Jump to content
akoni

Burstner Champion przeróbka 12v pod akumulator

Recommended Posts

Kristofer

Teraz rozumiem.
Czy ich funkcja ma być identyczna, jak na rysunku ?
Czyli:
czy mają przełączać odbiorniki przyczepy z zasilania akumulatorowego, na zasilanie z zasilacza sieciowego po podłączeniu przyczepy do ~230 V ?

 

Jeśli tak, to: patrz post #57

Przykładowa oferta.

Temat, który może być pomocny.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
sokes

Teraz rozumiem.

Czy ich funkcja ma być identyczna, jak na rysunku ?

Czyli:

czy mają przełączać odbiorniki przyczepy z zasilania akumulatorowego, na zasilanie z zasilacza sieciowego po podłączeniu przyczepy do ~230 V ?

 

Jeśli tak, to: patrz post #57

Przykładowa oferta.

Temat, który może być pomocny.

Funkcja ma być identyczna jak na rysunku.

Widziałem ten PEM-01 ale chciałem rozłączać 2 obwody (trzeba by było kupić 2szt. PEM) oraz szukałem czegoś troszkę mocniejszego (ten co znalazłem ma 20A).

Nie wiem tylko czemu PEM nazywa się przekaźnikiem elektromagnetycznym a Z-R230/SS przekaźnikiem instalacyjnym i stąd moje pytanie czy się nadaje.

Edited by sokes (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Funkcja ma być identyczna jak na rysunku.

Widziałem ten PEM-01 ale chciałem rozłączać 2 obwody

 

Chyba się nie rozumiemy  :niewiem:

Piszesz, że chcesz rozłączać dwa obwody, a jednocześnie, że funkcje mają być takie same, jak na rysunku.

Chcesz te obwody rozłączać, czy przełączać, bo to kluczowa kwestia w tym przypadku ?

[...] (trzeba by było kupić 2szt. PEM)

 

"PEM-01" nie musiałbyś kupować 2 szt. :nono:  ponieważ występuje w wersji "PEM-02".

 

Niestety, z uwagi na Twoje wymagania odnośnie obciążenia, raczej nie będzie Tobie przydatny, ponieważ obciążenie jego zestyków jest dwukrotnie mniejsze w stosunku do "PEM-01". Pozostając przy tych wymaganiach, musisz pogodzić się z faktem, że cena niska nie będzie.

Podajesz jako jeden z atutów linkowanego przez siebie przekaźnika, zakup jednej sztuki, zamiast dwóch "PEN" - myślę, że z uwagi na cenę, tyle tylko, że 2 szt. "PEN", to 59 zł., a jedna sztuka z Twojego przykładu, to ok. 53 zł. :hmm: , czyli oszczędność prawie żadna, ale to tylko tak na marginesie.

 

Skąd się bierze zapotrzebowanie na tak duży prąd ? Pytam wyłącznie z ciekawości :hmm:

Nie wiem tylko czemu PEM nazywa się przekaźnikiem elektromagnetycznym a Z-R230/SS przekaźnikiem instalacyjnym i stąd moje pytanie czy się nadaje.

 

Myślę, że nazwa w tym przypadku nie jest istotna, tylko funkcje i parametry spełniane przez dany element. Równie dobrze mógłby się nazywać np. "modułowy". Odpowiedź na Twoje pytanie brzmi: "Z-R230/SS" nie nadaje się i nie dlatego, że ma w nazwie "instalacyjny", tylko dlatego, ze posiada jedynie 2 zestyki zwierne.

[...] szukałem czegoś troszkę mocniejszego (ten co znalazłem ma 20A).

 

W moich rysunkach celowo zastosowałem przekaźniki 12V sterowane z zasilacza, ponieważ można wśród nich wybrać sobie wersję z bardzo dużym prądem pracy zestyków (jeśli ktoś chce, to nawet 80 A i więcej), a przy tym, ich cena jest na poziomie kilku do kilkunastu zł.

