Skocz do zawartości

Prad w lodowce podczas jazdy


Arecky69

Rekomendowane odpowiedzi

Witam chcialbym miec prad podczas jazdy w przyczepie a w szczegolnosci w lodowce ktora chcemy wyposazych an 2 dni wypadu swiatecznego,

Dlaczego jesli podlacze przyczepe do auta pradu nie ma ?

wytlumaczy mi to ktos ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arecky - lodówkę w czasie jazdy zasilasz 12V poprzez wtyczkę 13 PIN,

a na postoju lodówka pracuje na gazie.

 

W niektórych przyczepach możesz mieć 12V na oświetlenie i pompki pociągnięte właśnie z pinu światła przeciwmgielnego przy wtyczce 7 PIN, ale na pewno nie da się tak zasilać lodówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale masz wtyczkę 13 pin? W budzie i aucie? U mnie np ošwietlenie działa na stałe ,ale są tylko dwie żerówki ,które sà na 12v (do tego mają oddzielne włączniki), reszta na 220, a sama lodówka ma też włącznik,który trzeba przełączyć, a po za tym działa tylko przy uruchomionym zapłonie w samochodzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź w aucie, czy masz podłączone piny 9 i 10. Są to plusy zasilania odbiorników w cepce i lodówki. Masę do nich masz na 13 pinie dla 9 i 11 dla 10. Jeśli któregoś z pinów brak, nie będzie lodówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłączanie oświetlenia i pompek przez pin światła p-mngielnego jest trochę nie tak, bo aby korzystać z prądu w przyczepce nawet na krótkim postoju musisz włączyć światła mijania i przeciwmgielne. Tak jak wcześniej już koledzy pisali trzeba wykorzystać gniazdo 13 (które już masz) i wszystkie jego piny. Lodówka na czas jazdy winna być podłączona przez przekaźnik (działa tylko przy włączonej stacyjce). Natomiast oświetlenie i pompki bezpośrednio z akumulatora samochodu. Oczywiście instalacja do lodówki winna być wykonana przewodem o sporym przekroju (ja zrobiłem to linką 6 mm2 ). Schemat takiej instalacji w samochodzie w załączniku. Pin 10 do lodówki, a 9 do pompek i oświetlenia (+).

Lodówka zasilanie.pdf

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Witam

Nie chce zakładać nowego tematu więc podepnę się pod ten :)

Także mam problem z lodówką podczas jazdy, ale wszystko po kolei...

Instalacje w holowniku i w cepce robiły mi dwie różne firmy, niby wszystko działa, przekręcę stacyjkę i lodówka chodzi, ale... :( po zrobieniu kilkudziesięciu kilometrów zaczynają się jajca z holownikiem. Jadąc na wakacje w lato (600km), najpierw straciłem kierunki z prawej strony (całość), potem padły światła przednie (zostały pozycje) - na szczęście już był ranek, na miejscu okazało się że jeden z bezpieczników od instalacji w aucie stopiony całkowicie 10 albo 15A. (po wymianie strasznie się grzeje) Instalacje do świateł mechanik pociągną mi nową, mówi że coś przy przekaźnikach (stara się nie nadawała). Oczywiście obydwie firmy mówią ze wszystko zrobili tak jak trzeba, przyczepka nie robi zwarcia itp (sprawdzane przez kilku niezależnych mechaników) Dzisiaj podczepiłem cały zestaw i pojechałem jeszcze do jednego cepkowego mechanika i on mi mówi, że wszystko podpięte jest ok, ale że nie jest możliwym by mój holownik pociągną takie obciążenie i ogólnie, że rzadko, które auto da rade. Mówił coś o alternatorze, że za słaby... Zgłupiałem całkowicie i nie wiem już co robić. Dodam jeszcze, że jak mam cały zestaw podpięty to ściągam klemę z aku, w cepce, bo inaczej wariuje komputer w moim aucie i nie chce chodzić na gazie. Ogólnie zgłupiałem i się zastanawiam po co przerabiałem instalacje z dwóch 7 na jedną 13. Moja cepka to Eldiss Tornado z 92 roku a holownik Nubira z 98 z LPG. Może ma ktoś ciekawe pomysły??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładowania akumulatora w przyczepie faktycznie może holownik nie uciągnąć. Ale resztę powinien.

