Skocz do zawartości

Prośba o rozszyfrowanie schematu


voice

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie z uwagi iż ostatnio przygotowuję mojego nowego holownika - Przeróbka Boxerka na Kamperka, napotkałem się na mały problem z podłaczeniem elektrycznym :)

 

Mam oryginalny elektroblok z przyczepy Hobby, jednak nie mam pojęcia gdzie podłaczyć do niego panel solarny z regulatorem, oraz co dołozyć zmodernizować by ładować 2 akumulatory samochodowy i pokładowy.

I tutaj mam ogromną prośbę do kolegów o pomoc w naprowadzeniu mnie jak to wszystko podłączyć  ze sobą.

I oto co mam

ele.JPGele1.JPGele11.JPGele2.JPGele3.JPG

zakupione wskaźniki
sku_232022_1.jpgsku_36147_1.jpg

Ponadto za pomocą wujka Google znalazłem schemat ale jak tutaj podłączyć solary, automat by ładowało aku pokładowe itp... tak jak to powinno być w kamperku

http://thumbs.picr.de/14068559se.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 114
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Panowie nikt  ie pomoże :(

wymyslilem cos takiego ale czy to jest moje dobre myslenie ?? podpowie ktoś ??

instalacja%20_got.jpg

Edytowane przez voice (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego, co widzę, to dół układu ma służyć do ładowania akumulatora dodatkowego. No i ok ale co tam robi ta lodówka podłączona do zacisku, gdzie powinien być podłączony sygnał ze stacyjki?

Druga sprawa, to czy ten BOOSTER-WA1214-8 może zasilać lodówkę - zwykle lodówki mają moc rzędu 100, 120W, czyli prąd około 10 A.

Następna sprawa, to bezpiecznik do tej lodówki - biorąc pod uwagę to, co napisałem wyżej powinien być sporo większy.

Ja bym odłączył tą lodówkę od tego układu i zasilił przez jakiś zwykły przekaźnik samochodowy sterowany tym samym sygnałem co BOOSTER-WA1214-8.

Pamiętaj o tym, żeby przewody zabezpieczyć bezpiecznikami przy akumulatorze - ten z akumulatora samochodowego i ewentualnie ten, do przekaźnika lodówki.

 

Podłączenie solara może takie być ale przy tym układzie nie ładujesz akumulatora samochodowego no ale ok - jeśli założysz, że na postoju nie korzystasz z akumulatora samochodowego (najczęściej jest do niego podłączone radio), to ok, jest bardzo duża szansa, że nie musisz go doładowywać podczas postoju - w końcu akumulatorów w zwykłych autach się zwykle nie doładowuje a kampera zwykle nie zostawia się na ileś tam miesięcy bez podładowywania.

 

W powyższych układach ważne jest zwrócenie uwagi na przekrój przewodów, który uzależniony jest od ich długości i przewidywanego największego prądu.

 

Co do podłączenia tego bloku hobby to nie za wiele Ci powiem bo go nie znam ale jak go już chcesz zasilać z akumulatora dodatkowego, to sobie wstaw tam bezpiecznik przy akumulatorze.

A nie prościej było by ten blok zasilać prosto z regulatora solara (oczywiście również przez bezpiecznik)? Będziesz miał stałą kontrolę wszystkiego (pobierany prąd) i zabezpieczony akumulator przed zbytnim rozładowaniem.

Kwestia jest tylko tego, co z tego bloku jest zasilane ale jeśli nie masz tam czegoś "poważnego" podłączonego, to 10 A z tego regulatora powinno wystarczyć na "zwykłe" odbiorniki w kamperze.

