Skocz do zawartości

Zasady konserwacji uszczelnienia przyczepy


Rekomendowane odpowiedzi

3 minuty temu, No name01 napisał:

Witam wszystkich.

Szukałem, szukałem ale niestety nie znalazłem odpowiedzi takiej, która jasno odpowie na moje pytanie. Jestem na etapie naprawy ścianki wewnątrz przyczepy. Zerwałem sklejkę, która zgniła i dotarłem do wypełnienia z pianki. Formatka ze sklejki wycięta, wszystko suche i teraz pytanie, czego użyć do połączenia pianki ze sklejką. Czy macie jakieś sprawdzone metody? Boję się, żeby jakaś chemia nie stopiła mi pianki. Jaki klej polecacie do tego typu napraw?

Z góry dzięki za porady i pozdrawiam.

Słabo kolego szukałeś, bo to jest poruszane chyba we wszystkich wątkach remontowych i nr 1 to może być Soudal 66A, ale jak zawsze należy zweryfikować, czy nie wejdzie w niepożądaną reakcję. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 281
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

19 minut temu, Gregor887 napisał:

A nie prościej piankę na piankę?

Ani prościej, ani lepiej, szczególnie, że producenci nie używają raczej "pianki" jako izolacji. Kolega @No name01 jak chce precyzyjniejszej podpowiedzi, to niech założy watek remontowy, albo podczepi się do jakiegoś i opisze z foto, co tam ma do sklejenia.

Nie ciągnijmy tu OT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
W dniu 6.08.2018 o 15:26, zuczek napisał:

Witajcie

Wymiana uszczelki i uszczelnienia w przyczepie Burstner Belcanto 460 TL, uszczelnienie przyczepy, odnowa uszczelnienia przyczepy

Nie miałem żądnych problemów z przedostającą się wodą ale przesądziły sprawy estetyczne w połączeniu z prewencją / zapobieganiem.

Nie mogłem znieść widoku poszarzałej i spękanej uszczelki, w tyle głowy miałem obawy czy pod aluminiową listwą nie jest podobnie. Zdecydowałem się na demontaż i położenie nowej uszczelki wraz z uszczelnieniem. Lepiej zapobiegać niż leczyć !!!

Wyglądało to tak :zolta:  :

208614576_1aByloLEWAstrona.thumb.jpg.4e051a364fb31dc37914632a05a13187.jpg470960021_1ByloPRAWAstrona.thumb.jpg.a2f6f3541ee5491b13cf4187f80e3256.jpg

Teraz wygląda tak :thank:  :

556615567_2JestPRAWAstrona.thumb.jpg.1580d7867bd6912a6518fe3ea54a9289.jpg

 

Ale po kolei:

  1. Kupiłem nową, oryginalną uszczelkę (wymagała dużo pracy nad oczyszczeniem, dotarła brudna i zatłuszczona. Czyszczenie benzynom ekstrakcyjną, kilka razy cała długość po obu stronach aż do uwidocznienia się nieskazitelnej bieli ?)
  2. Uszczelnienie z użyciem Dekaseal 8936
  3. Zakup nowych wkrętów ze stali nierdzewnej (zdecydowałem się zamienić wkręty o łbie stożkowym na wkręty, których podstawa łba jest płaska co daje lepsze przyleganie, zmniejsza ryzyko odkształcania profilu aluminiowego pod naciskiem). Wkręty minimalnie większe od tych, które były aby uniknąć braku docisku na wyrobionym miejscu. Tu kupiłem: https://sklep-inox.pl/kategoria/117,din-7981-walcowy-wypukly-krzyzak
  4. Zakup pistoletu do wyciskania mas gęstych
  5. Zakup twardego i małego wałka do sprawnego układania i dociskania uszczelki na uszczelniaczu.
  6. inne potrzebne: ręczniki papierowe i benzyna ekstrakcyjna do oczyszczania, dobra wkrętarka i/lub śrubokręty krzyżakowe, drewniane patyczki lekarskie (kilka zaostrzonych na postać "noża"), ...

