Skocz do zawartości

Geometria zawieszenia, ścinanie opon, odgięty wahacz ?


Rekomendowane odpowiedzi

Zauważyłem mocne ścinanie opon zwłaszcza opony z prawej strony od strony wewnętrznej.

Niestety przeszukawszy  nawet "ręcznie" cały podwoziowy dział forum znalazłem posty o geometrii ale nie o takim jak mój przypadku.

 

Dokonałem pomiarów jak na zał. szkicu, dokładność pomiaru szacuję na +/- 5mm  

1. Pomiar od środka osi do osi symetrii zaczepu kulowego

2. Z ciekawości również do środka piasty (na wahaczu) - wiem że jest to odl. zmienna przyczepa stała podparta bez kół.wahacze lużno zwisały, dostęp był więc zmierzyłem i to.

3. Następnie zostały założone koła i przyłożone do zewn powierzchni opon sztywne profile alu o dług. 1200mm i został wykonany pomiar pomiędzy tymi profilami na ich końcach,

4. Ponieważ pomiar wykazał duże różnice wskazujące na rozbieżność dokonałem jeszcze pomiaru od bocznej wewn. pow. opony do ramy mierząc z obu stron opony prawej i lewej..

Wyniki w/w pomiarów widać na zał szkicu. Wahacz nie jest narysowany na szkicu pomiary są podane dla osi i wahacza

 

Po mojemu skrzywiony wahacz prawy powoduje rozbieżność.

 

Proszę o Wasze wnioski z wyników pomiarów i sugestie/informacje o możliwościach i sposobach naprawy.

Producent osi to Knott, przyczepa stary dinozaur TE-380 

 

post-2203-0-17171700-1405536280_thumb.jpg

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, bez rażących odstępstw od wymaganego.

Na ciśnienie to raczej nie wygląda.  Popatrzyłeś na pomiary ?

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli ścinanie opony jest od środka (wewnętrzna strona opony) to pojazd jest rozbieżny, a jeżeli ścina oponę od zewnątrz to pojazd jest zbieżny.

Inaczej (+ )w geometrii to jest zbieżny, (-) rozbieżny

Z wyników prawe koło masz rozbieżne ale sam przyjąłeś błąd pomiarowy, przełóż koła prawo na lewo i wtedy zobaczysz i pojeździć. Może to też być wina opony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wiem o tej zależności, zauważ że nawet jeśli przyjąć że machnąłem się w pomiarach (wiadomo taśma nie jest precyzyjnym przyrządem pomiarowym) to i tak różnice są bardzo spore nawet przy uwzgl. błędu pomiaru nakładającego się przeciwnie - ścięcie opony prawej do drutów, lewa lekko przycięta też od wewn. gumy mają 5-6 tys. km

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak te rzeczy sprawdziłem, nie ma luzów, nie ma otarć w nadkolu nie ma też i widocznych uszkodzeń, pęknięć ramy/zawieszenia.

Skrzywienie wnioskuję na podstawie pomiarów. Patrzyłem na ten wahacz to kawał szpeja, ale może był strzał w jakąś wredną dziurę

Na aucie nie czuć, budą nie śmiata tyle że to lekka buda max 800kg a auta jest teraz kawałek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponował bym sprawdzić czy czasem nie jest uszkodzona oś (mam na myśli tą oś do której jest piasta zamontowana a nie całą oś skrętną) jest to element mocno narażony na skrzywienie, odległościami między kołami a zaczepem bym się w tym momencie nie przejmował bo jest to do ustawienia, a teraz przyczepa będzie jechała trochę z boku osi podłużnej auta i opony będą się ścierać w miarę równo. Największym problemem pozostaje ta rozbieżność kół która ewidentnie wychodzi poza swoją tolerancję.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt - skrzywienie tej osi dałoby  chyba taki sam skutek jak skrzywienie wahacza, czyli rozbieżność.

Czy dobrze rozumiem że chodzi Ci ten element, który oznaczyłem na rysunku ?

Tak na logikę chyba jest grubszy od płaskownika wahacza - zatem jeśli wygięło to wydaje mi się że raczej słabszy element i dłuższy element jakim wydaje się być wahacz  

Pewny tego nie jestem, musiałbym pomierzyć i przekroje policzyć i znać materiały żeby wyliczyć wytrzymałość na zginanie.