 

No i nie masz zaplanowanego ładowania akumulatorów na postoju, przy zasilaniu z sieci 230V. Najprościej i najtaniej to kupić taką ładowarkę, która podpięta na stałe do akumulatora dodatkowego, zacznie go ładować po podłączeniu napięcia 230V - były takie ładowarki wielokrotnie omawiane na forum. Jednak i tutaj nie będziesz miał doładowywanego akumulatora samochodowego - no chyba, że kupisz dwie ładowarki. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !
W żadnym razie nie może być tak podłączone. Ponieważ sprawa wymaga chwili przemyślenia i poświęcenia odrobiny czasu na odpowiedź, to postaram się to zrobić po powrocie do domu (wykorzystuję jeszcze świetną pogodę, jak na tą porę roku).
Mam nadzieję, że możesz kilka dni poczekać, a może znajdę chwilkę wcześniej :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysztof oczywiście poczekam na Twoje przemyślenia bo wiem, iż przemyślisz to Profesjonalnie i jak jeszcze profesionalnie mi to przekażesz abym nic nie spalił itp... to już bedzie wisienka na torcie. :skromny:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka pytań.

Czy zasilacz i sterownik oświetlenia z Hobby chcesz wykorzystać jedynie dlatego, że go posiadasz, czy może zależy Ci na jego specyfice i masz konkretne pomysły na wykorzystanie tego ?
Masz dla solarów bardzo dobry kontroler z osprzętem. Napisz, jaka jest to wersja prądowa (prąd wyjściowy, nie ładowania), czyli 10, 20 czy 30 A ?
Czy wiesz mniej więcej, jakie masz potrzeby energetyczne dla swojego kampera ?
Czy fotki, które zamieściłeś pokazują wszystkie posiadane przez Ciebie elementy inst. elektrycznej ?
Czy bardzo istotna jest opcja doładowywania accu rozruchowego, gdy będziesz "przyłączony" do sieci 230 V ?
Czy wymagasz opcji doładowywania accu rozruchowego z instalacji solarnej ?
 Jakie akumulatory przewidujesz w kamperze (typ, pojemność) ?
 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka pytań.

Czy zasilacz i sterownik oświetlenia z Hobby chcesz wykorzystać jedynie dlatego, że go posiadasz, czy może zależy Ci na jego specyfice i masz konkretne pomysły na wykorzystanie tego ?

Po prostu kupiłem cały zestaw z przyczepy Hobby 2010r. i chciałbym go wykorzystać - nie znam jego specyfiki, więc liczę na Ciebie może coś podpowiesz by go dobrze wykorzystać.

Masz dla solarów bardzo dobry kontroler z osprzętem. Napisz, jaka jest to wersja prądowa (prąd wyjściowy, nie ładowania), czyli 10, 20 czy 30 A ?

Oto jego specyfika

Zabezpieczenie przed przeładowaniem 16 V; x2/24

Zabezpieczenie przed rozładowaniem 10.8V; x2/24

Punkt przywrócenia obciążenia 13,2V; x2/24 IP 30 Max.

prąd ładowania 10A Max.

prąd obciążenia 10A

Napięcie pracy 12/24 V DC

Pobór własny <10mA

Temperatura pracy -20℃ do +55 ℃

Kompensacja ładowania ze względu na temp. -30,0mV/1 st. C/2V

Czy wiesz mniej więcej, jakie masz potrzeby energetyczne dla swojego kampera ?

Tutaj może być problem ( ale całe oświetlenie będzie diodowe, do tego dojdzie lodówka Dometic RF60 )

Czy fotki, które zamieściłeś pokazują wszystkie posiadane przez Ciebie elementy inst. elektrycznej ?

Mam jeszcze zabezpieczenie 230V S-ki wraz z różnicówką, oraz prostownik (chyba dobrze to nazywam) wieczorem zamieszczę zdjęcie bo coś serwer mi  nie chodzi.

 

Czy bardzo istotna jest opcja doładowywania accu rozruchowego, gdy będziesz "przyłączony" do sieci 230 V ?

Była by to super sprawa jakby się dało

Czy wymagasz opcji doładowywania accu rozruchowego z instalacji solarnej ?

Jakby była taka możliwość  to tak, po naładowaniu pokładowego chciałbym aby ładował samochodowy

 Jakie akumulatory przewidujesz w kamperze (typ, pojemność) ?

