Jump to content
OLSZ80

panel 24V do akumulatora 12V

Recommended Posts

OLSZ80

Witam

 

Mam panel solarny o parametrach:

P max    120W

Voc       31,9V

Isc         5,31A

Vpmax   25,7V

Ipmax     4,67A

 

i w przyczepce akumulator 12V 80Ah

 

do tego mam regulator działający w  trybie PWM

Model LS1024 10A 12/24V:

Nominalne napięcie systemu 12V/24V (auto) Maksymalny prąd fotoogniw 10A Maksymalny prąd odbiorników 10A Maksymalne napięcie akumulatorów 32V Maksymalne napięcie paneli 50V Kompensacja temperaturowa -30mV/℃/12V 25℃ Klasa szczelności IP30 Zakres temperatur pracy
-35℃ do +55℃
Dopuszczalna wilgotnośc miejsca pracy 10-90% Zabezpieczenia

temperaturowe
przed nadmiernym rozładowaniem (LVD)
przed przepładowaniem
przeciwzwarciowe (odbiorniki)
przeciwprzeciążeniowe (odbiorniki)
przeciwzwarciowe (PV)
przed odwróconą polaryzacją (PV)
przed odwróconą polaryzacją (aku)

Wymiary 140mm x 65mm x 34mm Waga 150g Maksymalny przekrój przewodów 6mm2 Pobór mocy 6mA

 

Właśnie zdałem sobie sprawę że ten panel jest na do systemów 24V.

Wyczytałem że mógłbym zastosować regulator MPPT ale mam juz PWM. Po za tym są one drogie.

Inną opcja jest podłączenie dwóch akumulatorów 12V.No ale mam tylko jeden.

 

Czy to co obecnie posiadam będzie działało? Nadmiar napięcia "pójdzie" w ciepło?

Czy są jakieś inne tanie metody zamiany 24V na 12V?

Czy przy słabym nasłonecznieniu spada napięcie czy natężenie wyjściowe paneli solarnych?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Witam !
Panel, który posiadasz, faktycznie lepiej by się sprawdził w instalacji 24 V, ale możesz go zastosować również dla instalacji z akumulatorem 12 V, Twój kontroler na to pozwala. Kontroler MPPT najlepiej by wykorzystał parametry tego panelu, skoro jednak taki zakup wykluczasz, to musisz zaakceptować fakt, że panel będzie pracował z większymi stratami mocy, niż miało by to miejsce przy instalacji 24 V.  
Inne metody ? Najlepsza i najprostsza metoda zapewniająca współpracę akumulatora z panelem, to właśnie kontroler. Jak sam już wiesz, są różne i różne są efekty końcowe, np. kontrolery PWM i MPPT, a ich szeroki wybór i możliwości, które dają sprawia, że wszelkie "inne kombinacje" są pozbawione sensu. Panel solarny musisz traktować bardziej, jako źródło prądowe, niż napięciowe.
Moc panelu jest podawana zawsze w tzw. "punkcie mocy maksymalnej", to samo dotyczy uzyskiwanego prądu i napięcia.
Aby dokładnie zorientować się, jak zachowa się dany panel w określonych warunkach, pracując np. w instalacji 12, czy 24 V, należałoby znać jego dokładną charakterystykę napięciowo prądową. Patrząc na jakiś wykres dla tego typu paneli, łatwo można zauważyć, że im mniejsza jest różnica między VMPP panelu, a napięciem instalacji z akumulatorem, tym lepsze jest wykorzystanie mocy, którą może zapewnić panel. Z tego właśnie powodu, Twój panel, który posiada VMPP = 25,7 V lepiej by się nadawał do instalacji 24 V (różnica tylko 1,7 V). Przyjmując standardowe charakterystyki pracy dla PV, można powiedzieć, że montując Twój panel w instalacji z accu 12 V, będziesz mógł wykorzystać max ok. 52 % jego mocy. W instalacji z accu 24 V było by to ok. 93 %.

