Skocz do zawartości

Przeróbka instalacji Sprite Euroland 380 EK


BiA

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 miesiąc temu...
  • Odpowiedzi 56
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

I teraz wszystko rozumiem :-)

Witaj,możesz zeskanować instrukcję elektryki twojej przyczepy?Bo ma kilka niejasności względem mojej instalacji.Co prawda posiadam sprite eurolanda 450 ale podpięcia elektryczne mogą być takie same :yay:

 

pozdrawiam wszystkich.... :bzik:

aa i jeszcze jedno,posiadasz nadmuch ciepłego powietrza? Bo ja nie i planuję to przerobić.Do wszystkich kolegów i koleżanek...poszukuję nadmuchu do Trumatika ze sterownikiem na 12V(jak by ktoś miał na zbyciu) to proszę info na PW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Wszystko razem daje zapotrzebowanie na ok. 28 Ah

Dla cykli rozładowania o ok. 25 - 30 % pojemności (z uwagi na żywotność accu), odpowiedni byłby akumulator o pojemności ok. 85 Ah (najlepiej GEL).

Przeczytałem cały wątek i mam jedno pytanie do obliczeń. Jaką sprawność aku przyjmujesz? Nie mogę zrozumieć przejścia z zapotrzebowania na 28 Ah do docelowej pojemności 85 Ah. Tzn. mogę przy pewnych założeniach i chcę się upewnić czy Twoje są takie same :)

Witam !

 

Żadnego z powyższych zasilaczy bym nie kupił, zwłaszcza za tak wygórowane kwoty.

Ich realna wartość, to ok. 80 zł. i w takich cenach są sprzedawane, ale jako zasilacze, bo do niczego więcej się nie nadają, a już w żadnym przypadku do ładowania jakiegokolwiek akumulatora.

UWAGA !

Opis parametrów i możliwości tych zasilaczy jest nieprawdziwy i przez większość sprzedających powielany :pad:

 

Na chwilę obecną pozostałe sprawy pozostawię bez odpowiedzi, natomiast polecam dokładne przestudiowanie tego tematu:

http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przer%C3%B3bka-12v-pod-akumulator/

 

Powyższe zasilacze są tam omówione dokładniej.

 

Polecam też przed montażem akumulatora w przyczepie, wcześniejsze poczytanie tego tematu:

http://forum.karawaning.pl/topic/9862-akumulator-w-przyczepie-a-nasze-bezpieczenstwo/page__view__findpost__p__233321

Widzę, że "nauka nie poszła w las" ;)

 

Oczywiście pozycja nr 3 na Twojej liście :ok:

Przy okazji rozdzielisz sobie obwody (o bezpiecznikach wspominam jedynie dla porządku).

Do tego potrzebna Ci będzie jeszcze jakaś procesorowa ładowarka accu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj,możesz zeskanować instrukcję elektryki twojej przyczepy?Bo ma kilka niejasności względem mojej instalacji.Co prawda posiadam sprite eurolanda 450 ale podpięcia elektryczne mogą być takie same :yay:

Część jest na pierwszej stronie, nie wiem/nie pamiętam czy jest coś więcej. Jak będę w przyczepie (weekend) to sprawdzę i jak coś - wrzucę.

 

aa i jeszcze jedno,posiadasz nadmuch ciepłego powietrza? Bo ja nie i planuję to przerobić.Do wszystkich kolegów i koleżanek...poszukuję nadmuchu do Trumatika ze sterownikiem na 12V(jak by ktoś miał na zbyciu) to proszę info na PW.

 

Nie mam i nie będę miał :-) Przy tak krótkiej przyczepie jak moja, truma vent nie jest potrzebny.

 

Przeczytałem cały wątek i mam jedno pytanie do obliczeń. Jaką sprawność aku przyjmujesz? Nie mogę zrozumieć przejścia z zapotrzebowania na 28 Ah do docelowej pojemności 85 Ah. Tzn. mogę przy pewnych założeniach i chcę się upewnić czy Twoje są takie same :)

 

Wydaje mi się, że nie sprawność, a ilość pobranego prądu (ok 30% pojemności aku).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

 

Przeczytałem cały wątek i mam jedno pytanie do obliczeń. Jaką sprawność aku przyjmujesz? Nie mogę zrozumieć przejścia z zapotrzebowania na 28 Ah do docelowej pojemności 85 Ah. Tzn. mogę przy pewnych założeniach i chcę się upewnić czy Twoje są takie same :)

Wydaje mi się, że nie sprawność, a ilość pobranego prądu (ok 30% pojemności aku).

 

Zmniejszoną sprawność oczywiście miałem na myśli, ale przede wszystkim właśnie to brałem pod uwagę.

