Skocz do zawartości

Burstner Champion przeróbka 12v pod akumulator


akoni

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 195
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Co do samego gniazda to już kupiłem i dziwnym trafem przewód 6mm wchodzi do niego bez problemu.Przynajmniej jeden kłopot z głowy. Jeżeli chodzi o solar, to w takim układzie na jakiś czas się wstrzymam z kupnem i będę śledził różne źródła, fora itp. W tych wszystkich tematach tutaj na forum w sumie są niby podane tylko dwa przykłady rozwarstwionego panelu elastycznego.To taki trochę mały wyznacznik ich ewentualnej awaryjności. Rozumiem, gdyby takich postów było więcej, a tak na podstawie dwóch przypadków i to prawdopodobnie z jednej serii trudno jest stwierdzić, że coś jest złe. Nie upieram się oczywiście przy takim typie solara, bo taki mi się ubzdurał. Rzeczywiście długo szukałem przyczepy, która by mi wlazła do garażu na wysokość i teraz ze względu na solar nie będę jej trzymał  w zimie pod chmurką. Stąd  pomysł na panel elastyczny, choć w pierwszej fazie myślałem o solarze normalnym, który woziłbym ze sobą w przyczepie i wystawiał go rano na zewnątrz. To rozwiązanie wydaje mi się  jednak trochę upierdliwe.

Znalazłem na allegro panel elastyczny 160W za cenę ok. 1000zł. Opis na aukcji piękny:

 

" Seria SGM to panele fotowoltaiczne wykonane z wysokiej jakości ogniw monokrystalicznych GERMANY SOLAR WORLD.

SolarWorld, największy producent paneli fotowoltaicznych w Unii Europejskiej. Ustanowili nowy rekord sprawności krystalicznego ogniwa fotowoltaicznego w technologii PERC (Passivated Emitter Rear Cell). Wynik na poziomie 21,7 proc. potwierdził niemiecki instytut Fraunhofer ISE..."

To ta aukcja:

http://allegro.pl/panel-elastyczny-sungold-premium-160w-12v-kamper-i6952302536.html

 

Wpisałem ten typ panelu w google i wyszło mi, że to typowy chinol i tyle:

http://sungoldsolar.en.made-in-china.com/product/CbrQYzWUuRpA/China-Sungold-160W-Mono-Solar-Panel-for-Solar-System-SGM-160W-.html

 

I jak tu można komuś wierzyć? Czy w ogóle są jakieś panele nie produkowane w Chinach , ale te w normalnych cenach. Nie będę wydawał na byle panel 2 czy 3 tysiące zł, to już wolę przy świeczce w przyczepie siedzieć :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O usterkach paneli elastycznych było więcej i nie tylko na naszym forum - zamieściłem odnośniki jedynie do pierwszych z brzegu tematów.
Jeżeli masz takie uwarunkowania, które nie pozwalają na montaż paneli standardowych, to masz kłopot.
Myślę, że ten panel, który wskazujesz, wcale nie jest taki zły. Może akurat trafisz na dosyć dobrą sztukę - rozbieżność między panelami, nawet tej samej serii bywa czasem znaczna. Kupujesz ze znanej na forum firmy i masz dwa lata gwarancji, więc w zasadzie nie powinieneś mieć obaw, a wszelkie "ochy i achy" będące w opisach sprzedawców, zawsze trzeba czytać z dystansem i to nie tylko w przypadku tego konkretnego panelu.
Jak wcześniej napisałem, przed zakupem powinieneś wszystko dokładnie wymierzyć, a najlepiej sprawdzić doświadczalnie, układając na dachu coś, co będzie imitowało gabaryty panelu (gra dotyczy już milimetrów).
Chociaż jest to panel elastyczny, to i tak chyba nie obejdzie się bez częściowego  spuszczania powietrza z kół podczas wjazdu do garażu i lepiej, abyś o tym nie zapomniał. Pisałeś, że masz wolne max 20 mm, a ten panel będzie miał w najgrubszym miejscu min. 25 mm :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie muszę spuszczać powietrza - pisałem rzeczywiście o 2 cm, ale w najwyższym punkcie czyli dokładnie na osi. Gdy przykleję panel to pójdzie on o te 2 cm na dół ze względu na spadek dachu przyczepy z przodu. Poza tym w miejscu gdzie wypadnie puszka panelu i  ewentualne przejście kabli do budy to przyczepa już przechodzi  bez problemu, bo oś jest już w garażu po uskoku wjazdu  (jakieś 3 cm) i wtedy przód przyczepy wchodzi już bez problemu. Najgorzej mam tylko na osi, to w sumie jej najwyższy punkt. Przy normalnym panelu miałbym go choćby po części właśnie w tym najwyższym punkcie.