Samochodowy to 110Ah prąd rozruchowy 950A, natomiast pokładowy to sprawdzę i napisze wieczorem

 

Edytowane przez voice (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, myślałem trochę nad tym, ale za wcześnie jeszcze by coś konkretnie pisać. Muszę mieć dłuższą chwilę czasu, aby nic mi nie przerywało i wtedy skupię się na tych wszystkich fragmentach urządzeń. Najgorsze jest to, że jakby na sprawę nie spojrzeć, wychodzi, że w tej całej układance brakuje Ci najważniejszego elementu (i chyba najdroższego).
Jeszcze trochę cierpliwości :blagac:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeszcze trochę cierpliwości :blagac:

 

Kristofer nie chciałbym Cię ponaglać, bo tylko Ty jesteś w stanie mi pomóc ale mam pytanko czy już może cośka przemyślałeś.

Będę miał teraz kilka dni urlopu więc chciałbym coś popchnąć dalej.

Edytowane przez voice (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry, ale nie mogłem wcześniej znaleźć czasu, aby zaglądać na forum i pochylić się nad Twoimi pytaniami, tym bardziej, że trafił mi się nieplanowany  :pad:  , dwutygodniowy wyjazd. Już jestem, więc postaram się tak z grubsza, co nieco napisać.

 

Zacznę od tego, ze nie jest dobrym pomysłem planowanie instalacji o rozległych funkcjach z posiadanego "zlepka" przypadkowych elementów. Dobrze, gdy wyjdzie tak, że projekt pokrywa się z tym, co już mamy, ale to zdarza się niezmiernie rzadko. W pozostałych przypadkach skazujemy się z góry na wiele kompromisów, różne niewiadome i brak możliwości zrealizowania wszystkich wstępnie przyjętych założeń.

Zakładając teraz, że nie będziesz chciał sprzedać posiadanych elementów i kupić w zamian czegoś bardziej sensownego, to z pokazanych przez Ciebie na zdjęciach elementów, nie będzie przydatny "wskaźnik wartości napięcia/ prądu" oraz jeden z zasilaczy (prawdopodobnie ten z ostatniego zdjęcia).

Napiszę trochę od końca, czyli opiszę urządzenie, które nie jest ściśle powiązane z innymi modułami tej układanki, więc będzie działać bez względu na to, co zastosuje się w dalszych fragmentach instalacji.
Booster, bo o nim mowa, to coś w rodzaju hybrydy - połączenie separatora i przetwornicy DC/DC.
Kiedyś czytałem gdzieś na forum, jakiś opis tego urządzenia, ale nie był on do końca zgodny z jego rzeczywistą rolą i działaniem, dlatego napiszę o tym w skrócie, aby uzmysłowić czytającym, jaka jest jego rola.
Głównym zadaniem booster'a jest umożliwienie poprawnego ładowania przez alternator, dodatkowego akumulatora, który nie jest umieszczony w bezpośredniej bliskości accu rozruchowego oraz odseparowanie tych dwóch akumulatorów od siebie w różnych sytuacjach (wariantach pracy). Dzięki temu urządzeniu, niestraszny jest nawet znaczny spadek napięcia na przewodach prowadzących do accu dodatkowego. Booster na wyjściu ładowania dla tego accu poda zawsze odpowiednio wysokie napięcie (14,4 V), nawet gdy napięcie accu rozruchowego będzie bardzo niskie, np. poniżej 10 V ! 

Aby tak było, to wartość doprowadzonego napięcia na wejście tego modelu booster'a musi zawierać się w granicach od 9 do 14,5 V. Urządzenie pilnuje prawidłowej wartości prądu ładowania (max 8 A), utrzymując ją na stałym poziomie, aż do chwili pełnego naładowania akumulatora. W trakcie poboru prądu z accu dodatkowego, gdy silnik nie pracuje, booster sprawdza stan naładowania obydwu akumulatorów i nie pozwala na pobór prądu z accu rozruchowego, zabezpieczając tym samym energię dla potrzeb uruchomienia silnika.

Na rysunku pokazuję schemat podłączenia, szczegóły opisałem przy poszczególnych fragmentach rysunku.

