Skocz do zawartości

Prośba o rozszyfrowanie schematu


voice

Rekomendowane odpowiedzi

Na wstępie bardzo Cię przepraszam za tak późną odpowiedź, naprawdę ciągle ten temat wypadał mi z pamięci.

Nie podłączaj wyjścia AC przetwornicy do przekaźników (zestyki nr 12 dla P1 i P2). Podepnij do kampera zasilanie zewnętrzne ~230 V i sprawdź miernikiem w gniazdkach wewnątrz, czy jest nap. ~230 V. Przyłącz teraz miernik do dwóch wolnych zestyków "12" i "12'" przekaźników P1 oraz P2 i sprawdź, co pokazuje (powinno być "zero", czyli brak jakiegokolwiek napięcia).

Teraz odłącz całkowicie zasilanie kampera od sieci ~230 V (upewnij się trzy razy!!!). Miernik ustaw na "sprawdzanie ciągłości obwodu" i sprawdź dla każdego z przekaźników osobno, następujące kwestie:
1) czy pomiędzy zestykiem "11" i "12" jest połączenie (zwarcie), jeśli tak, to OK
2) czy pomiędzy zestykiem "12" i "14" brak połączenia (przerwa), jeśli tak to OK

Jeżeli wszystko jest zgodne z opisem, podłącz przetwornicę i sprawdź na gniazdach wewnętrznych kampera, czy jest napięcie AC 230 V z przetwornicy (kamper odłączony od zewnętrznej sieci ~230 V).
Teraz nic nie zmieniając, przyłącz kampera do zewn. sieci ~230 V i ponownie sprawdź napięcie na gniazdach wewnętrznych.
Kolejny raz odłącz zewnętrzne przyłącze ~230 V i sprawdź, czy na gniazdach wew. nadal jest nap. AC 230 V (tym razem z przetwornicy).
Po powtórzeniu prób z przyłączaniem i odłączaniem zewnętrznego przyłącza ~230 V (najlepiej w kilkuminutowych odstępach czasu) będziesz miał pewność, że wszystko działa poprawnie, oczywiście jeśli wszystkie inne połączenia są również prawidłowe.

 

post-8228-0-79530100-1452633024_thumb.jpg

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...
  • Odpowiedzi 114
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

W dniu 8.12.2014 o 19:54, Kristofer napisał:

Jeżeli wybierzesz wersję nr 1, to wcześniej trzeba sprawdzić możliwość współpracy sterownika z akumulatorem przez złącze "S41" na PCB.
W tym celu nie musisz wykonywać wszystkich połączeń dla wer. 1, a jedynie te w/g następującego rysunku.

 

post-8228-0-95429500-1418064555_thumb.jpg

Po podłączeniu wszystkiego, mierzysz napięcie na zaciskach accu i zapisujesz (zasilacza "Dometic" nie przyłączasz jeszcze do 230 V). Sprawdzasz działanie oświetlenia itp. Następnie podłączasz zasilacz "Dometic" do sieci 230 V i ponownie mierzysz napięcie na zaciskach accu - zapisujesz. Jeszcze raz sprawdzasz działanie oświetlenia. Tak podłączony do sieci 230 V układ, trzeba zostawić z włączonym oświetleniem na godzinę, dwie, sprawdzając co jakiś czas, czy nic niepokojącego się nie dzieje (grzanie się accu, jakichś przewodów, itd. Po dwóch godzinach (świateł nie wyłączasz), przyłączasz miernik do zacisków accu i sprawdzasz wartość napięcia - zapisujesz. Nie odłączając miernika, wyłączasz całkowicie wszystkie światła i sprawdzasz, czy wartość napięcia na accu w jakiś sposób się zmieniła. Jeśli tak, to ją zapisujesz. Odłączasz zasilacz od sieci i accu od sterownika. Koniec testu.

 

Przy takim podłączeniu do S41 akumulatora z podłączoną ładowarką z biedronki na stałe , trzeba jeszcze stosować jakieś przekaźniki czy tym podobne? Czy wpinam kabelki i cieszę się z zasilania 12v?

Zależy mi tylko na tym aby było oświetlenie w przyczepce gdy nie jest ona podłączona pod auto lub 230v, chciałem do tego celu wykorzystać akumulator od movera, ale żeby go nie musiał jakoś wypinać gdy będę chciał skorzystać z 230v lub podpinać się pod auto. Na ładowaniu z samochodu na razie mi nie zależy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wariantów podłączeń trochę jest (zależnie od modelu, wyposażenia i nawet zmian dokonanych po zakupie). Trudno na jednoznaczną odpowiedź, gdy nie widzi się instalacji i nie wiadomo, co i jak było/jest połączone. Generalnie, gdy podłączenie jest takie, jak na rysunku, który przytaczasz, to odpowiedź na Twoje ostatnie pytanie jest twierdząca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dysponuje jedynie zdjęciem raczej standardowa instalacja bez przeróbek.

