Jump to content
akoni

Burstner Champion przeróbka 12v pod akumulator

Recommended Posts

Speedy

Ten z mojego zdjęcia jest osiągalny praktycznie non stop na WGE

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heniekag

Ten z mojego zdjęcia jest osiągalny praktycznie non stop na WGE

Ale jest jedno polowy :-( - jeden zestaw styków

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Rozwiązanie najprostsze i moim zdaniem wystarczające do tego zastosowania:

attachicon.gifschemat instalacji3 - Copy.jpg - fragment schematu z poprzedniej przyczepy, który modyfikuje w miarę potrzeby.

Tylko z przekaźnikiem do takiego rozwiązania jest problem - no przynajmniej takim z prądem ponad 10A. Z tego powodu w poprzedniej przyczepie zmieniłem zabezpieczenie nadprądowe na 10A.

W obecnej przyczepie chciałbym tego uniknąć.

 

Nie jestem pewien, czy dobrze rozumiem Twój zamysł, ale jeśli tak, to narysowałem Ci tą zmianę Twojego schematu.

 

post-8228-0-57520200-1393501319_thumb.jpg

 

Przypuszczam, że chodzi o zasilanie obwodu 230V (ten zaznaczony na rysunku, jako: "Instalacja 230V AC") z przetwornicy, w chwili, gdy przyczepa jest odłączona od zewnętrznego zasilania 230 V.

Numery zestyków oznaczyłem zgodnie z tym, jak trzeba je podłączyć.

Narysowałem rozwiązanie wykorzystujące dwa przekaźniki szynowe PEM-01, mimo że można też dostać podwójne, jednak mają one o połowę niższy prąd zestyków, dlatego właśnie taki układ.

 

post-8228-0-50000700-1393501320_thumb.jpg

 

Tu masz dane tego przekaźnika (przekaźnik na szynę do skrzynki, czyli taki, jaki chcesz. Musisz kupić 2 szt.):

post-8228-0-11064600-1393501321_thumb.jpg

 

 

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Na powyższych rysunkach, zestyki przekaźnika są narysowane w stanie podłączonej przyczepy do sieci zewnętrznej 230 V.

Jeśli podłączysz zgodnie z oznaczeniami, które umieściłem przy poszczególnych stykach, wszystko będzie działać prawidłowo.

 

Tu masz jeszcze wersję z jednym przekaźnikiem PEM mającym dwie grupy zestyków, ale tak, jak już wspominałem, ma on o połowę mniejszą obciążalność od PEM-01, dlatego lepiej to zrobić na dwóch PEM-01/230.

 

post-8228-0-27011300-1393502916_thumb.jpg

 

 

Dla porównania parametry tych przekaźników:

 

post-8228-0-98282600-1393503331_thumb.jpg

 

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heniekag

Może jednak powinienem dać cały schemat ale on akurat nie dotyczy teraz konkretnie mojego przypadku - jak napisałem, to schemat, który stworzyłem przy "zabawie" z poprzednią przyczepą - zresztą już go raz w starszej wersji umieściłem na forum i trochę został skrytykowany więc nie chciałem, mimo że jest ciągle modyfikowany znów się narażać ;-) - szczególnie, że to nie jest temat pytania.

post-10895-0-82260000-1393502881_thumb.jpg

Jednak trochę upieram się na pojedynczym przekaźnikiem lub jak się okazało może stycznikiem (choć to droższe rozwiązanie). Znalazłem takie oprócz wcześniej podanego RUC Rempola:

- http://www.tme.eu/pl/details/rm202730/przekazniki-elektromagn-przemyslowe/te-connectivity/1-1393148-4/#,

- http://www.tme.eu/pl/details/rm808730/przekazniki-elektromagn-przemyslowe/te-connectivity/5-1393149-7/#

- http://www.tme.eu/pl/details/rik25-22-230/styczniki-moduly-glowne/iskra-sistemi/ikd25-22230vac/#

Dlaczego upieram się przy jednym? Wydaje mi się to bezpieczniejszym rozwiązaniem, prostszym, mniej awaryjnym.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Biorąc pod uwagę zakreśloną część Twojego schematu i moc przetwornicy, wszystko bez zmian, czyli warianty, które Ci rozrysowałem.

Oczywiście możesz dać i stycznik (najlepszy byłby katalogowy RIK24-22), ale do czego Ci taka moc

tego wszystkiego :niewiem:

 

post-8228-0-67055100-1393510876_thumb.jpg

 

... a przewody instalacji 230 V w przyczepie masz zapewne 1,5 mm²  ?

 

Co byś nie zastosował (przekaźnik, przekaźniki, stycznik) - będzie działać.

 


Dlaczego upieram się przy jednym? Wydaje mi się to bezpieczniejszym rozwiązaniem, prostszym, mniej awaryjnym.

 

Nie widzę takich różnic, a przy opisywanym zastosowaniu, jakakolwiek awaria byłaby raczej czymś osobliwym.

Co planujesz zasilać z instalacji 230 V, że potrzebujesz 25-cio amperowych zestyków :look:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heniekag

Co planujesz zasilać z instalacji 230 V, że potrzebujesz 25-cio amperowych zestyków :look:

Jak widzisz przewody są 1,5 mm2 i tak jak pisałem potrzebuje czegoś co mogło by być zainstalowane za bezpiecznikiem 13 A jako stały element instalacji, bo taki bezpiecznik już tam jest oryginalnie zamontowany - a że wygląda, że stycznik i gabarytowo i prądowo spełnia te wymagania to i niech będzie taki stycznik - choć bardziej odpowiada mi po prostu jak najmniejszy przekaźnik 16A.