Jeżeli faktycznie musisz mieć coś, co wytrzyma tak duży prąd przełączania, to powinieneś szukać np. wśród styczników.

Przykłady:

Dla 20 A, potrzebne 2 szt.:

http://www.empiriakk.pl/stycznik_modulowy_20a__styk_zwierny_i_rozwierny_%281_mod__2_bieg_%29_r_20-11_230v_002461220_eti-polam,465,4461.html

Dla 25 A, potrzebne 2 szt.:

http://elecena.pl/product/4754052/stycznik-taryfowy-etc227-25a-230v-1z-1r

Dla 25 A, potrzebna 1 szt. (wersja z cewką na 12 V, ale występuje w wersji na 230 V):

http://kuis.pl/stycznik-modulowy-2no2nc-auto-on-off-led-25a-12v-acdc-223400124640-p-12336.html

 

IMHO

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
sokes

Kristofer, dzięki za zainteresowanie tematem.

 

Chyba się nie rozumiemy  :niewiem:
Piszesz, że chcesz rozłączać dwa obwody, a jednocześnie, że funkcje mają być takie same, jak na rysunku.
Chcesz te obwody rozłączać, czy przełączać, bo to kluczowa kwestia w tym przypadku ?

 

Hmm, no właśnie. Przyjrzałem się temu zagadnieniu. A czy nie wystarczy, że obwód zasilania z akumulatora jest rozłączany w momencie podpięcia 230V. Nie potrzebuję go przełączać tylko rozłączyć kiedy już mam 230V. Czy dobrze myślę? Czy w momencie kiedy używamy akumulatora to zasilacz 12V może być wpięty w układ?

 


Skąd się bierze zapotrzebowanie na tak duży prąd ? Pytam wyłącznie z ciekawości :hmm:

 

Pod akumulator ma być podpięty obwód gdzie jest pompa wody oraz jeden obwód z oświetlenia. Zasilacz ma na tych obwodach fabrycznie bezpieczniki 5A (oświetlenie) i 7,5A (pompa wody) więc stwierdziłem, że warto się zbliżyć z przekaźnikiem do sumy maksymalnego natężenia na tych obwodach.

 

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Wszystko zależy od konstrukcji zasilacza w przyczepie, połączeń z obwodami (ewentualnych zmian dokonanych przez kogoś wcześniej, itd.). Możliwych rozwiązań jest mnóstwo. Aby układ był uniwersalny dla większości przypadków, przewidziałem odłączanie zasilacza, a w jego miejsce przyłączanie accu i na odwrót. Takie rozwiązanie jest zawsze bezkolizyjne i gwarantuje całkowitą poprawność działania, bez zastanawiania się, co ktokolwiek ma na pokładzie swojej przyczepki.
Z tego, co piszesz wynika, że pompkę masz raczej standardową (zanurzeniową), a max prąd w Twojej instalacji nie przekracza raczej 8 A i to w chwili, gdy wszystko pracuje jednocześnie.
Jestem przekonany, że możesz spokojnie zastosować 2 szt. "PEM-01" (koszt ogółem 59 zł.).
Masz w tym przypadku dwa razy większe obciążenie na zestykach, niż faktycznie potrzebujesz, dobrą separację obwodów i bez zmian i szukania - proste rozwiązanie (sprawdzone już przez co najmniej kilka osóB).

Share this post


Link to post
Share on other sites
ToMaszCoMasz

Dzień dobry :) Do tej pory podczytywałem, ale pora się odezwać :D 

 

Bardzo liczę na Waszą pomoc, zwłaszcza Kristofer-a

 

Zadanie: podpiąć akumulator w przyczepie. W tym sezonie ładowanie akumulatora nie jest konieczne, pojedzie naładowany. Sprawy ładowania będziemy rozwiązywać już razem z montażem paneli.

