Skocz do zawartości

Burstner Champion przeróbka 12v pod akumulator


akoni

Rekomendowane odpowiedzi

Jeżeli zamienisz przewód L z N to nie zadziała wyłącznik różnicowo-prądowy ,który chroni nas przed przypadkowym porażeniem prądem elektrycznym.Przyczepy posiadają jednak drugie zabezpieczenie przed porażeniem tj.zerowanie.

Dziękuje.

Zrozumiałem już teraz o co kaman.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 195
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Jeżeli zamienisz przewód L z N to nie zadziała wyłącznik różnicowo-prądowy ,który chroni nas przed przypadkowym porażeniem prądem elektrycznym.Przyczepy posiadają jednak drugie zabezpieczenie przed porażeniem tj.zerowanie.

 

Witam, nie do końca tak ( znaczy zerowanie) instalacja 230V w przyczepie musi i powinna być wykonana w systemie TN-S czyli przystosowaną do montażu różnicówki , po stronie przyczepy NIE DOPUSZCZALNE JEST łączenie przewodu ochronnego z jakimkolwiek przewodem instalacji czynnej- chyba że przed zastosowaną różnicówką. Stwierdzenie zerowania odnosi się do połączenia bieguna "N" neutralnego ( zero) do kołka ochronnego "PE" co spowoduje powstanie "PEN" i w takim przypadku jeśli zamienimy przewód roboczy "L1" (faza) z "N" ( zero) to nastąpi porażenie użytkownika .

 

 

Ale się wymądrzam :blagac:

 

Pozdrawiam serdecznie , mam nadzieję że choć trochę w tej zawiłości koledzy zrozumieli sens wypowiedzi :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Exactly  :ok:
 


[...]  w takim przypadku jeśli zamienimy przewód roboczy "L1" (faza) z "N" ( zero) to nastąpi porażenie użytkownika .

 

No, może od razu nie nastąpi, a może nastąpić ... :rolleyes:

Jacek, wiem że wyszła tylko taka składnia :] , a myśl była prawidłowa.

 

Prosty przykład: stoimy sobie beztrosko obok przyczepy, oczywiście gołą stopą na trawie bo upał niemiłosierny, popijamy Coca Colę i w którymś momencie dotykamy np. dyszla :swiety:

W prawidłowo wykonanej instalacji 230 V przyczepy, wszystkie zaciski ochronne gniazd, jak i obudowy zamontowanych sprzętów (nawet gazowych) np. bojler, piec, lodówka, kuchenka itd. są połączone z przewodem ochronnym PE (tzw. uziemieniem) oraz ramą przyczepy.

Jak można się wielokrotnie przekonać, instalacje w przyczepach (te 12 V i te 230 V) są często przerabiane, modyfikowane przez użytkowników nie posiadających odpowiedniej wiedzy, dlatego na rynku wtórnym można spotkać przyczepy, w których nie możemy mieć 100 % pewności, że instalacja jest bezpieczna i prawidłowo zmodyfikowana, dopóki nie sprawdzi się dokładnie każdego jej punktu (w całości).

Spotyka się też przyczepy, w których istnieje wyłącznie jeden wyłącznik nadprądowy. W takim przypadku zamiana miejscami fazy i zera oraz przerwanie obwodu przez taki wyłącznik, nie spowoduje odcięcia fazy od urządzeń w przyczepie.

Jeszcze inny przykład: w przyczepach, gdzie jest oświetlenie działające całkowicie lub w pewnej części na nap. 230 V, pomimo że wszystko sprawnie działa, gdy są w przyczepie nawet dwa wyłączniki nadprądowe, to w omawianym przypadku "zamiany", po wyłączeniu oświetlenia, dalej mamy fazę na np. cokole żarówki lub na zestyku oprawki, po jej wykręceniu.
Wynika to z faktu, że łączniki w instalacji są w większości przypadków jednobiegunowe, a umieszcza się je oczywiście na przewodzie fazowym.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Exactly  :ok:

 

 

No, może od razu nie nastąpi, a może nastąpić ... :rolleyes:

Jacek, wiem że wyszła tylko taka składnia :] , a myśl była prawidłowa.

