Skocz do zawartości

Prośba o rozszyfrowanie schematu


voice

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 114
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Chciałem skorzystać z opcji 1 i tak się zastanawiam jak się podpiąć pod to gniazdo S41 skoro są już tam kable? A kable są pewnie umieszczone we wtyczce którą się tam wpina. Rozcięcie kabli dochodzących do S41 + /- i wstawienie tam kostki elektrycznej do podłączenia przewodów z akumulatora to dobry pomysł?

 

Edytowane przez Voku (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli kostka będzie dobrej jakości i zapewni wymaganą jakość połączenia (duża wartość prądu) oraz będzie dobrana do przekroju przewodów, a końcówki przewodów zakończysz tulejkami i wszystko mocno skręcisz, to możesz i tak to zrobić. Pamiętaj, aby tak ułożyć przewody i je umocować np. opaskami zaciskowymi z tworzywa, a najlepiej jeszcze je zaizolować, aby w razie przypadkowego wypięcia się  któregoś przewodu z kostki, nie miał on możliwości zwarcia się z czymkolwiek! Czarny i brązowy przewód, to w zasadzie jeden (są galwanicznie połączone), więc po rozcięciu możesz ich zakończenia złączyć razem, aby wprowadzić w jedno gniazdo kostki. Z drugiej strony dołączasz już pojedynczy przewód 6mm². Oryginalnie przewody wychodzące ze złącza są dwa, aby zwiększyć sumaryczny przekrój, stąd po drugiej stronie (w miejscu przecięcia) dołączasz do przeciętych "par", przewód o przekroju 6 mm², co zaznaczyłem na rysunku.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.03.2018 o 02:50, Kristofer napisał:

Dla akumulatora, umieszczenie go za piecem, z pewnością nie jest dobrym pomysłem, o czym wielokrotnie pisałem. Lepiej umieść go tam, gdzie nie będzie dodatkowo podgrzewany. Jeśli te 2,5 m, to całkowita długość przewodu przyłączeniowego do akumulatora, to daj min. 6 mm²  Tak naprawdę, to z uwagi na spadek napięcia, żaden przekrój nie będzie zbyt duży ;). Nie podałeś obciążenia, dlatego podałem przypuszczalnie najniższy przekrój do zastosowania, jednak sam dałbym min 10 mm² (zależy, co miałbym po stronie odbiorników i jak bardzo chciałbym utrzymać na nich napięcie najbardziej zbliżone do tego, jakie jest na zaciskach akumulatora).
Dokupić musiałbyś jedynie przekaźnik przełączny 80 A, np.:
http://allegro.pl/przekaznik-samochodowy-z-gniazdem-12v-80a-nc-no-i7125357935.html
Aby dostosować instalację do ostatnich założeń, czyli gdy przyczepa podpięta do samochodu, to zasilana z instalacji samochodu, natomiast gdy odłączona od samochodu, to automatycznie zasilana z accu przyczepowego - masz dwie opcje (wybór zależnie od potrzeb).
1. Opcja najprostsza - przyczepa po podłączeniu do holownika natychmiast przechodzi na zasilanie z jego instalacji, bez względu no położenie kluczyka w stacyjce.

5ab45c8a203fe_przykadpodczeniaconst.thumb.jpg.83340d96efe42efce085a6244b8aabdb.jpg

 

Udało mi się to wszytko podłączyć według twojego schematu i działa :D 

Na akumulatorze movera działa cała przyczepa, tzn oświetlenie i pompka od wody, nie sprawdzałem jeszcze czy czy pp podłączeniu wtyczki do samochodu przyczepa przechodzi na jego zasilanie ale zakładam że tak będzie :P

Teraz tak mam ogólnie podłączone pod akumulator na stałe ładowarkę z biedronki potem

1. z akumulatora mover poprzez bezpiecznik (w zestawie) i hebel 
2. z akumulatora kable 6mm2 pod złącze S41 według schematu
3. z akumulatora kable pod ładowarkę usb z woltomierzem 

Teraz przydały by się jakieś bezpieczniki mogę wstawić taką skrzynkę i podłaczyć na te nr, 1,2,3 jakie bezpieczniki użyć?
Instalować jeszcze coś takiego jak hebel http://allegro.pl/odlacznik-hebel-akumulatora-750a-z-bezpiecznikiem-i6028944425.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Voku napisał:

Udało mi się to wszytko podłączyć według twojego schematu i działa :D 

Na akumulatorze movera działa cała przyczepa, tzn oświetlenie i pompka od wody, nie sprawdzałem jeszcze czy czy pp podłączeniu wtyczki do samochodu przyczepa przechodzi na jego zasilanie ale zakładam że tak będzie :P

Nie możesz zakładać, tylko powinieneś to przy najbliższej okazji sprawdzić, aby jednak mieć pewność :drive:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Voku napisał:

Teraz przydały by się jakieś bezpieczniki mogę wstawić taką skrzynkę i podłaczyć na te nr, 1,2,3 jakie bezpieczniki użyć?
Instalować jeszcze coś takiego jak hebel http://allegro.pl/odlacznik-hebel-akumulatora-750a-z-bezpiecznikiem-i6028944425.html

Do wykonanej przeróbki potrzebujesz tylko jeden bezpiecznik i gniazdo, raczej coś takiego:

http://allegro.pl/gniazdo-oprawa-bezpiecznika-midival-tasmowego-ob-5-i5666890722.html

Nie podałeś wartości obciążenia, ale myślę, że bezpiecznik 30 A będzie OK:

http://allegro.pl/bezpiecznik-midival-midi-val-mta-jakosc-30a-i7066883537.html

Gdyby wartość okazała się zbyt mała, to zmień na 40-tkę (możesz kupić od razu w tym samym miejscu):

http://allegro.pl/bezpiecznik-samochodowy-midi-val-midival-40a-mta-i6824801678.html

Obwód ładowarki z woltomierzem możesz zabezpieczyć standardowym bezpiecznikiem samochodowym  z oprawką na przewodzie. Nie znam wartości prądu ładowarki, ale myślę że bezpiecznik może mieć wartość np. 7,5 A

"Hebel", jeśli chcesz zastosować, to jednak tylko taki, który fizycznie rozłącza obwód. Ten, który proponujesz, nie rozłącza obwodu. Przewidziany został do samochodu, aby po wyjęciu klucza cały czas było napięcie w instalacji, np. do podtrzymania pamięci odbiornika radiowego. Bezpiecznik przepali się dopiero w chwili zwiększonego poboru prądu (przekraczającego wartość bezpiecznika) np. podczas uruchomienia rozrusznika. Tak to wygląda:

5ac2e1d7e456b_WYZBEZP.jpg.b4fef428243f2f79e727175fff855a10.jpg

 

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Mam pytanie oryginalnie w przyczepie jest 2,5 mm2, proponujecie aby do akumulatora pociągnąć 6 mm2, Z racji tego że w przyczepie trzeba się podłączyć pod 2 kable i 2 kable to czy można zamiast tego zastosować tak samo jak ma przyczepa 2 x 2,5 mm2 na plus i 2 x 2,5 mm na minus akumulatora. Łatwiej wtedy to połączyć razem.

 

Czy zastosowanie 2 przewodów 2,5 mm2 daje łącznie to samo co przewód 5 mm2 czy to się nie sumuje ?

 

W instalacjach samochodowych też do akumulatora często są pociągnięte kable różnej średnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Ventyl napisał:

Mam pytanie oryginalnie w przyczepie jest 2,5 mm2, proponujecie aby do akumulatora pociągnąć 6 mm2,

To zależy od poboru prądu pobieranego przez ten przewód oraz od jego długości. Jeżeli to będą standardowe urządzenia podłączone do energobloku to śmiem twierdzić, że 4mm2 powinny wystarczyć ale tylko Ty wiesz, co będziesz uruchamiał w tym samym czasie z EB.

33 minuty temu, Ventyl napisał:

Czy zastosowanie 2 przewodów 2,5 mm2 daje łącznie to samo co przewód 5 mm2 czy to się nie sumuje ?

Gdzieś wyczytałem, że 2x2,5mm2 jest słabszym przewodem niż 1x5mm2, ale szczegółów nie pamiętam.

33 minuty temu, Ventyl napisał:

Łatwiej wtedy to połączyć razem

Nie do końca kumam, ale zawsze jeden przewód będzie łatwiej zarobić odpowiednią tulejką niż dwa przewody w jednej tulejce/końcówce. A jak nie masz takiej zaciskarki to wymierzasz przewód i dajesz do elektrycznego, by za parę groszy Ci to zacisnęli lub metodami domowymi plus np. zalać cyną. 

Choć w tym twoim przypadku wydaje mi się, że 4mm2 to będzie spokojnie wystarczało a każda zwykła zaciskarka obsługuje przewody do 4mm2. Grubsze przewody mogą być stosowane np. do movera, przetwornicy 12V->230V czy do zasilania lodówki z alternatora w czasie jazdy.

Edytowane przez lbuster (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnie pytanie

W złącze S41 mam się wpiąć szeregowo czy równolegle ?


Akumulator będę podpinał bez przekaznika ewentualnie tak jak ma Peja dan jakiś hebel tylko.

Chce aby aku ładował się też w trakcie jazdy z auta

Wysłane z mojego Redmi Note 7 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, lbuster napisał:

To zależy od poboru prądu pobieranego przez ten przewód oraz od jego długości. Jeżeli to będą standardowe urządzenia podłączone do energobloku to śmiem twierdzić, że 4mm2 powinny wystarczyć ale tylko Ty wiesz, co będziesz uruchamiał w tym samym czasie z EB.