Jeszcze jedno znalazłem fajne miejsce na akumulator jednak jest jakieś 2,5metra od szafy z elektryką przeszkadza to w czymś jak podepnę kablem na tej odległości?

20171223_141115.thumb.jpg.9e8047522575c6a096f493119b6c04a6.jpg

Edytowane przez Voku (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Voku napisał:

Dysponuje jedynie zdjęciem raczej standardowa instalacja bez przeróbek.

Czy to jest zdjęcie z Twojej przyczepy?

5 minut temu, Voku napisał:

Jeszcze jedno znalazłem fajne miejsce na akumulator jednak jest jakieś 2,5metra od szafy z elektryką przeszkadza to w czymś jak podepnę kablem na tej odległości?

W niczym nie przeszkadza, jeśli przekrój przewodów będzie odpowiedni do zakładanego obciążenia i ich długości, oraz ich prowadzenie wykonasz prawidłowo (zabezpieczenie przed mechanicznymi uszkodzeniami, przetarciami, zwarciem itd.).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gniazda modułu oświetlenia oznaczone, jako S38, 39, 41 są wykorzystywane w różny sposób, jednak na ogół przewidziano je do wykorzystania dla przyczep z bardziej rozbudowaną instalacją i wyposażonych w pakiet autonomicznego zasilania tzw. "Autark 12V". Na Twoim zdjęciu widzę podpięte jakieś przewody do gniazda S41. Powinieneś sprawdzić, czy Twoja przyczepa jest wyposażona w w/w pakiet, ponieważ możesz mieć w takim przypadku przyłączony regulator ładowania "TLR" np. taki:

Laderegler.JPG.6e1ea9f0cde3b1a9a6a5a7c174b86f39.JPG

Jeśli tego nie masz, to wtedy przewody najprawdopodobniej podpięto pod wtyk haka przyczepy (pin 13 "-" oraz 9 "+").
Gdybyś podłączył akumulator przyczepy bez odłączenia tych przewodów, to w chwili podpięcia przyczepy pod gniazdo holownika, połączysz elektrycznie obydwa akumulatory. Pomijam już przekroje przewodów i warunki podłączenia, ale jeśli Twój akumulator w przyczepie jest inny, niż standardowy, to nie będzie to dla niego korzystne podłączenie (dostanie prąd ładowania z alternatora). To teoria, ponieważ nic nie wiem, jak w Twoim holowniku rozwiązano zasilanie pinów 9/13  gniazda haka.
Jeśli wspomniane przewody odłączysz z gniazda S41, a podłączysz tam akumulator, to powinieneś uzyskać zasilanie przyczepy z akumulatora przyczepowego, bez względu na to, czy przyczepa jest podłączona do samochodu, czy nie. Tym samym, mając gdzieś postój na parkingu, wszystko w przyczepie powinno działać, nawet jeśli silnik samochodu jest wyłączony lub wtyk przyczepy jest wyjęty z gniazda haka. Oczywiście musisz pamiętać o ładowaniu akumulatora, gdy dojedziesz do miejsca docelowego, ale z tego co pamiętam, to masz chyba podłączoną ładowarkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Napisałem swoje przypuszczenia, gdzie zakończenia tych przewodów mogą być przyłączone, więc potwierdzenie tego powinno już być trywialne. Potwierdź, gdy sprawdzisz. Co do przekroju przewodów, to musisz podać przewidywane obciążenie dla nich (wartość prądu). Czy ich długość, którą podawałeś odnosi się do rzeczywistej odległości tak, jak będą przebiegać, czy jedynie podałeś odległość w linii prostej? Potrzebna jest rzeczywista długość tych przewodów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok zobaczę ale z tego co tam gdzieś wyszukałem to to gniazdo S41 jest w hobby zazwyczaj wykorzystywane, wygląda że przez fabrykę więc może to być podłączenie pinów 9,13

Dlatego może czytałem że ludzie kombinują z podłączeniem do S38 

 

WP_20130407_003.jpg

lichtsteuerung_s39 (1).jpg

mobile.1hxsdj (1).jpeg

Edytowane przez Voku (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z pewnością S38 nie może służyć do podłączenia akumulatora. Jeśli ktoś tak próbuje, to robi źle (obwód i gniazdo nie są dostosowane do większych obciążeń, o funkcji nie wspominam). Jak pisałem, S38, S39 są wykorzystywane przy współpracy z "kontrolerem ładowania", którego u Ciebie nie ma, a który wymaga tych połączeń do odpowiedniego sterowania źródłami zasilania. Jedynym gniazdem, które może być użyte do celu, który chcesz uzyskać jest S41.

