Skocz do zawartości

Jaki akumulator?


Jacaman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich :) Kupiłem nie dawno przyczepę kempingową Knaus z 1994 r. Mam w niej przetwornicę do której można podpiąć akumulator, jest na niej schemat i opis po niemiecku :/ Ponieważ akumulatora nie mam w zestawie, w związku z tym pytanie jaki to powinien być akumulator??? jestem zupełnie zielony w temacie.

Za wszelkie podpowiedzi z góry dziękuję :) w załączniku daję zdjęcie z opisu z przetwornicy

post-17223-0-36881400-1404934774_thumb.jpg

Edytowane przez Jacaman (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Dużo jest o tym tematów na forum, które powinieneś przeczytać - trzeba szukać, czytać, czytać i jeszcze raz czytać. Przykłady poniżej.
Koniecznie:
http://forum.karawaning.pl/topic/9862-akumulator-w-przyczepie-a-nasze-bezpieczenstwo/page__view__findpost__p__233321
Ciekawe:
http://forum.karawaning.pl/topic/13539-po-co-12-v/
http://forum.karawaning.pl/topic/16981-prosze-o-prostą-podpowiedz-aku-w-cepce/?p=377075
http://forum.karawaning.pl/topic/13530-akumulator-%C5%BCelowy-i-kwasowy-r%C3%B3wnolegle-%C5%82adowane/?p=317946
http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/?p=354232
http://forum.karawaning.pl/topic/16455-przeróbka-instalacji-sprite-euroland-380-ek/?p=364625
Warto wiedzieć:
http://forum.karawaning.pl/topic/16821-s%C5%82ownik-nie-tylko-karawaningowy/


W przypadku tego zasilacza (to jest zasilacz, nie przetwornica !) i jeśli dobrze zrozumiałem, jest możliwe ładowanie podłączonego akumulatora oraz zasilacz nie powinien być podłączany do sieci, jeśli brak akumulatora (nie odłączać accu przy pracującym zasilaczu).
Akumulator może być standardowy lub bezobsługowy - zamknięty. Jaki konkretnie, to zależy, gdzie planujesz go umieścić (1. przestrzeń mieszkalna - bez specjalnej obudowy; 2. przestrzeń mieszkalna - w specjalnej obudowie; 3. poza przestrzenią mieszkalną).

Jeśli przypadek nr 1, to może być np. accu (akumulator) typu AGM.

Jego pojemność powinna być dobrana do mocy zainstalowanych odbiorników w przyczepie i Twoich potrzeb w tym zakresie, o czym nic nie wspominasz.

Przy okazji - uzupełnij profil, przynajmniej częściowo - to zawsze ułatwia sprawę, chociażby ewentualnej pomocy lub innych wskazówek.
Z całą pewnością, akumulator do współpracy z tym zasilaczem nie może mieć mniejszej pojemności, niż 30 Ah !

Oznaczenia na zasilaczu:

Zum 12 V Hauptschalter - do wyłącznika głównego 12 V
Kuhlschrank - lodówka
Zugfahrzeug - holownik / ciągnik, czyli po prostu instal. samochodu
Batterie - bateria / akumulator
Verbraucher rechts - odbiorniki prawa strona
Verbraucher links - odbiorniki lewa strona

W praktyce, "odbiorniki lewej i prawej strony", to określenie umowne. Jest to jeden i ten sam obwód, ale rozdzielony na dwa wyjścia zabezpieczone dwoma osobnymi bezpiecznikami 15 A. Do jednego z tych obwodów, może być podłączona część oświetlenia, a do drugiego, np. pozostała część i pompki itd.
Cały zasilacz może podać maksymalnie do 15 A (wszystkie wyjścia łącznie).
Plus z instalacji samochodu, musi być brany po stacyjce (po włączeniu zapłonu), a jeszcze lepiej, z zastosowaniem przekaźnika, który poda ten "plus" dopiero przy pracującym silniku. Wynika to z układu zasilacza (możliwość pracy lodówki przy zasilaniu z 12 V podczas jazdy samochodem (wyłącznie z instalacji samochodu, accu przyczepy jest blokowany dla lodówki).
Na obudowie podano też charakterystykę pracy podczas ładowania: 14,2 V przez pierwsze 6 godzin, a potem 13,8 V.
Myślę, że to wszystkie informacje, które na chwilę obecną mogłem podać.