Zwróc uwagę, że lodówka to tylko 70-80 W czyli mniej więcej tyle samo co światła z przodu. A ogrzewanie tylnej szyby bierze dużo więcej. Czyli jeśli holownik zimą daje radę obsłużyć grzenie szyby i lusterek, to latem musi dać radę obsłużyć przyczepę. O ile instalacja jest wykonana prawidłowo.

 

Jeśli bierzesz za dużo prądu to możesz też spróbować wymienić zarówki w przyczepie na ledy. Z tego co wiem to jest nielegalne, bo ledy nie mają homologacji, ale raczej policja nie będzie się czepiać ledów w światłach pozycyjnych przyczepy. A zawsze te kilkadziesiąt watów jesteś w stanie zaoszczędzić.

 

Piszesz o stopionej instalacji. Może problemem nie jest to, że alternator nie daje rady, tylko za duże obciążenie masz puszczone jdną cienką żyłą zasilaną z tego obwodu co gniazdo zapalniczki? Zwróć uwagę na przewód doprowadzajacy "+" do haka, bo jeśli jest cienki jak niteczka i do tego wpięty w taki sam cienki przewód w centralce bezpieczników to coś się musi kiedyś upalić. Moim zdaniem najzdrowiej jest podłączać zasilanie przyczepy przez przekaźnik, ale bezpośrednio z akumulatora. Czyli: aku - bezpiecznik - przekaźnik (zasilany linią po zapłonie) - gruby przewód - gniazdo 13 pin - gruby przewód - przyczepa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Sam posiadam Daewoo Nubira 2.0 '98. nie wiem jaki masz silnik ale w moim 2.0 alternator ma około 85 A mocy zaś jeśli chodzi o 1.6 to około 70A.

Mam małą cepkę ale lodówka, ładowarki akumulatorów są zasilane z samochodu i starcza mi mocy jeszcze na całe oświetlenie ( standardowe żarówki 12V), ogrzewanie tylnej szyby, podgrzewane fotele i radio. na taki zestaw jak ja mam starczy nawet 70 A alternator.

Lodówka pobiera około 5A, ładowanie akumulatora nie wiem ile u ciebie u mnie około 3A i światła około 4A razem daje max 13A

Jeśli chodzi o to że coś ci się dzieje z komputerem to coś na 100% jest skopane z instalacją. tym bardziej jeśli ci spaliło kierunki i przednie.

Jak coś to pisz do mnie na PM lub Gadu może coś się znajdzie

Pozdrawiam

Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

koledzy dobrze radzą - wszystko powinno śmigać z założeniem, że instalacja - głównie w aucie jest ok.  Najzdrowiej będzie poprowadzić 2 grube przewody - np 8mm2 od akumulatora do gniazda haka (tylko z bezpiecznikiem lub dodatkowo przekaźnikiem).

 

lodówki biorą przeważnie do 120W ale doliczyć trzeba straty na kablach. Ładowanie akumulatora powinno też działać chyba ze masz alternator na wykończeniu ?

 

możesz mieć tam nieźle namotane, że aż bezpieczniki stopiło - wypadałoby sprawdzić gdzie podpięto +12V do gniazda..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porządnie zrobiona instalacja do cepki, powinna wyglądać tak.

Gruby przewód podłączasz bezpośrednio pod plus w alternatorze. Zaraz za altkiem dajesz bezpiecznik 40 A. Drugi przewód(cienki) dajesz pod "kontrolkę" w alternatorze. Oba przewody ciągniesz do bagażnika. Tam rozgałęziasz gruby przewód na dwa trochę cieńsze i montujesz na nich bezpieczniki 25A. Jeden dajesz bezpośrednio na pin nr 9. Drugi przewód dajesz na przekaźnik, a z przekaźnika na pin nr 10. Przekaźnik musi być minimum 40 A i dobrej firmy. Przewód cienki, ten co jest podłączony pod "kontrolkę" alternatora dajemy do wysterowania przekaźnika. Dajemy również na nim bezpiecznik, wystarczy 5 A. Masy dajesz grubymi przewodami, oddzielnie na piny 11 i 13. Masy należy przykręcić porządnie do karoserii auta.