Laderegler.jpg.56c80e43c70735d0504fdfa762018b5a.jpg


Sprawdzić, czy tak jest, jak opisałem, możesz w prosty sposób. Podłącz wtyk przyczepy do gniazda haka (silnik i zapłon wyłączony!) i sprawdź, czy masz np. oświetlenie w przyczepie. Potem odłącz przyczepę od samochodu, wyciągnij wtyk z S41 i ponownie połącz przyczepę z samochodem. Sprawdź, czy teraz działa oświetlenie. Prawdopodobnie działać nie będzie. Podczep gdzieś wyjętą wtyczkę, aby nie była luźna i nie zwarła się z jakimś elementem. Do wolnego gniazda podłącz tak, jak chciałeś akumulator przyczepy i to wszystko.
Jedynie trzeba by było jeszcze sprawdzić, czy przy tym połączeniu jest możliwość działania lodówki z napięcia 12 V (nie wiem, jak rozwiązano to zasilanie w Twojej przyczepie). Przy przyczepie odpiętej elektrycznie od samochodu, włączasz lodówkę (drzwiczki zamknięte) i jednocześnie sprawdzasz pobór prądu z accu przyczepowego. Jeśli mocno wzrośnie, to oznacza, że potrzeba jeszcze nad układem popracować. Jeśli się nie zmieni lub zmieni prawie niezauważalnie, to podłącz przyczepę do auta (bez uruchamiania silnika i włączania zapłonu) i zrób pomiar jeszcze raz. Teraz włącz zapłon, ew. uruchom silnik i ponownie sprawdź, czy pobór prądu z accu przyczepy wyraźnie nie wzrósł. Jeżeli obydwa pomiary wykażą brak wzrostu pobieranego prądu, to oznacza, że lodówka jest na osobnym obwodzie (bez związku ze sterowaniem modułu) i tak przerobionej instalacji możesz śmiało używać. Nie wiem, jaką masz lodówkę, ale są w różnym stopniu zautomatyzowane, a zasilanie ich grzałek 12 V oraz oświetlenia wnętrza i elektroniki sterującej nie zawsze działa jednocześnie, stąd najlepiej obserwować działanie lodówki, mierząc prąd pobierany z akumulatora. To chyba tyle. Generalnie, dla założeń, które opisałeś w swoim pierwszym poscie tego tematu, sprawa jest prosta. To są jedynie moje przemyślenia, ponieważ nie miałem u siebie takiego sterowania, dlatego sprawdź wszystko, jak opisałem i napisz, czy się zgadza.
Na pytanie o przekrój przewodów od akumulatora nie potrafię Ci odpowiedzieć bez informacji, o które pytałem.

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje bardzo. Co do przewodów to jeszcze się odezwę bo na tą chwilę sam jeszcze nie wiem do końca gdzie dam akumulator i czy go podepnę skoro tak to wygląda.

Co do akumulatora to bardziej myślałem że będzie to na zasadzie wspomagania tego samochodowego, gdy przyczepa jest podpięta pod samochód korzysta z samochodowego gdy nie jest korzysta z tego w przyczepie, ,bo tak jak piszesz to musiał bym wybrać z którego chce korzystać a nie do końca o to mi chodzi, dla mnie wystarczający jest ten samochodowy bo i tak w 95% podpina się pod 230v ale czasem fajnie było by odpalić światło nie koniecznie będąc podłączonym pod auto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie podłączenie wynikało z treści Twojego posta z pytaniem. Oczywiście można to zrobić też tak, jak piszesz teraz, wykorzystując S39, S41 oraz dodatkowy przekaźnik. Jak pisałem, sprawa jest bardzo prosta.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A zdradzisz jak by to miało wyglądać i co należało by zakupić jak dziecku :D