Akumulator głównie chce podłączyć w celu zasilenia tych samych rzeczy co zasila auto, oświetlenie, pompki wody, ewentualnie przetwornica będzie ale to żeby zasilić laptopa. Nic wielkiego.

W tej chwili stoi na parkingu , jak chce coś porobić w środku to musze latać z czołówką albo podpinać auto a to średnio wygodne. A dostępu do 230V na parkingu nie mam.

W przyszłości planuje dołożenie solarów to wtedy już pójdą jakieś grubsze kable.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, Ventyl napisał:

W złącze S41 mam się wpiąć szeregowo czy równolegle ?

W jaki sposób chciałbyś się wpiąć szeregowo? No chyba, że z akumulatorem auta no ale to jest rzeźba no i po podłączeniu samochodu byś miał 24V, czego raczej nie chcesz ;)

Tutaj wpinasz w miejsce zasilania z samochodu. Samochód odpinasz i nie używasz lub też stosujesz przekaźniki, by móc mieć wybór źródła zasilania lub automat przełączający źródło zasilania. O szczegóły najlepiej się pytaj chłopaków w tamtym wątku, którzy już tak mają.

47 minut temu, Ventyl napisał:

Akumulator będę podpinał bez przekaznika ewentualnie tak jak ma Peja dan jakiś hebel tylko.

Jak chcesz przywołać użytkownika to wpisuj "małpę" @ i wpisz nick, to @peja76 będzie miał powiadomienie. Hebel można, najważniejszy bezpiecznik przy samym akumulatorze ;) 

49 minut temu, Ventyl napisał:

Chce aby aku ładował się też w trakcie jazdy z auta

Tutaj to już większy temat. Można stosować regulator ładowania, niektórzy łączą "bezpośrednio" do AKU samochodu. Według mnie drugie rozwiązanie niesie za sobą ryzyko nieodpowiedniego ładowania a po przewodach może iść w dwie strony zbyt duży prąd. Spadki napięcia też mogą być duże, bo przewody długie i zazwyczaj cienkie i z ładowania będzie lipa. Ogólnie temat wymaga głębszej analizy, niech mądrzejsi się wypowiadają ;) 

20 minut temu, Ventyl napisał:

ewentualnie przetwornica będzie ale to żeby zasilić laptopa

Przetwornica tylko i wyłącznie bezpośrednio do AKU z bezpiecznikiem i z odpowiednio grubymi kablami. Preferowana jak najmniejsza odległość przewodów oraz ja polecam hebel, by w czasie niekorzystania przetwornica nie brała niepotrzebnie prądu.

22 minuty temu, Ventyl napisał:

W przyszłości planuje dołożenie solarów to wtedy już pójdą jakieś grubsze kable.

Jak teraz zrobisz dobrze to dołożenie solarów i regulatora napięcia nie będzie trudnym zadaniem i nie będziesz musiał zmieniać przewodu między AKU/regulatorem a energoblokiem ;) Oczywiście przy założeniu, że regulator będzie umieszczony obok aku, tak więc jak będzie pół metra dalej od EB to warto teraz dodać te pół metra więcej. W innej możliwej wersji nic nie zmieniasz, tylko do aku podłączasz regulator, jednak wtedy tracisz przydatne funkcje regulatora, takie jak pomiar zużycia prądu przez odbiorniki i zabezpieczenie przed rozładowaniem AKU.

Najlepiej poszukaj jakiegoś schematu, których jest tu na forum sporo i na którymś się wzoruj i wklej tutaj lub w Twoim temacie, to będzie łatwiej rozmawiać ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

18 minut temu, lbuster napisał:

Przetwornica tylko i wyłącznie bezpośrednio do AKU z bezpiecznikiem i z odpowiednio grubymi kablami. Preferowana jak najmniejsza odległość przewodów oraz ja polecam hebel, by w czasie niekorzystania przetwornica nie brała niepotrzebnie prądu.

 

Przetwornica to nie potwór :) ledwo 300 W mocy maksymalnej. To jest taka akurat do zasilenia co najwyżej ładowarki od laptopa :). Posiada włącznik i w tej chwili jest zakończona wtykiem zapalniczki. Żaden wypas.

 

18 minut temu, lbuster napisał:

Tutaj to już większy temat. Można stosować regulator ładowania, niektórzy łączą "bezpośrednio" do AKU samochodu. Według mnie drugie rozwiązanie niesie za sobą ryzyko nieodpowiedniego ładowania a po przewodach może iść w dwie strony zbyt duży prąd. Spadki napięcia też mogą być duże, bo przewody długie i zazwyczaj cienkie i z ładowania będzie lipa. Ogólnie temat wymaga głębszej analizy, niech mądrzejsi się wypowiadają ;) 

Moje auto ma system star/stop oraz zmienne ładowania z tego powodu. Żeby uniknąć ryzyka o którym piszesz miałem pomysł aby do przetwornicy podłączonej pod zasilanie z auta wpiąć ładowarkę i tak ładować aku w trakcie jazdy :D, ale to chyba kiepski pomysł. 