Co do tego wspominanego wyżej panelu za 1000 zł - mam na niego dużą ochotę. Tyle to mogę dać - tym bardziej, że nie muszę już kupować wsporników. Szkoda tylko, że nic na jego temat nie wiem, czy w ogóle jest coś warty. Z tego co widzę  w opisie,  to parametry ma niezłe, do tego  w miarę dobry regulator i by było cacy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj postawiłem sobie drabinę przy przyczepie i dokonałem szczegółowych pomiarów  od ziemi do dachu. Doszedłem do wniosku, że całkowicie mi się wszystko pomerdało. Myślałem, że mam tylko 2 centymetry luzu  w najwyższym punkcie, okazuje się , że mam dokładnie 3 cm.  Ale te 3 centymetry są przecież do górnej płaszczyzny okna dachowego, a samo okno ma wysokość 6 centymetrów. A przecież panel nie montuje się na oknie  tylko obok. W tym układzie mam na wysokości aż 9 centymetrów luzu i w tym momencie wejdzie mi każdy panel :)

Jedyny problem stanowią uchwyty narożne panelu. Mam do dyspozycji  dokładnie 74 cm od okna dachowego do krawędzi przyczepy. Panel zaś ma szerokość najczęściej 67 - 68 cm.Oczywiście piszę tu o panelu ok. 160W, bo taki chciałbym zamontować.I tu jest problem, bowiem prawdopodobnie szerokość panelu + szerokość uchwytów narożnych przekroczy mi te 74 cm :( Nigdzie w necie nie znalazłem dokładnych wymiarów tych uchwytów - pisze tylko 15x15 cm. Czy może ktoś wie ile poza zewnętrzną krawędź panelu wystają te narożniki.Z tego co na oko można  oszacować, to wydaje mi się, że chyba więcej jak 3 cm :( I tu jest pies pogrzebany - jeżeli więcej jak 3cm, to przeszkadza mi wtedy okno dachowe, a poza  oknem niezbyt mogę panel mocować ze względu na spadek dachu. W tym miejscu zaczyna się u mnie spadek dachu na dół  w stronę przodu przyczepy. Teoretycznie mógłbym lekko pójść z panelem do przodu poza załamanie dachu, ale w tym układzie na krótkim odcinku panel zbliżyłby się całkowicie do załamania dachu, czyli prześwit między panelem a dachem byłby może 3 mm. Zaznaczam, że tylko na króciutkim odcinku. Czy to by przeszkadzało? W tym układzie ominąłbym całkowicie przód okna i mógłbym swobodnie przykleić narożniki. Problemem byłby może montaż łącznika  środkowego panelu ZJ05F, bo ten by wychodził po środku panelu i wtedy okno by przeszkadzało, a chyba warto by go zamocować ze względu na długość panelu 1480 mm. Ale na tym jednym łączniku dałoby się  chyba zrobić jakąś rzeźbę :) Polak potrafi :) Ale prośba po raz drugi - może ktoś mógłby zmierzyć u siebie ile taki narożnik wystaje poza zewnętrzną krawędź panelu. 