Share this post


Link to post
Share on other sites
OLSZ80

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.

Nie wykluczam kolejnych zakupów. Zależy mi aby wykorzystać to co mam w pełni jak najmniejszym dodatkowym kosztem i uzyskać najlepszy efekt . Zakładam kolejne wydatki na rozbudowę o ile to będzie potrzebne.

Zamierzam używać sporadycznie (na chwilę wieczorem) kilku lampek około 20W (na razie nie LED), pompki do wody, ładowanie 3h/dzień notebooka zasilaczem 12V + ładowanie dwóch komórek przez przejściówkę USB 5V.

 

Co da w takim razie lepszy efekt - pełniejsze wykorzystanie tego co mam oraz spokój że nie zabraknie prądu:

1. Drugi akumulator 80Ah - do kupienia nowy najtańszy za około 200 PLN. Czy inne parametry muszą być identyczne jak w przypadku starego akumulatora który posiadam? Czy powinno się łączyć stary (kilkuletni) z nowym akumulator czy raczej powinny to być takie same jednostki ? Czy panel 120W to nie za mało na 2x80Ah (zbyt długie ładowanie) ?

2. Wymienić regulator PWM na MPPT (jeszcze mogę to uczynić, bo kupowałem wysyłkowo i mam nierozpakowany). Tu też dopłata około 200 PLN + koszty kuriera. Z tego co wyczytałem taki regulator także nie wykorzysta pełnego napięcia (a więc i mocy) panelu który posiadam bo "działa skutecznie" do 18V (przy wykryciu akumulatora 12V).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Drugi accu nie ma sensu, ani z uwagi na parametry obwodu (lepsze nie będą), ani finansowo. Raz, że masz instalację 12 V, a nie 24 V (sens byłby tylko dla napięcia instalacji 24 v, czyli połączenie szeregowe dwóch accu), natomiast dwa - przy połączeniu szeregowym Twojego starego accu z nowym, poza wyższym napięciem nie osiągniesz większej wydajności prądowej, co gorsze, będzie ona wyłącznie na poziomie starego accu). Inwestycja niczym nie uzasadniona.
Kontroler MPPT - coś źle musiałeś zrozumieć, gdy czytałeś o tych kontrolerach. Zakup takiego kontrolera - owszem, uzasadniony, ale poprawa osiągów w Twoim przypadku będzie tylko nieznacznie lepsza w stosunku do kosztów.

Moim zdaniem, aby zapewnić sobie to, o czym piszesz, to zakup nowego PV z mniejszym napięciem VMPP (typowego do pracy w instalacjach 12 V), a sprzedaż tego, który posiadasz. Kontroler możesz wtedy pozostawić. Nowy PV może być nawet niższej mocy (ok. 90 - 95 W). Za ok. 400 zł. kupisz bardzo rozsądny panel, np.: http://www.ledon.pl/pl/panele-fotowoltaiczne/2362-panel-fotowoltaiczny-95d-12.html
To w/g mnie najbardziej sensowne rozwiązanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maciej_p

>Kontroler MPPT - coś źle musiałeś zrozumieć, gdy czytałeś o tych kontrolerach. Zakup takiego kontrolera - owszem, uzasadniony, ale poprawa osiągów w Twoim przypadku będzie tylko nieznacznie lepsza w stosunku do kosztów.
 

Witam,

a ja wlasnie uwazam ze MPPT pomoze idealnie. Badz co badz to kontroler bedacy przetwornica DC-DC. Po prostu z 27-28V/3A na wejsciu (z solara) zrobi 14V /5.5A na wyjsciu (do akumulatora). U mnie sprawnosc siega 93%, mam solar ktory podaje w punkcie mocy, pod obciazeniam,  okolo 30V,  MPPT przerabia to na okolo 14V ale z pradem ponad 2 razy wiekszym. 