Zaczynamy: zrobienie jednej strony zajęło mi cały dzień liczony od 7:00 do 19:00. Druga strona została zrobiona dnia następnego. Musi być pogoda bezdeszczowa, bez większego wiatru (aby uniknąć nanoszenia pyłów)

  1. Ustawienie przyczepy w miejscu umożliwiającym pracę z drabiną dookoła i wypoziomowanie, ...
  2. Zdjęcie narożników maskujących z czterech, dolnych rogów przyczepy (UWAGA !! , są przyklejone, trzeba mozolnie i powoli od strony podłogi [leżąc na ziemi] nacinać spoinę i odchylać, pośpiech to pewne połamanie. Przydadzą się płaskie śrubokręty do wykorzystania jako kliny i dźwignie. Mi udało się bez strat ?)
  3. Zdjęcie (wysunięcie) klina maskującego

    1633313041_2azdjetyklin.thumb.jpg.27898f17da8ecbfc725a70ddd8d81f93.jpg

     
  4. Odkręcenie wkrętów mocujących profil aluminiowy do przyczepy. Zdjęcie profila to zdjęcie trzech elementów ułożonych po długości przyczepy. Profil jest szeroki i mocny co pomaga uniknąć jakichkolwiek uszkodzeń itp ... .

    1048349434_3DemontazTYLLEWAstrona.thumb.jpg.07805290c8d4e79d31d5d9b8df49535c.jpg

     
  5. Zdjęcie uszczelki (uszczelka jest szeroka i przylega bardzo mocno, zdejmowanie / usuwanie musi odbywać się pod kontem ostrym aby za zdejmowaną uszczelką nie naciągać blachy poszycia)

    646773364_3aDemontazTYLLEWAstrona.thumb.jpg.375ed91dd70d6126b5a94d43040f7da1.jpg

    806413145_3bDemontazTYLLEWAstrona.thumb.jpg.5bd291a2bbed23917b3420297c5d2930.jpg

     
  6. Dokładne oczyszczenie miejsca na całej długości przylegania uszczelki, oględziny i ocena stanu po oczyszczeniu. (Ucieszyło mnie to co zobaczyłem - brak obecności i śladów działania wody !!! ? ) (Pozostały uszczelniacz zdejmujemy kulką z uszczelniacza [metoda znana i już opisywana na forum], to co nie zeszło czyściłem papierowymi ręcznikami i benzyną ekstrakcyjną).

    1993878170_4PodemontauiwypelnieniuszparTYLPRAWA.thumb.jpg.f82f5183bbdb30a2dfefec870d4e3e49.jpg

    1393204268_4aPodemontauiwypelnieniuszparPRZODPRAWA.thumb.jpg.19b1f7e55175a65e5cad706a173fe58c.jpg

    841570664_4cPodemontauiwypelnieniuszparGORA.thumb.jpg.b928876088a3758679888f27326ff35c.jpg

     
  7. Odciętym kawałkiem nowej uszczelki i cienkim markerem oznaczam granice przylegania uszczelki (dzięki temu wiadomo jak daleko kłaść / wyciskać uszczelniacz)
  8. Dozownik pierwszej tuby Dekaseal 8936 obcinam tak aby powstał niewielki otwór (taki grot) pozwalający na wtłoczenie uszczelniacza we wszelkiego rodzaju małe szczeliny, drugą tubę szykuje z otworem nieco większym do wypełnienia luk / szczelin większych rozmiarów. Wypracowuję szczeliny na łączeniach elementów.
  9. Od wcześniej oznaczonych granic (punkt 6), kolejnymi wzdłużnymi liniami, od zewnątrz w stronę kantu zaczynam nakładać uszczelniacz. Do nakładania uszczelniacza końcówkę tuby ucinam po skosie, tworząc duży otwór, który pozwala nakładać uszczelniacz jako grubą / wysoką taśmę. Od strony dachu jeśli dobrze pamiętam położyłem trzy wzdłużne linie, od strony boku jedną ale końcówką o nieco mniejszym otworze dozującym uszczelniacz (niż końcówka do dachu).
  10. Układanie uszczelki zaczynam od wcześniej oznaczonego miejsca, w którym początek miała "stara", używając szpikulca przebijam uszczelkę na miejscu pierwszego wkręta i tak zostawiam jako znacznik, układam uszczelkę dalej. Obcinam na końcu.
  11. Po położeniu uszczelki ręcznie ją układam aby kant uszczelki przylegał równolegle do kantu przyczepy. Potem z użyciem małego i twardego wałka dociskam i finalnie układam uszczelkę od obu stron kantu. Wałkując nie śpiesznie widać i czuć jak uszczelniacz się rozprowadza, skleja z uszczelką i przyczepą, tworzy jednolitą płaszczyznę przylegania. Naddatek uszczelniacza wychodzi poza uszczelkę.