Edytowane przez kalapan (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W poscie #119 zamieściłem rysunek, na którym widać taki uchwyt narożnikowy. W tej chwili nie mam jak zmierzyć dokładnie, ale z dużym prawdopodobieństwem
mogę przypuszczać, że wymiar "D" zawiera się w granicach 60 - 80 mm.

Zrobiłem jeszcze taki rysunek:

 

post-8228-0-26953400-1507139851_thumb.jpg

Tak wygląda to w realu podczas klejenia:

 

post-8228-0-20480300-1507139853_thumb.jpg

 

Tak po zakończeniu montażu:

 

post-8228-0-74421700-1507139851_thumb.jpg

 

Uchwyty w sprzedaży bywają różne, jednak swój montaż oparłem na markowych i bardzo dobrych uchwytach firmy "Solara®", stąd w oparciu o nie, dane te podaję. Przypuszczam, że inne uchwyty, nawet te "no name", mogą mieć bardzo zbliżone wymiary, ponieważ najczęściej są mniej lub bardziej udaną kopią.
Najlepiej by było, gdybyś poprosił o wymiary sprzedawcę wybranych przez siebie uchwytów. :hmm:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Kristofer za odpowiedź, z tego co widzę i się dowiedziałem to niestety narożniki odpadają :( Wszystkie mają po minimum 6 cm od panelu.Co gorsza odpada też mój plan B z montażem narożników już poza oknem czyli za spadkiem dachu do przodu. A tylko dlatego , że wszystkie te narożniki są w środku puste i nie mógłbym na nich dokonać rzeźby, czyli zebrać pod kątem płaszczyznę , na której leży panel.Chodziło o praktycznie 6 do 7 mm z końca narożnika do 0 mm z początku.Wtedy panel leżałby całą płaszczyzną w narożniku, w przeciwnym wypadku  koniec panelu  poszedłby  o 7 mm do góry. Ale trudno, będę myślał dalej.

Jedno jeszcze mnie zastanowiło - wszyscy kleją te panele do dachu, a właściwie do jego poszycia, już nawet obojętnie z czego jest ono wykonane, bo trudno to nawet określić.Ni to plastik, ni laminat, ni bóg wie co. Ale jedno zauważyłem - przecież to coś nie jest nawet przyklejone do konstrukcji dachu.Bynajmniej u mnie tak jest.Podejrzewam, że fabryka specjalnie tego nie klei żeby w razie czego na słońcu ta powłoka się nie pofałdowała.Tak sobie myślę, gdybym teraz do tego przykleił panel , który waży powiedzmy z 10 kg, to potem mógłbym unosić tę powłokę dachu razem z panelem na chyba 5 cm, no może 3 cm. Jak to jest właściwie, czy taki panel nie skacze  do góry i na dół razem z powłoką dachu w czasie jazdy? Przecież  taki panel mógłby się wyrwać razem z tą powłoką i pofrunąć sobie w siną dal i człowiek by nawet  tego nie zauważył.Powiem szczerze, że to mnie trochę przeraziło i zarazem zniechęciło w pewnym sensie do montażu. Czy we wszystkich przyczepkach to poszycie tak lata? U mnie tak jest na całym dachu, a przecież nic złego się tam nie dzieje, bo przyczepka sucha jak wiórek. Dach jest prościuteńki nigdzie nie pofałdowany.

Edytowane przez kalapan (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Czesc,

Mam prosbe do kolegi Kristofer o zmodyfikowanie schematu z postu 101 w przypadku gdy w przyczepie jest juz zasilacz Dometic MK 240 (jak w temacie wymiana oswietlenia wewnetrznego na LED). przebrnalem przez wszystkie watki i wydaje mi sie ze przy tym zasilaczu wystarczy zastosowac jeden przekaznik (do odizolowaniu aku przy zasilaniu z auta)? czy Dometic MK 240 ma juz przekaznik ktory odetnie zasilacz po podlaczeniu do 220?