 

Stan posiadania: Dometic na pokładzie (https://www.campen.de/attachment.php?attachmentid=114919&d=1434286408) + akumulator Haze HZB12-70J (http://www.acalbfi.com/uk/Power-supplies/Batteries/p/HZB-Series/00000058H7). Z Dometica są fabrycznie wyprowadzone dwa luźne kabelki zakończone wsuwkami - z zacisków Batt(+) i listwy (-) pod tym zaciskiem. Kabelek Batt(+) ma zamontowane gniazdo bezpiecznika.

 

Uwagi: 1. akumulator będzie podróżował w bagażniku samochodu, przynajmniej do czasu zamontowania paneli. 2. nie zamierzam ładować akumulatora w przyczepie - również do czasu zamontowania paneli ;) 3. Akumulator mam jaki mam - nie miałem na to wpływu i jeżeli nie jest totalnie nietrafiony to będzie miło go wykorzystać. 4. przyczepa Knaus Sport 500 FDK, 2015r., Dometic zamontowany mniej więcej w osi przyczepy zaraz przy grodzi luku gazowego, pod dużym łóżkiem.

 

Wnioskując z całego tematu - wystarczy, że podepnę kabelki do odpowiednich zacisków akumulatora i cała praca wykonana? Bezpiecznik w gniazdko i koniec pracy? ;)

 

Pozdrawiam,

 

Tomasz 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Witam!
Przepraszam, że dopiero teraz odpowiadam, ale nie mam sposobu i możliwości, aby przeczytać/zauważyć każdy z nowych tematów, a tym bardziej postów, które pojawiają się na forum, zwłaszcza w pełni sezonu karawaningowego.  :skromny:  Twój post zauważyłem dopiero dzisiaj.
Z zasilaczami, który posiadasz jest taki "problem", że jest ich kilkanaście wersji i nie zawsze można dać jednoznaczną receptę jedynie na podstawie zdjęć.
Z tego, co w tej chwili pamiętam, to nie posiadają one układów ładowania akumulatora, mimo że niektóre wersje posiadają wejście do jego podłączenia.
Jeśli w Twojej przyczepie ktoś podłączył wspomniane przewody dla akumulatora w odpowiednich miejscach i z uwzględnieniem istniejących podłączeń, to przy prawidłowo działającej instalacji, w zasadzie wystarczy podłączyć tylko akumulator i włożyć odpowiedniej wartości bezpiecznik (jak piszesz).
Po takim podłączeniu, powinno to działać tak, ze gdy przyczepa jest podłączona z zewnątrz do sieci ~230 V, to odbiorniki przyczepy działają z zasilacza, natomiast w chwili odłączenia przyczepy od ~230 V lub w chwili zaniku tego napięcia, automatyka zasilacza przełączy zasilanie odbiorników na akumulator. Na chwilę obecną, to w zasadzie wszystko.
Akumulator, który posiadasz, jeśli nie jest wyeksploatowany, to jest bardzo dobrym, markowym akumulatorem AGM i nie widzę powodu do jego zmiany.
Jest on wykonany w technologii VRLA, więc możesz go bez obaw zamontować bezpośrednio w przestrzeni mieszkalnej przyczepy.
Nie ma on zbyt dużej pojemności, jeśli jednak na Twoje potrzeby jest wystarczająca, to również nie masz powodu do zmartwień.
Musisz jedynie się starać, aby w czasie eksploatacji nie rozładowywać go nadmiernie - najlepiej do ok. 50 % (w wyjątkowych sytuacjach 70 do 80 % max).
Po takim rozładowaniu, trzeba go jak najszybciej całkowicie naładować.
Myśląc o zamontowaniu w przyszłości instalacji PV, musisz znać własne potrzeby energetyczne - stosowne tematy, dogłębnie opisujące zagadnienie, są na forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan

To mój pierwszy post na tym forum więc chciałbym się z wszystkimi serdecznie przywitać  :skromny:  Kilka dni temu stałem się szczęśliwym posiadaczem przyczepki kempingowej Adria 380 TD  :skromny:  

Nie jest to moja pierwsza przygoda z karawaningiem, bowiem wcześniej posiadałem campera. Niestety z różnych względów  byłem zmuszony rozstać się z moim wiernym towarzyszem podróży, ale jak to mówią - życie nie lubi próżni, więc teraz jest  Adria . Dość długo jej szukałem, ale znalazłem i  można powiedzieć - jak na swój wiek jest w doskonałym stanie. Już mam ją przerejestrowaną , pozbyła się biedaczyna "papierowych" holenderskich tablic i żółtego znaczka NL   :]  Od kilku dni po kilkanaście godzin dziennie walczę z nią, by jak najlepiej dostosować babinę do naszych skromnych potrzeb. Zacząłem od wyrzucenia suwanych drzwi w tylnej części zabudowy, czyli niby zamknięcia dodatkowej sypialni - na dole pojedyncze spanie rozkładane oraz górne , piętrowe rozkładane w razie potrzeby. W sumie to nikt tam nie będzie spał, bowiem jest nas tylko dwoje, dzielnych emerytów - podróżników, łaknących przygody, ciszy i spokoju. I tu pojawił się problem, bowiem nasza babina to skromny wyrób seryjny, niezbyt przystosowana do " dziczy", którą to cenimy ponad wszystko  :]

Jednym słowem - trzeba zrobić coś, co pozwoli nam w lepszych warunkach spędzić czas z dala od "kołchozowych kempingów". W skrócie projekt jest taki - trzeba zainstalować jakiś tańszy AGM akumulator (95 - 105 Ah) i dołożyć jakiegoś przenośnego solarka 100 - 160 W, by mógł ten akumulator podładować.Nie chcę dziurawić dachu, by na siłę mieć wygodę, wolę solar przenośny. Po demontażu suwanych drzwi zrobiło mi się miejsce za  ścianą łazienki i tam spokojnie na stojaka panel będzie mógł bezpiecznie podróżować, oczywiście po dorobieniu odpowiedniego, bezpiecznego schowka. Ale to nie jest już problem. Dla mnie jako laika z dziedziny elektroniki problemem jest wkomponowanie tego wszystkiego co planuję w istniejącą instalację mojej babiny. Poczytałem co piszecie tutaj na forum o podobnych "doróbkach" i mam nawet plan - podobnie jak Olsen, tylko jemu zazwyczaj nigdy nic nie wychodziło i ja ze swoimi "zdolnościami" prawdopodobnie tak samo skończę jak on  :]

Czego oczekuję i jakie mam potrzeby:

 

- oczywiście pełne oświetlenie  wnętrza w ledach / to dzieło już ukończyłem, mam  przerobione wszystkie lampy na ledy/. Seryjnie były wszędzie żarówy 21 W, w każdej lampie - razem było tego ok. 150 W, nie licząc pompki w zbiorniku wody - tutaj nie wiem nawet ile ona pobiera, bo nie ma na niej żadnego opisu. Jest tylko jedna pompka  na łazienkę i na baterię w kuchni. Tak więc zszedłem ze 150 W na niecałe 53 W.

 

- lodówka będzie zasilana na gaz, a w czasie podróży na 12V z holownika / tutaj muszę jeszcze ciągnąć instalację z samochodu. Będę miał drugie dodatkowe gniazdo 7 pin na haku. Właściwie to je mam, ale jest to gniazdo angielskie i nie mogę dostać do niego wtyczki, tej niby białej czy siwej żeby dorobić je w przyczepie.Dlatego wywalę to angielskie i dołożę drugie normalne 7 pin żeby podciągnąć zasilanie lodówki w czasie jazdy i ładowanie akumulatora pokładowego również w czasie jazdy.

