym obecnie podajesz plus) i dobrze go zaizolujesz, a w jego miejsce podłączysz plus z akumulatora, to nic się nie "zjara", pod warunkiem, że wszystko wykonasz poprawnie i jesteś pewien wszystkiego, co opisałeś wcześniej.
PS
Nie było fotki z widocznymi opisami do wyprowadzeń zasilacza (zasłaniają przewody). :hmm:

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
strus251

Kristo, dzieki. Wiem ze fotki nie ma, przewody tak sa ulozone aby zrobic fotke musze rozpiac wszystko.

Wezme sie za to jakos w tygodniu, foty dodatkowe wykonam oczywiscie i wroce z tematem ;).

Dzieki raz jeszcze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
adje

....W tym przypadku nie masz wyjścia i albo zidentyfikujesz te przewody, albo pociągniesz nowe (przekrój min. 2,5 mm², ale lepiej chociaż 4 mm²).

Podłączasz je w miejscu, w którym są obecnie te dwa grube przewody (czarny: minus z pin 13 wtyczki i czerwony: plus z pin 9 wtyczki).....

 

Tu też masz odpowiedź, dlaczego nic nie działa.

Co miał na myśli poprzedni właściciel, tego się nie dowiemy, ale nie sądzę, aby przewody miały cokolwiek wspólnego z zasilaniem napędu, a nawet gdyby, to z całą pewnością nie było to prawidłowe i bezpieczne.

Posprawdzałem,pomierzyłem,częściowo się rozjaśniło chociaż nie wszystko.

Przewody 9 i 13 w okolicach energobloku są przedłużone,zabezpieczone bezpiecznikiem i dalej idą są użyte do zasilania lodówki. Tego do końca nie mogę zrozumieć, bo skoro nie było zasilania lodówki z wtyczki podpiętej do samochodu to co za różnica pociągnąć przewód jako przedłużenie 10 i 11 czy też od razu od przyłącza 9/13 ale jak wczesnie Kristofer wspomniał co poprzednik miał na mysli chyba się nie dowiem.

Co zrobiłem?

Akumulator umieściłem w bakiście, do podłączenia go do energobloku użyłem przewodów 6mm2 przechodząc przez podłogę wykorzystałem miejsce po podobnych odciętych przewodach. Wreszcie wiem co działa na 12 V a co na 230V.

Teraz pytanko: czy przedłużone przewody 9 i 13 które dalej biegną do lodówki , podłączyć do energobloku a przedłużenie odciąć, czy na razie, póki nie podłaczę lodówki do 10/11 może zostać a tylko pilnować, żeby lodówka nie była włączona na postoju? Wychodzę z założenia, że jeśli selektor zasilania lodówki jest na pozycji wył. to nie wyczerpię akumulatora ani auta ani przyczepy?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Nie do końca rozumiem, o co pytasz  :hmm:

Jeśli cokolwiek już robisz, to zrób tak, by było zgodne z przyjętą normą i porządnie :ok:

Czy akumulator umieściłeś w bakiście tylko dla testów, czy ma on być już na stałym wyposażeniu przyczepy :hmm:
Co to znaczy: "Przewody 9 i 13 w okolicach energobloku są przedłużone,zabezpieczone bezpiecznikiem i dalej idą są użyte do zasilania lodówki"?
Co te przewody obecnie mają wspólnego z Twoim zasilaczem?
Jeśli przewody od lodówki są obecnie przyłączone do pinów 9 i 13 wtyczki, to je po prostu przełóż na piny 10 i 11 wtyczki.
Przykładowo: jeżeli zamontowałeś np. jakiś accu żelowy w przyczepie, to piny 9 i 13 wtyczki pozostaw wolne.
Jeżeli zamontowałeś jakiś accu, który może być ładowany z instalacji samochodu, to piny 9 i 13 wtyczki podłącz do akumulatora (np. końcówki 5 i 12 zasilacza ).
Wszystko masz na rysunkach (post #20). Wybierz rysunek w wersji, która ma być zrealizowana i tak zrób podłączenia.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jędrzej

Witajcie,

nie znalazłem na forum więc może ktoś mi wytłumaczy gdzie w tym energobloku powinienem wpiąć się z akumulatorem .

Założenie jest takie - wyjeżdżam z naładowanym akumulatorem , nocuję sobie gdzieś w lesie /tam gdzie można/ ale gdzie nie mam dostępu do prądu /lodówki nie potrzebuję/ na powrocie fajnie by było jakby aku się ładował w drodze . jak nie to szukam miejsca z prądem i mam ładowarkę.

Dzięki za pomoc , marny ze mnie elektryk

inline.jpg

inline2.jpg

inline3.jpg

inline5.jpg

inline7.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Odpowiedź masz cztery posty wyżej. Pytanie zasadnicze: jaki typ akumulatora masz w przyczepie :hmm:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jędrzej

akumulator na razie stoi w garażu /kwasiak/ póki co zastanawiam się jak poprowadzić kable od energobloku do aku który będzie zainstalowany 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Czytałeś, ten temat? Jeśli nie, to przeczytaj, aby nie popełnić błędu podczas jego montażu.

Czy wtyk przyczepy masz 13 pin?

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jędrzej

Cześć wtyk 7 pin , w uzupełnieniu akumulator yuasa 115 ah głębokiego rozładowania , a teraz wracam do artykułu który podesłałeś

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Przy gnieździe 7-pin, nie zrealizujesz poprawnie tego, o czym myślisz. Musisz zacząć od zmiany wtyku i ew. gniazda, na Jaeger 13-pin, jeśli też jest 7-pin.
Nie wiem, jakie gniazdo masz w aucie i jak jest przyłączone do jego instalacji, ale jeżeli chodzi o przyczepę, to zmiana wtyku nie powinna raczej być trudna, ponieważ wszystko wskazuje na to, że pierwotnie wtyk był 13-pin i ktoś go zmienił na 7-pin (we wtyczce powinna być dostępna większość potrzebnych przewodów).
Tu masz wszelkie potrzebne informacje dot. połączeń wtyk/gniazdo:

https://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?do=findComment&comment=373914
https://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?do=findComment&comment=373889
Hasła: Gniazdo haka, Jaeger, 7 pinowe (standardowe) złącze

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jędrzej

Dziękuję, 

co do samochodu i haka to dosyć wesoła historia bo stoi jeszcze w salonie 😃 , ale zakładam że teraz montuje się tylko 13 pinowe gniazda 

 

czyli szukam tej wtyczki

image.png.365feeaa302f78b28dbabd225ecba659.png

 

Edited by Jędrzej (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...