 

W moim przypadku nie planuje podlaczania przetwornicy 12 -> 230 do instalacji 230 V przyczepy.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Edytowane przez BeeBee (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc, jeszcze nie rozbieralem zasilacza. Obecnie mam tylko zdjecia z zewnatrz.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

i jeszcze jedno zdjecie zasilacza:

 

Dołączona grafika

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

i jeszcze jedno pytanie. zasilacz mam na koncu przyczepy, a akumulator bede chcial dac blizej osi i musze tam pociagnac kable, ktore beda mialy okolo 2 m od zasilacza (ladowarke aitomatyczna dam przy akumulatorze). W takiej sytuacji czy regulator umiescic przy zasilaczu czy przy aku?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

w sumie to mam jeszcze jedno pytanie. poniewaz mam juz taki akumulator jak na zdjeciu ponizej, planuje dokupic 2 takie same akumulatory i polaczyc je (w sumie 3) rownolegle. w sumie otrzymal bym 54Ah. Czy taki pomysl jest ok?

 

Dołączona grafika

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wspomniałeś o wszystkim, więc nie jestem pewien, czy akurat, o to Ci chodziło.
Zgodnie z Twoją prośbą:

 

post-8228-0-53381000-1509065700_thumb.jpg

 

Wszystko należy wcześniej potwierdzić pomiarami i "spojrzeniem" na instalację przyczepy. Pamiętać też trzeba o starannym wykonaniu wszystkiego i zastosowaniu odpowiednich przekrojów okablowania w poszczególnych miejscach całego obwodu.
Co do akumulatorów, to oczywiście można spiąć trzy równolegle, ale moim zdaniem nie jest to najlepszy pomysł, zwłaszcza w tym przypadku. Z Twoich słów wynika, że akumulator, który masz jest już w jakiś sposób eksploatowany, więc jego stan z pewnością będzie inny od dwóch fabrycznie nowych, a to może po pewnym czasie odbić się niekorzystnie na ogólnej sprawności tak połączonych akumulatorów. Może lepszym wyjściem byłby zakup np.:
https://www.eltrox.pl/systemy-alarmowe/systemy-przewodowe/akumulatory/akumulator-zelowy-ultracell-ucg-12v-45ah.html
Trzeba zgadywać - nie podałeś informacji, choćby o zapotrzebowaniu energetycznym i Twoim sposobie korzystania z autonomicznego zasilania.
Zajrzyj jeszcze np. tu:
http://forum.karawaning.pl/topic/24941-pomoc-w-poprawnym-skonfigurowaniu-instalacji-prądowej-przyczepy/?p=565261

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer odnośnie ładowania aku z holownika- nie wystarczy podpiąć zasilania z pinów 9 i 13 i podłączyć pod regulator ten sam co jest łączony z solarem ? W to samo wejście co podłączenie solara ?

Edytowane przez elvis52 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki bardzo Kristofer za schemat. Faktycznie za mało opisałem informacji.

Już podaję zapotrzebowanie:

* standardowe oświetlenie przyczepy (obecnie halogenowe, które w przyszłości będę starał się zamienić na LED)

* pompki wody+WC

* doładowanie tel

* zależy mi głównie aby korzystać ze standardowego wyposażenia

* Nie planuję zasilać na 12 V dodatkowych odbiorników po przetwornicy, w stylu: TV, Laptop, czajnik

* Nie planuję ładować aku z holownika, ponieważ cały zestaw ma prawie 12m więc uważam, że instalacja taka była by albo nie wydajna (za duże straty) i pewnie niezbyt bezpieczna. Dlatego chciałbym korzystać albo z zasilania aku przyczepy lub awaryjnie auta (rozważam dołożenie przełącznika zasilania holownika, aby nie musieć np. rozłączać przewodu przyczepy od auta).

* Aku będzie ładowany tyko PV lub prostownikiem automatycznym 220V

 

Akumulator, który mam jest „prawie nowy”, tzn. kupiłem w zeszłym roku i 3 razy był rozładowany do mniej niż 20% i naładowany ładowarką automatyczną.