PS

Przepraszam, że dopiero teraz odpowiadam, ale całkowicie mi ten wątek umknął.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...
On 4/2/2015 at 5:06 PM, Kristofer said:

Witam!
Możesz podać, w którym temacie znalazłeś ten rysunek?

Na rysunku zostawiłem opis w ramce do innego schematu połączeń.
Z rysunku wyraźnie wynika, że przekaźniki muszą mieć cewki na ~230 V, jednak jeśli ktoś nie pomyśli, to może zechcieć zastosować przekaźniki "samochodowe".

Poniżej poprawiona wersja:

 

post-8228-0-44575100-1427987152_thumb.jpg

 

Ad.1
W zasadzie nie, ale różne rzeczy ludzie czasem robią, więc trudno przewidzieć wszelkie możliwości.
Jeśli zasilaczem będzie np. ten model, który oznaczyłem na rysunku, to możesz być całkowicie spokojny.

Ad.2
Jeśli będzie zamontowany accu w przyczepie, zwłaszcza żelowy, oraz instalacja solarna, to trzeba odpiąć we wtyku

przyczepy przewody z pin 9 i 13. Zostawiasz 11 i 10 (plus po zapłonie) dla zasilania lodówki, oczywiście, jeśli

masz tak zrealizowane podłączenie w gnieździe samochodu.

 

 

Gdyby Ci zależało na ładowaniu akumulatora przyczepy

również z alternatora, to aby wszystko odbywało się prawidłowo, należałoby zastosować tzw. izolator akumulatorów.

Troszkę odgrzeję temat, bo mam pytanie odnośnie konkretnie tego schematu. Czy chcąc mieć jeszcze oprócz ładowania akumulatora z solaru oraz ładowarki 230V jeszcze ładowanie z akumulatora auta (z pinów 9 i 13 w gnieździe auta) muszę zastosować separator. Ale gdzie należało by się wpiąć przewodami za separatorem aby było zgodnie ze sztuką? Czy odrazu do akumulatora w przyczepie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zagadnienie jest troszkę bardziej złożone. Zależy, co rozumiesz pod pojęciem separator (są bardzo różne urządzenia), jaki typ akumulatora będzie stosowany (GEL i AGM nie powinny być ładowane bezpośrednio z instalacji samochodu), no i czy wydajność instalacji PV jest rzeczywiście tak niewielka, że warto komplikować układ, wchodzić w koszty i zaprzątać sobie głowę opcją ładowania z auta :hmm: Jest to opisane szczegółowo w co najmniej kilku tematach (zamieszczałem też rysunki w różnych opcjach) - musisz poszukać, ponieważ nie pamiętam w tej chwili, aby rzucić linkiem. Może ktoś zapamiętał, to podpowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozważałem zastosowaniu czegoś takiego. Myślałem że dodanie kolejnego źródła ładowania którym będzie auto to tylko kwestia tego separatora i analogiczne podłączenie do aku przyczepy jak jest podłączona ładowarka 230V oraz regulator z solara i nie skomplikuje to za bardzo układu połączenia. Akumulator jaki będę chciał zastosować był by typu GEL, ale jakie parametry  to jeszcze nie wiem, muszę wszystko zebrać i sobie policzyć łącznie z tym jaki solar do instalacji dobrać.

No i jeszcze jedna kwestia, to czy aby mieć wystarczającą energię do zasilenia lodóweczki na 12V w czasie jazdy można się zdać jedynie na zasilanie z solara? A może jednak 12V z auta podciągnąć, ale nie ładować nim akumulatora a bezpośrednio zasilać lodówkę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, PolariS napisał:

Dlaczego akurat te nie powinny ?

Ponieważ standardowy regulator alternatora nie zapewnia wymaganej i optymalnej kontroli parametrów ładowania tych akumulatorów (ma naładować accu rozruchowy możliwie szybko i możliwie największym prądem). Jeśli ktoś chce skrócić życie tego typu akumulatora, to oczywiście "można" - od razu nie będzie to widoczne. Taki akumulator można nawet ładować standardową ładowarką, ale jeśli ktoś zechce jednak to robić poprawnie, to zakupi ładowarkę, która ma odpowiedni tryb ładowania właśnie do tego typu accu. Tego regulator alternatora nie daje. Do samochodów też istnieją specjalne urządzenia, tzw "izolatory", które są przeznaczone do ładowania accu żelowych i AGM - zapewniają na wyjściu to, czego taki accu potrzebuje. Niestety, koszt ich jest dosyć wysoki, dlatego na forum omawiane są najczęściej rozwiązania pozwalające na pewien kompromis. Wszystko jest już przedyskutowane w dziale "elektryki", a wiele omówionych rozwiązań, wcielonych w życie i z tego, co piszą sami wykonawcy, spisują się całkiem dobrze.

