Jump to content
Sign in to follow this  
Jaro

GPS

Recommended Posts

AA73

No to jest nas trzech z identycznym modelem :),

a co do sygnału to wczoraj dokupiłem antenkę zewnętrzną 50- 70 zł i jak mi w najbardziej potrzebnym momencie czasami bez anteny gubił sygnał (niestety Scenic ma metalizowaną szybe) tak po założeniu anteny zewnętrznej MIo widzi teraz 10 do 12 satelitów ustalenie pozycji po załaczeniu następuje teraz bardzo szybko nawet w czasie jazdy.

Przed zakupem anteny odbiornik widział max 5 satelitów, a standartem było 3.

Share this post


Link to post
Share on other sites
lucjan

Z ilością widzianych przez MIO satelit jest dziwna sprawa. Nie wiem czy czasem nie zależy to od programu mapy.

Na Mojej Auto Mapie XL ilość widzianych satelit chyba pokazują wyświetlane kreseczki. Jest ich w zależności od regionu różna ilość, np. nad Bałtykiem wyświetlało się po 5-6 kresek, w centralnej części kraju jest ich mniej bo 3-4, w południowej różnie.

Jeżeli zaś uruchomię mapę drogową i-Go która ma opcję pokazującą nieboskłon (ze stronami świata) z położeniem poszczególnych satelit wskazania ilości nadajników GPS są inne. W porównywalnych miejscach program ten pokazywał np. nad morzem po 12 obiektów nadających sygnał GPS i siłę sygnału każdego z nich, u mnie w centrum kraju pokazuje po 5-6 satelit z silnym sygnałem i 2-4 ze słabym sygnałem.

W tej sytuacji skłaniam się raczej ku tezie, że ilość lokalizowanych na niebie nadajników sygnału GPS to kwestia programu mapy.

 

W mojej Megance mam przednią szybę atermiczną i ona z tego co wiem osłabia sygnał GPS. Montaż na stałe dodatkowej anteny wydaje się być dobrym i niedrogim pomysłem poprawiającym funkcjonalność nawigacji, ale w moim przypadku raczej odpada, bo wnet bym się anteny pozbył (dużo jeżdżę po różnych miastach i parkuję na ulicah, a w miejscu zamieszkania autko parkuję pod gołym niebem przed klatką bloku w którym mieszkam, na oddalony o 150 m parking strzeżony nie chce mi się chodzić :)).

Share this post


Link to post
Share on other sites
AA73
W mojej Megance mam przednią szybę atermiczną i ona z tego co wiem osłabia sygnał GPS. Montaż na stałe dodatkowej anteny wydaje się być dobrym i niedrogim pomysłem poprawiającym funkcjonalność nawigacji, ale w moim przypadku raczej odpada, bo wnet bym się anteny pozbył (dużo jeżdżę po różnych miastach i parkuję na ulicah, a w miejscu zamieszkania autko parkuję pod gołym niebem przed klatką bloku w którym mieszkam, na oddalony o 150 m parking strzeżony nie chce mi się chodzić ).

 

Ale ta antenka dodatkowa jest na magnesie wiec problem lepkich rączek naszych rodaków odpada natomiast dochodzi niewygoda zakładania i ściągania, ale jak sciągam i zakładam antenkę CB też na magnes to ta dodatkowa czynność mi nie będzie przeszkadzać

Share this post


Link to post
Share on other sites
frames

Ciesze się,ze temat ruszył ponownie :) .

Faktycznie szybkosć otrzymania pozycji zalez y od rodzaju programu.Odnosze wrazenie ,że programy nawigazyjne automapa czy tomtom dłuzej szukaja satelity niz gadgety uzytkowe np ala szybkosciomierz,czy jakiś program sledzacy.Jednak róznice nie są na tyle duże (czasowo) aby to rostrzasać.

Raczej weźmy pod uwagę miejsce usytuowania GPS(bez anteny zewnetrznej).