 

post-8228-0-67092500-1417073963_thumb.jpg

 

W tym momencie nie wiem, co napisać dalej, mam "zgryz" w kwestii pozostałych modułów.
Np. kontroler, który posiadasz nie umożliwia ładowania dwóch akumulatorów (rozruchowego i dodatkowego). W zasadzie można by zastosować jakieś przełączanie, ale pilnowanie chwili, gdy jeden z accu będzie już naładowany, aby przełączyć na kolejny, nie będzie w żadnym przypadku komfortowe. Jednocześnie, z braku takich informacji od producenta, nie wiadomo jak zareaguje na takie chwilowe odłączenie akumulatora sam kontroler (nie jest zalecane odłączanie akumulatora od pracującego kontrolera).
Dodatkowym utrudnieniem jest kwestia rożnych typów i różnych pojemności zastosowanych akumulatorów, a te dane wpisuje się wcześniej do pamięci Twojego kontrolera, aby mógł dostosować pomiar i regulację parametrów ładowania. Nie wyobrażam sobie, że za każdym razem miałbyś te parametry zmieniać. Pozostaje rezygnacja z doładowywania accu rozruchowego przez solary lub zastosowanie innego kontrolera, który obsługuje dwa akumulatory i automatycznie dba o odpowiednie parametry ładowania dla każdego z nich, łącznie z pilnowaniem priorytetu dla określonego accu.
W zależności od Twojej decyzji, narysuję później "jak podłączyć".

Kolejny "zgryz", to "blok sterowania oświetleniem" z przyczepy Hobby, który posiadasz.

Praktycznie, jego funkcją jest właśnie sterowanie oświetleniem przyczepy. Niestety, nigdzie nie mogłem wyszperać do niego schematu. Producenci tego typu gadżetów, skutecznie ograniczają dostęp do materiałów serwisowych (powody są oczywiste). Czasy "prostych" i bezawaryjnych instalacji oświetlenia odchodzą powoli w zapomnienie. Stosuje się coraz częściej rozwiązania mamiące klienta różnymi, mało potrzebnymi funkcjami, ale w razie awarii (bardzo prawdopodobnych) narażeni jesteśmy na spory ubytek gotówki z portfela. "Naprawy" polegają głównie na wymianie całych urządzeń, a dodatkowo wymagają często wizyty w autoryzowanym serwisie. Co gorsze, gdy w czasie wakacji uszkodzi się nam np. taki sterownik oświetlenia, to nie wystarczy zlokalizować usterkę przewodu, konektora, bezpiecznika czy żarówki ! W ciemnościach trzeba będzie dotrwać do końca urlopu, chyba ze ktoś zdecyduje się z tego powodu przerwać wypoczynek :swieca:
Rysunek dla tego sterownika, który jest w necie, a który zamieściłeś, nie jest jego schematem ideowym, a jedynie przykładem częściowego połączenia (jeden z bardzo wielu wariantów) z kilkoma innymi modułami systemu. Aby wszystko działało zgodnie z założeniami, zwłaszcza w kwestii przyłączenia instalacji solarnej, to powinieneś posiadać komplet modułów tego zestawu.
Nie masz niestety najważniejszego i zarazem chyba najdroższego modułu, czyli tego, który jest odpowiedzialny za kontrolę ładowania accu, kontrolę instalacji solarnej i współpracę ze sterownikiem oświetlenia (moduł "TLR 10A" wer. V2).

 

Mniej więcej tak on wygląda (na fotce jest wer. V4)
 

post-8228-0-62046000-1417074655_thumb.jpg

 

Cały ten kontroler oświetlenia może wymagać również dedykowanych włączników i manipulatorów (nie jestem pewien, czy akurat ta wersja). Gdyby tak było, to posiadają one inną budowę niż tradycyjne włączniki i na innej zasadzie działają (coś jak CAN bus w samochodach). Czy masz coś takiego i najważniejsze: czy próbowałeś podłączyć "na stole" sam sterownik oświetlenia z posiadanym zasilaczem i do tego jakiś punkt świetlny plus wyłącznik, tak dla samej próby działania i z pominięciem boostera, lodówki, instalacji solarnej i akumulatora ?

