mymlon Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Właśnie rozpoczynam akcję przygotowania przyczepy do sezonu. 1. Podłączenie zasilania z samochodu wykonam przez drugą wtyczkę 7 pin Zasilanie pociągnę od akumulatora auta i tu mam trzy problemy: - ciągnąć tylko jeden przewód + (masa z bagażnika) czy dwa + i - (na + bezpiecznik i przekaźnik załączający "po kluczyku")? - czy przekrój przewodu 2,5mm wystarczy? Na tym przewodzie będzie pracowała głównie lodówka podczas jazdy(dość stresu związanego z gazem) i akumulator 55Ah - jaki przekaźnik zastosować w samochodzie? 2. Założę 6 obrysówek po 5W. Czy te dodatkowe 30W nie obciąży mi nadmiernie instalacji auta. Może je zasilić za pomocą przekaźnika? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ed Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Właśnie rozpoczynam akcję przygotowania przyczepy do sezonu. 1. Podłączenie zasilania z samochodu wykonam przez drugą wtyczkę 7 pin Zasilanie pociągnę od akumulatora auta i tu mam trzy problemy: - ciągnąć tylko jeden przewód + (masa z bagażnika) czy dwa + i - (na + bezpiecznik i przekaźnik załączający "po kluczyku")? - czy przekrój przewodu 2,5mm wystarczy? Na tym przewodzie będzie pracowała głównie lodówka podczas jazdy(dość stresu związanego z gazem) i akumulator 55Ah - jaki przekaźnik zastosować w samochodzie? 2. Założę 6 obrysówek po 5W. Czy te dodatkowe 30W nie obciąży mi nadmiernie instalacji auta. Może je zasilić za pomocą przekaźnika? :) Masa z bagażnika może i jest rozwiązaniem, ale lepiej byłoby pociągnąć ją od akumulatora, lodówka bierze spory prąd ok 10 A więc i przekroje przewodów winny mieć spory rozmiar myślę ze przynajmniej 3mm kwardatowe ( w instrukcji do lodówki producent zaleca: przewody o dług. do 9m winny miec przekrój 2,5 mm kw. jeżeli maja długośc pow 9 m to ich przekrój winien miec 4 mm kw.) 30 W obrysówek to niby niewiele, ale musisz włączyć światła, lodówkę i troche się uzbiera. zamiast świateł załóż szkła odblaskowe takie jakie zakładja na szprychy rowerowe a obrysówkę daj po jednej na kazdej stronie na górze zna tyle przyczepy z przodu klosz biały a z tyłu czerwony. Bez problemu je kupisz. Obrysówki muszą się włączać ze światłami postojowymi , mijania i drogowymi więc podłącz je do postojowych w przyczepie przekaźnik nie potrzebny Schemat podłączenia w samochodzie przekaźnika w załączniku - sprawdzone i działa bezawaryjnie od 10 lat. Jeżeli będziesz miał wątpliwości pisz na maila lub na forum. Chętnie pomogę. Życzę powodzenia Ed schemat.pdf schemat.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnie Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Ja rozwiązałem problem na jednym gniazdku/wtyczce 7 pin, możesz zastosować drugie- to w sumie obojętne. Ja nie chciałem sobie szpecić auta W każdym razie, jeśli w czasie jazdy ma pracować lodówka, to musisz zastosować przewód o przekroju 4mm. Taki przekrój zagwarantuje ci odpowiednie napięcie do zasilania lodówki oraz do doładowywania aku w przyczepie. Proponuję także gniazdo/wtyczkę aluminiową np tę: http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=292351218 Charakteryzują się dużo lepszym wykonaniem, a przede wszystkim przyjmą grube przewody- nawet o przekroju 6mm. Zwykłe gniazda/wtyczki plastikowe są dużo gorszej jakości i nie da się podłączyć grubszego przewodu, niż 2,5mm. (foto) Ja poprowadziłem parę przewodów 4mm bezpośrednio z akumulatora. Przy aku oczywiście na plusie bezpiecznik 20A. Podłączyłem je do gniazda: masa pod nr 3 (standardowo) a "+" pod nr 2 (światło przeciwmgłowe). Żeby światło przeciwmgłowe również działało, zostawiłem je podłączone pod 2 razem z "+" i założyłem przełącznik przy tylnej lewej lampie- odcinający zasilanie przeciwmgłowego. (foto) W ten sposób przy wyjętym bezpieczniku na "+" przy aku i załączonym przełączniku mam standardową instalację z przeciwmgłowym, a gdy przełącznik jest na "0" i włożony bezpiecznik przy aku- mam stałe zasilanie na kemping. Co do dodatkowych pozycji to moim zdaniem nie ma sensu dodatkowo obciążać instalacji (przecież to wszystko wisi na jednej masie) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pawel67 Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Moim zdaniem, jeżeli już chcesz coś zmieniać to załóż jedno gniazdo 13-to pinowe, zamiast dwu. I masz w nim wszystko co potrzeba. Podłączenie przyczepy np bagażowej z wtyczką 7-pin też nie jest problemem bo są przejściówki. Przekroje przewodów jak największe - szkoda tracić energię na grzanie otoczenia. Bezpieczniki koniecznie, przekaźniki na pewno nie zaszkodzą. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnie Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Podłączenie przyczepy np bagażowej z wtyczką 7-pin też nie jest problemem bo są przejściówki. Ja jeżdżę sporo z bagażówką przez cały rok, więc dla mnie przejściówka to niezbyt dobre rozwiązanie. Zaraz zacznie coś nie stykać, albo coś... Szukanie na mrozie przyczyny braku np stopów nie należy do przyjemności W każdym razie każde rozwiązanie dobre, które się sprawdza w praktyce Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pawel67 Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Jasne - każdy modyfikuje pod kątem własnych potrzeb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marsal Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Rozwiązaniem jest także montaż dwóch gniazd przy haku. 13-pinowe dla przyczepy kempingowej i 7-pinowe dla towarowej. Zwiększa to uniwersalność samochodu jako holownika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marsal Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Przy kładzeniu nowej instaliacji od przodu do tyłu samochodu warto pomyśleć także o dodatkowym gnieździe 12V (zapalniczkowym) w bagażniku. Przydaje się do lodówki w bagażniku, gdy jedziemy na grilla bez przyczepy, albo kompresora do pompowania kół, piłki czy materaca. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrzej Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Jak już montujesz 2 wtyczki 7 bolcowe to jedną S a drugą N coby się nie myliło. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lepciak Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Wszystko o czym dyskutujecie w tym temacie zostało już dawno poruszone na forum, przedyskutowane oraz poparte fachową dokumentacją i odpowiednimi przepisami. Określenia "wydaje mi się" oraz "według mnie" nie są dopuszczone przez Kodeks Drogowy do powszechnego stosowania. Posty w tym temacie są dostępne, trzeba je tylko wyszukać. Na marginesie: wytwórnia przyczep Niewiadów od bardzo dawna stosowała dwia gniazda 7-pinowe do zasilania przyczep campingowych. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
and123 Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Właśnie rozpoczynam akcję przygotowania przyczepy do sezonu. 1. Podłączenie zasilania z samochodu wykonam przez drugą wtyczkę 7 pin Zasilanie pociągnę od akumulatora auta i tu mam trzy problemy: - ciągnąć tylko jeden przewód + (masa z bagażnika) czy dwa + i - (na + bezpiecznik i przekaźnik załączający "po kluczyku")? - czy przekrój przewodu 2,5mm wystarczy? Na tym przewodzie będzie pracowała głównie lodówka podczas jazdy(dość stresu związanego z gazem) i akumulator 55Ah - jaki przekaźnik zastosować w samochodzie? 2. Założę 6 obrysówek po 5W. Czy te dodatkowe 30W nie obciąży mi nadmiernie instalacji auta. Może je zasilić za pomocą przekaźnika? :) Moim bardzo skromnym zdaniem, warto w samochodzie zastosować system ładowania dodatkowego akumulatora tzw. SLA 16. Urzadzenie kosztuje 50 zł i ma za zadanie ładowac dodatkowy akumulator podczas pracy silnika samochodu i nie dopuscic do rozładowanie głównego akumulatora podczas postoju. SLA16 monitoruje napiecie głównego akumulatora. Bo jeśli samochodowy akumulator bedzie znacznie rozładowany, to najpierw należy jego doprowadzić do stanu naładowania, inaczej d... Dlatego SLA wykrywa najpierw jego wzrost ponad 13V, co dzieje sie tylko podczas pracy alternatora i wtedy zewrze swoje styki powodujac przepływ pradu do dodatkowego akumulatora. Jednoczesnie zaswieci sie kontrolka informujaca o tym użytkownika. No i warto się jednak zastanowić nad gniazdem 13 stykowym. Nie będzie wtedy problemu ani z lodówką, ani z akumulatorem ani z MASĄ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurek Posted January 12, 2008 Share Posted January 12, 2008 Określenia "wydaje mi się" oraz "według mnie" nie są dopuszczone przez Kodeks Drogowy do powszechnego stosowania. Posty w tym temacie są dostępne, trzeba je tylko wyszukać. Na marginesie: wytwórnia przyczep Niewiadów od bardzo dawna stosowała dwia gniazda 7-pinowe do zasilania przyczep campingowych. I masz rację, samochód z takimi domowymi przeróbkami nie przejdzie przeglądu. Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mymlon Posted January 12, 2008 Author Share Posted January 12, 2008 I masz rację, samochód z takimi domowymi przeróbkami nie przejdzie przeglądu. Przepraszam Jurek, czy to znaczy, że przeciągnięcie kabla przez auto i zabudowanie dodatkowego gniazda 7 pin jest niezgodne z naszym prawem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnie Posted January 12, 2008 Share Posted January 12, 2008 mymlon- Wybrałeś opcję dwóch gniazdek, więc śmiało zakładaj i niczego się nie obawiaj na przeglądzie. Ważne, by podstawowe gniazdo działało standardowo. Określenia "wydaje mi się" oraz "według mnie" nie są dopuszczone przez Kodeks Drogowy do powszechnego stosowania. Lepciak- ty zawsze wszystko widzisz czarne lub białe. Napisałem "moim zdaniem", ponieważ założenie dodatkowych obrysówek 30W nie jest sprzeczne z obowiązującym prawem. Ma swoje zalety i wady. Można by na ten temat długo dyskutować, wszak oba rozwiązania (z obrysówkami czy bez) są zgodne z przepisami. Więc po co ta kąśliwa uwaga co do stosowanego języka na forum?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnie Posted January 12, 2008 Share Posted January 12, 2008 I masz rację, samochód z takimi domowymi przeróbkami nie przejdzie przeglądu.Pozdrawiam Nie masz racji - samochód z takimi przeróbkami z całą pewnością przejdzie przegląd techniczny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.