Poniżej posty ze schematami (pozwoliłem sobie na modyfikację Waszych schematów, mam nadzieję , że nie macie nic przeciwko). Schematy przedstawiają jak chciałbym to wszystko połączyć. Akumulator nie będzie zaraz przy zasilaczu MK240 ze względu na umiejscowienie w przyczepie – dlatego pytanie, jaki ma być przekrój kabla pomiędzy regulatorem i aku przyczepy (regulator będzie w szafce przy zasilaczu, aby łatwiej było mi podpiąć solar).

Jak już wszystko połączę to porobię zdjęcia, aby były do wykorzystania dla innych.


dbca27578094a9efa59ec051b532f6b8.png

f36e4eeb1748410bfc7f6cb61d6120f3.jpg


Apropo wczesniejszego postu kolegi Kalapana:

Napisano 28 wrzesień 2017 - 13:05
Dzięki Kristofer za odpowiedź, już doszedłem do tego co jest nie tak Osiołek ze mnie i tyle - kupiłem przekaźniki zwierne typ 541 zamiast przełączne 561. Wiedziałem, że mam kupić przekaźniki samochodowe 12V 30A i takie kupiłem.Myślałem, że przekaźnik samochodowy to przekaźnik i tyle, nawet się nie zastanowiłem, że mogą być różne typy. Zamówiłem dzisiaj właściwe, więc jak dojdą to będę próbował dalej.


to chyba popełniłem ten sam błąd, dlatego dodaje więcej info na ten temat. proszę i ewentualne potwierdzenie czy się nie mylę:
375dfca6c635ca00cf4bbf3102d74485.jpg



 

Edytowane przez BeeBee (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Kristofer za odpowiedź, z tego co widzę i się dowiedziałem to niestety narożniki odpadają :( Wszystkie mają po minimum 6 cm od panelu.Co gorsza odpada też mój plan B z montażem narożników już poza oknem czyli za spadkiem dachu do przodu. A tylko dlatego , że wszystkie te narożniki są w środku puste i nie mógłbym na nich dokonać rzeźby, czyli zebrać pod kątem płaszczyznę , na której leży panel.Chodziło o praktycznie 6 do 7 mm z końca narożnika do 0 mm z początku.Wtedy panel leżałby całą płaszczyzną w narożniku, w przeciwnym wypadku  koniec panelu  poszedłby  o 7 mm do góry. Ale trudno, będę myślał dalej.

Jedno jeszcze mnie zastanowiło - wszyscy kleją te panele do dachu, a właściwie do jego poszycia, już nawet obojętnie z czego jest ono wykonane, bo trudno to nawet określić.Ni to plastik, ni laminat, ni bóg wie co. Ale jedno zauważyłem - przecież to coś nie jest nawet przyklejone do konstrukcji dachu.Bynajmniej u mnie tak jest.Podejrzewam, że fabryka specjalnie tego nie klei żeby w razie czego na słońcu ta powłoka się nie pofałdowała.Tak sobie myślę, gdybym teraz do tego przykleił panel , który waży powiedzmy z 10 kg, to potem mógłbym unosić tę powłokę dachu razem z panelem na chyba 5 cm, no może 3 cm. Jak to jest właściwie, czy taki panel nie skacze  do góry i na dół razem z powłoką dachu w czasie jazdy? Przecież  taki panel mógłby się wyrwać razem z tą powłoką i pofrunąć sobie w siną dal i człowiek by nawet  tego nie zauważył.Powiem szczerze, że to mnie trochę przeraziło i zarazem zniechęciło w pewnym sensie do montażu. Czy we wszystkich przyczepkach to poszycie tak lata? U mnie tak jest na całym dachu, a przecież nic złego się tam nie dzieje, bo przyczepka sucha jak wiórek. Dach jest prościuteńki nigdzie nie pofałdowany.

Poszukaj na Forum. Był opis montażu paneli za pomocą dorabianych kątowników aluminiowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.