Najprawdopodobniej, kontroler oświetlenia może pracować samodzielnie :hmm: (bez modułu '"TLR"), ale jeśli nie przewidujesz jakichś specjalnych funkcji oświetlenia oraz nie chcesz narażać się na nieprzewidywalne usterki, to nie widzę potrzeby stosowania tego kontrolera. Poza komplikacją całej instalacji, nic on nie wniesie nowego (to nie jest energoblok ani kontroler dla accu, czy solarów). Jego funkcją jest tylko sterowanie różnymi punktami świetlnymi. Dla wygody producenta, umieszczono w nim też kilka bezpieczników dla poszczególnych obwodów, stąd te pozostałe złącza.

Przemyśl i napisz, to będzie wiadomo, co robimy dalej. Gdybyś chciał go jednak zastosować, to musisz sprawdzić wcześniej, czy działa - tak "na stole", aby na 100 % było wiadomo, że jest sprawny. Osobiście nie mając wszystkich dedykowanych modułów, zrezygnowałbym z tego sterownika, ale to tylko moja sugestia.

Kolejna sprawa, zasilacz (górna skrzynka na pierwszej fotce) - musisz zdjąć obudowę i zrobić kilka ostrych fotek całości oraz miejsc z bezpiecznikami i wszelkimi złączami (prąd wyjściowy jest duży, ale nie znam tego konkretnego modelu zasilacza i jego możliwości, fotki mogą to wyjaśnić :hmm: ).

Reasumując: zastanów się, jak ważne jest dla Ciebie doładowywanie accu rozruchowego przez solary. Jeśli niezbyt istotne, to posiadany kontroler wykorzystamy, a jeśli jednak zależy Ci na tej możliwości, to kontroler należałoby zmienić.
Zasilacz będzie można wykorzystać (może posiada opcję doładowywania accu ??? teraz :niewiem: )
Na tym etapie, dopóki nie odpowiesz i nie zrobisz fotek, nie mogę nic dalej napisać.
Szczerze mówiąc, z tych wszystkich elementów, najważniejszy jest booster. Pozostałe chyba mógłbyś sprzedać za całkiem niezłe pieniądze i w zamian zastosować tylko dwa elementy: odpowiedni kontroler solarów i zasilacz zespolony z procesorową ładowarką dla accu żelowych, zyskując tym samym duże uproszczenie instalacji, a zatem i większą odporność na wystąpienie potencjalnych awarii, lepsze parametry, spełnienie pierwotnych założeń (ładowanie z solarów accu rozruchowego i dodatkowego), bardziej zwartą konstrukcję instalacji, wydłużenie życia akumulatora (lepsza charakterystyka ładowania i dopasowania do cykli jego pracy - do wyboru: trzy lub czterostopniowa krzywa ładowania, a nawet adaptacyjna).
 

Przemyśl i napisz.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemyśl i napisz.

Kriosfer, w takim razie rezygnujemy z ładowania akumulatora rozruchowego. ( mam nadzieję, że alternator wystarczy)

Co do instalacji Hobby mam ją kompletną wraz z przełącznikami gniazdkami itp...

Nie zamieszczałem ich tutaj,  bo wiem jak to wszystko podłączyć do tzw. energobloku Hobby. ( Tak na stole miałem podłączony zasilacz Dometic do Energobloku Hobby wraz z włącznikiem i żarówką i działa na 100%)

Interesuje mnie podłączenie instalacji solarnej wraz z akumulatorem dodatkowym oraz lodówki w przypadku gdy nie będę podłączony do 230V wtedy będę pobierał zasilanie z akumulatora dodatkowego a przy podłączeniu się do sieci 230V prostownik go ładował, wyłączając instalację solarną. Chyba że się da zrobic cos takiego, że jak będę podłączony do 230V i prostownik naładuje Akumulator dodatkowy na 100% przełączy się na ładowanie akumulatora rozruchowego auta.

 

Tak chyba jest w oryginalnych kamperach Czyż nie tak ???

 

Dodatkowo chciałbym podłączyć wyżej pokazane wskaźniki napięcia, prądu i tez nie wiem gdzie i jak. Więc byłbym wdzięczny o poprowadzenie mnie przez ten proces.

 

Tutaj zamieszczam zdjęcia zasilacza

DSC_4732.JPGDSC_4733.JPGDSC_4734.JPGDSC_4735.JPGDSC_4736.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.