Obecnie lodówka podłączona jest tylko na 220V i gaz - chodzi wyśmienicie i bardzo dobrze chłodzi. Z tego co widzę chyba w ogóle nie była używana, podobnie jak kuchenka gazowa, bowiem oba sprzęty wyglądają jak fabrycznie nowe.

 

- nie będę korzystał z żadnych dziwnych sprzętów typu lokówki , suszarki do włosów, maszynki do kawy itp. Jedynym większym obciążeniem będzie ładowarka laptopa 90 W , którego będę używał często, bowiem będzie on służył również za telewizor. W instalację chciałbym wpiąć przetwornicę Volta 1000W/500W, bo taką posiadam jeszcze z kampera .Sprawowała mi się ona wyśmienicie i właśnie do niej podpinałem ładowarkę laptopa.Nie przewiduję kupna zasilacza laptopa na12V, bowiem mam różne laptopy i nigdy nie wiem, z którym aktualnie wyjadę.Kupowanie 5 różnych ładowarek mija się z celem, dlatego pozostanę przy przetwornicy.

 

- do ładowania akumulatora jak już pisałem jakiś solarek 100 - 160 W z regulatorem. Oczywiście w instalację będę chciał wpiąć cyfrową ładowarkę 10A do ewentualnego podładowania akumulatora z 220V .Będę chciał to zrobić w taki prosty niby sposób, jak to w tym temacie pokazał Kristofer na swoim schemacie. Nie mam tylko tych dwóch przekaźników niby samochodowych, bo nie mam pojęcia jakie kupić  :oslabiony: Było nie było przekaźniki są różne. Tak na marginesie - szkoda, że Kristofer nie "domalował" w tym schemacie ewentualnego prostego podłączenia tego solara wraz z regulatorem. Byłoby kurka wodna trochę prościej  :]  A tak jestem zielony jak szczypiorek na wiosnę  :]  i przyjdzie mi latać po prośbie żeby mi ktoś palcem pokazał co mam kupić i jak to sensownie wpiąć w dorabiany obwód, żeby było dobrze i bezpiecznie. A u nas na wsi nie jest to takie proste, bowiem specjalistów od żyta czy buraków jest ci dostatek, ale elektryków czy elektroników niestety całkowity deficyt  :oslabiony:

 

To chyba by było wszystko na początek co sobie ubzdurałem :]  Dla jasności wkleję dwa zdjęcia tego co mam .Zainstalowany jest zasilacz Elektromatic K 200S.Jak widać nie ma on możliwości ładowania akumulatora, dlatego muszę wpiąć w instalację ładowarkę cyfrową.Szkoda mi go wyrzucać i kupować dodatkowo jakiś porządny elektroblok, bowiem to dodatkowy koszt i to nie mały.Tak więc pozostanę przy tym, bo nie jest chyba najgorszy / 200W/ , a poza tym jest fabryczny. 

 

26f7d2ab1a2718a7med.jpg

264e50d8ddf4c75cmed.jpg

 

No i na koniec prośba - pomóżcie mi panowie rozpracować to wszystko żeby było dobrze i bezpiecznie, bo mam z tym mały problem  :oslabiony:

 

Jeszcze raz pozdrawiam wszystkich i macham przyjaźnie łapką  ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
kalapan

Dzięki wielkie Kristofer za pomoc.W sumie po lekturze wielu tematów i schematów z tego forum jestem już z planami bliżej jak dalej, a to już coś  :]

Niestety nie mogę tych wszystkich schematów złożyć w jedną całość - bynajmniej dla mnie laika jest to trudne. Gdyby złożyć te dwa schematy w jedną całość to wtedy byłoby dla mnie praktycznie wszystko zrozumiałe :

 

attachicon.gif Wersja z osobnym zasilaczem i ładowarką.JPG

 

attachicon.gif Schemat podłączenia.jpg

 

A tak to kombinuję jak łysy koń pod górę i nic  :oslabiony:  A w sumie chodzi mi o podstawową wersję czyli z zasilaczem, osobną łądowarką, przetwornicą i solarem z regulatorem.

