Skocz do zawartości

Prośba o rozszyfrowanie schematu


voice

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 114
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Mam do czynienia trochę z tymi płytami do oświetlenia Hobby.Przeważnie są one montowane w przyczepach bez aku pokładowego i tylko raz spotkałem się z aku.Normalnie to do tej głównej płyty elektronicznej sterującej światłem podłącza się przetwornicę 230v na 12v tą którą już posiadasz. Także panel główny który masz, specjalne włączniczki do światła oraz podgrzewanie podłogowe i elektryczny podgrzewacz wody na 230v.W tej wersji co było akku była do tego specjalna ładowarka dedykowana jeszcze dopięta.Kolega bardzo ładnie i sensownie porobił schematy, tylko w wersji z np. przetwornicą z 12v na 230v w lepszych modelach np. waeco nie trzeba już robić sterowania przekaźnikami ..chodzi tu o zasilanie gniazd 230v czy z przetwornicy ,czy z sieci 230v,ponieważ dobra przetwornica jest tak zbudowana,że jak działa z sieci 230v ,to nie pobiera z akku nic,jak sieć odłączysz to bierze z akku. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer czy mógłbyś mi w ten schemat wrysować podłączenie wskaźników voltomiarza do 1 aku drugiego aku oraz voltomierz z amperomierzem ??, bo jestem na etapie jescze przeciągania kabli i bym je od razu przeciągnął ale nie wiem jak i gdzie.

Potwierdź mi jeszcze proszę czy w/g Twojego schematu muszę zakupić jeszcze 4 sztuki przekaźników PEM 01/230V oraz 2 sztuki PEM 02/12V  ???

 

Postępy w instalacji w.g twojego schematu Trwają. kable z przekaźnikiem do bostera zostały już zamontowane. 

Edytowane przez voice (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postępy w instalacji w.g twojego schematu Trwają. kable z przekaźnikiem do bostera zostały już zamontowane. 

 

... a sprawdzasz wcześniej "na stole", czy wszystko działa i czy urządzenia są sprawne :hmm:

 

Kristofer czy mógłbyś mi w ten schemat wrysować podłączenie wskaźników voltomiarza do 1 aku drugiego aku oraz voltomierz z amperomierzem ??, bo jestem na etapie jescze przeciągania kabli i bym je od razu przeciągnął ale nie wiem jak i gdzie.

 

Pisałem o tym (post #14). Ten wskaźnik nie jest Ci potrzebny, chyba, że "na siłę" chcesz go gdzieś koniecznie zamontować.

Woltomierz łączysz równolegle z wyjściem akumulatora, natomiast

amperomierz "wstawia" się w obwód szeregowo, ale ...

Ten wskaźnik nie jest przystosowany do pomiaru dużych prądów, nawet nie wiem jakich i jaka jest jego konstrukcja.

Przypuszczam, że ok. 3 A, to maksymalna wartość dla niego i być może dopiero po pewnych zmianach elementów wewnątrz.

Zakres pomiarowy powinieneś mieć podany. Można by zastosować jakiś bocznik, ale stosownie do budowy tego wskaźnika, należałoby go wyliczyć, a ponadto, po każdej zmianie takiego zakresu pomiaru, wskaźnik musi być skalibrowany do nowych wartości przy pomocy miernika wzorcowego, zarówno dla zakresu napięciowego, jak i prądowego. Produkt zapewne nie był przewidziany do pomiaru tak dużych wartości prądu, jakie mogą w Twojej instalacji wystąpić, więc dodatkową przeszkodą może być zastosowane złącze dla podłączenia wskaźnika, budowa ścieżek na PCB itd., co przy dużym zwiększeniu wartości pomiarowych może prowadzić np. do niepożądanych spadków napięcia (nie bez wpływu na wskazania). Pamiętaj, że nie masz jeszcze nawet bilansu energetycznego, a wstępna kalkulacja wskazuje na max prąd kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu amper (zależnie od miejsca opomiarowania). Podłączając ten wskaźnik w obecnym stanie pod instalację, i uruchamiając chociażby tylko spłuczkę WC lub lampkę halogenową, poczujesz jedynie swąd spalenizny - to będzie koniec jego żywota.