W przyczepie podłączasz ładowanie akumulatora pod pin nr 10. Koniecznie trzeba zastosować dobrą diodę, tak aby napięcie z aku cepki się nie cofało na lodówkę.

 

Co do grubości przewodów. Ja bym gruby dał minim 8mm2, a cieńsze po 6mm2. U siebie mam 10mm2 i 8mm2. Dałem takie, bo akurat miałem pod ręką :]

 

Zacznij najpierw od sprawdzenia instalacji w aucie. Elektrycy samochodowi niezwiązani z karawaningiem, przeważnie partolą temat. Poszukaj kogoś, co ma pojęcie :ok:

Jak coś, to pytaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze coś mi przyszło do głowy jak Tobie zaświeci się check engine to odczytaj kod błędu bo może to może naprowadzić co się dzieje jak podepniesz aku w cepce.

 

 

jak sprawdzić kod błędu w nubirce?

 

Złącze jest w skrzynce koło lewej nogi kierowcy (zależy jakie masz złącze diagnostyczne)
1a. Zewrzeć A+B w celu odczytu kodów błędu np. spinaczem (sinik wyłączony)

e14b684cfb19549b.jpg

1b.Zwieramy 5 i 6 PIN licząc od dołu w lewym rzędzie złącza

odb2_connector_136.gif
2. Przekręcić kluczyk w stacyjce w pozycję "ON" (zapłon)
3. Mignięcia check sygnalizują kody: mignięcie przerwa, mignięcie długa przerwa -pierwsza cyfra 2,
ilość dalszych mignięć druga cyfra.
Kod się powtórzy
Uwaga 1 – Jeżeli dobrze zwarliśmy piny to włączy się wentylator chłodnicy – tak ma być.

Uwaga 2 – po przekręceniu stacyjki kontrolka CHECK zapali się i zgaśnie oraz pokaże 3 razy kod nr.12 – czyli błąd czujnika położenia wału, tak ma być. (silnik nie pracuje)
 

Dla przykładu – standardowy błąd, który jest pokazywany kiedy z czytujemy błędy tą metodą to kod 12 czyli:

mrugnięcie (x1) ==>przerwa 1,2s ==> mrugnięcie- 0,4 sek. -mrugnięcie (x2)

lub  błąd nr. 23

mrugnięcie – 0,4 sek. – mrugnięcie (x2) ==> przerwa 1,2s==> mrugnięcie – 0,4 sek. – mrugnięcie – 0,4 sek. – mrugnięcie (x3)


