Jump to content
BogdanN126

Czy jest możliwa taka instalacja ?

Recommended Posts

mundek28

witaj Kristofer zgodnie z twoimi zaleceniami zgromadziłem kilka informacji przyczepa Chateau Lacar produkcji belgijskiej rocznik 97, akumulatora nie było, chcę go zamontować w schowku pod przednim prawym siedzeniem tuż przed kołem tam gdzie jest zasilacz tam też na ściance chcę zamontować kontroler tak aby było wszystko blisko siebie. fotka zasilacza, wtyczka przyczepy i twój schemat z mojej fotki /przepraszam za jakość/post-17826-0-42887900-1417282315_thumb.jpgpost-17826-0-85940400-1417282338_thumb.jpgpost-17826-0-04091300-1417282366_thumb.jpg pierwszy z lewej styk pod tytułem Led Drive jest wolny, drugi oznaczony -4 idzie do wolnego złącza które leżało w schowku pod siedzeniem drugi przewód do tego złącza odchodzi od styku oznaczonego +1/piąty od lewej/ przez bezpiecznik 15 A, od trzeciego styku oznaczonego -3 odchodzi biało-czarny przewód do kostki a od czwartego styku od lewej oznaczonego +2 odchodzi przewód do trzech bezpieczników 15 A , 4A i 4A. Przewód z ostatniego złącza oznaczonego Auto Pover wchodzi bezpośrednio do wiązki 11 przewodów biegnących do wtyczki przyczepy tej z fotki / ma ona siedem typowych pinów bo takie mam gniazdo w aucie 7 pin ale posiada jeszcze 6 cienkich bolców -pierwszy raz taką wtyczkę widzę a dopiero ty zwróciłeś na to moją uwagę/ samochodem z hakiem teraz nie dysponuję w czasie transportu przyczepy od sprzedawcy działały wszystkiejej światła wymagane przez kodeks w tym światło p.mgielne , nie było światła cofania, oświetlenia użytkowego przy podłączonym aucie nie sprawdzałem/wszystko chcę zamontować zgodnie ze schematem na fotce która pochodzi z twojego postu tylko bez przetwornicy. czy mając takie zawikłane informacje i niedoskonałe fotki możesz już coś podpowiedzieć pozdrawiam w oczekiwaniu na odpowiedż . PS jestem starym namiotowcem energię czerpałem tylko z gazu ,nafty i paluszków, technikiem też nie jestem więc wybacz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Jak na "starego namiotowca" :] (też mam taki okres za sobą) i elektrycznego laika, to muszę przyznać, że bardzo ładnie wszystko opisałeś, masz dobre podejście i prawdopodobnie zdolność analitycznego myślenia :ok:
Tak, po Twoim opisie można już powiedzieć wiele, jeśli nie wszystko, o instalacji w Twojej przyczepie. Pozwól jednak, że zrobię to w pierwszej wolnej chwili, czyli już niebawem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

... czyli od początku:
w przyczepie masz wtyk przyłączeniowy tzw. "WeSt" (opisywałem go w "Słowniku":
http://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?p=373905
Opisany przez Ciebie zestaw przyłączy (wtyk i gniazdo) tłumaczy takie, a nie inne działanie instalacji do tej pory (tylko oświetlenie zewnętrzne).

Aby wszystko było jasne, to w dalszej części opisu będę używał numeracji wyjść z Twojego zasilacza od 1 - 6, licząc od jego lewej strony.

Drugie wyjście zasilacza "-4" (minus) i piąte "1+" (plus), czyli dwa wolne przewody w złączu schowka pod siedzeniem, służą do podłączenia standardowego akumulatora z płynnym elektrolitem (w tym miejscu musiał mieć hermetyczną obudowę z odprowadzaniem oparów na zewnątrz przyczepy, jeśli kiedykolwiek tam był). Podłączenie przy zachowaniu odpowiedniej polaryzacji (przewód absolutne minimum 2,5 mm²). Tuż przy samym wyprowadzeniu akumulatora musi być bezpiecznik samochodowy min. 10 A w odpowiedniej oprawce. Tym bezpiecznikiem jest opisany przez Ciebie bezp. 15 A (może taki być), więc oczywiście wystarczyło do accu podpiąć wyjście z tego bezpiecznika jak najkrótszym przewodem do klemy + .
Wyjście nr trzy, oznaczone "-3",  to minus 12 V podany na instalację Twojej przyczepy.
Wyjście nr 4, oznaczone jako "2+", to plus 12 V  podany na instalację Twojej przyczepy, czyli na skrzyneczkę z bezpiecznikami (15A, 4A, 4A), a z nich już na poszczególne obwody przez nie zabezpieczane.
Wyjście nr 6 "Auto Power" było prawdopodobnie przygotowane dla ładowania w/w accu w czasie jazdy (z alternatora samochodu) lub zasilania przyczepy z accu samochodu (wtedy podłączenie we wtyku do pin 9).
Instalacja w samochodzie musiała być do tego odpowiednio dostosowana (obwód z przekaźnikiem podającym napięcie dopiero przy pracującym silniku).