W zasadzie powinieneś dążyć do minimalizacji posiadania wszelkich dodatków w instalacji, zwłaszcza takich zbędnych, ponieważ w praktyce ważny jest każdy zaoszczędzony miliamper.

Musiałbyś dodatkowo zastosować jakieś wyłączniki, aby układy tego wskaźnika nie rozładowywały Ci niepotrzebnie akumulatora.

To wszystko łącznie, to są kolejne, niepotrzebne elementy zwiększające w praktyce możliwość usterek.

Z w/w powodów nie instalowałbym tego wskaźnika.

Jeśli jednak bardzo będziesz chciał, to można ewentualnie wykorzystać sam zakres napięciowy do monitorowania napięcia akumulatora rozruchowego. W takim przypadku zmiany i kalibracje nie będą potrzebne. Zakładam, że ten wskaźnik pracuje w zakresie przynajmniej od 9 do 15 V. Przy takim zastosowaniu, możesz podpiąć wyprowadzenia wskaźnika służące do pomiaru napięcia w szereg z jakimś chwilowym włącznikiem w dowolny punkt instalacji samochodu, w którym jest dostępny pełny plus i minus instalacji samochodu (np. pod wyprowadzenia gniazda zapalniczki).

 

post-8228-0-87398600-1421711374_thumb.jpg

 

Powtórzę, bo może nie doczytałeś we wcześniejszych postach:

dla instalacji zabudowy (accu II) masz wszelkie wskazania na panelu LCD kontrolera (m.in. pobierany prąd, aktualne napięcie akumulatora, prąd ładowania, temperaturę wnętrza - potrzebna podczas ustawiania korekty ładowania, ilość zużytej energii, procentowy stan naładowania accu - piktogram itd.).

Dublowanie dwóch wskazań z powyższej listy, wątpliwej jakości wskaźnikiem jest moim zdaniem pozbawione sensu.

 

Potwierdź mi jeszcze proszę czy w/g Twojego schematu muszę zakupić jeszcze 4 sztuki przekaźników PEM 01/230V oraz 2 sztuki PEM 02/12V  ???

 

PEM 01/230V - kupujesz 2 szt.,natomiast nie może być PEM 02/12V, tylko tak, jak opisałem na rysunku: PEM 01/12V - też kupujesz 2 szt. W innych układach, niż Twój, można by było zastosować ten typ, który podałeś, ale nie u Ciebie  :nono:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer, muszę je zamontowac ponieważ mam już wyciete dziury w zabudowie,

Z drugiej strony ten amperomierz na opakowaniu pisze, AC 99,9A AC80.0 - 300V wieczorem zrobię zdjęcia.

Oto link do opisu gdzie go kupiłem :http://www.dx.com/p/digital-dual-display-ac-voltmeter-ammeter-100-300v-0-100a-232022#.VL4edS7DGQU

Edytowane przez voice (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli wierzyć temu, co napisano, to jest to wskaźnik dla AC (prąd przemienny, nie stały), czyli możesz nim kontrolować to, co masz z sieci 230 V. Zastanawiam, się tylko po co :niewiem:
Nie znam tego wskaźnika, nie wiem też, czy producent nie obwarował jakimiś specjalnymi warunkami jego podłączania.
Staram się nie udzielać porad na odległość, które potencjalnie mogłyby spowodować jakieś nieprzewidziane zdarzenie. Nie chciałbym, aby np. z tego powodu spłonął Ci kiedyś kamper.

Napiszę tak: amperomierz włączasz w obwodzie szeregowo, natomiast woltomierz równolegle - polaryzacje nie mają w tym przypadku znaczenia. Wskaźnik powinien mieć gdzieś dwie pary przewodów pomiarowych - jedna dla pomiaru wartości napięcia, druga dla pomiaru wartości prądu.
Patrząc na sam wskaźnik, to nie wygląda on na taki, który mógłby mierzyć tak duży prąd, dlatego przypuszczam, że być może, pomiar prądu następuje na drodze indukcyjnej. Przez jedną z par przewodów i "końcówkę" pomiarową przewija się przewody "sieciowe" na których dokonuje się pomiaru.
Zalecam jednak, aby na ten wskaźnik spojrzał elektryk i tenże elektryk go podłączył ("prawdziwy", a nie taki samochodowy).