:hmm:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy później...

Witam.

Co myślicie o tym aku 

http://katalog.sznajder.pl/produkty/agm-expedition-plus

Szukam aku. ok 80-90Ah do mojej przyczepy, solar ma 70W. Z racji tego, że przed zakupem lubię sobie "pooglądać i podotykać" zdecydowałem poszukać na rodzimym rynku. Aku AGM 80Ah ma kosztować 460zł a 95Ah - 600zł.

Warto?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !
Dlaczego Twój wybór padł akurat na accu AGM?
Moim zdaniem, accu ok. 75 Ah byłby optymalny do Twojego panelu , tylko pytanie, czy dobrze jest dobrany do Twoich potrzeb, ponieważ piszesz o dużych pojemnościach akumulatora (95 Ah), a panel ma zaledwie 70 W :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobnie będzie drugi panel . Muszę tylko w końcu gdzieś pojechać i potestować. Z testów "pod domem" okazało się, że panel 70W powinien wystarczyć na moje potrzeby, jak nie to rozbuduje i z ta myślą oglądam 95- tki. Jak wystarczy mi prądu z jednego panela to 80Ah. 

 

Ale zastanowiła mnie jedna sprawa.  

Mam w przyczepie accu rozruchowy. Jest całkowicie naładowany, sprawny ( normalnie pracuje z silnikiem diesla w widlaku ) podłączony do regulatora, który posiada wskaźnik naładowania i czerwone diody od niego świecą. Dioda zielona z opisem CHARGE szybko mruga.

 

post-3672-0-11472400-1426962793_thumb.jpeg

 

Z instrukcji chińsko-angielsko-obrazkowej wyczytałem, że akumulator jest całkowicie naładowany i regulator "ogranicza" prąd z solara. Ale wystarczy zapalić oświetlenie LED by po chwili na regulatorze zgasła jedna z czerwonych diód. Panel ma niby 70W i myślałem, że podłączenie niewielkiego odbiornika  ok. 21W będzie na bieżąco uzupełniał prąd.  

Czy położenie solara na płask na dachu ma aż taki duży wpływ na jego moc czy coś z nim nie jest tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panel ma niby 70W i myślałem, że podłączenie niewielkiego odbiornika  ok. 21W będzie na bieżąco uzupełniał prąd.  

Czy położenie solara na płask na dachu ma aż taki duży wpływ na jego moc czy coś z nim nie jest tak?

 

Może accu nie trzyma już pojemności. :hmm:   70-cio watowy panel, to zaledwie ok. 4 A (PMM), zakładając oczywiście, że ma w danej chwili idealne warunki pracy (nasłonecznienie, odpowiedni kąt padania promieni słonecznych, temperatura itd.). Jeśli mowa o podłączeniu obciążenia 21 W (poprawka na sprawność całego układu i doładowywanie accu), to stanowi ono ok. połowę możliwości dla tego panelu. Płasko leżący panel, nie ustawiony do promieni słonecznych prostopadle, ma trochę gorsze warunki pracy, a czy jest to bardzo zauważalne, to oczywiście zależy od położenia geograficznego danego miejsca i pory roku. Warunki pracy Twojego panelu na pewno odbiegały od znamionowych, więc ogólnie nie ma się czemu dziwić.

IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez obaw, żelowy :ok:

Jeśli w nazwie masz podany typ "NPG ..." (standard) lub "NPCG ..." (wzmocniony), to jest to accu żelowy "GEL"

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Koledzy - prosba o pomoc w doborze akumulatora... Aku uzywany bedzie do obslugi movera oraz okazjonalnie oswietlenia, pompki.

 

Nie chodzi mi po pojemność - tu mam świadomość, że powinienem określić swoje zapotrzebowanie - wstępnie wydaje mi się że komfort powinien zapewnić Aku o min 80 ah - optymalnie pewnie ok 110 ah.

 

Nie chodzi mi także o rodzaj - kwas, czy w tech AGM/GEL - tu kwestie bezpieczeństwa (aku będzie w części mieszkalnej) zdecydowały o wyborze AGM/GEL.

 

Zauważyłem jednak bardzo duże różnice między cenami tzn. markowych akumulatorów oraz tzn. no-namów ... Nie potrafię jednak ocenić czy warto dokładać do tzn. wysokiej półki - na ile realnie przełoży się to na okres użytkowania (ew. inne walory użytkowe).