Rozumiem że im bliżej podłączenia dam akumulator tym lepiej, zastanawiam się czy miejsce w szafie za piecykiem to odpowiednie miejsce na trzymanie akumulatora? O ile mi tam wejdzie.
Jeśli nie no to jak pisałem było by około 2,5m kabla podłączeniowego do aku 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla akumulatora, umieszczenie go za piecem, z pewnością nie jest dobrym pomysłem, o czym wielokrotnie pisałem. Lepiej umieść go tam, gdzie nie będzie dodatkowo podgrzewany. Jeśli te 2,5 m, to całkowita długość przewodu przyłączeniowego do akumulatora, to daj min. 6 mm²  Tak naprawdę, to z uwagi na spadek napięcia, żaden przekrój nie będzie zbyt duży ;). Nie podałeś obciążenia, dlatego podałem przypuszczalnie najniższy przekrój do zastosowania, jednak sam dałbym min 10 mm² (zależy, co miałbym po stronie odbiorników i jak bardzo chciałbym utrzymać na nich napięcie najbardziej zbliżone do tego, jakie jest na zaciskach akumulatora).
Dokupić musiałbyś jedynie przekaźnik przełączny 80 A, np.:
http://allegro.pl/przekaznik-samochodowy-z-gniazdem-12v-80a-nc-no-i7125357935.html
Aby dostosować instalację do ostatnich założeń, czyli gdy przyczepa podpięta do samochodu, to zasilana z instalacji samochodu, natomiast gdy odłączona od samochodu, to automatycznie zasilana z accu przyczepowego - masz dwie opcje (wybór zależnie od potrzeb).
1. Opcja najprostsza - przyczepa po podłączeniu do holownika natychmiast przechodzi na zasilanie z jego instalacji, bez względu no położenie kluczyka w stacyjce.

5ab45c8a203fe_przykadpodczeniaconst.thumb.jpg.83340d96efe42efce085a6244b8aabdb.jpg

 

2. Opcja druga (gdybyś miał taką potrzebę) - przyczepa po podłączeniu do holownika uzyskuje zasilanie dopiero wtedy, gdy kluczyk w stacyjce jest w określonej pozycji (patrz opis).
Dla tej opcji powinno być możliwe wykorzystanie złącza S39, ale należy to zweryfikować. W tym celu, w pierwszej kolejności sprawdź, czy na S39 masz napięcie "12 V", gdy przyczepa nie jest podpięta do samochodu (nie powinno go być). Następnie podłącz przyczepę do samochodu (zapłon wyłączony) i sprawdź ponownie (również nie powinno być). Teraz przekręć kluczyk w pozycję "zapł. wł." i sprawdź jeszcze raz (napięcie "12 V" powinno się pojawić na S39.
Zależnie od rozwiązania instalacji Twojego samochodu i gdyby napięcie jednak się nie pojawiło, to uruchom silnik i sprawdź, czy "12V" już jest. Przy którejś z tych opcji powinno się pojawić. Oczywiście dla tego przypadku, najlepszą opcją jest ta ostatnia, czyli "12 V" pojawia się przy uruchomionym silniku, ale w wielu samochodach pojawia się już po przekręceniu kluczyka w pozycje "Zapłon wł." lub nawet "ACC", co jest opcją również wystarczającą.
Napięcie po tzw. "zapłonie" na S39 jest konieczne do tej przeróbki. Gdyby się okazało, że jednak przy żadnym z opisanych wariantów go nie masz, to powinieneś sprawdzić, czy masz je na pin 10 (+) / 11(-) w gnieździe haka samochodu. Jeśli będzie, to podłączasz wtyk przyczepy i lokalizujesz w instalacji, gdzie je doprowadzono. Teoretycznie powinno być wprowadzone do S40. Tak, czy inaczej, dla omawianego teraz wariantu musisz je mieć, aby wysterować nim cewkę przekaźnika. Połączenia narysowałem na poniższym rysunku:

5ab45cd6267eb_przykadpodczeniapowzap.thumb.jpg.c48b14f1aa38ac4759d0f0ca151ea8de.jpg

Jak sam widzisz, cała przeróbka jest trywialna, a wszystko działa automatycznie. Nie wiem, jaką masz ładowarkę, ale jeśli którąś z procesorowych, które opisałem w tym temacie, to jedynie "Lidl" i "Jula" nadają się do tego, aby mogły być na stałe podłączone do akumulatora przyczepy, dzięki czemu zyskujesz całkowitą automatykę i "bezobsługowość" instalacji.

Prościej nie potrafię tego napisać, więc mam nadzieję, że wszystko jest dla Ciebie zrozumiałe.
Jeśli zdecydujesz się na modyfikacje, to napisz, czy Ci się udało - powodzenia.
PS
Podczas prac, wszystkie połączenia i wszystko, co robisz, sprawdzaj po trzy razy!

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.