KOD Miejsce usterki Rodzaj usterki
3 Obwód małej prędkości wentylatora pomocniczego Przerwa lub zwarcie do masy (-) między modułem ECM a przekaźnikiem wentylatora
4 Obwód małej prędkości wentylatora pomocniczego Przerwa lub zwarcie do zasilania (+) między modułem ECM a przekaźnikiem wentylatora
5 Obwód dużej prędkości wentylatora głównego Przerwa lub zwarcie do masy (—) między modułem ECM a przekaźnikiem wentylatora
6 Obwód dużej prędkości wentylatora głównego Przerwa lub zwarcie do zasilania (+) między modułem ECM a przekaźnikiem wentylatora
7 Zawór recyrkulacji spalin EGR Zwarcie do masy (-) między złączem zaworu EGR a złączem modułu ECM
8 Zawór recyrkulacji spalin EGR Zwarcie do zasilania (+) między złączem zaworu EGR a złączem modułu ECM
12 Czujnik położenia wału korbowego CPS Brak sygnału z czujnika CPS przy włączonym zapłonie (silnik nie pracuje)
13 Czujnik tlenu (sonda lambda) EOS Sygnał z czujnika w granicach 340-540 mV
14 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej CTS Sygnał z czujnika CTS wskazuje temperaturę cieczy wyższą niż 146°C
15 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej CTS Sygnał z czujnika CTS wskazuje temperaturę cieczy niższą niż -35°C
16 Czujnik spalania stukowego Moduł ECM określa nadmierną wartość sygnału czujnika
17 Wtryskiwacz paliwa Zwarcie do masy (-) lub przerwa w uzwojeniu cewki wtryskiwacza
18 Czujnik spalania stukowego Niewłaściwy sygnał z czujnika
19 Czujnik położenia wału korbowego CPS Niewłaściwy sygnał lub brak sygnału z czujnika
21 Czujnik położenia przepustnicy TPS Za wysokie napięcie
22 Czujnik położenia przepustnicy TPS Za niskie napięcie
23 Czujnik temperatury powietrza dolotowego MAT Czujnik wskazuje temperaturę wyższą niż 140°C
24 Czujnik prędkości samochodu VSS Sygnał z czujnika VSS poniżej 6 km/h i z czujnika MAP poniżej 24 kPa
25 Czujnik temperatury powietrza dolotowego MAT Czujnik wskazuje temperaturę niższą niż 38,5°C
27 Czujnik ciśnienia w układzie klimatyzacji ACP Zbyt wysokie ciśnienie w układzie klimatyzacji - powyżej 3115 kPa
29 Przekaźnik pompy paliwa Zwarcie do masy (-)
32 Przekaźnik pompy paliwa Zwarcie do zasilania (+)
33 Czujnik ciśnienia bezwzględnego MAP Sygnalizacja zbyt wysokiego ciśnienia - powyżej 95kPa
34 Czujnik ciśnienia bezwzględnego MAP Sygnalizacja zbyt niskiego ciśnienia - poniżej 14 kPa
35 Regulator biegu jałowego IACV Prędkość obrotowa silnika większa lub mniejsza 175 obr/min od nominalnych
41 Styk B modułu ECM Zwarcie do zasilania (+)
42 Styk A modułu ECM Zwarcie do zasilania (+)
44 Czujnik tlenu (sonda lambda) EOS Zbyt uboga mieszanka, zwarcie do masy
45 Czujnik tlenu (sonda lambda) EOS Zbyt bogata mieszanka, uszkodzony moduł ECM
49 Akumulator Zbyt wysokie napięcie akumulatora
51 Elektroniczny moduł sterujący ECM Niewłaściwie zainstalowana lub niesprawna pamięć EPROM
53 Elektroniczny moduł sterujący ECM (immobilizer) Przerwa w przewodzie danych szeregowych immobilizera
55 Elektroniczny moduł sterujący ECM Zawartość EPROM zmieniła się po zaprogramowaniu ECM
61 Zawór pochłaniacza par paliwa CCP Zwarcie do masy (-)
62 Zawór pochłaniacza par paliwa CCP Zwarcie do zasilania (+)
63 Styk B modułu ECM Zwarcie do masy (-)
64 Styk A modułu ECM Zwarcie do masy (-)
87 Przekaźnik sprężarki klimatyzacji Zwarcie do masy (-)
87 Przekaźnik sprężarki klimatyzacji Zwarcie do zasilania (+)
93 Elektroniczny moduł sterujący ECM Uszkodzony moduł przekazujący ODM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuje kolegom za pomoc :) Co do błędu silnika to nie świeci mi się puki nie jad ę na gazie, ale do w opl-owskich silnikach podobno norma. Co do przewodów to mimo, że jestem kompletny laik, mogę stwierdzić że na pewno przewody nie są grubsze od 2mm2 więc mam pierwszy powód. W tym problem, że jestem kompletnym laikiem w tej kwestii i mogę powiedzieć tylko:

1. na pewno dali cieńsze kable

2. żadnych przekaźników (powiedzieli jak coś o nich wspomniałem że jak mi podłączy przekaźnik w aucie to jak coś będzie źle to cepka się zapali i jej instalacja)

3. Jeden z kabli na pewno podłączyli do aku w aucie drugi podobno pod stacyjkę - pierwsze widziałem drugie "tak powiedzieli".

 

Więc może zapytam inaczej, zna ktoś z forumowiczów kogoś kto by umiał to podłączyć?? jakiś warsztat czy cóś??? Jak się nie znajdzie to wydrukuje to co napisał kolega Gewehr i będę męczył by mi tak podłączył mój mechanik (koleś się nie zna na cepkach, ale z instrukcją powinien dać rade :) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.