Skocz do zawartości

karawaning zimą - ma to sens?


cicik

Rekomendowane odpowiedzi

Witamy mamy zamiar w tym roku pojechać na sylwestra np. do Zakopanego z przyczepką szukamy podobnych zakręconych którzy nie boją się zimy .Byliśmy w tamtym roku od 28 grudnia w Obersdorfie na skokach i nie było tak zle a co ciekawe były tam trzy pola campingowe i brak miejsc pozdrawiamy.

 

Ja bym się wybrał ale kto przekona moją żonę ????  :look:  :look:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...
  • Odpowiedzi 449
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Tak czytam i czytam i oczom nie wierzę,jednocześnie cieszę się jak dziecko że można mieszkać w cepce przy -15 -20 stopniach bo od samego pomysłu zakupu cepki  do pierwszego jesiennego wyjazdu marzy mi się zimowy wypad.

Podczas mojego ostatniego wypadu  temperatura spadła w nocy do 2 stopni na plusie a w cepce miałem jak w saunie no i podłoga jakaś taka ciepła a myślałem że będzie ciągnęło  od niej jak od ruskich.

Sprzedawca w Odrowążku słysząc ze marzy mi się wypad zimowy zdecydowanie polecał mi KIPA 48 (którego kupiłem) ze wszystkich przyczep jakie miał w sprzedaży w wersji z lepszą wentylacją i grubszymi jak mówił sciankami i izolacją,ale czy to faktycznie lepsze to nie wiem póki się sam nie przekonam.

Czytając forum można znaleźć że przy minusowych temperaturach wszystko wilgotnieje i wszędzie skrapla się woda,czy to faktycznie prawda przy trumaticu??

Może ktoś jeszcze wytłumaczy apropo ogrzewanej elektrycznie podłogi w cepce,jak to działa,jak się to instaluje i jaki koszt takiego cuda....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytając forum można znaleźć że przy minusowych temperaturach wszystko wilgotnieje i wszędzie skrapla się woda,czy to faktycznie prawda przy trumaticu??

Może ktoś jeszcze wytłumaczy apropo ogrzewanej elektrycznie podłogi w cepce,jak to działa,jak się to instaluje i jaki koszt takiego cuda....

Witam,

Też jakoś nie znajduję logicznego wyjaśnienia wilgoci w przyczepie podczas użytkowania ogrzewania. Wydaje mi się to możliwe w pierwszej fazie jak to co jest lekko wilgotne tak, że normalnie nie zwraca się na to uwagi podczas suszenia wydziela wilgoć ale np. po dobie grzania to już powinno być zupełnie sucho...??? Więc skąd ta wilgoć np w zimie gdzy ogrzewanie jest prawie non stop właczone. Spaliny są odprowadzane kominkiem więc gaz nie kondensuje się w postaci pary wodnej. U nas wilgoć już zdarzyła się 3 tyg. temu podczas pobytu 4 dniowego i podgrzewania w sumie może przez 3 godziny z przerwami. Był zawilgocony materac z boku przy bakiście.  Wyjaśnijcie na czy to polega????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kondensacja pary wodnej z powietrza (wydychasz ja), roznica temperatur na styku materialow (cieply materac a zimniejszy podklad pod nim), przemarzanie elementow metalowych (np. listwy drzwi, prog). To tak na szybko a reszta to juz fizyka ;). Wigoc zawsze jest w powietrzu a nigdy elementy przyczepy nie sa rozgrzane tak aby sie ona nie kondensowala ( wsponiane listwy, klamki, uszczelki okien jak i same szyby, wiele innych).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dochodzi do tego,jeszcze jak przyczepa stoi nie ogrzana jakiś okres czasu jesienią,to wilgotne powietrze wchodzi przez wentylacje i osiada wszędzie,

rozwiązało by problem całkowite przegrzanie budy,w wysokiej temperaturze,choć też nie do końca bo zostają szyby i klamki,wkręty od rączek manewrowych wszystko co jest przewodnikiem z zewnątrz,także wilgoć zimą nieunikniona,a jeszcze wchodzenie i wychodzenie też wymienia suche na wilgotne powietrze

ps.korci i fascynuje mnie też zimowy karawaning,jak bym miał uderzać w zime to tylko skandynawia,piękne zimy

Edytowane przez dawidknaus (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy mam pytanie co do wilgoci w mrozy w cepce,czy to faktycznie tak mokro się robi w przyczepie wtedy czy trochę to przesadzone...??

Wiadomo na siłę się nie będę uszczęśliwiał ale jesli jest to możliwe to w następnym sezonie jadę na bank w zimie w góry Beskidy lub Bieszczady.

Następne  pytanie to każdy pisze o niszczycielskiej soli podczas zimowych wyjazdów ale tak na logikę to sól podobno konserwuje drewno sklejkę,a rama ALKO w ocynku łatwo soli się nie podda czy się mylę?