W centrum duzego miasta w ciasnych ulicach sygnał bedzie słabo dostepny

z powodu zasłoniecia przez budowle.By me rodzaj szybu nie ma znaczenia,

natomiast w maiastach i rejonach górkich antena zewnetrza powinna ZNAKOMICIE poprawić odbiór sygnału

pzdro

Share this post


Link to post
Share on other sites
akubit

Faktycznie szybkosć otrzymania pozycji zalez y od rodzaju programu.

 

Nie zależy. Fixa uzyskuje się sprzętowo - tzn robi to odbiornik GPS i informację o tym przesyła (1-2sek - nie potrafię zmierzyć) do programu nawigacyjnego wraz z innymi danym (pozycja, ilość satelitów itd.)

 

By me rodzaj szybu nie ma znaczenia,

 

Ma znaczenie podstawowe, bo szyby metalizowane silnie tłumią sygnał z satelitów.

 

natomiast w maiastach i rejonach górkich antena zewnetrza powinna ZNAKOMICIE poprawić odbiór sygnału

 

A to akurat jest w 100% prawda.

Share this post


Link to post
Share on other sites
frames

akubit napisałem:

Jednak róznice nie są na tyle duże (czasowo) aby to rostrzasać.

Chyba wiez ,ze totom uruchamia sie w kilkanascie sekund a Navigon ze swoja animacja kilkadziesiet sekund.Faktycznie -fizycznie masz racje-odbiornik GPS zawsze odbiera sygnał tak samo-raczej miałem wrazenia subiektywne i chyba jednak sa rówżnice w transferze danych do konkretnego programu i ich interpretacje(ale jak mówimy róznice nieistotne)

Co do szyby :gdyby to miał istotne znaczenie -znaczyłoby ,ze sygał trafia do odbiornika tylko i wyłacznie przez ową przednią szybę a juz z innych kierunków nie? :) .

Zreszta to sa akademickie rozwazania niesistotne dla uzytkowania GPS.

Raczej pomówmy o oprogramowaniu.

Moje drogowe:

tomtom,

Autopilot

Navigon

testowałem

destinator 6

Automapa z krórych chwilowo zrezygnowałem

pzdro

Share this post


Link to post
Share on other sites
akubit
akubit napisałem:

Chyba wiez ,ze totom uruchamia sie w kilkanascie sekund a Navigon ze swoja animacja kilkadziesiet sekund.

 

Nie mówimy o czasie uruchomiania się programów, tylko o czasie złapania fixa przez odbiornik - a ten jest niezależny od programu navi.

 

Co do szyby :gdyby to miał istotne znaczenie -znaczyłoby ,ze sygał trafia do odbiornika tylko i wyłacznie przez ową przednią szybę a juz z innych kierunków nie? :) .

 

Wcale nie śmieszne - działanie GPSa umieszczonego pod metalizowaną szybą jest praktycznie niemożliwe bez anteny zewnętrznej. Sygnały z satelitów znajdujących się nisko nad horyzontem są zniekształcone a często odbite i wprowadzają więcej zamieszania niż to warte. Dlatego odbiór sygnałów tylko przez szyby boczne prędzej czy później doprowadzi Cię do wyrzucenia tegoż GPSa przez rzeczone okna.

 

Raczej pomówmy o oprogramowaniu.

Moje drogowe:

tomtom,

Autopilot

Navigon

testowałem

destinator 6

Automapa z krórych chwilowo zrezygnowałem

pzdro

 

Na Polskę na razie Automapa nie ma konkurencji, chociaż główne drogi (i nie tylko) mają wszystkie cytowane programy wraz z nieprzytoczonym iGO, który IMHO jest wspaniałym programem, którego twórcy niestety Polskę (mapy!) mają w d... (pewnie z powodu piractwa) :)

Automapa wypuściła nową wersję 4.0, która ma pewne "problemy wieku dziecięcego", ale sądzę, że wkrótce upora się z nimi.