Kolega moze zostac przy obecnym kontrolerze, ale bedzie tracil duzo  ponad polowe mocy wyprodukowanej przez solar.

 

Najtanszy MPPT 30A widzialem za 200zl, ale nie sprawdzalem co jest wart. 

Polecam zmienic na MPPT i bedzie spokoj.

 

Maciej

Edited by maciej_p (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Nie pisałem przecież, że kontroler MPPT nie pomoże, wręcz przeciwnie, napisałem cyt. "zakup kontrolera - owszem, uzasadniony". Chodziło mi o ogólną opłacalność, gdy w grę wchodzi zakup nowego kontrolera. Załóżmy, że to koszt przynajmniej 450 zł., więc poprawa osiągów z całej inwestycji będzie nieznaczna w stosunku do poniesionych kosztów, a i na zwrot trzeba będzie długo czekać.
Inaczej będzie w przypadku sprzedaży posiadanego panelu i zakup odpowiedniego (problemu ze sprzedażą być nie powinno, bo przecież panel nowy). W tym przypadku pieniądze ze sprzedaży posiadanego panelu wystarczą na zakup nowego, więc poprawa osiągów w stosunku do poniesionych kosztów (raczej zerowych) będzie największa. Pisałem również w kontekście słów Kol. OLSZ80, w których wspominał o planach rozbudowy instalacji, a w takim przypadku jest to kolejny powód do zastosowania typowego panelu, ponieważ łatwiej będzie dobrać do niego kolejny, niekoniecznie już tej samej wielkości.

 

Aby być dobrze zrozumianym, napiszę jeszcze tak:
jeśli zupełnie pominiemy koszty, czyli kwestię finansową, to z technicznego punktu widzenia, najlepszym wyjściem będzie kontroler MPPT, o czym zresztą pisałem już w pierwszej mojej odpowiedzi do tego tematu i przy takim podejsciu Kol. Maciek ma rację. Zacytuję kilka zdań, które napisałem już na samym początku: 

"Kontroler MPPT najlepiej by wykorzystał parametry tego panelu" (pierwsza odpowiedź w tym temacie).
"Najlepsza i najprostsza metoda zapewniająca współpracę akumulatora z panelem, to właśnie kontroler"

Decyzja, w którą stronę "iść" i co będzie priorytetem (finansowo, czy technicznie), należy już do Kol. OLSZ80.

P.S.
Przyzwoity kontroler MPPT 30 A (bez osprzętu), to koszt przekraczający min. 600 zł.
Nie ma takich kontrolerów za 200 zł. Za taką kwotę, to jedynie PWM (chyba, że posiada się wiarę w magiczną moc naklejek na sprzętach "no name").

Share this post


Link to post
Share on other sites
maciej_p

>Nie ma takich kontrolerów za 200 zł. Za taką kwotę, to jedynie PWM (chyba, że posiada się wiarę w magiczną moc naklejek na sprzętach "no name").

Nie chce wklejac linow, ale Ledon widze ze ma cos za 255brutto (ale 10Amperowy).

Na Allegro MPPT zaczynaja sie od 200brutto, pytanie czy sa na 100% nimi sa, ale to jest do sprawdzenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

 

Nie chce wklejac linow, ale Ledon widze ze ma cos za 255brutto (ale 10Amperowy).

Na Allegro MPPT zaczynaja sie od 200brutto, pytanie czy sa na 100% nimi sa, ale to jest do sprawdzenia.

 

 

Maciek, wszystko się zgadza.

Nie ma markowych, nowych kontrolerów 30 A za kwotę 200 zł., moim zdaniem "nawet" na All... :hmm:

W kwestii kontrolerów, osobiście nie ufam zakupom w takich miejscach.

Zakup w sprawdzonym miejscu i z pewnego źródła to większe prawdopodobieństwo zadowolenia.