 

post-8228-0-20488400-1417431090_thumb.jpg

 

Tak w skrócie wygląda to w Twojej przyczepie obecnie.

 

Teraz opis pod kątem planowanych zmian.

Kwestia wtyku przyłączeniowego przyczepy.

 

Wyjścia masz dwa.
1) w samochodzie zamontujesz gniazdo tego typu, jak wtyk od przyczepy (jest obecnie bardzo rzadko spotykane i nie będziesz miał "standardu", czyli w razie konieczności podpięcia jakiejś innej przyczepki ze standardową wtyczką 13 pin, będzie kłopot)
2) moim zdaniem najlepsze -  zmiana wtyku przyczepy na typowy "Jaeger",
http://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?p=373901
czyli standardowy 13 pin. Oczywiście w samochodzie też powinno być 13 pinowe gniazdo tego standardu. W takim przypadku masz z każdej strony najbardziej popularne złącza i możliwość wykorzystania wszystkich funkcji tego rozwiązania.

Zasilacz.

 

post-8228-0-69113500-1417429324_thumb.jpg

Jak już wspomniałem, posiadany przez Ciebie zasilacz jest przystosowany do ładowania accu z płynnym elektrolitem, więc nie można go wykorzystać do ładowania accu żelowego. Potrzebne będą pewne zmiany w instalacji.

 

post-8228-0-54716900-1417429326_thumb.jpg

Na początek, od wyjścia nr 6 "Auto Power" odłączasz przyłączony przewód i bardzo dobrze ! go izolujesz. Najlepiej zlokalizować go jeszcze we wtyku przyczepy i tam również odłączyć.
Gdybyś chciał mieć gdzieś w przyczepie zamontowaną kontrolkę pracy zasilacza (dłuższy przewód min. 2 x 0,65 mm²), to robisz ją z typowej diody LED: katodę diody łączysz z minusem zasilacza, natomiast anodę z wyprowadzeniem nr 1 zasilacza "LED drive". Oczywiście wyjście to może pozostać wolne.

Pozostałe sprawy wyjaśniają schematy, wszystko odbywa się automatycznie.

Pierwszy schemat, to wersja najbardziej odpowiednia i uniwersalna oraz podająca wszystkie napięcia bez strat.
Gwarantuje też pełne działanie instalacji solarnej, nawet w przypadku jakiejś bliżej nieokreślonej awarii zasilacza.

 

post-8228-0-41851700-1417429409_thumb.jpg

Schemat drugi, to wersja mocno uproszczona. Napięcie podawane z kontrolera będzie trochę obniżone przez straty na zasilaczu (ok. 500 mV spadek na diodzie zasilacza, przez którą napięcie jest podawane). Dodatkowo należy tą wersję wcześniej sprawdzić praktycznie, ponieważ nie mam tego zasilacza fizycznie "pod ręką" i na 100 % nie jestem w stanie określić, czy przy takim podłączeniu będzie działać w/g założeń (było kilka wersji tego zasilacza).

 

post-8228-0-51380300-1417429407_thumb.jpg

 

Sprawdzenia można dokonać przez podłączenie dowolnego accu 12 V, jak na rysunku.

