Skocz do zawartości

Ciągnięcie przyczepy a zużycie paliwa


Arecky69

Rekomendowane odpowiedzi

 ale nadmiar informacji nie zaszkodzi ;)

 

Też prawda :ok::)

 

Przypuszczam, że z tych wszystkich postów i naszych informacji na forum, powstałoby bardzo ciekawe zestawienie odnośnie zużycia paliwa, tylko kto by był w stanie to usystematyzować  :look:  :] 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też prawda :ok::)

 

Przypuszczam, że z tych wszystkich postów i naszych informacji na forum, powstałoby bardzo ciekawe zestawienie odnośnie zużycia paliwa, tylko kto by był w stanie to usystematyzować :look::]

Skoro się zglaszasz... OK :ok: Daj znać jak zbierzesz w tabelki :lol:;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te wyniki są piękne. Mógłbym Ci pogratulować. Super auto i super silnik.

 

Tylko nie do końca wierzę w ich realność. Nie chodzi o to, że uważam, iż naciągasz. Nie masz powodu, bo nic od tego nie zależy. Sądzę raczej, że napotkałeś na przeszkody w rzetelnym wykonaniu pomiarów, których nie dałeś rady pokonać i sam nie jesteś świadomy realnego zużycia paliwa np. przy prędkości 180 km/h. Bez wątpienia nie wynosi ono 10 l / 100 km.

 

Obliczenie teoretyczne jest tu bardzo trudne. Ale rząd wielkości można oszacować przyjmując dość rozsądne przybliżenie, że przy większych prędkościach absolutnie dominująca część całkowitego oporu ruchu to opór powietrza. A ten opór zależy od wielu rzeczy, jednak w dużym przybliżeniu można przyjąć, że rośnie wraz z kwadratem prędkości (naprawdę wykładnik tej potęgi zależy od liczby Reynoldsa, ale nie komplikujmy życia).

Zatem opór, który trzeba pokonać jadąc 180 km/h jest prawie 2,7 raza większy niż podczas jazdy z prędkością 110 km/h. Nie ma możliwości, aby poprawnie skonstruowany silnik (a twój silnik jest bardzo poprawny) zużył tylko 1,8 raza więcej paliwa by "wyprodukować" 2,7 raza więcej energii. Zobacz jak bardzo by mu musiała wzrosnąć sprawność przy wzroście obciążenia. To jest po prostu nierealne.

Ale nie dziwię się, że nie znasz zużycia paliwa przy prędkości 180 km/h bo to jest bardzo trudne do zmierzenia amatorskimi metodami. Ja też nie znam zużycia paliwa mojego auta np. przy 140 km/h. Na pewno dużo, ale nie mam pojęcia ile.

Wow, aleś to policzył.

No to ja sprostuje bom się niejasno wyraził:

Często pokonuje trasę Katowice – Kraków i z powrotem autostradą A4.

Jak przy super warunkach (jakieś święto, pusta droga, sucho i pogodnie) pogoniłem do Krakowa na prawie maksymalnych możliwościach auta (sam, bez bagażu – tylko teczka z laptopem) to miałem 10L/100km od bramki do bramki. Nie oznacza to stałej prędkości 180km/h. Na kilku długich zjazdach miałem 190 kilka km/h na kilku podjazdach miałem 150km/h. Nie trzymałem buta wbitego w gaz przez cały czas.

Wiem, wiem to niebezpieczne – więcej nie będę – słowo :nono:

Podobnie należy rozumieć pozostałe wyniki – A4, od bramki do bramki, sam, w dobrych warunkach, a podana prędkość to ta wokół której oscylował prędkościomierz.

 

A jeszcze fakt przekłamywania prędkościomierzy w naszych autach w dół.

 

A z ćepką to: mało gratów (nawet przedsionka nie miałem, żarcia na zapas też minimum), bez pośpiechu, w bagażniku tylko stolik i krzesełka, bez tempomatu, prędkość 90 do 110km/h, na płaskim i z górki na 6-stym biegu, co jakiś czas 30km za tirem, dobrze wywarzona przyczepa, dobre ciśnienie w dobrych oponach, lepsze paliwo i ze 200 km zrobione bez przyczepy na małe i większe wypady.

 

I najważniejsze: ważę 75kg, a żona i dzieci razem drugie 75kg :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś gdzieś widziałem wykres spalania dla silnika 1.9TDI 131KM (test był na skodzie octavii) jak dobrze kojarzę to spalania do 130 wyniki pokrywają się mniej więcej, później nie kojarzę, aż do max prędkości. Przy 200km/h spalanie było w granicach 18l/100km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I najważniejsze: ważę 75kg, a żona i dzieci razem drugie 75kg :]

 

:look::]

Gratuluję Wam tego osiągnięcia :skromny:

To nie jest złośliwość, ale szczera uwaga. Tyle, co Wy wszyscy, to chyba ja ważę sam z podręcznym bagażem i kotem, który też jeździ z nami na wakacje :jump:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widziałem wykres spalania dla silnika 1.9TDI 131KM (test był na skodzie octavii) ... Przy 200km/h spalanie było w granicach 18l/100km.