"Ledon.pl" ma bardzo dobre ceny i tak, jak pisałem:

 

MPPT 30 A, ok. 610 zł.

http://www.ledon.pl/pl/falowniki-i-kontrolery-/2363-kontroler-ladowania-tracer-3215rn-12v-24v-30a-mppt.html

 

MPPT 20 A, ok. 450 zł.

http://www.ledon.pl/pl/falowniki-i-kontrolery-/2356-kontroler-ladowania-tracer-2215rn-12v-24v-20a-mppt.html

 

MPPT 10 A, ok. 250 zł.

http://www.ledon.pl/pl/falowniki-i-kontrolery-/2583-kontroler-ladowania-tracer-1210rn-12v-24v-10a-mppt.html

 

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
maciej_p

Maciek, wszystko się zgadza.

Nie ma markowych, nowych kontrolerów 30 A za kwotę 200 zł., moim zdaniem "nawet" na All... :hmm:

W kwestii kontrolerów, osobiście nie ufam zakupom w takich miejscach.

Zakup w sprawdzonym miejscu i z pewnego źródła to większe prawdopodobieństwo zadowolenia.

"Ledon.pl" ma bardzo dobre ceny i tak, jak pisałem:

 

MPPT 30 A, ok. 610 zł.

http://www.ledon.pl/pl/falowniki-i-kontrolery-/2363-kontroler-ladowania-tracer-3215rn-12v-24v-30a-mppt.html

 

MPPT 20 A, ok. 450 zł.

http://www.ledon.pl/pl/falowniki-i-kontrolery-/2356-kontroler-ladowania-tracer-2215rn-12v-24v-20a-mppt.html

 

MPPT 10 A, ok. 250 zł.

http://www.ledon.pl/pl/falowniki-i-kontrolery-/2583-kontroler-ladowania-tracer-1210rn-12v-24v-10a-mppt.html

 

W sumie nawet ten 10A wystarczy na panel o mocy 120W. Problemem moze byc tylko obciazenie przekraczajace te 10A. Trzeba zrobic bilans mocy.

Mozna tez  mocniejsze odbiorniki przylaczyc bezposrednio do akumulatora (z pominieciem kontrolera) i  tez bedzie dzialac, nie  bedzie tylko zabezpieczenia przed rozladowaniem aku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Od strony odbiorników i przy posiadanym panelu, to oczywiście prawda, 10-tka w chwili obecnej wystarczy.
Patrząc na kwestię podłączania obciążenia z pominięciem kontrolera, zależy co by było tymi mocniejszymi odbiornikami. Nie zawsze tego typu podłączenie musi skutkować brakiem kontroli nad poziomem rozładowania accu.
Z drugiej strony, nie po to kupuje się zaawansowany kontroler, aby później samemu pilnować poziomu rozładowania accu.
Jeśli Kol. OLSZ80 zdecydowałby się jednak na rozbudowę systemu w przyszłości, np. o dodatkowy panel(e), o czym zresztą wspominał, to dziesięciu amper na wejściu już nie udałoby się "przeskoczyć", kontroler mógłby okazać się zbyt "słaby" i ponownie trzeba by było go zmieniać. To są tylko różne możliwości, które należy wybrać już w/g własnych potrzeb.

Share this post


Link to post
Share on other sites
OLSZ80

Dziękuje wszystkim za aktywny udział w dyskusji i Bartkowi za pomoc telefoniczną.

Na razie przetestuje to co mam. Ja będzie brakowało prądu to zamienię regulator na MPPT (taki do 10A za nieco ponad 200PLN) co powinno dać kilka A więcej.

W związku z tym że pracuję z domu to chcę przenieść swoje biuro nad jezioro (gdzie nie ma 230V). Główna moja obawa to ładowanie notebooka około 3-4h dziennie (bateria w notku trzyma mi około 6-7h). Ładował będę natomiast z zasilacza do notebooków 12V podłączanego do gniazda zapalniczki (a nie 230V + przetwornica). Mam nadzieje ze to wystarczy.