Edited by kalapan (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Np.:

(samochodowy)

http://allegro.pl/przekaznik-samochodowy-5-pin-12v-40a-gniazdo-i6729209589.html

 

(sieciowy PEM-01/230)

http://allegro.pl/zamel-pem-01-230-przekaznik-230v-ac-16a-i6944269839.html

 

post-8-0-85184700-1505242804_thumb.jpg

 

post-8228-0-65376000-1505216756_thumb.jpg

 

Zwróć uwagę, że przekaźniki PR1 i PR2, to przekaźniki ~230 V (PEM-01/230)!!!

natomiast P1 i P2 - "samochodowe" 12 V.

Edited by szary11 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan

Wielkie dzięki Kristofer teraz mam jaśniej w głowie, chociaż ze dwa pytania się nasuwają  :]

 

1. Na wszystkich schematach pokazane jest podłączenie zasilacza 12V z kontrolerem solarnym poprzez przekaźniki samochodowe.Z tego co już tu wyczytałem bywają one zawodne, a tego chciałbym uniknąć. Osobiście wolałbym rozwiązanie na PEM 01/12V. Gdzieś rzuciło mi się w oczy takie rozwiązanie z dokładnym oznaczeniem co i gdzie do jakiego styku.Ale był to tylko kawałek schematu.Niestety już go nie mogę znaleźć , choć szukam zawzięcie. Ten ostatni schemat , który wrzuciłeś na przekaźnikach samochodowych jest super oznaczony - szkoda, że  tej wersji na PEM 01/12  nie ma w całości. Przydałaby się takim gamoniom jak ja, którym każdy kabelek i pin trzeba palcem pokazać  :] .

 

2. Zapewne będę robił całą instalację trochę na raty, bo to jednak koszt dość duży, dlatego spytam głupio - jeżeli ten ostatni etap, czyli wmontowanie  całej części solarnej będę robił najpóźniej, to w tym układzie ten + i -  na 12 V wychodzący  z zasilacza  powinienem   zamiast do kontrolera solarnego podpiąć bezpośrednio na akumulator?  W tym układzie mam pełne zasilenie przyczepy na 12V, ale bez ładowania solarnego. Chyba dobrze rozumuję?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Miałem problem z netem i coś się "porobiło" :pad:
Rysunek, z którego powinieneś korzystać, to ten z ostatniego posta.
Przy takim zasilaczu, przekaźników nie unikniesz, chyba że wszystko łączyłbyś i rozłączał ręcznie w zależności od danych warunków, co byłoby raczej bardzo kłopotliwe.
"PEM" to również przekaźnik elektromagnetyczny, podobnie jak ten samochodowy, tylko w innej obudowie i droższy.
"PEM" różnią się między sobą napięciem sterującym (np. 12 V DC lub 230 V AC).
Prawdopodobieństwo awarii jest raczej takie samo w każdym z tych typów przekaźników, więc czy to będzie przekaźnik samochodowy, czy "PEM 01/12", to nie będzie miało pod tym względem znaczenia.
Przekaźniki "PEM" są dostosowane mocowaniem do typowej szyny instalacyjnej. Gdybyś zdecydował się na nie, to musisz je umieścić w osobnej skrzynce (obudowie), niż te sterowane nap. ~230 V
http://allegro.pl/zamel-pem-01-012-12v-ac-dc-i6948380654.html

Tu masz wersję z "PEM 01/12" zamiast przekaźników samochodowych:

 

post-8228-0-45808400-1505230071_thumb.jpg

 

Tu wersja tymczasowo bez instalacji PV:

 

post-8228-0-28782700-1505230067_thumb.jpg

 

PS
Na rysunku nie dodałem głównego odłącznika akumulatora (tzw. hebla), który nie wszyscy chcą mieć, ale jednak warto by go było również zastosować.