Pomiar kąta w tym przypadku będzie chyba nieco trudny - muszę pomyśleć do jakiej bazy się przymierzać.

Choć chyba  jakby było odgięte a dokładnie pomierzył to ten wymiar 160mm  powinien o tym powiedzieć ale trudno będzie osie tych osi dokładnie złapać.

post-2203-0-51815900-1405547671_thumb.jpg

Odległości między osią a zaczepem mniej więcej są ok 3133 i 3130 - 3mm różnicy to może być błąd pomiaru.

Nie rozumiem natomiast o co Ci chodzi w tym  stwierdzeniu

a teraz przyczepa będzie jechała trochę z boku osi podłużnej auta i opony będą się ścierać w miarę równo.

 

 

Commander

Kawałek prasy potrzeba grube toto jest -  nawet by to wziął jakimś siłowniczkiem tyle tylko że nie bardzo jest o co zaprzeć, mozna by pociągnąć ale na ten moment jeszcze nie wiem czy czegoś przy okazji nie załatwię grubiej, więc póki co nie zaryzykuję siłowych rozwiązań dopóki dokładnie budowy tego ustrojstwa nie poznam.

Wahacza o ile się orientuję nie bardzo jest jak wymontować a drzeć na silę, oj nie na razie nie - żeby z deszczu pod rynnę nie wpaść.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak dokładnie chodzi mi o ten element który oznaczyłeś na rysunku na niego są założone łożyska i piasta. Jeśli udało by ci się wyciągnąć tą oś (być może jest ona wbita na ciasno do wahacza i zabezpieczona śrubą z tyłu. jutro postaram się przyjrzeć jak jest to u mnie rozwiązane) to po wyciągnięciu będzie ją można łatwiej zmierzyć a najlepiej dać komuś kto mógłby ją włożyć do tokarki i sprawdzić czujnikiem zegarowym.

 

 

 

a teraz przyczepa będzie jechała trochę z boku osi podłużnej auta i opony będą się ścierać w miarę równo.

 chodziło mi o różnicę odległości między kołami a zaczepem, że w takim przypadku przyczepa nie będzie się trzymać równo za autem tylko będzie podczas jazdy lekko z boku ale tego nawet nie odczujesz przy tak małej różnicy a może być to błąd pomiaru także tym się nie przejmuj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja dam sobie bo tokarka jest w domeczku, bez przesady czujnik zegarowy na takie ugięcie, tępy nóż dosunę obrócę wrzecionem i się pokaże. Też muszę zobaczyć czy jest demontowalna, szczerze mówiąc nie zwróciłem na to uwagi.

Ale raczej nie wydaje mi się to prawdopodobne - stawiam dalej raczej na krzywy wahacz - ale masz rację nie zaszkodzi tego czopa  sprawdzić - jak wylezie bo coś mi się widzi że jest on wspawany w wahacz.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może trochę przesadziłem z czujnikiem ale to już chyba z przyzwyczajenia, nożem też spokojnie sprawdzisz :) przed chwilą patrzyłem na mocowanie tych osi i wygląda to tak: w kempingu Wilk 450 z 85r. jest tak jak mówiłeś spawana, a w lawecie którą robiłem w 2012r. oś al-ko jest wkręcony imbus z tyłu, także musisz sam zobaczyć jak to jest u ciebie rozwiązane. Dlatego proponowałem ją sprawdzić bo jeśli jest demontowalna to byś nie musiał całego wahacza wyciągać... a wahacza też tak łatwo nie zmierzysz i szkoda było by go wymieniać na zapas, chyba że nie da się kupić ośki osobno do tego zawieszenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Commander - dzięki za podpowiedź.

 

Marcin357 

U mnie też niestety spawana, demontaż wykluczony.

A'propos czujnika - użycie przyrządu dokładniejszego niż wymieniany w dokumentacji (a tu rzeczywiście potrzebnym) nie jest błędem , gorzej byłoby w drugą a stronę użyć mniej dokładnego a w sumie czujnik w imak zamocować to nie wiele więcej roboty niż nóż wymienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.