 

No to tak dla gimnastyki intelektualnej policzmy.

Twierdziłem wcześniej, że opory rosną mniej-więcej z kwadratem prędkości. Dla 110 km/h podane było zużycie paliwa 5,5 litra.

W takim razie policzmy sobie o ile wzrosną opory: 200^2 / 110^2 = 3,3. Czyli orientacyjnie silnik podczas jazdy z prędkością 200 km/h musi wytworzyć 3,3 raza tyle energii (w jednostce czasu) niż podczas jazdy z prędkością 110 km/h. Jeśli sprawność silnika nie zmienia się istotnie i do tego skrzynia biegów zestopniowana jest prawidłowo to zużycie paliwa wzrośnie orientacyjnie 3,3 raza (nieco więcej, ale nie kombinujmy).

Mamy zatem 5,5 * 3,3 = 18. Szacujemy więc zgrubne spalanie na poziomie nieco ponad 18 litrów na 100 km. Jak widać dobrze zgadza się z przytoczonym przez szarego11 wynikiem.

 

Dlatego wierzę w spalanie poniżej 6 litrów przy prędkości 110 km/h, ale nie wierzę w zużycie 10 litrów przy prędkości 180 km/h (skoro przy 200 jest już 18).

 

Lubię takie zabawy w wyliczanki, bo to daje rozeznanie jak bardzo ludzkie wyobrażenia odbiegają czasem od rzeczywistości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeden raz jechałem 200km/h przez jakieś 5km droga była prosta bo to A4 ekonomizer czy jak to się nazywa w BMW

pokazywał mi troszkę powyżej 10l/100km powiedzmy że 12l/100km. Nie wiem czy to była prawda bo droga była zbyt krótka

dla przeprowadzenia takich eksperymentów albo było delikatnie z górki i dlatego spalanie było w tym momencie mniejsze bo jechałem

z włączonym tempomatem. Niemniej jednak w drodze powrotnej pozwoliłem sobie na troszeczkę więcej (wiem że to głupie :] )

i przy prędkości od 210 do prawie 240 ta strzałeczka czy ekonomizer był już przyklejony do 30l/100km cały czas :pad:

Tak więc myślę że te wyliczenia są jak najbardziej prawdą po później to już 5 czy 10km/h więcej to już spalanie wzrośnie

o kilka lub nawet kilkanaście  litrów więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakis czas temu redakcja auto bilda przeprowadziła test wskazań komputerów kontra rzeczywistość przy pełnym gazie (część testu była publikowana w auto świecie, podległemu pod auto bild). Przekłamanie na wyświetlaczu sięgało kilkudziesięciu procent, nie mówiąc o tym, że w wielu samochodach wskaźnik zatrzymywał się na pewnej wartości i nie pokazywał nic więcej, mimo wiru w zbiorniku.

A test polegał na nalaniu do pełna paliwa, zrobieniu kilku kółek na równym torze z gazem do dechy i ponowne tankowanie. Faktem jest, że najmniej z kilku wystawionych do testu aut przekłamywała właśnie wspomniana, banalna octavia, zużywając kilkanaście litrów (acz i tu wskazania komputera nie były prawdziwe)

W przypadku takich wynalazków jak mercedes G-klasa, czy Porsche Cayenne realne zużycie dochodziło do 60 l/100, a nawet więcej.

 

Przykładowe pomiary z naszego auto-świata nr 4/2014

 

Skoda Octavia combi 1,2 TSI, prędkość 192 km/h - 13,4 L (średnie fabryczne 5,1) - komputer 13,7

VW Golf 2,0 TDI, prędkość 215 - 14,6 L (średnie fabryczne - 4,1) - komputer 14,4

Fiat Ducato 150 Multijet, prędkość 165, 17,9 L (średnie fabryczne 7,4) - komputer 18,4 więc nawet zawyżał, nomen-omen świetny wynik przy tym gabarycie

VW Golf 1,4 TSI ACT, prędkość 213, 20,2 L (średnie fabryczne 4,7) - komputer 19,6

Mazda 3 Skyactiv-G 165, prędkość 220, 22,2 L (średnie fabryczne 5,8) - komputer 21,4

 

i druga strona listy...

 

Audi A8 3,0 TFSI quattro, prędkość 262, 63,6 L (średnie fabryczne 7,8), komputer 32,9

BMW X5 xDrive50i, prędkość 261, 49,3 L (średnie fabryczne 10,4) komputer 29,5

BMW M5 pakiet Competition, prędkość 304, 62 L (średnie fabryczne 9,9) - komputer 29,5

Mercedes G500, prędkość 209, 62,3 L (średnie fabryczne 14,9) - komputer - 30

 

Tak więc, jeżeli komputer przy maksymalnych prędkościach wskazuje jakąś wartość, to wcale nie znaczy, że należy mu wierzyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.