Jump to content
akoni

Burstner Champion przeróbka 12v pod akumulator

Recommended Posts

kalapan

Rozumiem że to odpowiedź do mnie. Jakoś łopatologicznie w paru zdaniach mógłbyś napisać co z tego mogę urzeźbić? ...

 Najprościej mówiąc, to tak jak wyżej pisałem  akurat ta rzeźba Cię nie nie ominie :

 

1a447511570b5152med.jpg

 

Na tym moim zdjęciu to nie są jeszcze wszystkie kabelki , które w ten układ trzeba podłączyć, to tylko pewien etap.Z końcowej fazy mojej rzeźby akurat zdjęcia nie mam. Ale dla mnie to i tak jazda z tym była niezła  :]  pewnie dla fachowca to pestka, ale ja trochę musiałem się nad tym głowić.Ale po jednym spalonym zasilaczu , reszta poszła jak z płatka  :]

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

Kristofer, Jacek,

jakby pominąć całkowicie zasilanie z samochodu ( odłączyć i zaizolować przewody 13 i 9), żeby odseparować przyczepę od samochodu (z wyjątkiem lodówki) to chyba można schemat uprościć maksymalnie:

 

post-20089-0-86802400-1511893360_thumb.jpg

 

Jednak teraz będziesz polegał tylko i wyłącznie na akumulatorze w przyczepie, AKU z samochodu nie będziesz mógł wykorzystać.

 

Kristofer, może tak być? Jacek teraz wszystko jasne?

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan

 

Kristofer, może tak być? Jacek teraz wszystko jasne?

 

Popraw, bo masz (+) z (-) pomylony na wejściu do MK 240.

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

Popraw, bo masz (+) z (-) pomylony na wejściu do MK 240.

:yes:

 

post-20089-0-76027600-1511894850_thumb.jpg

Edited by lbuster (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Kristofer, Jacek,

jakby pominąć całkowicie zasilanie z samochodu ( odłączyć i zaizolować przewody 13 i 9), żeby odseparować przyczepę od samochodu (z wyjątkiem lodówki) to chyba można schemat uprościć maksymalnie:

 

attachicon.gifpost-8228-0-69712500-1511892505.jpg

 

Jednak teraz będziesz polegał tylko i wyłącznie na akumulatorze w przyczepie, AKU z samochodu nie będziesz mógł wykorzystać.

 

Kristofer, może tak być? Jacek teraz wszystko jasne?

 

Prawie dobrze :]

Tak, jak już kalapan zauważył - odwrotna polaryzacja.

 

post-8228-0-21469900-1511894693_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacekzoo

Jasne. Tylko że za dużo kombinacji, gdyby było tsk że podłączam aku pod energoblok i sam reguluje, tzn podpiete auto to bierze z auta, odpinam auto bierze z aku, podpinam sieć bierze 230v to bym to zrobił. Ale z jakimiś przekaźnikami, obwodami to nie dla mnie zabawa. A nie chce polegać tylko na aku z cepy, będąc w drodzd pare dni nie chce myśleć czy na kampie wystarczy prądu żeby ustawić cepe moverem. A w sumie mover był głownym powodem aku. Także w trasie mam z auta, a na postoju 230, aku do movera i już nie kombinuje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Jacku, jakie kombinacje? To jest już proste do bólu ;)

Dwa przekaźniki (kalapan pokazał nawet fotkę) podłączone w/g tego rysunku i masz wszystko tak, jak sobie życzysz.

Patrząc na rysunek, to chyba nawet dzieciak by to połączył. :hmm:

Z pewnością Kol. kalapan podpowie Ci, jakich konektorów i przewodów trzeba użyć oraz jak to izolować - sam to robił nie mając pojęcia o elektryce, a zrobił, jak profesjonalista  :ok:

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

To jeżeli chcesz także prąd z auta to wykorzystujesz 2 przekaźniki ze środka schematu Kristofera. Uwierz mi, to nic skomplikowanego, masz dokładnie opisane numery styków które musisz odpowiednio połączyć. To tylko tak strasznie wygląda a praktyce pikuś. Na przekaźniku przy stykach masz numery, nie mam niestety zdjęcia od strony styków:

 

post-20089-0-10209100-1511895553_thumb.jpg

 

PS. Kristofer mnie ubiegł.

Edited by lbuster (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan

W gruncie rzeczy to rzeczywiście trudne nie jest.Ja ten zasilacz spaliłem tylko dlatego, że kupiłem złe przekaźniki.Te załatwiły zasilacz. Co prawda mi zajęło masę czasu przygotowanie tej rzeźby, bowiem ja jak pajac wszystko lutowałem, każdy jeden przewód najpierw lutowany, potem zaciskany, na koniec jeszcze koszulki termokurczliwe.Myślałem, że tym sposobem będzie lepiej, bo zawsze kabelek lutowany lepiej się konektora trzyma, a w budzie drgania jednak są.Pewnie gdyby tylko zacisnął byłoby o wiele szybciej.Trzeba też pamiętać żeby zaopatrzyć się  również w kilka konektorków podwójnych, bo będą potrzebne po obu stronach, czyli tak w jednym jak i drugim przekaźniku. 

