Skocz do zawartości

wypadek z przyczepą kempingową


marcin777

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 110
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Mam dosc ciezka przyczepe - dmc 1500kg, stabilizator, samochod masa wlasna 1470kg + ladunek i ludzie.

Nigdy na publicznej drodze nie doprowadzilem do takiego wezykowania.

 

Ale kilka lat temu,  kiedys na kursie jazdy sportowej, na lotnisku,  pozwolono mi potestowac jazde z moja przyczepa.

Teren lotniska mocno osloniety drzewami, wiec raczej podmuchy wiatru bym wykluczyl, asfalt suchy, bardzo cieplo.

Do 130km.h wszystko bylo ok, czuc bylo lekkie bujanie przyczepy, ale pod kontrola.

Jezdzilem z instruktorem, ale wiadomo nie instruktorem jazdy z przyczepa, byl on wiec ze mna raczej z ciekawosci, gdyz wozi laweta swoje rajdowki.

 

Co zaobserwowalem:

jak juz tylko zaczynalo sie mocniejsze wezykowanie (tzn. takie ze przyczepa wychylala sie o 0.5m) nie pomagalo nagle wcisniecie gazu, po prostu mimo 170koni /350Nm zestaw nie byl w stanie na tyle szybko przyspieszyc aby sie wyprostowac. 

Najskuteczneijsze bylo mocne kopanie kilka razy hamulca, tak az blokowalo na ulamek sekundy kola w przyczepie. Predkosc spadala o jakies 20km/h i sytuacja sie uspokajala. Co wazne nie mozna kontrowac kierownica, po prostu sila dwoch rak i jazda na wprost.  Mysle ze przytrzymanie hamulca, moglo by doprowadzic do postawienia przyczepy bokiem. 

 

Instruktor duzo jedzi z laweta, ale wezykowania prawie nie doswiadcza, pewnie jezdzi  z glowa, a i laweta nie jest az tak podatna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda jest taka, że aby układ sił był w równowadze to siły działające na ten układ muszą się równoważyć, zatem jak zadziałasz na hak odpwiednią siłą, która zniweluje siły boczne to pojedziesz prosto.

 

Wydaje mi się, że łatwiej siły zrównoważyć przez przyspieszenie ale trzeba mieć czym (tu kłania się prędkość)

 

Zmniejszenie prędkości pomoże pod warunkiem, że stabilizator zrównoważy te siły ( zależne od mas i ich rozłożenia w pojazdach oraz siły działającej na nie np. boczny podmuch) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jako świeżak zapytam .. co mogło być przyczyną rozbujania przyczepy ??

minął się z cieżarówka i zawiało, do tego doszła duża prędkość. Ciężarówka zapewne jechała 90/h a on ją mijał wiec miał więcej. Z włąsnego doświadczenia wiem, że 90-100 to już maks i może czasem bujnąć. Najlepiej 85/h i bezpiecznei jedziesz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można polemizować ale nie można porównywać że "jak ja jechałem to nic się nie działo".

Nie wiemy ile jakich czynników poza niewątpliwymi, złożyło się na takie zachowanie zestawu.

Być może skumulowanie kilku błędów kierowcy, począwszy od błędnego załadunku wynikającego z niewiedzy po ignorancję wężykowania na poprzednich kilometrach które już być może były sygnałem by zwolnić/uważać a które to kierowca błędnie uznał że przy wyprzedzaniu TIRa zabujać musi bo tak zawsze jest i... jak do tej pory nic się nie stało więc z uporem maniaka wszechwiedzącego jedzie swoje dalej. 

Jest zatem tego skutek gdyż w tym momencie przekroczona została pewna decydująca granica, choćby drobiazgowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak na marginesie, jeśli kierujący miał ubezpieczony samochód w PZU a przyczepę w Warcie to z którego OC wypłacą poszkodowanemu za kolizję (TIR)? A może OC przyczepy wypłaci właścicielowi VW za zderzenie przy złamaniu przyczepy? Wiem, że może głupie pytanie ale może lepiej mieć ubezpieczony holownik i przyczepę u jednego ubezpieczyciela, żeby później nie było problemów który ma się wypłacić za szkody?

uważam, że kierowca w tym przypadku jeżeli film zobaczy ubezpieczyciel a zapewne zobaczy bo policja napewno widziała i zabezpieczyła dowód, to nie wypłaci odszkodowania tzn wypłaci ale będzie się domagal od kierowcy zwrotu bo ewidentnie jest dowód że przekroczyl predkość i to było przyczyną wypadku, więc świadomie popełnił wykroczenie powodując szkodę, a w wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciel zawsze wpisuje za co nie odpowiada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Natrafiłem na fajny artykuł, może to nas wszystkich pogodzi... http://www.polskicaravaning.pl/pl/artykul/1176/wezykowanie. Prawda jest taka, że każda metoda jest dobra która nas wyprowadzi z poślizgu :)

 

I jeszcze odgrzeję kotleta (podobny przypadek lawety) http://forum.karawaning.pl/topic/9698-czy-to-by%C5%82o-do-uratowania/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem to co pisał kolega "leszek" nierównomierne rozłożenie ładunku w przyczepie. lepiej dociążyć hak niż tył budki. Lecz każdy z nas ma swoją rację jak to my Polacy - na wszystkim się znamy NAJLEPIEJ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem to co pisał kolega "leszek" nierównomierne rozłożenie ładunku w przyczepie. lepiej dociążyć hak niż tył budki. Lecz każdy z nas ma swoją rację jak to my Polacy - na wszystkim się znamy NAJLEPIEJ.

O tym to nie dyskutujemy bez ważenia nie ma co wyjeżdżać. No i nie na oko, a zgodnie z dopuszczalnym obciążeniem haka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem to co pisał kolega "leszek" nierównomierne rozłożenie ładunku w przyczepie. lepiej dociążyć hak niż tył budki. Lecz każdy z nas ma swoją rację jak to my Polacy - na wszystkim się znamy NAJLEPIEJ.

 

No własnie częstym błędem przy zbyt dużym nacisku na hak jest robienie przeciwagi na tyle przyczepy, zamiast przesunięcie ładunku z przodu na środek. Zresztą to przesunięcie na środek nie zawsze jest możliwe. W ten sposób w statyce wydaje się że przyczepa jest dobrze zapakowana, jednak w dynamice mamy piękną huśtawkę, teraz czekać tylko na wystąpienie niesprzyjających warunków i myszkowanie gotowe. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.