Przekaźniki "PEM" nie zawsze można zamontować z uwagi na ograniczoną obciążalność zestyków (teoretycznie do 16 A, ale osobiście nie dawałbym jednak więcej, niż 10 A).

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan

Wielkie dzięki Kristofer, jesteś rzeczywiście cierpliwy i nieoceniony  :]  Teraz już wiem praktycznie wszystko, zostały tylko drobne rzeczy.Głównie chodzi mi o przekrój kabli - czy trzymać się tego minimum 2,5 mm, czy jednak dać 4mm. Nie chcę na niczym oszczędzać, a już na pewno nie na przewodach.Męczy mnie również przekrój przewodów idących od przetwornicy na akumulator, niestety nie pamiętam przekroju  kabli jakie miałem na tej przetwornicy w kamperze, ale pamiętam , że były dość grube, być może nawet 6 mm.No i jaki tam był bezpiecznik na + przed akumulatorem.Przetwornica zwykła Volta 1000W/500W, chcę ją wykorzystać ponownie, bo jest praktycznie nowa. I ostatnie już pytanie - czy ta ładowarka zda egzamin w moim zestawie, czy jest nic nie warta? Tak jakoś wpadła mi w oko. Ma 10A, inne zazwyczaj tylko 5A.A może doradzisz coś lepszego?

http://allegro.pl/prostownik-ladowarka-do-akumulatora-12v-24v-10a-i6528046277.html

 

a może lepiej ta?

 

http://allegro.pl/cyfrowy-prostownik-12v-24v-cbc-10-everactive-2-10a-i6573247598.html

Edited by kalapan (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Jeśli przetwornica będzie w pobliżu akumulatora (max do 1m), to przy mocy ok. 1kW, przewody powinny mieć przekrój minimum 16 mm², a bezpiecznik na zacisku akumulatora dla tej przetwornicy powinien mieć wartość 100 A
Ładowarka, o ile spełnia parametry, które są dla niej podawane, to może oczywiście być właśnie taka. Musisz się jednak upewnić, czy po zaniku zasilania i jego przywróceniu, automatycznie wraca do ładowania z ustawionymi wcześniej parametrami, inaczej za każdym razem, gdy nawet na moment zaniknie zasilanie ~230 V, będziesz musiał pamiętać o jej ponownym włączeniu i ustawieniu parametrów.
W zastosowaniu, o którym mowa w tym temacie, ładowarka powinna mieć pamięć ostatnich ustawień po zaniku zasilania.
Tu:

http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/?p=352885

był podawany przykład takiej ładowarki, ew. może być np. Bosch C7 (większy prąd wyjściowy ładowania). To tylko przykłady, ponieważ takich ładowarek jest na rynku dużo.
Szczerze mówiąc, kupno droższej ładowarki w Twoim przypadku nie jest odpowiednim wyjściem, ponieważ za niewiele wyższą kwotę (poniżej 400 zł.)
mógłbyś nabyć bardzo dobrą, procesorową ładowarkę, zespoloną jednocześnie z bardzo dobrym zasilaczem, przy czym mógłbyś w tym układzie wyeliminować jednocześnie dwa przekaźniki.
Myślę, że przy takich odbiornikach, o których pisałeś, przekroje 2,5 mm² powinny być OK. Pamiętaj jedynie, aby obwody zabezpieczać bezpiecznikami przy akumulatorze. Oczywiście większy przekrój przewodów (np. 4mm²), to mniejsze spadki napięcia (straty) i większe możliwości rozbudowy instalacji w przyszłości, jednak z pewnością nie są niezbędne w każdym obwodzie.

PS
Jeśli dobrze kojarzę, to Twoja przetwornica powinna raczej mieć takie parametry: 700/1000

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...