 

Z wstępnych analiz wynika, że za markowy AKU Exide musiałbym zapłacić ok 900 PLN (80 ah) lub 1.200 PLN (120 ah). Są jednak akumulatory GEL marek dotąd mi nieznanych np:

 

http://allegro.pl/akumulator-zelowy-gel-do-lodzi-100ah-marine-poznan-i5278510064.html

http://allegro.pl/akumulator-do-lodzi-tuborg-gel-marine-105ah-100-i5291981494.html

 

Co sądzicie ? Jaka jest relacja ceny do jakości? Na ile ważna jest marka ? A może jest to tylko marketing bez realnego wpływu na wymierne korzyści?

 

z góry dziękuje za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co sądzicie ? Jaka jest relacja ceny do jakości? Na ile ważna jest marka ? A może jest to tylko marketing bez realnego wpływu na wymierne korzyści?

 

Witam!

Klasa akumulatora, oczywiście ma znaczenie i cena to odzwierciedla, jednak szukając odpowiedniego accu i mając niezbyt wygórowane potrzeby energetyczne, można z powodzeniem prowadzić poszukiwania wśród tzw. wersji budżetowych.

Nie oznacza to jednak, że można kupić zupełnie dowolny accu, np. "no name" i efekt będzie zadowalający.

Również w tej klasie są akumulatory warte zakupu i takie, które nie wiadomo, czy się sprawdzą, a nawet takie, na które nie warto spoglądać. W kontekście tych uwag, propozycja Kol. MagZyg jest zdecydowanie bardziej warta przemyślenia, tym bardziej, że na opisane potrzeby jest OK. :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje za odpowiedzi... Chyba rzeczywiscie zdecyduję sie na coś w niższej cenie..

 

Pozostaje jeszcze wybór pojemności = tu jednak muszę sobie na spokojnie przeliczyć zapotrzebowanie. Obecnei w naszej przyczepie całe oświetlenie bazuje na halogenach. Nie sprawdzałem jeszcze co da się wymienić na Ledy. Na pierwszy rzut oka rozsądniej wygląda wybór większej pojemności 100-120 ah..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pankraccy - jak masz oświetlenie na halogenach, to tak jak ja. Całość przeróbki na led, to wyjęcie żarówki halogenowej i w jej miejsce włożenie odpowiedniego LEDa. Robię tak sukcesywnie już od ponad roku. Pozostały mi pojedyncze punkty, z których korzystam rzadko. Chyba z 2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Michalc3 - tak wiem - generalnie wymiana żarówek... - przyczepę mam jednak od niedawna a niektóre lampy wyglądają nietypowo (nie rozbierałem jeszcze) - ale zgadzam sie że to jest proste i nie powinno być z tym problemu ...

 

Z ciekawości - jaki macie Aku (pojemność) ? Zastanawiam się jaką pojemność przyjąć żeby na 3-5 dni starczało (wypady weekendowe, dłuższe weekendy)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pamiętam, to ok 70 - 75 Ah. Wytrzymuję na nim czas potrzebny do przejazdu, czasem zdarzało się, że z 2 dni dodatkowo na kempingu bez podłączenia do prądu. Czyli tak do 5 dni już się zdarzało. Więcej nie potrzebowałem ale przypuszczam, że tydzień powinienem wytrzymać. Przy czym u mnie jest tak - oświetlenie w postaci pojedynczych punktów LED alternatywnie przełączanych. Dokładniej to mam oświetlenie główne - 1 LED, 2 oświetlenia pomocnicze do czytania po 1 LED, łazienka i toaletka - każde po 2 LED, oświetlenie kuchni - 2 LED. No i oświetlenie na zewnątrz - już rzadziej włączane, kiedy jestem na akumulatorze. Do tego dochodzi pompka wody - raczej niewiele wody przepompowujemy przez instalację. Korzystamy z sanitariatów na ogół. W toalecie pompka ręczna - nie żre prądu. Jest radio, ale jeśli w ciągu dnia będzie grało godzinę, to będzie dużo. Raczej siedzimy w ciszy. Czasem przy gotowaniu wentylator w okapie kuchennym i to wszystko. Jak widać sporo punktów świetlnych, ale de facto zużycie bardzo niewielkie.

Edytowane przez Michalc3 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...