W Europie TomTom zachowuje się bardzo stabilnie ale jednocześnie jest bardzo siermiężny. Niemniej polecam - tegoroczna moja wyprawa do Włoch była również jego sukcesem :)

Warto tu zaznaczyć, że Automapa Europa (poza Polską) bazuje na mapach TeleAtlasa - tych samych co TomTom i jest produktem polskim.

Autopilot w Polsce to niestety masa błędów Emapy (dostarczyciel map), która również wychodzi w niektórych innych programach (MioMap). W Europie to niestety tylko głowne drogi przejazdowe :)

Destinator 6 i Navigon również nie zdobywają sobie zbytniego uznania użytkowników ze względu na mapy (Polski).

Jeśli kogoś interesuje temat GPSów do auta polecam forum PDACLUB

Share this post


Link to post
Share on other sites
frames

nie traktuj mojej odpowiedzi osobiście

- praktycznie interesuje nas czas nawiazania nawigacji,a wiec jest zwiazane z uruchomieniem konkretnego programu

-nie histeryzuj z ta szyba -raptem renaulut i ktos tam jeszcze ma taka szybę

która działa jak beton :)

-w czasie jzdy NIE MASZ POJECIA JAKIE SYGNAŁY I SKĄD POCHODZĄ

-dlaczego Automapa nie ma konkurencji: chyba nie czytasz innych forum !!

imho wszyscy lubia holowczyca ;:0 -ja nie :)

-Piszeszesz ze iGo jest wspaniałym programen,, ale co z tego jeśli nie ma sensownego pokrycia Polski,to samo Navigon wcale nie gorszy - i tak samo kiepskie pokrycie

-tomtom-tu sie zgadzamy-jest the best ,szegolnie nowe mapy dasją spory komfort

-Autopilot -jest nie do jazdy po Polsce ani Europie tylko po pipiduwach-tam sie sprawdza zajebiście-kazda polna droga,kazda wioska na mazurach i wielkopolsce

-Igo,Navigon,destinator7-świtne programy-nie możemy ich ocenic negatywnie tylko dlatego ,że nie maja mat jakiegoś smiesznego kraiku(kraju?) :)

pzddro

Share this post


Link to post
Share on other sites
akubit
nie traktuj mojej odpowiedzi osobiście

 

Ależ nawet do głowy by mi to nie przyszło. :) Serio!

Wiesz, trochę "jestem w temacie", bo forum PDACLUB a w szczególności dział GPS jest głównym moim zainteresowaniem jeśli chodzi o fora internetowe (mam ten sam nick jak tutaj) i chciałem skorygować niektóre Twoje wypowiedzi, których sensu i wagi nie podważam. Wręcz przeciwnie cieszę się, że podjąłeś temat bo sam z doświadczenia uważam, iż dla karawaningowca GPS jest niezbędny - w szczególności po tegorocznej wyprawie do Włoch, gdzie zajęcie odpowiednigo pasa ruchu przy jeździe zestawem jest sprawą absolutnie pierwszorzędną, czyli musisz wiedzieć zawczasu, gdzie chcesz jechać . Nie liczcie bowiem, że tak jak w Polsce co piąty kierowca Was wpuści - tam rządzi prawo dżungli :)

 

- praktycznie interesuje nas czas nawiazania nawigacji,a wiec jest zwiazane z uruchomieniem konkretnego programu

 

Uważam, że czas uruchomiania programu jest rzeczą absolutnie trzeciorzędną, bo możesz sobie go włączyć idąc na parking czy do garażu... Ale to Ty napisałeś: "faktycznie szybkosć otrzymania pozycji zalez y od rodzaju programu." To ja dodam: równiez od godziny, na którą nastawiłeś budzik - jeszcze raz powtarzam: fixa łapie sprzęt a nie oprogramowanie nawigacyjne.

 

-nie histeryzuj z ta szyba -raptem renaulut i ktos tam jeszcze ma taka szybę

 

Sorry, ale ja nie histeryzuję, po prostu stwierdzam fakty - jak ktoś ma szyby metalizowane (np. niektóre Renault, Fordy) to nie może korzystać z GPSu bez dodatkowej anteny lub umieszczenia odbiornika w innym miejscu.