    184846245_5aukladanieuszczelkiidociskanie.thumb.jpg.e8014e05a537b50fbc3269e20abd953f.jpg

    1897948643_5bukladanieuszczelkiidociskanie.thumb.jpg.8966205ce71f79e460b10214109a0467.jpg

    2002262528_5cukladanieuszczelkiidociskanie.thumb.jpg.ee5dfa975e5e1faa902ccad23e7f1c44.jpg

     
  12. Przyszedł czas na położenie i przykręcenie wcześniej oczyszczonych profili aluminiowych (oczyszczałem tylko benzyną ekstrakcyjną). Zaczynamy od profila pasującego do części, w której wcześniej został wbity szpikulec - znacznik. Szpikulec wyjmuję, dokładam profil tak aby otwór pierwszego wkręta pokrył się z oznaczonym szpikulcem otworze w uszczelce i poszyciu. Po przyłożeniu i ustaleniu, drugim szpikulcem robię otwory w uszczelce dokładnie w takich samych miejscach jak były poprzednie. Otwory należy oznaczyć i przebić w uszczelce, bez tego może dojść do skręcania i napinania się uszczelki w trakcie wkręcania wkrętu. Tak kolejno każdy następny profil.
  13. Wkręty w kolejne otwory wkręcam bez dokręcania, ma pozostać luz na jeden luźny obrót zanim pojawi się choć minimalny opór. To pozwoli po montażu wszystkich profili na ewentualne, kosmetyczne poprawki ułożenia uszczelki. Każdy wkręt (część roboczą) owijam uszczelniaczem, który ma się pokazać (zostać wypchnięty) w czasie wkręcania.
  14. Jeśli montaż profili, ułożenie uszczelki nie budzi wątpliwości dokręcamy wkręty do wyczuwalnego oporu. Z definicję oporu jest kłopot bo nie mam odpowiedniego narzędzia, słowami też ciężko precyzyjnie określić. Dokręcenie ma się odbyć z taką siłą aby nie odkształcać profilu (1. efekt pofalowania profilu po długości, 2 efekt tworzenia się "dołka" pod wkrętem) ani nie "przekręcić" wkręta. Albo narzędzie z ustawianym momentem albo praktyka ?.

    1521195754_6montowanielistwyaluminiowej.thumb.jpg.6843031311ec1b1e1c34c9e5176fb4c8.jpg

    479942797_6amontowanielistwyaluminiowej.thumb.jpg.8d80a04b2552c3e554022fcbed870348.jpg

     
  15. Założenie na miejsce wcześniej oczyszczonego benzyną ekstrakcyjną klina (jeśli "stary" był w dobrym stanie = zachował elastyczność, jeśli nie to nowy).
  16. Po zrobieniu obu stron warto po prostu gdzieś wyjechać z przyczepą, przejechać się po nierównościach żeby konstrukcja "zapracowała", po tym zaobserwowałem, że uszczelka jakby zassała się do przyczepy.

 

Nie mogę pominąć opinii, że ta konstrukcja w rozumieniu bardzo mięsistego, grubego i szerokiego profilu aluminiowego w połączeniu z grubą, szeroką uszczelką i adekwatnie szeroką częścią spoiwa czyli uszczelniacza, daje bardzo dobre i pewne zabezpieczenie przed wilgocią przyczep składanych tą technologią. Byłem mile zaskoczony tym co zobaczyłem.

Nie mogę taż się nie pochwalić, że z moim synem Wiktorem bardzo przyłożyliśmy się do tej pracy co finalnie, estetycznie i technologicznie dało efekt lepszy niż pierwotny !!!!:D:thank::ok:. Jestem bardzo zadowolony, nie mogę się napatrzeć od początku czerwca (jakoś tak w tym terminie zadanie zostało wykonane).

Nie zostało mi już wiele do zrobienia, do chwili, w której stanę przed lustrem i sam sobie będę mógł dać gwarancję na co najmniej 15 lat bezproblemowego i bezpiecznego użytkowania.

Pozdrawiam: ja i Wiktor, w tle przyczepka po odnowie ????