 

Prosty przykład: stoimy sobie beztrosko obok przyczepy, oczywiście gołą stopą na trawie bo upał niemiłosierny, popijamy Coca Colę i w którymś momencie dotykamy np. dyszla :swiety:

 

W prawidłowo wykonanej instalacji 230 V przyczepy, wszystkie zaciski ochronne gniazd, jak i obudowy zamontowanych sprzętów (nawet gazowych) np. bojler, piec, lodówka, kuchenka itd. są połączone z przewodem ochronnym PE (tzw. uziemieniem) oraz ramą przyczepy.

 

Jak można się wielokrotnie przekonać, instalacje w przyczepach (te 12 V i te 230 V) są często przerabiane, modyfikowane przez użytkowników nie posiadających odpowiedniej wiedzy, dlatego na rynku wtórnym można spotkać przyczepy, w których nie możemy mieć 100 % pewności, że instalacja jest bezpieczna i prawidłowo zmodyfikowana, dopóki nie sprawdzi się dokładnie każdego jej punktu (w całości).

 

Spotyka się też przyczepy, w których istnieje wyłącznie jeden wyłącznik nadprądowy. W takim przypadku zamiana miejscami fazy i zera oraz przerwanie obwodu przez taki wyłącznik, nie spowoduje odcięcia fazy od urządzeń w przyczepie.

 

Jeszcze inny przykład: w przyczepach, gdzie jest oświetlenie działające całkowicie lub w pewnej części na nap. 230 V, pomimo że wszystko sprawnie działa, gdy są w przyczepie nawet dwa wyłączniki nadprądowe, to w omawianym przypadku "zamiany", po wyłączeniu oświetlenia, dalej mamy fazę na np. cokole żarówki lub na zestyku oprawki, po jej wykręceniu.

Wynika to z faktu, że łączniki w instalacji są w większości przypadków jednobiegunowe, a umieszcza się je oczywiście na przewodzie fazowym.

Witam, faktycznie. Bardzo ładne uzupełnienie i chyba dla każdego już teraz wszystko się wyjaśniło

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po stronie przyczepy NIE DOPUSZCZALNE JEST łączenie przewodu ochronnego z jakimkolwiek przewodem instalacji czynnej- chyba że przed zastosowaną różnicówką.

 

Mógłbyś proszę rozwinąć pogrubione?

Edytowane przez Heniekag (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mógłbyś proszę rozwinąć pogrubione?

witam, post 72 , schemat podłączenia , jeśli zastosujesz przewód zasilający dwuprzewodowy , i właśnie w tej sytuacji ważne jest wiedzieć gdzie faza (L1) a gdzie zero (N)

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie po prostu zastanawia, dlaczego piszesz, ze nie można łączyć "przewodu ochronnego z jakimkolwiek przewodem instalacji czynnej- chyba że przed zastosowaną różnicówką". Czyli innymi słowy dopuszczasz łączenie przed różnicówką? Czy ja to źle rozumiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie po prostu zastanawia, dlaczego piszesz, ze nie można łączyć "przewodu ochronnego z jakimkolwiek przewodem instalacji czynnej- chyba że przed zastosowaną różnicówką". Czyli innymi słowy dopuszczasz łączenie przed różnicówką? Czy ja to źle rozumiem?

 

Witam, i tak i nie - odpowiedź nie do końca jest oczywista i prosta , po spełnieniu określonych warunków jest to możliwe. Lecz kolego jeśli nie znasz się na elektryce to nie chciałbym byś takie podłączenia robił . Jwśli potrzebujesz pomocy z elektryką to pisz jasno czego oczekujesz lub zwróć się o pomoc do lokalnego elektryka , a będzie dobrze zrobione i bezpiecznie przede wszystkim.