 

Pozdrawiam:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
maciej_p

Do ladowania laptopa nie potrzeba wiele pradu. Laduje swojego tak jak ty chcesz wlasnie zrobic - za pomoca samochodowej "ladowarki" ktora zamienia ~12V na 19V jakie potrzebuje laptop. Samo ladowanie od zera trwa max 2godz, przy czym ostanie 10% robi sie ponad pol godziny.  Na poczatku przez 10 leci 4-5A, potem pobor spada (nie wiem czy liniowo) i konczy na okolo 0.5A.Bateria mojego lapka ma 46Wh.

Share this post


Link to post
Share on other sites
OLSZ80

Czy konieczne jest uziemianie Solara i akumulatora? W instrukcji regulatora jest w schemacie uziemienie plusa tych elementów układu?

Przy pomiarze prądu (wydajności solara) amperomierz  (miernik) "wkładacie w szereg plusa między solarem a regulatorem czy miedzy regulatorem a akumulatorem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
maciej_p

Czy konieczne jest uziemianie Solara i akumulatora? W instrukcji regulatora jest w schemacie uziemienie plusa tych elementów układu?

Przy pomiarze prądu (wydajności solara) amperomierz  (miernik) "wkładacie w szereg plusa między solarem a regulatorem czy miedzy regulatorem a akumulatorem?

Ja nie ma uziemionego ani panelu ani kontrolera (nie ma nawet takich stykow).  

Co do amperomierza -najlepiej wlozyc dwa, 1 na wyjsciu z solara, 2 na wyjsciu obciazenia z kontrolera.

Wkladanie A w obwod z aku nie ma sensu, tam prad plynie w dwie strony i musisz miec specjalny amperomierz, a i tak pokaze sie tylko wypadkowa pradow.

Edited by maciej_p (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Czy konieczne jest uziemianie Solara i akumulatora? W instrukcji regulatora jest w schemacie uziemienie plusa tych elementów układu?

Przy pomiarze prądu (wydajności solara) amperomierz  (miernik) "wkładacie w szereg plusa między solarem a regulatorem czy miedzy regulatorem a akumulatorem?

 

W przypadku przyczepy, to z pewnością powinien być minus. Są kontrolery, w których można uziemiać "plus" lub "minus", ale jeśli Twój kontroler miałby możliwość uziemienia wyłącznie przez "plus", to tego nie robisz.

Panel zamontowany na przyczepie można uziemić (np. dobre połączenie z ramą przyczepy, która musi też mieć dobre połączenie z przewodem uziemiającym - podłączenie do szyny PE instalacji 230 V przyczepy lub bezpośrednio do szyny PE).

Moim zdaniem, w omawianym przypadku, czyli panelu zamontowanego na przyczepie, takiej konieczności nie ma, tym bardziej, że rama panelu nie jest w jakikolwiek sposób galwanicznie połączona z ogniwami, ale jeśli masz chęć, to oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby takie uziemienie wykonać.

 

Pomiar prądu panelu wykonujesz między panelem, a regulatorem (oczywiście, aby mieć jakiś lepszy pogląd, nie może być w oderwaniu od pomiaru napięcia).

Robiąc pomiar między wyjściem kontrolera, a accu (zakładając, że żaden z odbiorników prądu w przyczepie nie będzie włączony), zmierzyłbyś jedynie prąd ładowania accu przez kontroler w danej chwili, a ten byłby zależny od dokonanych nastaw samego kontrolera (parametrów) oraz stanu naładowania accu (kontroler mógłby np. go ograniczać, bo by wykrył, że accu jest prawie lub w pełni naładowany). Aby kontroler dał pełny prąd ładowania, jaki ma dostępny w danej chwili z panelu (w chwili pomiaru), accu musiałby być w odpowiednim stopniu lub całkiem rozładowany.

IMHO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...