Rigg Opublikowano 20 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2014 Witam W mojej cepce Knaus 450 Sudwind 2006 chciałbym podłączyc zasilanie z akumulatora, ktory jest od movera. Generalnie chodzi mi o oswietlenie i pompke wody i spłuczki np. na nocnym postoju. Nie jestem , elektrykiem, ale zrobic "conieco" potrafie.... Załączam zdjecia, ktore mam nadzieje pomogą znawcom tematu udzielic mi pomocy Z góry dziękuje za pomoc :blagac: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bartosz_b Opublikowano 20 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2014 Czy tak przez przypadek nie masz już zrobionej instalacji do akumulatora? Bo wg mnie na trafo od lewej strony masz + i potem - z akumulatora podpięty. Przynajmniej wg opisu na urządzeniu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rigg Opublikowano 20 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2014 Czy tak przez przypadek nie masz już zrobionej instalacji do akumulatora? Bo wg mnie na trafo od lewej strony masz + i potem - z akumulatora podpięty. Przynajmniej wg opisu na urządzeniu Akumulator juz tam siedzi. I wedłóg mnie jest podłaczony tylko do movera i ładowarki. Cała instalacja działa dopiero po podłączeniu 220v. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kristofer Opublikowano 20 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2014 (edytowane) Witam ! Moim zdaniem, akurat w tym przypadku sytuacja jest trywialna. Spróbuj zrobić tak, jak narysowałem. Prawdopodobnie masz teraz tak, że jak samochód jest połączony z przyczepą (wtyczka przy haku), to masz działające oświetlenie w przyczepie. Połączenie z akumulatorem samochodu jest automatycznie odłączane w przypadku podłączenia do przyczepy 230 V przez gniazdo zewnętrzne i gdyby połączenie z samochodem nie było rozłączone ręcznie (wyjęta wtyczka z gniazda haka/samochodu). Zastanawia mnie tylko fakt, że masz w omawianym miejscu zasilacza wpięte nie po jednym przewodzie, a po dwa. Wypadałoby sprawdzić, gdzie te przewody "idą" / kończą się, chyba, że zostały zdublowane z uwagi na zwiększenie sumarycznego przekroju Edytowane 20 Maja 2014 przez Kristofer (wyświetl historię edycji) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rigg Opublikowano 20 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2014 Witam Dzieki za podpowiedz. Jutro jeszcze sie upewnie czy mam "jakieś" zasilanie gdy auto jest podłączone (na chodzie lub bez) i dam znac. Jeżeli chodzi o sprawdzenie gdzie kable idą to ciężko bedzie stwierdzic, bo wszystkie sa w jednakowej szarej otulinie i chowają sie pod podłogą... Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Exen Opublikowano 20 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2014 Mistrzu... konieczne jest odłączenie zasilania z samochodu od elektrobloku? Wykonałem podobne podłączenie tak jak jest wyżej rozrysowane lecz napięcia z samochodu nie odłączałem ale nie mam pewności też, gdzie jest fabrycznie wpięte. Tak, czy inaczej wszystko działa dobrze. Testowałem już wszystkie podłączenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rigg Opublikowano 20 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2014 Sprawdze jutro gdzie i czy mi prąd podaje po podpięciu auta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kristofer Opublikowano 20 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2014 Mistrzu... konieczne jest odłączenie zasilania z samochodu od elektrobloku? Wykonałem podobne podłączenie tak jak jest wyżej rozrysowane lecz napięcia z samochodu nie odłączałem ale nie mam pewności też, gdzie jest fabrycznie wpięte. Tak, czy inaczej wszystko działa dobrze. Testowałem już wszystkie podłączenia. W