Skocz do zawartości

Mover, czyli napęd do przyczepy - uwagi do samodzielnego montażu


Kristofer

Rekomendowane odpowiedzi

Witam !

Na każdego przyjdzie pora. Jestem na etapie montażu napędu ENDURO Titanium 400 LIGHT zakupionego w zaprzyjaźnionym sklepie naszego forumowicza. Sam sprzęt bardzo solidnie wykonany, w komplecie wszelkie śruby, podkładki, trytytki itd. Dokumentacja oryginalna, jak i tekst przetłumaczony. Będąc naiwnym w swoim przekonaniu, że mam na pewno standardową przyczepę ze standardową ramą nie sprawdziłem nawet czy zakupiony towar będzie pasował tak od razu. Owszem będzie, ale po zastosowaniu adaptera. Niemożliwe jest zamontowanie przed osią, choćby z tego powodu, że występuje tutaj połączenie grubej, krótkiej ramki z osią i przedniej części długiej ramy i na łączeniu jest próg (pomiędzy jedną i drugą blachą jest około 6 mm). Oczywiście po przekopaniu się przez dokumentację innych producentów sugerują zastosowanie adaptera z progiem - ale Enduro. Nie ma problemu, można zamontować za osią, ale ... jeżeli rama jest AL-KO VARIO III/AV to należy zastosować inny adapter. Tak naprawdę, to chodzi o grubość tylnej części ramy, która w moim Knausie wynosi 2,0 mm i jest za cienka. Minimum do montażu Enduro to 3,2 mm, dotyczy to także innych producentów zestawów napędów, sugerują to opisu produktów znalezione w internecie. Nie ma problemu, można domówić takie blaszane adaptery, ale po zgłębieniu tematu, zamówiłem giętą blachę o grubości 3 mm, wymiarowo pasującą do tego fragmentu ramy. Bardzo istotne jest to , że  możemy użyć do jej przykręcenia tylko gotowych otworów - sanki z kołem zapasowym, oraz kątownik do podnośnika muszą wylecieć. Chciałbym w tym miejscu zaznaczyć kwestię montażu za osią i sprawdzenia przed pracą grubości ramy. Jeżeli będzie miała 2 mm i nie zastosujemy adapterów to rama będzie się wyginać, a rolki nieprawidłowo będą napędzać koła. Załączam zdjęcie blachy w trakcie malowania. 

 

Pozdrawiam

20190321_100718.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

 

8 godzin temu, tomekk napisał:

standardową przyczepę ze standardową ramą

Też miałem trochę "problemów" z montażem ze względu na "nie standardową" ramę mojej małej hobbitki.

Najpierw kupiłem movera (używanego) sądząc, że każdy będzie pasował. U mnie wynikł inny problem - mocowanie amortyzatora przed osią i zbyt mało miejsca od ramy do bocznej krawędzi przyczepy aby movera odsunąć od ramy zmieścić w zarysie przyczepy. Więc trudno, zdecydowałem żeby mover był za osią i tam wynikł problem nr 2 rama ma wysokość około 160mm, a minimum to chyba 180mm. Na szczęście dla mnie, ktoś już widać miał wcześniej podobny problem i dorobił 20mm dystanse do opuszczenia w dół - przydały się.

Reasumując  - przed wyborem movera dobrze jest poznać minimalne wymagania i wymiary wynikające z jego instrukcji.

Mover zamontowałem i działa rewelacyjnie - zaszokowała mnie precyzja sterowania - film

Ciekawostką było dla mnie, że tymczasowo wstawiłem bezpiecznik 40A - jeździłem po trawie, pod lekkie wzniesienie i bezpiecznika nie spaliło - zajrzałem do instrukcji i faktycznie prąd nie jest tak duży bo 15 - 60 A.

Tymczasowo podłączyłem napęd pod akumulator żelowy 17Ah i wystarczył spokojnie na ponad 20 minut manewrowania (i jeszcze jechał) - myślę o dokupieniu jeszcze jednego takiego i połączeniu równolegle - na moje potrzeby około 34Ah wystarczyłoby z zapasem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie

Przeczytałem ten wątek w całości i także zapragnąłem zamontować sobie mover do mojej Hobbitki. Moja cepka to Hobby 350 z 1989 roku na ramie Peitz. Jest może mała, ale przepychanie jej też jest nieco kłopotliwe.

Niestety, gdy obejżałem ramę to mój entuzjazm nieco przygasł. Okazuje się, że rama ma 80mm wysokości, a miejsca przed kołem też jakby za mało.