Z przygotowań do takiego zimowego wypadu to planuję mieć:

 

-auto 4x4 mam to kupie tylko łańcuchy na 4 kółka bo w górach to podstawa

-pod dywanik na podłogę przynajmniej przez środek folia grzejna aby nie piździło w nóżki

-kilo soli do zbiornika z szarą wodą

-2x butla 11 kg z propan/butan,podobno 1szt starcza na max 48h,schowek z nadmuchem ciepłego powietrza ciekawe czy zda egzamin bo jak wiadomo gaz nie lubi mrozów

-woda bieżąca przeniesiona do środka,łazienka lub okolice Trumatica

To tyle co mi przyszło na myśl jak do tej pory ale jeszcze Wy coś może podpowicie

Raz byłem tylko kilka dni na noclegu w cepce z rodziną gdy w nocy temp spadała do 2 na plusie i powiem szczerze i wszędzie było sucho i mega ciepło na ustawionym trumaticu na 60% bez ogrzewanej podłogi..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio mieszkałem parę dni i akurat w nocy temp. spadała poniżej zera..z mojej obserwacji wynika,że przy ciągle działającej trumie z nadmuchem jest ok. W wypadku braku rozprowadzenia nadmuchu w budzie w zakamarkach będzie zbierała się wilgoć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Pierzasty za bardzo cenna wypowiedz,z góry powiem ze raczej nie interesują mnie wyprawy przy extremalnych mrozach bo nie o to chodzi no ale na mróz w okolicach -10 w nocy trzeba być przygotowanym w górach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie, nie ogrzewanie decyduje o suchości tylko wentylacja lub urządzenia osuszające.

Człowiek wydychając generuje największe ilości wilgoci. Budka zimą wilgocią z powietrza destrukcyjnie nie nasiąknie nawet przy największych mrozach, ale...

Ruch powietrza, jakaś wymuszona cyrkulacja powoduje przenikanie pary wodnej z ciał fizycznych stałych w gazowe.

Oznacza to że zdjęta np. z okna para, wnika w powietrze którego wilgotność rośnie i aby jej nadmiar wydalić wystarczy ją po prostu wymieniać = wentylować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim KIPIE jest zastosowany  KIP ISO VENTILATE i jest kilka regulowanych kratek wentylacyjnych zarówno w ściance bocznej,drzwiach jak i boksie lub boksach bo nie pamietam dokładnie..

Obok tego napisu  KIP ISO VENTILATE jest znaczek tak jakby śnieżynki więc domniemam że cepka jest bardziej przystosowana na zimno,ale czy tak faktycznie jest to działa to trzeba sprawdzić..

Edytowane przez schabo78 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W duże mrozy nic nie uchroni budy przed zraszaniem się wody. Podczas mojej wyprawy, gdzie nocą miałem temperatury -20 woda skraplała się i marzła przy oknach i drzwiach. podniesione rolety potęgowały skraplanie, opuszczone spowalniało proces.

Truma chodziła non stop, vent również. Pokrętło ustawione na 2-5, vent na połowę mocy. Temperatura w środku +20 - komfortowa. Bez problemu dało się więcej, ale po co się smażyć :)

 

Rama drzwi była ciągle oszroniona i lód narastał. Szczególnie u dołu. Podobne oszronienie było przy klapie serwisowej (schowku).

 

Przed powrotem do domu, gdy buda się wychładzała, pousuwałem skropliny i lód ręcznikami papierowymi. Troszkę ich poszło, bo prawie 2 opakowania. W domu postawiłem materace w pion i często wietrzyłem budę. Materace były od spodu lekko wilgotne.

 

Po wyprawie nic nie ucierpiało, nic nie pękło, buda nadal była sucha i szczelna. 

Gaz miałem zwykły, ten sam co latem. Miałem w przyczepie ogrzewaną bakistę a w niej 10stopni więc nie kombinowałem z "zimowym" gazem. Przez weekend poszło ok. 3-3,5kg gazu (butla ważona wagą wędkarską).

 

Budka: KIP greyline 42ttz 1990r. ISO Ventilate też było, ale czym dokładnie to nie wiem ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki soli do posypywania dróg rama ALKO mimo, że ocynkowana dostaje wstrętnego rudego nalotu i wiosną trzeba sporo pracy, żeby to usunąć. Wszystkie inne metalowe rzeczy przy ramie (śruby, pokrętła) też zdecydowanie dostają w kość.

Wilgoć w środku skrapla się na wszystkich zimnych elementach - tak jak pisze Szary, okna, ramki aluminiowe, a najbardziej futryna drzwi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytając ten temat stwierdzam, że jednak zimą nasze budy powinny odpocząć. Rożnica cen kempingów a kwater nie zrekompensuje nam poniesionych wydatków na przygotowanie przyczepy i na dodatkowe koszta paliwa. Dodatkowo sama jazda zimą z przyczepą w terenie górzystym wymaga od nas wielkiej czujności i wyczucia zestawu. Autko z napędem 4x4 pomaga ale trzeba pamiętać że hamowanie jest takie samo jak autka z napędem 4x2. I hamulce przyczepy które mogą szybko się zblokować i pociągnąć nas w bok.

Dużo jeżdżę z przyczepą towarową i wiem jaka jest różnica pomiędzy prowadzeniem przyczepy po suchym podłożu a mokrym lub śliskim śniegu.

I przyczepa. Tak jak piszecie sól, ale też wilgotność, skraplanie się pary wodnej itd. powoduje utratę komfortu mieszkania.

Wiem, że niektórzy to lubią, taki survival. Nawet potrafię tych ludzi zrozumieć bo sam za młodu spałem w zasypanym śniegiem namiocie (zasypywaliśmy go specjalnie by było cieplej). Ale osobiście nie wyobrażam sobie mieszkania w przyczepie zimą z małymi dziećmi.

Wole jednak wrócić po nartach do ciepłego domku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.