 

Powinno wyglądać to tak, jak na rysunkach.

Wersja nr 1 - przykładowe włączenie w obwód do pomiaru wartości prądu (A) i napięcia (V)

wersja nr 2 - wydaje mi się najbardziej prawdopodobna dla tego wskaźnika !

post-8228-0-04279500-1421775145_thumb.jpg

 

post-8228-0-32019200-1421775144_thumb.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer faktycznie jest to AC - prąd zmienny nie zauważyłem przy zakupie. Jeżeli bym zostawił ta wersje to na 100% chyba druga wersja ponieważ mam tez w komplecie tą cewkę.

Natomiast zastanawiam się nad zakupem takiego na prąd stały

http://www.dx.com/p/0-28-led-red-blue-dual-display-digital-current-voltage-meter-ampere-voltage-meter-black-10a-233181

czy ten będzie odpowiedni do 12V. Mógłbyś spojrzeć fachowym okiem.

Jeżeli bym zakupił ten to jak musiałby on być podłączony ??

Faktycznie wskaxniki na prąd zmienny jest niepotrzebny - wywaliłbym go ale mam już wycięte dziury na niego :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer faktycznie jest to AC - prąd zmienny nie zauważyłem przy zakupie. Jeżeli bym zostawił ta wersje to na 100% chyba druga wersja ponieważ mam tez w komplecie tą cewkę.

 

No, to wszystko jasne, tak mi się wydawało, że nie może być inaczej. Oczywiście rysunek w wersji 2.

Faktycznie wskaxniki na prąd zmienny jest niepotrzebny - wywaliłbym go ale mam już wycięte dziury na niego :(

 

... a wstaw w te dziury coś bardziej pożytecznego ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Natomiast zastanawiam się nad zakupem takiego na prąd stały

 

Ja niezbyt rozumiem ten Twój zamysł z tym pomiarem. Przecież ten pomiar już masz w module LCD kontrolera (już to opisałem).

Napisz mi co byś chciał, aby ten wskaźnik Ci pokazywał, czyli np. czego pobór prądu chciałbyś znać :hmm: . To lub te urządzenia muszą być wtedy w jednym obwodzie, abyś pobierany prąd mógł mierzyć.

Może lepiej do zapchania dziury kup sam woltomierz - będzie bez spadków napięcia, prościej i bezpieczniej.

Sam nawet jeszcze nie wiesz, jaki jest bilans energetyczny Twojego kampera, jaki będzie ostateczny kształt całej instalacji, ile i jakich ostatecznie będzie w niej urządzeń, punktów świetlnych i jaką to wszystko może mieć moc, a zatem i pobór prądu. 

Omawiamy tu zaledwie fragment tej instalacji. Amperomierza nie można podłączać tak sobie, dowolnie, chyba że jesteśmy pewni, iż zakres jego pracy z naddatkiem pokrywa max mogący wystąpić w danym miejscu pobór prądu.

Jeśli ten amperomierz miałby pokazywać pobór prądu z całej instalacji, to z pewnością ten linkowany jest zbyt "słaby" (10 A to zbyt mało). Ile Ci potrzeba, też nie wiadomo, a wskaźnik powinien mieć też pewien zapas, przynajmniej 25 %.

Przypuszczam, że zakres pomiaru prądu powinien być do ok. 30 A, ale jeśli miałby tez obejmować bardziej prądożerne urządzenia, to i 100 A mogłoby być zbyt mało :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer masz rację, że amperomierz jest mi niepotrzebny mam 3 dziury.

Jeden mam voltomierz do aku samochodowego, drugi voltomierz do aku pokładowego, i ta trzecia dziura hmmmmm Czym ją zatkać ?? może termometr, albo może Ty masz jakieś pomysł ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.