 

która działa jak beton :)

 

Gorzej!

 

-w czasie jzdy NIE MASZ POJECIA JAKIE SYGNAŁY I SKĄD POCHODZĄ

 

Podstawowe spod przedniej szyby - jeżeli tam masz umieszczony odbiornik.

 

-dlaczego Automapa nie ma konkurencji: chyba nie czytasz innych forum !!

imho wszyscy lubia holowczyca ;:0 -ja nie ;)

 

Ja też nie lubię głosu Hołowczyca (choć jego lubię) - używam Marzeny (poprzednio Jadźki).

Automapa nie ma konkurencji w Polsce (na razie!) chyba, że jeździsz drogami głownymi, bo spróbuj pojeździć z innymi programami po tzw. dalekiej prowincji a się przekonasz (ja się przekonałem porównując Automapę, TomToma i iGO oraz czytając na PDACLUBie o innych). BTW o jakich innych forach piszesz? Chyba nie o tych gdzie króluje Garmin, bo ten jest na pewno najlepszy jeśli chodzi o turystykę pieszą i rowerową, ale nie samochód. :)

 

-Piszeszesz ze iGo jest wspaniałym programen,, ale co z tego jeśli nie ma sensownego pokrycia Polski,to samo Navigon wcale nie gorszy - i tak samo kiepskie pokrycie

 

Co do Navigona to nie wiem, ale jeśli chodzi o Polskę nie ma najlepszych notowań. O iGO sam to napisałem, że mapy są stare i ze słabym pokryciem.

 

-tomtom-tu sie zgadzamy-jest the best ,szegolnie nowe mapy dasją spory komfort

 

Tylko jak pisałem - jest taki siermiężny... Spróbuj nowej Automapy 4 czy iGO, a będziesz wiedział o czym mowa :)

 

-Autopilot -jest nie do jazdy po Polsce ani Europie tylko po pipiduwach-tam sie sprawdza zajebiście-kazda polna droga,kazda wioska na mazurach i wielkopolsce

 

Ogólnie tam gdzie routing (czyli wyznaczanie tras, z uwzględnieniem kierunkowości dróg, ich kategorii, zakazów skrętu) jest mniej ważny. Niech pracują nad tym programem - może kiedyś...

 

-Igo,Navigon,destinator7-świtne programy-nie możemy ich ocenic negatywnie tylko dlatego ,że nie maja mat jakiegoś smiesznego kraiku(kraju?) :)

 

Polecam! Ale nie w Polsce :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
adi

 

Sorry, ale ja nie histeryzuję, po prostu stwierdzam fakty - jak ktoś ma szyby metalizowane (np. niektóre Renault, Fordy) to nie może korzystać z GPSu bez dodatkowej anteny lub umieszczenia odbiornika w innym miejscu

 

Mam Forda z przednia grzaną szybą i wszystko działa. To co napisałeś dotyczyło tradycyjnych odbiorników GPS, ale nowe z SIRFIII czy MDA spokojnie radzą sobie z szybą metalizowaną czy grzaną.

 

Co do Navigona to nie wiem, ale jeśli chodzi o Polskę nie ma najlepszych notowań. O iGO sam to napisałem, że mapy są stare i ze słabym pokryciem.

 

Jakoś mam iGo i nie mogę potwierdzić tego co napisałeś. Tam gdzie byłem sprawdzałem automape z IGO i nigdzie nie zauważyłęm lepszego pokrycia naszej rodzimej mapy

 

Chyba nie o tych gdzie króluje Garmin, bo ten jest na pewno najlepszy jeśli chodzi o turystykę pieszą i rowerową, ale nie samochód

 

Wszystko jest kwestią gustu. Porównaj sobie najnowszą GPMape z Twoją Automapą to pogadamy - ja porównałem, i niestety gdyby mi finanse na to pozwalały zaraz przesiadłbym sie na jakiś model NUVI ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
frames