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja po prostu nie widzę możliwości aby kiedykolwiek przewód ochronny mógłby być podłączony z przewodem instalacji czynnej - stąd takie moje zdziwienie i pytanie, czy dobrze rozumiem Twoją wypowiedź.

Proszę nie traktuj mojego pytania jako ataku na Ciebie. Po prostu nie umiem sobie wyjaśnić kiedy można coś takiego zrobić w przyczepie. Biorąc po uwagę, że nie wiesz, gdzie będziesz podłączał swoją przyczepkę - na przykład w Norwegii bardzo popularna jest instalacja IT, a 230 V, które masz w gniazdkach jest napięciem między fazowym - ot taka ciekawostka. Nie wiem jakie są sieci na tutejszych kempingach ale podejrzewam, że takie jakie mają dostępne w swojej okolicy, więc pewnie często gęsto IT - choć mogę się mylić. Po za tym to tylko taki przykład. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, Heniu twoich zapytań nie traktuje jako atak lecz jako otwartą dyskusję , "nie myli się tylko ten co nic nie robi" .

Tak zdaję sobie sprawę ze swojej wypowiedzi i z twoich obaw , i tak jak wcześniej wspomniałem istniej taka możliwość po spełnieniu pewnych warunków czyli instalacja zasilająca dwu przewodowa z ukierunkowanym przewodem fazowym we właściwe miejsce post 72 schemat . Dla przeciętnego użytkownika jest to nie do ogarnięcia zważywszy na możliwość co chwila podłączanie przyczepy w innym miejscu. Również jak wcześniej wspomniałem jedynym słusznym i poprawnym podłączeniem jest układ TN-S

 

Pozdrawiam serdecznie.

Edytowane przez California (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla przeciętnego użytkownika jest to nie do ogarnięcia zważywszy na możliwość co chwila podłączanie przyczepy w innym miejscu.

 

Dlatego uważam, że nie powinno się pisać, że można. Nie czytają tego forum tylko Ci którzy wiedza o co chodzi ale również ci, którym się może tylko tak wydaje.

Tak więc nie można łączyć przewodu ochronnego z jakimkolwiek przewodem instalacji czynnej w przyczepie. Dodatkowo zawsze trzeba używać przedłużaczy z tzw. uziemieniem i podłączać się do instalacji z uziemieniem. Twój schemat nie powinien być brany pod uwagę przy instalacjach w przyczepach kempingowych.

No nic, dobranoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w/w zdanie Jacka zrozumiałem trochę inaczej, a mianowicie, że takie podłączenie w instalacji może istnieć przed głównym przyłączem (gniazdem) przyczepy, i że jest to czysto hipotetyczna sytuacja, którą również hipotetycznie można spotkać, a wiem, że można i w praktyce, bo kiedyś sam się z tym spotkałem, będąc na wsi u pewnego rolnika, gdy chciałem się podłączyć na chwilę do prądu.
Niestety, ale na ogół nie mamy żadnego wpływu na zastany stan i wykonanie instalacji do której przyłączamy przyczepę, będąc gdzieś tam ...
Na szczęście obecnie sytuacje nieprawidłowo wykonanych przyłączy są sporadyczne.
Konkluzja, którą z pewnością należy pamiętać:
Nie można łączyć przewodu ochronnego z jakimkolwiek przewodem instalacji czynnej w przyczepie !!! :excl:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam,

powiedzcie mi proszę czy ten przekaźnik będzie dobry do odcięcia układu zasilanego z zasilacza od układu zasilanego z akumulatora po podłączeniu przyczepy pod 230V ?

http://www.eldor24.pl/przekaznik-instalacyjny-z-r230-ss-265168.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnosząc się do twojego schematu chodzi o przekaźniki P1 i P2 (zaznaczyłem je na zdjęciu na czerwono). Ty zastosowałeś przekaźniki na 12V i sterujesz je zasilaczem 12V a ja chciałem go sterować napięciem 230V

 

post-16092-0-08083800-1425996144_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.