Skocz do zawartości

Jaki aku do przyczepy?


Tsport
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Zastanawiam się nad wyborem aku do mojej przyczepy:

 

zwykły kwasowy - rozruchowy - tani ale gazuje przy ładowaniu i nie lubi głębokiego rozładowania

- czy i jak można ograniczyć gazowanie aku, który zamontowany jest w szafie przyczepy. np. odpowiednia ładowarka do ładowania? Ewentualnie zastanawiam się nad zamontowaniem aku w bakiście przedniej.

 

VRLA żelowy,  VRLA AGM- nie gazują ale są dość drogie, nie lubią wstrząsów.

 

 

Jakie aku stosujecie w swoich przyczepach i gdzie je macie zamontowane: bakista pod łóżkiem, szafa, bakista przednia itp?

Najlepiej aku w moim przypadku umieścić w szafie nad osią ze względu na rozkład masy ale z kolei w przypadku kwasowego może gazować.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam AGM 45 Ah. W przyczepie brak solara, ładuję ładowarką do żelówek. Nie stwierdziłem negatywnego wpływu wstrząsów. Mam zamontowany w bakiście pod łóżkiem dzieci. Nie zdecydowałbym się na akumulator wydzielający gazy zamontowany wewnątrz przyczepy. Możę w bakiście tak, ale nie pod łóżkiem dzieci.

Dla mnie 45 Ah starcza bez problemów na oświetlenie i działanie pompek wody. Lodówki nie podłączam pod aku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie aku stosujecie w swoich przyczepach i gdzie je macie zamontowane:

@Tsport

Kupiłem akumulator 95Ah (780A)   <  o kodzie produkcyjnym 595 01  

 

Główne zastosowanie u nas: 

a.  mover

a.1 wyjazd/wjazd z/do garażu  2x~20m=40m

a.2 parkowanie na kempingu 2x~15m=30m

b.  oświetlenie  na trasie 2x~3h=6h (wewnątrz przyczepy mamy ledy)

c. zlewozmywak ~5-10min

d. kąpiel na trasie 2osoby 2x~5min=~10min

e. WC nocne sikanie na trasie ~1min

 

Naładowany przed wyjazdem akumulator zabezpieczył nasze w/w potrzeby, doładowałem tylko po powrocie.

Ostatni wyjazd  < na kempingu korzystaliśmy z 230V.

Pozdrawiamy,

Ir & Ed

PS

Lokalizacja (akumulatora masa 23 kg, niebieskie kropki) w przyczepie ...

 

Edytowane przez ired (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czesc .

to jak to w końcu jest ... rozumiem ze do cepki tylko żelowe i agm (VRLA) zeby sie nie zatruć.

ale czy ma to być aku DEEP CYCLE? czy nie musi?


i jeszcze jedno pytanie - pewnie lamerskie - :) ... jesli mam 2 aku zelowe i na jednym jest napisane 33Ah - 10HR a na drugim 33Ah - 20HR

to który ma lepsze parametry ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czesc .

to jak to w końcu jest ... rozumiem ze do cepki tylko żelowe i agm (VRLA) zeby sie nie zatruć.

ale czy ma to być aku DEEP CYCLE? czy nie musi?

 

Myślę, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W większości (raczej) przypadków, najlepiej sprawdzi się accu typowo przewidziany do pracy cyklicznej. Pisałem o tej kwestii:

http://forum.karawaning.pl/topic/16981-prosze-o-prostą-podpowiedz-aku-w-cepce/?p=377075

i jeszcze jedno pytanie - pewnie lamerskie - :) ... jesli mam 2 aku zelowe i na jednym jest napisane 33Ah - 10HR a na drugim 33Ah - 20HR

to który ma lepsze parametry ?

 

Oczywiście ten pierwszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oki ... aku już (dzięki Kristoferowi) już jest :) ... teraz mam pytanie.

szukając aku natknąłem się na takie cóś ... warto to kupić ? http://allegro.pl/zabezpieczenie-akumulatora-12v-odciecie-10-3v-fv-i4318620901.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@cicik

Zamiast tej zabawki kup zwykły Miernik Uniwersalny którym zmierzysz stan naładowania akumulatora w aucie i przyczepie.

Pozdrawiamy,

Ir & Ed

PS

Miernik wykorzystasz do wszystkich pomiarów, cena ~15zł. CASTORAMA.

Edytowane przez ired (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oki ... aku już (dzięki Kristoferowi) już jest :) ... teraz mam pytanie.

szukając aku natknąłem się na takie cóś ... warto to kupić ? http://allegro.pl/zabezpieczenie-akumulatora-12v-odciecie-10-3v-fv-i4318620901.html

 

Moim zdaniem nie warto, przede wszystkim dlatego, że ma zbyt mały prąd obciążenia i wizualnie nie budzi zaufania. Jeśli Twoja instalacja, to wyłącznie: akumulator, zasilacz i odbiorniki, to takie "zabezpieczenie" jest bardzo dobrym pomysłem, ale kup coś bardziej markowego, np. coś takiego (10 A): http://www.conrad.pl/Kontroler-akumulatora-MW-728.htm?websale8=conrad&pi=851744&ci=SHOP_AREA_14724_0312032&otp1=tablink2

lub z rodzimej produkcji: http://allegro.pl/zabezpieczenie-akumulatora-est-805-12v-20a-i4317424414.html

 

"Wadą" tych rozwiązań jest to, że odłączają odbiorniki już przy skrajnie rozładowanym akumulatorze, więc jeśli będziemy polegać wyłącznie na ich zadziałaniu, to nasz accu będzie podlegał cyklom, w których wciąż będzie niemal całkowicie rozładowywany.