DO AKUBIT:

miło pogadac z praktykiem :) ,

chyba nie jest nszzą intencją walka o szegoly akademickie:

zapewne zauwazyłęś ,że filozofi aobsługi oraz wymagania co do dokładności nawigacjiprogramu ma wpływ na ocenę przez użytkownika !!

btw

tomtom

ma znakomite pokrycie Polski ,łacznie z gównianymi drogami-w czasie trasy(funkcja :najkrótsza),

natomiast te same miejscowości nie są do zaprogramowania niestety

w czasie planowani :niewiem:

nie odniosłes sie konkretnie (ogólnik)do Autopilota ??

upieram sie ,ze ten program bije wszystkie na głowę -ma rónież drogi leśnie,gruntowe i wiejskie)

pzdro

Share this post


Link to post
Share on other sites
akubit

 

Mam Forda z przednia grzaną szybą i wszystko działa. To co napisałeś dotyczyło tradycyjnych odbiorników GPS, ale nowe z SIRFIII czy MDA spokojnie radzą sobie z szybą metalizowaną czy grzaną.

Nie MDA tylko MTK. Jeżeli Ci działa to gratuluję, ale na forach GPS roi się od postów, że nie działa (i to na SIRF III) - może chodzi o inny typ szyby (atermiczne?), nie wiem, ja nie mam. Ale z mojego doświadczenia wynika (mam zarówno odbiornik SirfStar III - Globalsat BT 338 jak i MTK - HOLUX M1000), że wszystko jest dobrze dopóki jeździsz w dobrych warunkach. Jeżeli znajdziesz się w silnie zadrzewionym i na dodatek pagórkowatym terenie, to nawet SSIII potrafi się zgubić. Podobnie w Chorwacji, gdy jedzie się półkami skalnymi i satelity są tylko z jednej strony. A to wszystko bez metalizowanej szyby. Może po prostu masz za mało doświadczeń...

 

Jakoś mam iGo i nie mogę potwierdzić tego co napisałeś. Tam gdzie byłem sprawdzałem automape z IGO i nigdzie nie zauważyłęm lepszego pokrycia naszej rodzimej mapy

 

Też mam iGO i mapy są 2006.01, a więc już naprawdę stare (pokaż mi na nich obwodnicę Torunia - droga nr 10, obwodnicę Wąbrzeźna itd., autostradę A2 do Strykowa, A4 od granicy).

Właśnie wróciłem z Białogóry (kemping Checz Kaszubska - polecam!!!) - pokaż mi siatkę dróg w tej miejscowości :) i jak dojechać do kempingu :) . Pokaż mi ulice w miejscowościach koło Torunia (gdzie mieszkam) a więc w Kowalewie Pom., Wąbrzeźnie, Ciechocinku (sic!), Gniewkowie, a gdzie kierują mnie sprawy zawodowe. Tak jest w całej Polsce, bo pokrycie to zaledwie 25%.

Ja nie mówię o Warszawie, Krakowie czy Gdańsku, bo tam wszystkie programy mają "pokrycie".

 

Wszystko jest kwestią gustu. Porównaj sobie najnowszą GPMape z Twoją Automapą to pogadamy - ja porównałem, i niestety gdyby mi finanse na to pozwalały zaraz przesiadłbym sie na jakiś model NUVI ....

 

Zgadza się: de gustibus... Moje doświadczenia z GPMapą zakończyły się na ver. 3.0. Nie podobała mi się i już. Polecam za to porównanie NUVI 200 z iGO na stronie "guru" GPSu w Polsce czyli GPS Maniaka, który zresztą jest szczególnym maniakiem Garmina, a przynajmniej podsumowanie "testu". Szału nie ma...

