Tsport Opublikowano 21 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2014 Zastanawiam się nad wyborem aku do mojej przyczepy: zwykły kwasowy - rozruchowy - tani ale gazuje przy ładowaniu i nie lubi głębokiego rozładowania - czy i jak można ograniczyć gazowanie aku, który zamontowany jest w szafie przyczepy. np. odpowiednia ładowarka do ładowania? Ewentualnie zastanawiam się nad zamontowaniem aku w bakiście przedniej. VRLA żelowy, VRLA AGM- nie gazują ale są dość drogie, nie lubią wstrząsów. Jakie aku stosujecie w swoich przyczepach i gdzie je macie zamontowane: bakista pod łóżkiem, szafa, bakista przednia itp? Najlepiej aku w moim przypadku umieścić w szafie nad osią ze względu na rozkład masy ale z kolei w przypadku kwasowego może gazować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
inhalt Opublikowano 21 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2014 Mam AGM 45 Ah. W przyczepie brak solara, ładuję ładowarką do żelówek. Nie stwierdziłem negatywnego wpływu wstrząsów. Mam zamontowany w bakiście pod łóżkiem dzieci. Nie zdecydowałbym się na akumulator wydzielający gazy zamontowany wewnątrz przyczepy. Możę w bakiście tak, ale nie pod łóżkiem dzieci. Dla mnie 45 Ah starcza bez problemów na oświetlenie i działanie pompek wody. Lodówki nie podłączam pod aku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
habus9 Opublikowano 21 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2014 Ja zamówiłem głębokiego rozładowania 100Ah zobaczymy czy się sprawdzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ir & Ed Opublikowano 22 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2014 (edytowane) Jakie aku stosujecie w swoich przyczepach i gdzie je macie zamontowane: @Tsport Kupiłem akumulator 95Ah (780A) < o kodzie produkcyjnym 595 01 Główne zastosowanie u nas: a. mover a.1 wyjazd/wjazd z/do garażu 2x~20m=40m a.2 parkowanie na kempingu 2x~15m=30m b. oświetlenie na trasie 2x~3h=6h (wewnątrz przyczepy mamy ledy) c. zlewozmywak ~5-10min d. kąpiel na trasie 2osoby 2x~5min=~10min e. WC nocne sikanie na trasie ~1min Naładowany przed wyjazdem akumulator zabezpieczył nasze w/w potrzeby, doładowałem tylko po powrocie. Ostatni wyjazd < na kempingu korzystaliśmy z 230V. Pozdrawiamy, Ir & Ed PS Lokalizacja (akumulatora masa 23 kg, niebieskie kropki) w przyczepie ... Edytowane 22 Czerwca 2014 przez ired (wyświetl historię edycji) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rapid Opublikowano 22 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2014 Tsport poczytaj temat o aku i gazowaniu podczas ładowania http://forum.karawaning.pl/topic/9862-akumulator-w-przyczepie-a-nasze-bezpiecze%C5%84stwo/?hl=%2Bodprowadzanie+%2Bgaz%C3%B3w Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cicik Opublikowano 26 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca 2014 czesc . to jak to w końcu jest ... rozumiem ze do cepki tylko żelowe i agm (VRLA) zeby sie nie zatruć. ale czy ma to być aku DEEP CYCLE? czy nie musi? i jeszcze jedno pytanie - pewnie lamerskie - ... jesli mam 2 aku zelowe i na jednym jest napisane 33Ah - 10HR a na drugim 33Ah - 20HR to który ma lepsze parametry ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kristofer Opublikowano 26 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca 2014 czesc . to jak to w końcu jest ... rozumiem ze do cepki tylko żelowe i agm (VRLA) zeby sie nie zatruć. ale czy ma to być aku DEEP CYCLE? czy nie musi? Myślę, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W większości (raczej) przypadków, najlepiej sprawdzi się accu typowo przewidziany do pracy cyklicznej. Pisałem o tej kwestii: http://forum.karawaning.pl/topic/16981-prosze-o-prostą-podpowiedz-aku-w-cepce/?p=377075 i jeszcze jedno pytanie - pewnie lamerskie - ... jesli mam 2 aku zelowe i na jednym jest napisane 33Ah - 10HR a na drugim 33Ah - 20HR to który ma lepsze parametry ? Oczywiście ten pierwszy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cicik Opublikowano 26 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca 2014 jak zwykle bardzo dziekuje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cicik Opublikowano 27 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2014 oki ... aku już (dzięki Kristoferowi) już jest ... teraz mam pytanie. szukając aku natknąłem się na takie cóś ... warto to kupić ? http://allegro.pl/zabezpieczenie-akumulatora-12v-odciecie-10-3v-fv-i4318620901.