1277044314_7wykonawcy.thumb.jpg.58f9b8519a12e33edd748ebf846ff6d1.jpg

20180624_170211.thumb.jpg.d826513124c7c001055797f280c61ed6.jpg

20180702_122640.thumb.jpg.703bd68da635f41fd746608662615dd6.jpg
 

 

Świetna instrukcja ??. Czy uszczelkę kupowałeś oryginalna Burstner ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Dziękuję za dobre słowo. Tak, to oryginalna uszczelka o czym napisałem w relacji ;-).
Do dziś jestem zadowolony z efektu tej pracy: wszystko perfekcyjnie się trzyma, woda nie ma wstępu do przyczepy :-).

Edytowane przez zuczek (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Szanowni, doświadczeni forumowicze, robi się pogoda więc zabrałem się za dogłębne sprawdzanie niedawno nabytej przyczepy. Oczywiści podczas zakupu starałem się możliwie jak najwnikliwiej ją sprawdzić, ale różnie bywa i  nie zawsze się wszystko dostrzeże. Prześwietliłem ja i znalazłem kilka ręczy, które raczej przyczepy nie dyskwalifikują ale chciałbym jej poprawić, mam nadzieje że prewencyjnie i że jeszcze nic się nie wydarzyło.  

Przyczepa to Hobby 495 z 2008 roku z małym oknem (...i jak teraz czytam to te wersje ciekną na przedniej ścianie - włączył mi się tryb paniki... jeszcze staram sie opanować).  Na tą chwile wewnątrz niema nigdzie oznak jakichkolwiek przecieków, ale bakista posiada posiada drobne (jeszcze) pęknięcia, które ktoś ratował sylikonem. 

Parapet od wewnątrz cały, nic się nie dzieje, pod spodem natomiast idzie wyczuć fałdy, większe na boku lewej strony - czyli cos tam się działo/dzieje, ale na ta chwile wydaje mi się ze jest sucho. 

Dziś zauważyłem że na łączeniach przedniej ścianki z tymi plastikowymi słupkami uszczelnienie raczej nadaje sie do wymiany (widać na fotkach jakieś szczeliny) i teraz prośba o poradę w kwestii:

1. Jak najlepiej usunąć stare uszczelnienie (proszę tylko nie mówcie mi ze trzeba odklejać cala ściankę), wyciąć delikatnie wystarczy?

2. Jakiego uszczelniacza najlepiej użyć w miejsce starego? Czytałem tu o wielu różnych ale nie potrafiłem wybrać tego jedynego, białego i dobrego. 

3. Te drobne pęknięcia - jakieś sugestie czym to sensownie ogarnąć żeby a) nie ciekło, b)wzmocnić ten tandetny element, c) zrobić to w miarę estetycznie?

Planuje wzmocnić od środka oba boczne plastiki włóknem szklanym i żywicą  - czy to dobry pomysł czy może jest coś o czym jeszcze nie wiem?

Mam jeszcze kilka innych nurtujących mnie pytań, ale o tym poźniej, w innym wątku. 

Ogólnie powiem tak, do tej pory posiadałem dwie przyczepy, TEC z 96r oraz Burstner z 2004 - w  żadnej z nich nie miałem żadnych problemów ani obaw, myślałem ze z Hobby będzie podobnie, ale czytając kilka wątków zaczynam się obawiać - mam nadzieje ze to obawy okażą się niepotrzebne :)

Z góry dziekuje za odpowiedź.

image.thumb.jpeg.ef9ffb442aaa2f32a889b1568afe4064.jpegimage.thumb.jpeg.ef9acb21535e318c8ea210aa638db8f1.jpeg

image.thumb.jpeg.a792f297291e44514d37f1f4d62ab571.jpeg

RS przedl lewy.png

RS przedl prawy.png

IMG-20230207-WA0031.jpg

IMG-20230207-WA0028.jpg

IMG-20230207-WA0023.jpg

IMG-20230207-WA0018.jpg

IMG-20230207-WA0040.jpg

IMG-20230207-WA0041.jpg

IMG-20230207-WA0037.jpg

IMG-20230207-WA0036.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Dzięki, w sumie w dobrym czasie bo dopiero pogoda się robi na takie akcje.

Będę to zdejmować, uszczelniać I przy okazji wymieniać "zawias" klapy.

Jakieś sugestie co się uszczelnień mało inwazyjnych połączenia ściany przedniej z plastikowymi bokami (zdj 1,2,3)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.