Na ile mogłem to w sieci wyszukałem informacje na temat różnych moverów i mój typ to REICH MOVE CONTROL ECO EASY. Oczywiście nie obeszło by się bez dodatkowych adapterów, ale to oczywiste. Cena też gra rolę, dlatego myślę też o używkach.

Znalazłem na Aledrogo też coś takiego: 

https://allegro.pl/oferta/mover-reich-move-control-iv-eco-easy-uzywany-7908971327

Czy ktoś z Was mógł by mi fachowo doradzić czego szukać, może ktoś z Was już montował napęd do takiej ramy i mógłby się swoim doświadczeniem podzielić?

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

Dodaję też zdjęcia ramy z wymiarami.

rama_wymiary.jpg

rama_1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, qdziasch napisał:

gdy obejrzałem ramę to mój entuzjazm nieco przygasł

Chyba w Twoim przypadku najistotniejszym, warunkującym parametrem będzie wymiar D i E jak na rysunku poniżej. Adapter można dorobić i zamocować do istniejących tam 3 śrub, wysokości też raczej nie zabraknie, ale ramy się nie zwęzi aby zwiększyć wymiar D czy E (można jeszcze niby dystanse na piastę założyć i o te 15-20mm zwiększyć wymiar o ile błotnik nie ogranicza).

W napędzie który wybrałeś min. D to 40mm, a min. E to 270mm. Według tego co mierzyłeś to E u Ciebie to około 240mm - chyba że koło wystaje poza obrys?

575574616_Zrzutekranu2019-03-2606_36_48.thumb.png.88c1198f896fe0e4868a66cb9a3cfba1.png

Tu masz DTR-kę tego napędu: link

W dokumentacji na końcu masz wszystkie minimalne wymiary które powinna spełniać Twoja przyczepa do zamontowania tego moverka.

 

Edytowane przez bartd (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, bartd napisał:

Chyba w Twoim przypadku najistotniejszym, warunkującym parametrem będzie wymiar D i E jak na rysunku poniżej. Adapter można dorobić i zamocować do istniejących tam 3 śrub, wysokości też raczej nie zabraknie, ale ramy się nie zwęzi aby zwiększyć wymiar D czy E (można jeszcze niby dystanse na piastę założyć i o te 15-20mm zwiększyć wymiar o ile błotnik nie ogranicza).

W napędzie który wybrałeś min. D to 40mm, a min. E to 270mm. Według tego co mierzyłeś to E u Ciebie to około 240mm - chyba że koło wystaje poza obrys?

575574616_Zrzutekranu2019-03-2606_36_48.thumb.png.88c1198f896fe0e4868a66cb9a3cfba1.png

Tu masz DTR-kę tego napędu: link

W dokumentacji na końcu masz wszystkie minimalne wymiary które powinna spełniać Twoja przyczepa do zamontowania tego moverka.

 

U mnie wymiar D to 100mm, więc się zmieszczę. Natomiast wymiar E to dokładnie 250mm, więc brakuje 20mm, ale to chyba nie tragedia i się wyrobię. Dodaję zdjęcie z wymiarami.

Dzięki za link do instrukcji, utwierdził mnie w przekonaniu, że ten mover REICH-a to jest właściwy wybór.

Teraz zostaje mi szukać tego modelu w dobrej cenie. I tu ponowię pytanie o ten z linku poniżej: 

https://allegro.pl/oferta/mover-reich-move-control-iv-eco-easy-uzywany-7931874082

Wygląda całkiem nieźle, jednak zastanawia mnie centralka nie od tego napędu. Dzwoniłem do gościa i dowiedziałem się, że oryginalna zaginęła, więc dołożył to co akurat miał.

Zestaw podobno działa, lecz mnie zastanawia jeden szczegół, dedykowana centralka Reicha wytrzymuje max. pobór prądu 120A, natomiast to Enduro ma max 100A. Czy to przeszkadza i czy się taki zestaw sprawdzi? Co Wy na to?

 

 

 

rama_wymiary_2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz mieć problem przez amortyzator więc montaż z drugiej strony osi.

Znalazłem takie foty, ale nie wiem do końca czy tak wygląda twoja rama bo z tych twoich zdjęć mało widać, ale jakiś tam podgląd już masz.

 

mover4.JPG

mover6.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

50 minut temu, Voku napisał:

Możesz mieć problem przez amortyzator więc montaż z drugiej strony osi.