 

post-8228-0-20200500-1417429446_thumb.jpg

 

Po takim podłączeniu, nie przyłączając zasilacza (przyczepy) do sieci 230 V, sprawdzasz, czy działa w przyczepie oświetlenie, pompka wody, ew. spłuczki itd.
Jeśli wszystko działa, to podłączasz zasilacz (przyczepę) do sieci 230 V i ponownie sprawdzasz działanie oświetlenia i pozostałych urządzeń. Gdy wszystko działa, to wyłączasz odbiorniki prądu, ale pozostawiasz np. na ok. godzinę włączone zasilanie przyczepy z sieci 230 V, kontrolując co kilka minut, czy nic niepokojącego się nie dzieje, np. wzrost temperatury zasilacza, akumulatora itd.
Jeżeli po godzinie czasu nic złego się nie działo, a włączone oświetlenie, pompki i cała reszta urządzeń zasilanych z 12 V nadal działa prawidłowo, to można uznać, że test wypadł pozytywnie i tym samym można wykonać instalację w/g schematu uproszczonego.

Moja sugestia, to wykonanie instalacji w/g schematu nr 1.

 

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mundek28

dzięki Kristofer za odpowiedż dopiero dzisiaj zajrzałem na forum bo nie spodziewałem się tak szybko odpowiedzi, oczywiście dostosuję się do twoich zaleceń a konkretnie do schematu pierwszego, wyłożyłeś to przejrzyście nawet dla mnie ale tylko jedno pytanie uściślające- wymiana złącza  /auto-przyczepka/na 13 pinowe jest zalecana przez ciebie i wówczas będę starał się to zrobić czy jest konieczna do działania instalacji w takim zakresie jak na pierwszym schemacie?/wówczas będę musiał to zrobić/ pozdrowienia

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Odpowiem może tak: jeśli do posiadanej obecnie wtyczki przyczepy dostosujesz instalację w samochodzie, czyli zamontujesz identyczne gniazdo dla standardu "WeSt" (tak, aby była możliwość wykorzystania wszystkich pinów złącza), to możesz pozostać przy tym rozwiązaniu.
Jeśli nie planujesz np. zasilania lodówki podczas jazdy z instalacji samochodu, to możesz pozostać z tą wtyczką i 7-mio pinowym gniazdem w samochodzie.
Jeśli chcesz mieć rozwiązanie typowe i najbardziej uniwersalne, umożliwiające (nawet w przyszłości) skorzystanie z funkcji, jakie daje 13 pinów gniazda "Jaeger" (są nawet przejściówki dla tego gniazda na różne standardy, nawet 7-pin), to najlepiej mieć właśnie takie rozwiązanie, czyli to, co ma większość z nas (proponowane przeze mnie wyjście nr 2).

Share this post


Link to post
Share on other sites
mundek28

już wszystko jasne , przyczepę raczej będę wykorzystywał stacjonarnie tzn nie częściej niż raz w tygodniu będę sie przemieszczał więc lodówka tylko stacjonarnie na gaz ale jeżeli w tym całym zamieszaniu związanym z przeistoczeniem z namiotowca na camperowicza się odnajdę to oczywiście wymienię złącze na takie jak zalecasz jeszcze raz wielkie dzieki za cierpliwość, wiedzę i poświęcony czas - szacun i może do zobaczenia gdzieś w przyrodzie

Share this post


Link to post
Share on other sites
mundek28

witaj ponownie Kristofer jako że przymieżam się powoli do zakupu zestawu fotovoltaicznego o mocy ok. 100W, proszę napisz który akumulator polecisz z tych trzech:Toyama NPG 12V 60Ah, Toyama NPCG 12 V 55Ah, HAZE HZY EV 12V 55AH, kontroler ładowania Tracer 1210RN 12V/24V 10A MPPT czy Tracer 1215 RN 12V/24V 10A MPPT /na czym polega różnica w praktyce/, oraz napisz czy konieczne są bezpieczniki w instalacji PV  bo takie są w ofercie ledona / oczywiście bezpieczniki w instalacji elektrycznej takie jak są w twoim schemacie będą zastosowane/ pozdrawiam w oczekiwaniu na odpowiedż.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Witaj !

Rozumiem, że decydujesz się na zestaw, który Ci wcześniej polecałem i kontroler Tracer z "LedOn" :ok:
Z akumulatorów, które wymieniłeś, przy omawianym sposobie ich użytkowania, wybierałbym z dwóch:

1) żelowy Toyama NPG60 12V 60Ah          ok. 440 zł.
2) żelowy HAZE HZY EV 12-55 12V 55Ah     ok. 540 zł.