A pisząc o bezpieczniejszym, prostszym, mniej awaryjnym rozwiązaniu miałem na myśli mniejszą ilość połączeń, elementów (choć fakt większe), mniejsza możliwość, że jakaś cewka zacznie sobie brzęczeć :-) itd.

W każdym bądź razie dzięki. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
witus

Przeglądałem powyższe schematy. Chcę dołożyć solar. Czy to nie jest problem dla regulatora solara, że akku zaczyna być ładowany dodatkową ładowarką ? Wg schematów może być sytuacja, że akumulator jednocześnie ładują i solar i prostownik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Problemu nie będzie. Wspominałem o ładowarce automatycznej. Jeśli ładowarka lub kontroler solarów wykryją naładowanie accu, to ograniczą lub wyłączą jego dalsze ładowanie. Poza tym, w powyższych przykładach zawsze możesz w prosty sposób odłączyć ładowarkę od zasilania sieciowego, nie jest to jednak konieczne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
witus

Dzięki !

Share this post


Link to post
Share on other sites
witus

Tak, to jest przekaźnik, natomiast jeśli chodzi o takie wskazania, to mam to zrobione u siebie.

Jest to jednak "tylko" wskaźnik, ponieważ nie chciało mi się bawić w automatykę.

Wystarczy widząc nieprawidłowość przyłączenia fazy, zamienić miejscami przewody wtyczki doprowadzającej zasilanie do gniazda głównego przyczepy. Oczywiście nie rozbieram wtyczki i nie zamieniam za każdym razem przewodów, tylko zrobiłem w tym celu małą przejściówkę. Gdy na jakimś kempingu mają źle podłączone przewody w gniazdach i wskaźnik mi to pokazuje, to między wtyk główny i gniazdo przyłączeniowe przyczepy, zakładam tą przejściówkę i wszystko jest w porządku.

 

Tak to wygląda w głównej skrzynce elektr. mojej budki:

 

{style_image_url}/attachicon.gif Skrzynka elektr..JPG

 

Skrzynka o której pisałeś jest w innym miejscu:

 

{style_image_url}/attachicon.gif automat_inwertera.JPG

Po co wiedza o tym czy prawidłowo podana jest faza na campingu ? Zauważyłem, że bezpiecznik w przyczepie rozłącza obie żyły zasilania. Czy to jest potrzebne do właściwego działanoa różnicówki ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
California

Witam, do standardowej instalacji elektrycznej nie jest potrzebne wiedzieć gdzie znajduje się biegun (L1) czy (N) , lecz jeśli chcemy podnieść bezpieczeństwo oraz komfort wypoczynku wiedząc że instalacja jest bezpieczna to to już inna sprawa . Wyłącznik różnicowy musi być podłączony zgodnie ze schematem by działał poprawnie

 

post-1979-0-78295200-1394362475_thumb.jpg

 

i jeszcze jak widać na samym wyłączniku producent jasno określił sposób podłączenia okablowania

 

post-1979-0-34105300-1394362545_thumb.jpg

 

dla tych co chcą mieć pomiar zużytej energii ( na niektórych polach się przydaje) to również należy mieć ukierunkowaną instalację w przyczepie

 

post-1979-0-51567300-1394362624_thumb.jpg

 

tak więc wszystko zależy kto co oczekuje i jakie ma wymagania , bo sposób konfiguracji instalacji na prawdę można zrobić na wiele sposobów i każdy będzie działał tyle że będzie bezpieczny lub bardziej bezpieczny.

 

Pozdrawiam serdecznie i życzę rozwagi przy modyfikacjach swych instalacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
witus

domyślałem się, że o różnicówkę chodzi ... standardowo nie ma różnicówki więc przy ew rozbudowie warto o sygnalizacji fazy pomyśleć ! Dzięki za wyczerpujące info.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Exen

Witam, do standardowej instalacji elektrycznej nie jest potrzebne wiedzieć gdzie znajduje się biegun (L1) czy (N) , lecz jeśli chcemy podnieść bezpieczeństwo oraz komfort wypoczynku wiedząc że instalacja jest bezpieczna to to już inna sprawa . Wyłącznik różnicowy musi być podłączony zgodnie ze schematem by działał poprawnie

 

.....

tak więc wszystko zależy kto co oczekuje i jakie ma wymagania , bo sposób konfiguracji instalacji na prawdę można zrobić na wiele sposobów i każdy będzie działał tyle że będzie bezpieczny lub bardziej bezpieczny.

 

Wytłumaczcie mi proszę, co się może stać jak właśnie L1 z N zamienimy?

Jaki ma to wpływ na bezpieczeństwo użytkowników?

Share this post


Link to post
Share on other sites
telerus

Wytłumaczcie mi proszę, co się może stać jak właśnie L1 z N zamienimy?

Jaki ma to wpływ na bezpieczeństwo użytkowników?

Jeżeli zamienisz przewód L z N to nie zadziała wyłącznik różnicowo-prądowy ,który chroni nas przed przypadkowym porażeniem prądem elektrycznym.Przyczepy posiadają jednak drugie zabezpieczenie przed porażeniem tj.zerowanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...