 

W sumie to ją całą wiązkę robiłem na stole, wymierzyłem tylko ile potrzeba mi kabla do połączenia z akumulatorem oraz ile na odbiorniki i na zasilacz. Jeżeli boisz się tego robić sam - to kup kabla i przekaźniki oraz konektorki i daj razem ze schematem komuś, kto ma o tym pojęcie.W  pół godzinki zrobi Ci całą wiązkę i opisze wychodzące kable.Ty tylko podłączysz i po krzyku.Taki człowiek nawet budki widzieć nie musi.

Edited by kalapan (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

post-8228-0-41348000-1511896728_thumb.jpg

post-8228-0-54551900-1511896745_thumb.jpg

post-8228-0-05277000-1511896822_thumb.jpg

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacekzoo

Dziękuje Krustofer :) już powoli zaczynam kumać, tylko co oznacza symbol który podrzucam w powiększeniu? I dlaczego na fotce u kalapana przy dolnym przekaźniku jedno wyjście ma kawałeczek kabla zakończony izolacją?

post-22353-0-59768300-1511897455_thumb.png

Edited by jacekzoo (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Dziękuje Krustofer :) już powoli zaczynam kumać, tylko co oznacza symbol który podrzucam w powiększeniu?

Jeśli masz na myśli "87", "87a"  :hmm:

To są liczby (cyfry) określające konkretne wyprowadzenie danego przekaźnika.

Bazujemy na typowych przekaźnikach samochodowych, a te liczby oznaczają w/g norm, konkretne obwody w instalacjach samochodowych, stąd takie, a nie inne oznaczenia.

Takie same cyfry znajdziesz przy "pinach" przekaźnika odpowiadających tym na rysunku.

Podałem je właśnie dlatego, aby już nikt nie musiał się zastanawiać, który zestyk ma łączyć - wystarczy łączyć odpowiadające oznaczenia liczbowe.

I dlaczego na fotce u kalapana przy dolnym przekaźniku jedno wyjście ma kawałeczek kabla zakończony izolacją?

 

To już pytanie do kalapana.

Myślę, że przygotowane pod to, co dopiero będzie, czyli PV ;)

To tylko tak strasznie wygląda a praktyce pikuś.

Dokładnie :ok:

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan

I dlaczego na fotce u kalapana przy dolnym przekaźniku jedno wyjście ma kawałeczek kabla zakończony izolacją?

 

odpowiem na to, bo kiedyś ktoś może oglądać zdjęcia i czytać temat i akurat ta fotka może mylić.

 

Co zaś się tyczy tego niby zaizolowanego kabelka , on nie jest izolowany całkiem, on potem był gdzieś wpięty między przekaźnikami. Już pisałem -  na tym zdjęciu to nie jest już zakończona robota, to tylko pewien etap.Gdyby ta cała wiązka była skończona to już poza puszkę odchodziłoby 6 dłuższych kabli, a nie tylko jeden niebieski ,jak na tym zdjęciu. Na końcu roboty z tej puchy wychodzi 6 dłuższych kabli,  czyli  + i - na akumulator, następnie + i - na energoblok, oraz w moim przypadku  + i - na odbiorniki.

Edited by kalapan (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

To może ja tak łopatologicznie, może się komuś przyda:

 

Patrząc na schemat, aktualnie akumulator przyczepy jest podpięty do energobloku/zasilacza. Czyli plus z akumulatora idzie do plusa w zasilaczu/energobloku a minus z akumulatora przyczepy idzie do minusa zasilacza/energobloku. Musicie pójść po pogrubionych ścieżkach:

 

post-20089-0-07387900-1511899115_thumb.jpg

 

 

Załóżmy teraz, że podłączycie samochód do przyczepy, czyli na pinie 9 pojawi się plus a na pinie 13 minus. W takim wypadku w przekaźnikach na stykach 85 pojawi się "+" a na stykach 86 pojawi się "-" Dzięki temu obwodowi, przekaźnik przełączy zwarcie z 30-87a na 30-87. Tak więc akumulator przyczepy zostanie odłączony a plus i minus pójdzie z samochodu:

 

post-20089-0-92510700-1511899107_thumb.jpg

 

Czyli podsumowując:

Jeżeli na stykach 85 i 86 nie będzie zasilania, to jest zwarty obwód 30 - 87a

Jeżeli na stykach 85 i 86 będzie zasilanie, to zwarty jest obwód 30-87

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacekzoo

Dzięki temu opisowi ibuster’a pokumałem zasade działania tego majdanu :ok: faktycznie nie jest to trudne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...