Haze, to "bardziej markowy" akumulator, jednak jest znacznie droższy (ok. 540 zł.) i posiada o 7 Ah niższą pojemność, co przy omawianych pojemnościach daje ponad 10 % mniej, to dużo.
Myślę, że w klasie akumulatorów, w której się poruszamy, wszystko przemawia za pozycją nr 1 i ostatecznie ten bym wybrał.
Kwota 440 zł. za accu typu GEL o poj. 60 Ah jest moim zdaniem bardzo rozsądna.
Jeśli chodzi o akumulator NPCG 55Ah Toyam'y (ok. 520 zł.), to w/g zapewnień firmy jest "lepiej" wykonany, co owocuje podobno dwukrotnie dłuższym życiem w stosunku do serii NP. Osobiście w to wątpię, ponieważ seria NP ma standardowy okres eksploatacji dla akumulatorów żelowych, a przy przestrzeganiu kilku podstawowych reguł, ten okres można jeszcze znacznie wydłużyć. Dwukrotne wydłużenie życia, mogło by oznaczać, ze akumulator będzie w stanie wytrzymać "agresywną" eksploatację przez okres przynajmniej 20 - 24 lat. Ćwierć wieku w tej klasie akumulatorów i przy tak niskiej cenie, moim zdaniem nie jest możliwe, tym bardziej, że nawet w najlepszym accu, jego realna pojemność zawsze się obniża w miarę upływu lat.
Sądzę, że te akumulatory są po prostu bardziej odporne na cięższą pracę i to wszystko.
Zakup takiego accu jest uzasadniony, gdy będzie on przeznaczony do częstych, dużych i głębokich obciążeń np. silniki łodzi, wózki inwalidzkie itp.

W kwestii bezpieczników dla paneli solarnych, to można je oczywiście stosować, jednak bardziej widzę ich potrzebę w mocno rozbudowanych systemach (wiele szt. paneli solarnych), gdzie występuje bardzo duży prąd, napięcie itd.
Przy typowej instalacji karawaningowej, zastosowaniu przewidzianych do tego celu materiałów, okablowania, osprzętu i wykonaniu instalacji w/g przyjętych norm, raczej nie są konieczne. Przypuszczam, że mało kto ma je w karawaningowej instalacji.

Sprawa kontrolerów jest prosta. Śmiało możesz kupić "Tracer 1210RN". Różnica między 1210, a 1215 jest wyłącznie w max napięciu wejściowym, które może obsłużyć dany kontroler. Dla 1210 jest 100 V, natomiast dla 1215 będzie to wartość 150 V.
Nawet gdybyś chciał zastosować dwa duże panele połączone szeregowo, to nie przekroczysz 50 V, więc spokojnie "1210" da radę.
Większą uwagę należy zwracać na obciążenie prądowe, bo z reguły tego właśnie może w regulatorze brakować, jeśli się go źle dobierze.
 

IMHO

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
blue

Witam

Mam podobny problem z zasilaczem, wtyczką, chciałbym tez skonsultować  dobór akumulatora.

Niedawno kupiłem przyczepę i zasilacz jest tak połączony (zdjęcie).

Duża różnica połączenia sugerowane przez „Kristofer z moim obecnym podłączeniem, ale poprzedni właściciel nic nie wiedział. Wtyczkę mam "WeSt" (jak się teraz dowiedziałem bo myślałem, że jest standardowe 7 pinowe).

Chcę podłączyć  według porady lecz chciałbym jeszcze skonsultować, bo widzę ze jest to bardziej skomplikowane niż myślałem.

Kupiłem też akumulator (zdjęcie) i chciałem go podłączyć pod instalacje aby mieć światło i do ładowania telefonów. Rozumiem, że nie mogę go podłączyć w części mieszkalnej?! I pytanie czy mogę podłączyć go do tego zasilacza, rozważałem również ze podłączę inny prostownik (elektroniczny kupiony dawno temu w Makro) z dodatkowym (Regulator ładowania akumulatorów 12V_BTE-109) elektronicznym regulatorem ładowania (włączającym ładowanie przy 12.4V i wyłączającym przy 14.4V)  

Będę bardzo wdzięczny za pomoc i sugestie.

 

Schowek01.jpg

20181214_094335.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...