Aby temu przeciwdziałać, moim zdaniem lepszym rozwiązaniem, wpływającym znacznie na wydłużenie życia akumulatora, będzie zabezpieczenie, które odłączy odbiorniki, gdy napięcie na accu spadnie do 11,5 V. Dzięki temu mamy pewność, że cykle rozładowanie/ładowanie są bardziej przyjazne dla accu, co wydatnie zwiększy ich ilość.

Przykład dla obciążalności 10 A:

http://allegro.pl/zabezpieczenie-akumulatora-przed-rozladowaniem-i4299689930.html

 

IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładowanie akumulatora w przyczepie przed wyjazdem z domu.

 

Uniwersalny Miernik + tabelka = wszystko

Voltage shown on voltmeter     Guestimate of battery condition
12.7v                                    <  or higher = Fully charged
12.5v                                    <  Three quarters charged
12.4v                                    <  Half charged
12.2v                                    <  A quarter charged
12v                                       <  or lower  =  Empty

 

Po sprawdzeniu miernikiem stanu akumulatora w przyczepie, doładowanie na kempingu przed wyjazdem.

 

Pozdrawiamy,

Ir & Ed

PS

Więcej zerknij na post #4 ...

Edytowane przez ired (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, czytałem Twój post :)

ja kupiłem żelowe aku 44ah.

Na wydatek na coś o większej pojemności nie miałem jakoś serca :) (w ciągu tego miesiąca musiałem kupić aku do mojego jeepa i żony scenica 1,9dci - oba 75Ah 770A ...)

tak jak pisałem wcześniej - na elektryce/elektronice kompletnie się nie znam, stąd moje lamerskie pytania :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@cicik

Zamiast tej zabawki kup zwykły Miernik Uniwersalny którym zmierzysz stan naładowania akumulatora w aucie i przyczepie.

Pozdrawiamy,

Ir & Ed

PS

Miernik wykorzystasz do wszystkich pomiarów, cena ~15zł. CASTORAMA.

 

Posiadanie miernika, nawet takiego za kilkanaście żł., zawsze jest wskazane, jednak dla sporadycznych pomiarów.

Kłopot w tym, że każdy ma inne potrzeby i inne zapotrzebowanie na energię.

Z Twojego opisu wynika, że prawie nie korzystasz(łeś) z akumulatora, a na przedstawione potrzeby i to z nawiązką, wystarczy accu nawet o pojemności 25 Ah.

Poza tym, wspomniane układy zabezpieczające są właśnie po to, aby nie stać nad akumulatorem z miernikiem w ręku, sprawdzając "co chwilę" stan napięcia w instalacji.

 

 

tak, czytałem Twój post :)

ja kupiłem żelowe aku 44ah.

Na wydatek na coś o większej pojemności nie miałem jakoś serca :) (w ciągu tego miesiąca musiałem kupić aku do mojego jeepa i żony scenica 1,9dci - oba 75Ah 770A ...)

tak jak pisałem wcześniej - na elektryce/elektronice kompletnie się nie znam, stąd moje lamerskie pytania :)

 

Twój accu jest OK. Potrzeby energetyczne masz niewielkie, więc przy rozsądnym używaniu odbiorników, powinien się sprawdzić.

Zrób fotkę oprawki lub chociaż żarówki (z tych punktów halogenowych). Powinna być możliwość zastąpienia ich "wkładkami" LED, może nie wszystkich, ale pewnej ich części. Zaoszczędziłbyś sporo energii.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

żaróweczka halogenowa to zapewne ta G4. faktycznie kupie ledowe ...

tak trochę offtopic.

dziwny mam układ tego oświetlenia w cepie. (chyba ze tak w większości jest)

w częsci z "dużym" łóżkiem jest tylko oświetlenie na 220v ...

w części tylnej z siedzeniem przy stole - halogenki na 12v (działają z transformatora)

a w łazience (oraz nad zlewem/kuchenką) żarówki 220v oraz samochodowe 12v21w - te świecą tylko jak podłączone auto.

czyli teoretycznie akumulator nie oświetli wc :)

 

rozumiem sens - przyczepą "z zasady" jeździ się tam gdzie jest 220 - a jak się zatrzymam gdzieś w trasie i będę chciał skorzystać z wc - to oświetli mi go "auto"

ale po co w takim razie zabawa z transformatorem i częściowe oświetlenie przyczepy na 12v ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...