Share this post


Link to post
Share on other sites
akubit
nie odniosłes sie konkretnie (ogólnik)do Autopilota ??

upieram sie ,ze ten program bije wszystkie na głowę -ma rónież drogi leśnie,gruntowe i wiejskie)

pzdro

 

Ależ odniosłem się, przeczytaj uważnie :), choć nie z autopsji, bo nie mam Autopilota, lecz ze śledzenia wypowiedzi osób używających go. Ogólnik to nie jest - to jest podstawowy zarzut do map Emapy - błędy w routingu, błędy w kategoryzacji, błędy, błędy i jeszcze raz błędy. Tak jak napisałem - może kiedyś... W ogóle się dziwię, że firma Cartall będąca dla mnie zawsze synonimem map cyfrowych nie skasowała rywali zaraz na starcie. Niech poprawią błędy to zobaczymy, ale z wypowiedzi wynika, że nie będzie to ani łatwe, ani szybko.

Share this post


Link to post
Share on other sites
frames

Jeszcze trochę i zagrebiemy sie w ypominaniu który program na którym skrzyżowaniu sie zgubił. :) .

Wszystkie sie gubia !!.Nowe krzyżówki,zmiany kierunków itd.

Poza tym trzeba odróznić urządzenia wyłacznie nawigacyjne od PDA.

natych drugich mozna mieć przecież kilka różnych mam i zmieniać je wzaleznosci od potrzeby.Ja tak robie.Możiwość zainstalowania innych uzytków tez jest nie do pogardzenia-oczywiście o ile uzytkownik tego potrzebuje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
lucjan
J(...). Wszystkie sie gubia !!.Nowe krzyżówki,zmiany kierunków itd.

Poza tym trzeba odróznić urządzenia wyłacznie nawigacyjne od PDA.

natych drugich mozna mieć przecież kilka różnych mam i zmieniać je wzaleznosci od potrzeby.Ja tak robie.Możiwość zainstalowania innych uzytków tez jest nie do pogardzenia-oczywiście o ile uzytkownik tego potrzebuje :)

 

Przychylam się do Twojej oceny. Nie ma urządzeń doskonałych. Podobnie, oczekiwania ludzi i umiejętność obsługi urządzenia się różnią i stąd często rozbieżne oceny danego urządzenia.

Wybierając urządzenie nawigacyjne dla siebie kierowałem sie przede wszystkim tym, by sprzęt ten, jako podróżny oferował mi jak najwięcej użytkowych funkcji - stąd wybór padł na PDA (MIO), drugim dylemtem był wybór mapy. Tutaj kierowałem się opiniami użytkowników nawigacji i wybór najpierw padł na najwyżej ocenianą Auto Mapę XL, a później jeszcze na iGo.

Obydwie mapy są dobre (zaspokajają w zupełności moje oczekiwania), przy czym częściej korzystam z AutoMapy, jakoś mi się lepiej nią posługiwać.

Nie jest ona doskonała, zawiera pewne drobne błędy w wytyczeniu tras, ale ogólnie jest bardzo dokładna (nie ma leśnych duktów i wielu gruntowych dróg wiejskich. Ale to dla mnie jest problem marginalny.

Muszę przyznać, że kwestia komfortu korzystania z map wynika też z właściwego wytyczenia trasy. Przekonałem się na Auto Mapie, że wstawienie zbyt dużej ilości punktów pośrednich trasy, powoduje w razie konieczności objazdu (zjazdu z trasy), że mapa szuka najdogodniejszego dojazdu do pierwszego najbliższego z zaznaczonych punktów pośrednich, co nie zawsze jest korzystne/już wskazane z racji jazdy zmienioną trasą. Zatem moja uwaga: zaznaczam tylko punkty strategiczne dla planu jazdy trasą.

Co do sprawności anteny SIRF III to jest ona w mojej ocenie bardzo wysoka. Nie zdarzyło mi się by gubiła sygnał (co najwyżej nieraz upływa sporo czasu zanim sygnał znajdzie, po uruchomieniu nawigacji), a mam szybę atermiczną. Ponadto często korzystam z nawigacji podczas rekreacyjnych wycieczek rowerkiem po nieznanych lasach. Nawet w lasach ze szczelnym pokryciem nieba drzewami liściastymi sygnał jest odbierany.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...