31 minut temu, norton napisał:

Rozważałem zastosowaniu czegoś takiego. Myślałem że dodanie kolejnego źródła ładowania którym będzie auto to tylko kwestia tego separatora i analogiczne podłączenie do aku przyczepy jak jest podłączona ładowarka 230V oraz regulator z solara i nie skomplikuje to za bardzo układu połączenia. Akumulator jaki będę chciał zastosować był by typu GEL, ale jakie parametry  to jeszcze nie wiem, muszę wszystko zebrać i sobie policzyć łącznie z tym jaki solar do instalacji dobrać.

No i jeszcze jedna kwestia, to czy aby mieć wystarczającą energię do zasilenia lodóweczki na 12V w czasie jazdy można się zdać jedynie na zasilanie z solara? A może jednak 12V z auta podciągnąć, ale nie ładować nim akumulatora a bezpośrednio zasilać lodówkę ?

Gel jest wyjątkowo wrażliwy na różne niedoskonałości ładowania, a zwłaszcza "przeładowanie". "Separator", który linkujesz, zapewnia jedynie prawidłowe uruchomienie (właściwy moment) równoległego połączenia accu przyczepy i samochodu. Niestety, w żadnym razie nie wpływa na sposób ładowania (parametry) dodatkowego akumulatora, co jest nawet wyraźnie zaznaczone w ostatniej linijce jego opisu: " Układ nie reguluje napięcia i prądu. "

Lodówka tylko i wyłącznie zasilana z instalacji auta podczas jazdy, inaczej nawet z instalacją PV, może w krótkim czasie wyssać całą energię z accu.

Gniazdo Jaeger 13 pin, ma przewidziane do tego wyprowadzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Kristofer napisał:

nie zapewnia wymaganej i optymalnej kontroli parametrów

Co do żelu podłączonego w miejsce akumulatora rozruchowego to bym się tu zgodził, natomiast nie miałbym żadnych oporów przed włożeniem AGM zamiast rozruchowego o ile nie byłby on w komorze silnika. 

Co doładowania w przyczepie to ładowanie go przy użyciu energii dostarczanej przez gniazdo przyczepy to moim zdaniem nieporozumienie, w każdym typie akumulatora kwasowego.  Jedyny jaki mógłby się tu sprawdzić to LiFe.  Kwestia jest prosta - wystarczy połączyć to wszystko do kupy i sprawdzić napięcie na akumulatorze podczas podłączenia go w tryb ładowania z auta.  Ostatnio panowie z mr.Akumulator robili test poranka - ładowali różne akumulatory i brali różne ładowarki - i chyba żadna nie poradziła sobie z ładowaniem, a co dopiero taki aku wpięty do ładowania w instalację przyczepy zasilanej z auta.  

 

Jak lit stanieje  to pewnie taki żelazowo-litowy  trafi do mojej przyczepy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, tu mówimy o dodatkowym accu w przyczepie. Gdyby chodziło o zastosowanie go bezpośrednio w samochodzie, to z oczywistych względów GEL jest wykluczony, natomiast AGM i owszem, ponieważ ten typ może oddawać duży prąd w małej jednostce czasu, a więc może pracować, jako rozruchowy. Sam mam u siebie w samochodzie właśnie AGM, ale jeśli taki accu producent przewidział, to samochód wyposażony jest już w zupełnie inny i mocno rozbudowany system ładowania takiego akumulatora, a nie zwykły regulator alternatora. Technologia "litowa" to zupełnie inna para kaloszy i tak, jak napisałeś, pewnie przyjdzie moment, że stanie się tak powszechna, jak inne, z których korzystamy, a wtedy i cena znormalnieje. Też chętnie skorzystałbym z zalet tej technologii, ale z drugiej strony, nie mam może tak wygórowanych potrzeb energetycznych, aby nie wystarczył mi accu, który posiadam. Dodatkowo ładowarki, systemy PV i inny osprzęt łatwo jest dopasować i jest tego na rynku tak dużo, że można przebierać, natomiast dla accu w technologii "litowej", trzeba by było stosować różne rozwiązania przejściowe/dostosowujące itp. choćby z powodu innego napięcia wypadkowego połączonych ogniw (trzeba połączyć kilka). Z powodu tych utrudnień, przestałem się w tej chwili tym interesować. Może kiedyś ... :hmm:

PS

Uważam podobnie, że przy instalacji PV, ładowanie accu dodatkowego przyczepy z auta, to niepotrzebna komplikacja. Poza tym, rozpatrując wszystkie aspekty takiego podłączenia, w większości przypadków będzie to jedynie tylko doładowanie akumulatora, a nie pełne jego naładowanie. Oczywiście nie można wykluczyć, że są osoby, którym doładowanie wystarczy, aby zrealizować swoje zamierzenia, dlatego o tych rozwiązaniach było w tematach, o których wspominałem.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.