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ir & Ed Opublikowano 27 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2014 (edytowane) @cicik Zamiast tej zabawki kup zwykły Miernik Uniwersalny którym zmierzysz stan naładowania akumulatora w aucie i przyczepie. Pozdrawiamy, Ir & Ed PS Miernik wykorzystasz do wszystkich pomiarów, cena ~15zł. CASTORAMA. Edytowane 27 Czerwca 2014 przez ired (wyświetl historię edycji) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kristofer Opublikowano 27 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2014 (edytowane) oki ... aku już (dzięki Kristoferowi) już jest ... teraz mam pytanie. szukając aku natknąłem się na takie cóś ... warto to kupić ? http://allegro.pl/zabezpieczenie-akumulatora-12v-odciecie-10-3v-fv-i4318620901.html Moim zdaniem nie warto, przede wszystkim dlatego, że ma zbyt mały prąd obciążenia i wizualnie nie budzi zaufania. Jeśli Twoja instalacja, to wyłącznie: akumulator, zasilacz i odbiorniki, to takie "zabezpieczenie" jest bardzo dobrym pomysłem, ale kup coś bardziej markowego, np. coś takiego (10 A): http://www.conrad.pl/Kontroler-akumulatora-MW-728.htm?websale8=conrad&pi=851744&ci=SHOP_AREA_14724_0312032&otp1=tablink2 lub z rodzimej produkcji: http://allegro.pl/zabezpieczenie-akumulatora-est-805-12v-20a-i4317424414.html "Wadą" tych rozwiązań jest to, że odłączają odbiorniki już przy skrajnie rozładowanym akumulatorze, więc jeśli będziemy polegać wyłącznie na ich zadziałaniu, to nasz accu będzie podlegał cyklom, w których wciąż będzie niemal całkowicie rozładowywany. Aby temu przeciwdziałać, moim zdaniem lepszym rozwiązaniem, wpływającym znacznie na wydłużenie życia akumulatora, będzie zabezpieczenie, które odłączy odbiorniki, gdy napięcie na accu spadnie do 11,5 V. Dzięki temu mamy pewność, że cykle rozładowanie/ładowanie są bardziej przyjazne dla accu, co wydatnie zwiększy ich ilość. Przykład dla obciążalności 10 A: http://allegro.pl/zabezpieczenie-akumulatora-przed-rozladowaniem-i4299689930.html IMHO Edytowane 27 Czerwca 2014 przez Kristofer (wyświetl historię edycji) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ir & Ed Opublikowano 27 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2014 (edytowane) Ładowanie akumulatora w przyczepie przed wyjazdem z domu. Uniwersalny Miernik + tabelka = wszystko Voltage shown on voltmeter Guestimate of battery condition12.7v < or higher = Fully charged12.5v < Three quarters charged12.4v < Half charged12.2v < A quarter charged12v < or lower = Empty Po sprawdzeniu miernikiem stanu akumulatora w przyczepie, doładowanie na kempingu przed wyjazdem. Pozdrawiamy, Ir & Ed PS Więcej zerknij na post #4 ... Edytowane 27 Czerwca 2014 przez ired (wyświetl historię edycji) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cicik Opublikowano 27 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2014 tak, czytałem Twój post ja kupiłem żelowe aku 44ah. Na wydatek na coś o większej pojemności nie miałem jakoś serca (w ciągu tego miesiąca musiałem kupić aku do mojego jeepa i żony scenica 1,9dci - oba 75Ah 770A ...) tak jak pisałem wcześniej - na elektryce/elektronice kompletnie się nie znam, stąd moje lamerskie pytania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kristofer Opublikowano 27 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2014 (edytowane) @cicik Zamiast tej zabawki kup zwykły Miernik Uniwersalny którym zmierzysz stan naładowania akumulatora w aucie i przyczepie. Pozdrawiamy, Ir & Ed PS Miernik wykorzystasz do wszystkich pomiarów, cena ~15zł. CASTORAMA. Posiadanie miernika, nawet takiego za kilkanaście żł., zawsze jest wskazane, jednak dla sporadycznych pomiarów. Kłopot w tym, że każdy ma inne potrzeby i inne zapotrzebowanie na energię. Z Twojego opisu wynika, że prawie nie korzystasz(łeś) z akumulatora, a na przedstawione potrzeby i to z nawiązką, wystarczy accu nawet o pojemności 25 Ah. Poza tym, wspomniane układy zabezpieczające są właśnie po to, aby nie stać nad akumulatorem z miernikiem w ręku, sprawdzając "co chwilę" stan napięcia w instalacji. tak, czytałem Twój post ja kupiłem żelowe aku 44ah. Na wydatek na coś o większej pojemności nie miałem jakoś serca (w ciągu tego miesiąca musiałem kupić aku do mojego jeepa i żony scenica 1,9dci - oba 75Ah 770A ...) tak jak pisałem wcześniej - na elektryce/elektronice kompletnie się nie znam, stąd moje lamerskie pytania Twój accu jest OK. Potrzeby energetyczne masz niewielkie, więc przy rozsądnym używaniu odbiorników, powinien się sprawdzić. Zrób fotkę oprawki lub chociaż żarówki (z tych punktów halogenowych). Powinna być możliwość zastąpienia ich "wkładkami" LED, może nie wszystkich, ale pewnej ich części. Zaoszczędziłbyś sporo energii. Edytowane 27 Czerwca 2014 przez Kristofer (wyświetl historię edycji) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cicik Opublikowano 28 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2014 żaróweczka halogenowa to zapewne ta G4. faktycznie kupie ledowe ... tak trochę offtopic. dziwny mam układ tego oświetlenia w cepie. (chyba ze tak w większości jest) w częsci z "dużym" łóżkiem jest tylko oświetlenie na 220v ... w części tylnej z siedzeniem przy stole - halogenki na 12v (działają z transformatora) a w łazience (oraz nad zlewem/kuchenką) żarówki 220v oraz samochodowe 12v21w - te świecą tylko jak podłączone auto. czyli teoretycznie akumulator nie oświetli wc rozumiem sens - przyczepą "z zasady" jeździ się tam gdzie jest 220 - a jak się zatrzymam gdzieś w trasie i będę chciał skorzystać z wc - to oświetli mi go "auto" ale po co w takim razie zabawa z transformatorem i częściowe oświetlenie przyczepy na 12v ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.