 

Chce w obecnej chwili dołożyć ten akumulator w miarę najmniejszym kosztem i wykorzystać to co mam bez zbędnych wydatków.

 

Cytat

niektórzy łączą "bezpośrednio" do AKU samochodu

 

@peja76  pisał w moim wątku że ma tak podpięte i nic się nie gryzie w jego Volvo

Edytowane przez Ventyl (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Ventyl napisał:

Przetwornica to nie potwór :) ledwo 300 W mocy maksymalnej. To jest taka akurat do zasilenia co najwyżej ładowarki od laptopa :). Posiada włącznik i w tej chwili jest zakończona wtykiem zapalniczki. Żaden wypas.

300W to 25A ! Energoblok czy regulator napięcia może tego nie wytrzymać, tak samo jak gniazdo zapalniczki. Zobacz sobie, jakie masz bezpieczniki w energobloku. Nie wspomnę o przewodach, o których rozmawiamy !!!

Tak więc mimo, że mała przetwornica to podłączaj ją tylko i wyłącznie bezpośrednio pod AKU !

Godzinę temu, Ventyl napisał:

ale to chyba kiepski pomysł.

:ok:

Wszystkie schematy, do których nie było uwag zawierały zwykły (przez co tani) regulator PWM 30A do ładowania AKU pokładowego. Twój pomysł to podwójne starty energii przy przetwarzaniu napięcia 12V->230V->12V. Napięcie między ładowarką w samochodzie a AKU w przyczepie zdecydowanie spadnie przy takiej długości przewodów, przez co ładowanie będzie nieprawidłowe.

IMHO

Godzinę temu, Ventyl napisał:

Chce w obecnej chwili dołożyć ten akumulator w miarę najmniejszym kosztem i wykorzystać to co mam bez zbędnych wydatków.

No to podpinasz go w miejsce, w którym koledzy powiedzieli plus bezpiecznik przy klemie "+". Zabezpiecz AKU przed przesuwaniem się czy wstrząsami.

Godzinę temu, Ventyl napisał:

@peja76  pisał w moim wątku że ma tak podpięte i nic się nie gryzie w jego Volvo

A ja podtrzymuję swoje zdanie :) Zresztą napisałem, że niektórzy tak robią. W specyficznym przypadku między przyczepą a samochodem może pójść taki prąd, że przewody a tym bardziej gniazda/wtyczki mogą tego nie wytrzymać. Nie wspominam już o typach akumulatorów zastosowanych w samochodzie i przyczepie oraz o innym ładowaniu różnych akumulatorów. Pamiętaj, że między AKU przyczepy a AKU samochody masz kilkanaście metrów przewodu, standardowo o średnicy 2,5mm2 plus kiepsko przewodzące gniazdo/wtyczkę.

Ja na Twoim miejscu zastosowałbym zamiast bezpośredniego połączenia dwóch akumulatorów zwykłą ładowarkę np. z Jula za kilkadziesiąt złotych, gdzie po przyjeździe na pole kempingowe podłączasz się pod 230V i AKU zostanie normalnie i prawidłowo naładowany(z pamięcią ustawień). Koszt pomijalny, robota bardzo prosta, rozwiązanie bezobsługowe a spokój i bezpieczeństwo jest najcenniejsze :) W przyszłości solar przejmie funkcję ładowarki ;) 

PS. Czy lodówkę chcesz zasilać z 12V z alternatora w czasie jazdy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Ventyl napisał:

W złącze S41 mam się wpiąć szeregowo czy równolegle ?

Dopiero teraz się wczytałem we wcześniejsze posty :) 

Jeżeli nie chcesz przekaźników, to podłaczasz to tak, jak na wcześniejszym schemacie czyli w S41:

sterownik_ośw_Hobby spr dla wer 1.JPG

Oczywiście w tym przypadku możesz zastosować po dwa przewody "+" 2,5mm2 i po dwa przewody "-" 2,5mm2 bez łączenia ich w jeden kabel 6mm2.

Sorki, że wcześniej tego nie doczytałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Ventyl napisał:

@peja76  pisał w moim wątku że ma tak podpięte i nic się nie gryzie w jego Volvo

Tak mam i żyje i nic się nie gryzie i to nie tylko w Volvo,  moja przyczepa jeżdziła również za Jeep Grand Cherokee 2016r, BMW X6 f16, Gle, Q7 4m, Nissan Navra d23.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.