Znalazłem takie foty, ale nie wiem do końca czy tak wygląda twoja rama bo z tych twoich zdjęć mało widać, ale jakiś tam podgląd już masz.

 

mover4.JPG

mover6.JPG

Przy tym modelu ze zdjęcia faktycznie nie miałbym możliwości montażu przed kołem ze względu na amortyzator z jednej strony, a początek dyszla z drugiej. Za modelem Reich Move Control ECOEASY przemawia jeszcze jego chyba najmniejsza wysokość od belki montażowej (125mm) w stosunku do innych tego typu napędów.

Dodatkowo nie chciałbym rezygnować z chlapaczy na rzecz napędu, a to chyba z oczywistych przyczyn.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, qdziasch napisał:

Wygląda całkiem nieźle, jednak zastanawia mnie centralka nie od tego napędu. Dzwoniłem do gościa i dowiedziałem się, że oryginalna zaginęła, więc dołożył to co akurat miał.

Zestaw podobno działa, lecz mnie zastanawia jeden szczegół, dedykowana centralka Reicha wytrzymuje max. pobór prądu 120A, natomiast to Enduro ma max 100A. Czy to przeszkadza i czy się taki zestaw sprawdzi? Co Wy na to?

Twoje obawy są uzasadnione. Aby mieć pewność, musiałbyś znać rzeczywisty pobór prądu przy maksymalnym obciążeniu dla napędu "Enduro EM303" oraz "easydriver basic", co praktycznie jest niemożliwe. Silniki są bardzo zbliżone technicznie, co jednak nie oznacza, że są identyczne. Również przekładnie napędów mają wpływ na obciążenie. W takiej sytuacji pozostaje opierać się na danych podawanych przez producentów, a te są różne dla tych napędów, co sam słusznie zauważyłeś. Przy standardowej pracy i niewielkim obciążeniu, "easydriver" będzie oczywiście działał na centralce od "Enduro". Problemy mogą się pojawić przy większym obciążeniu napędu (jazda pod górkę, w trudniejszym terenie itp.), czyli przy większym poborze prądu, co owa centralka potraktuje, jako przeciążenie i po prostu wyłączy zasilanie. Trudno też przewidzieć, czy nie stanie się ona bardziej podatna na przegrzanie/uszkodzenia. Generalnie, sytuacja mało komfortowa i uciążliwa, bo niemożność użycia może wystąpić w chwili, gdy skorzystanie z napędu będzie nieodzowne. Potrzeby korzystania z napędów mogą być skrajnie różne u każdego z posiadaczy tych urządzeń. U jednych, napęd często pracuje niemal z pełną mocą, a u innych przez cały okres eksploatacji nie dochodzi nawet do 50 % swoich możliwości, jednak w karawaningowym życiu, sytuacje zdarzają się różne i nigdy nie wiadomo, czy zwiększona moc napędu nie będzie potrzebna. Sam musisz zdecydować, czy chcesz mieć "niepełnosprawny" napęd. :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.03.2019 o 22:54, qdziasch napisał:

Reicha wytrzymuje max. pobór prądu 120A, natomiast to Enduro ma max 100A.

 

Myślę że 100A to ta centralka nie ma szans zobaczyć "na swoje oczy" przy takich moverach i przyczepach zwłaszcza o wadze 1000-1300kg. Mam Reich-a i mam założony tymczasowo bezpiecznik 40A. W poprzednim tygodniu bawiłem się w tor przeszkód i bezpiecznik wytrzymał.

W centralce Enduro producent zaleca zabezpieczenie 80A - czy słyszeliście żeby komuś kiedykolwiek spaliło się to zabezpieczenie przy normalnej eksploatacji? To są zabezpieczenia dla zabezpieczenia centralki w przypadku długotrwałego zwarcia...np.: "bardzo bliskiego spotkania" żył przewodów zasilających lub całkowitego zablokowania silnika.

Jak tylko się ociepli spróbuję pomierzyć maksymalne prądy miernikiem cęgowym.

W dokumentacji Reich-a producent pisze o prądach rzędu 15-60A, a producent Enduro podaje średnio 20A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również i ja przymierzam się powoli do instalacji tego cudownego wynalazku. Jako że nastawiam się na sprzęt używany to chciałbym zasięgnąć Waszej opini na co zwrócić uwagę przy kupnie, co najczęściej się psuje lub najbardziej się z używa. Dobrze też by było mieć pojęcie które firmy są lepsze od innych, albo inaczej jakie mają zalety/wady. Moja cepka ma 1300kg DMC. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.