opisywanym przypadku konieczne, gdyż nie wiadomo, co jest "dalej" i w jaki sposób przewód (przewody) mogą być wpięte w instalację. Jeśli by nie odłączać tych przewodów, to zakładając, że są one w bezpośredni sposób podłączone do plusa akumulatora samochodowego, można w najlepszym razie narazić się czasem na jego niekontrolowane rozładowanie, a w najgorszym, nawet na pożar. To tylko gdybania, ponieważ trzeba by było dokładnie wiedzieć, jak przebiegają wszystkie podłączenia, jakie są i gdzie zabezpieczenia, jak zrealizowano proces (moment) uruchomienia ładowania akumulatora z instalacji samochodu oraz jakiego rodzaju i przekroju zastosowano przewody. Możliwości jest mnóstwo, a drugie tyle może wyniknąć podczas całego okresu eksploatacji (np. różny stopień zużycia i naładowania obydwu akumulatorów). Nie jest poprawnym rozwiązaniem równoległe, bezpośrednie połączenie dwóch różnych akumulatorów. Nie odłączając omawianych przewodów, tak mogłoby się stać, dlatego nie znając tych wszystkich zależności, przewody najlepiej odłączyć, ponieważ wszystko wskazuje na to, że podają bezpośrednio zasilanie z instalacji samochodu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Exen Opublikowano 20 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2014 W opisywanym przypadku konieczne, gdyż nie wiadomo, co jest "dalej" i w jaki sposób przewód (przewody) mogą być wpięte w instalację. Jeśli by nie odłączać tych przewodów, to zakładając, że są one w bezpośredni sposób podłączone do plusa akumulatora samochodowego, można w najlepszym razie narazić się czasem na jego niekontrolowane rozładowanie, a w najgorszym, nawet na pożar. To tylko gdybania, ponieważ trzeba by było dokładnie wiedzieć, jak przebiegają wszystkie podłączenia, jakie są i gdzie zabezpieczenia, jak zrealizowano proces (moment) uruchomienia ładowania akumulatora z instalacji samochodu oraz jakiego rodzaju i przekroju zastosowano przewody. Możliwości jest mnóstwo, a drugie tyle może wyniknąć podczas całego okresu eksploatacji (np. różny stopień zużycia i naładowania obydwu akumulatorów). Nie jest poprawnym rozwiązaniem równoległe, bezpośrednie połączenie dwóch różnych akumulatorów. Nie odłączając omawianych przewodów, tak mogłoby się stać, dlatego nie znając tych wszystkich zależności, przewody najlepiej odłączyć, ponieważ wszystko wskazuje na to, że podają bezpośrednio zasilanie z instalacji samochodu. Racja. Zapomniałem, że między akumulator a energoblok mam wpięty regulator od solara. Wyjście z regulatora dla odbiorników jest wpięte w energoblok [bAT]. Nie ma bezpośredniego połączenia więc myślę, że mogę spać spokojnie. Zastanawiam się tylko, czy kiedy podczas jazdy użyję lodówki na 12V, to wydoi mi prąd z akumulatora przyczepy? Wtyczka 13 pin w haku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kristofer Opublikowano 20 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2014 Na długim postoju oczywiście może "wydoić" (w zależności od ogólnego stanu akumulatora, stanu jego naładowania i jego pojemności). Jeśli lodówka "idzie" przez kontroler, to do momentu odłączenia jej przez kontroler (ustawione napięcie rozładowania akumulatora / odcięcia). Gdyby jednak lodówka nie była połączona tak, jak pozostałe odbiorniki (przez kontroler), to przy braku ładowania akumulatora (postój) rozładować może nawet do zera (zniszczyć accu). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kristofer Opublikowano 21 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 21 Maja 2014 Sprawdze jutro gdzie i czy mi prąd podaje po podpięciu auta. Najlepiej zrób tak: podłącz przyczepę do samochodu (wtyk przyczepy do gniazda haka) i włącz np. światło wewnątrz przyczepy lub pompkę wody. Jeśli będzie działać, to odłącz od zasilacza (pole "Eingang Battery") jeden przewód niebieski, po czym jeszcze raz sprawdź, czy działa światło, pompka itd. Jeśli działa, to przyłącz przewód ponownie do zasilacza, a odłącz ten, który jest pod nim i kolejny raz sprawdź działanie światła, pompki itp. Jeśli i teraz działa, to nie przyłączaj przewodu, tylko odłącz jeszcze raz ten pierwszy. Teraz oświetlenie oraz inne urządzenia już nie powinny działać, co może oznaczać, że przewody są połączone równolegle. Jeżeli by się okazało, że oświetlenie przestaje działać, gdy tylko jeden z tych dwóch niebieskich przewodów jest odłączony, mimo że drugi pozostaje w zasilaczu, to i tak profilaktycznie należy go odłączyć, ponieważ nie wiemy gdzie dołączono jego drugi koniec (chyba, że uda Ci się to sprawdzić). Może to być np. lodówka, która miała otrzymać zasilanie, gdy przyczepę łączono z samochodem, ale to tylko jedna z wielu możliwości ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rigg Opublikowano 21 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Maja 2014 Najlepiej zrób tak: podłącz przyczepę do samochodu (wtyk przyczepy do gniazda haka) i włącz np. światło wewnątrz przyczepy lub pompkę wody. Jeśli będzie działać, to odłącz od zasilacza (pole "Eingang Battery") jeden przewód niebieski, po czym jeszcze raz sprawdź, czy działa światło, pompka itd. Jeśli działa, to przyłącz przewód ponownie do zasilacza, a odłącz ten, który jest pod nim i kolejny raz sprawdź działanie światła, pompki itp. Jeśli i teraz działa, to nie przyłączaj przewodu, tylko odłącz jeszcze raz ten pierwszy. Teraz oświetlenie oraz inne urządzenia już nie powinny działać, co może oznaczać, że przewody są połączone równolegle. Jeżeli by się okazało, że oświetlenie przestaje działać, gdy tylko jeden z tych dwóch niebieskich przewodów jest odłączony, mimo że drugi pozostaje w zasilaczu, to i tak profilaktycznie należy go odłączyć, ponieważ nie wiemy gdzie dołączono jego drugi koniec (chyba, że uda Ci się to sprawdzić). Może to być np. lodówka, która miała otrzymać zasilanie, gdy przyczepę łączono z samochodem, ale to tylko jedna z wielu możliwości ... WItam Podłączyłem auto i zarowno na sucho jak i po odpaleniu nie mam prądu za zadnym kabelku i pinie.... Wtyczke mam 13 pin. Auto podaje plus nawet bez odpalania. Po odłączeniu auta i podłączeniu 220V mam prąd na wszystkich pinach plusowych po prawej stronie. Po lewej prądu brak ( Eing Bat. + ) Zrobię tak jak kolega Kristofer wczesniej wyrysował (piękny szkic ) Nic nie będe odłączał bo i tak jak bede chciał uzyc przyczepy bez 220V to auto wczesniej odepne. Jade po kable i koncowki i napisze o efektach. Wielkie dzieki Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rigg Opublikowano 21 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Maja 2014 Witam Podłączyłem wedłóg schematu Kristofera i wszystko SUPER ! Teraz wszystko odłączyłem bo sporadycznie bede z tej opcji kozystał. Tak czy owak warto zabezpieczenie miec! Pozdrawiam i dziekuje za pomoc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kuzzb Opublikowano 21 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 21 Maja 2014 Witam Kristofer ilu amperowy bezpiecznik wstawić podłączając akumulator do energobloku mam takie same rozwiązanie u siebie jeszcze tylko dołożyłem przetwornicę 1500 w. Widzę, że w Knausie Sudwind z 2006 r kolegi Rigg jest taki sam energoblok jak w moim z 2003 r. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kristofer Opublikowano 21 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 21 Maja 2014 Jeśli masz na myśli "B2", to 15 A Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.