Skocz do zawartości

schemat sterowania stopniem elektrycznym


bwolod

Rekomendowane odpowiedzi

Fotka licha, ale czytelna. Powiększ.

Mam jeszcze kilka stron o tym urządzeniu.

Edit:

Błąd, nie to foto.

Jutro zrobię porządnie.

Edytowane przez WojtEwa (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie umiem określić nazwy ponieważ stopień wykonałem sam wygląda mniej-więcej tak jak na rys.

em4b.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Daj parę fotek stopnia, może też jakiś opis. Mam przed sobą wykonanie

Podobnego. Będzie łatwiej korzystając z Twojego doświadczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

To jest mały schemacik prostego przełacznika polaryzacji , jaki narysowałem kiedyś  na potrzeby sterowania sterem w mojej łódce.

Może Ci się  przyda do Twoich schodków.

 

post-8248-0-76147300-1382623907_thumb.jpg

 

Przełączniki krańcowe L i P (w Twoim przypadku nazwijmy je G i D [ góra i dół ] montujesz w skrainych położeniach schodów. 

Zadaniem ich jest wyłączenie zasilania odpowiedniego kierunku w czasie osiągnięcia skrajnego położenia stopnia.

Czyli , kiedy na przełączniku polaryzacji ( np trzypozycyjnym przełączniku kołyskowym) włączysz obwód rozkładania stopnia i stopień rozłoży się  maksymalnie wyłącznik krańcowy "D" rozłączy obwód i rozkładanie będzie zatrzymane - silnik stanie. Będziesz mógł tylko włączyć  drugi obwód i schować  stopień.

W odwrotnym kierunku analogicznie tak samo.

 

Do w/w układu można dorzucić  jeszscze jakąś  diodę info o opuszczeniu stopnia zasilaną  z obwodu stacyjki by nie ruszyć  z opuszczonym stopniem bądź "pójść  jeszcze dalej" i zamontować  przekaźnik zasilony ze stacyjki składający stopień  automatycznie po urychomieniu silnika. Aczkolwiek chyba bezpieczniejsze jest samo info na diodzie czy buzerze bo jeśli nieopatrznie odpalimy auto kiedy teściowa będzie wycodzić  z cepy to mamy prze......e ;)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za schematy rozjaśniły wszelkie niepewności z tym związane.

A chciałem to rozwiązać na krańcówce przy dzwiach aby przy otwarciu dzwi stopień wysuwał się a przy zamknięciu ...... ny dy rydy jak widać.

Zdjęcia wstawię jak poskładam wszystko do kupy. :smirk:

Pozdrawiam Bogdan.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za schematy rozjaśniły wszelkie niepewności z tym związane.

A chciałem to rozwiązać na krańcówce przy dzwiach aby przy otwarciu dzwi stopień wysuwał się a przy zamknięciu ...... ny dy rydy jak widać.

Zdjęcia wstawię jak poskładam wszystko do kupy. :smirk:

Pozdrawiam Bogdan.

 

Przy otwieraniu drzwi się nie sprawdzi. Zrezygnuj z tego pomysłu. Bajer fajny, ale po pewnym czasie będzie Cię irytować. Czas rozkładania, hałas w nocy. Lepiej przycisk hebelkowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Witam,

Chciałem nieco odświerzyć temat.

Mam stopień elektryczny THULE (taki sam jak OMNISTEP) i chyba się spalił.....

Pytanko moje: jaki tam jest silnik? da się go wymienić? podejdzie od czegoś? np od wycieraczek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam stopień elektryczny THULE (taki sam jak OMNISTEP) i chyba się spalił.....

Pytanko moje: jaki tam jest silnik? da się go wymienić? podejdzie od czegoś? np od wycieraczek?

 

Witam !

Moim zdaniem powinieneś najpierw ustalić, czy rzeczywiście "się spalił".

Ewentualne fotki mogą być pomocne. Czy działał i przestał, czy może nie działa od początku, odkąd masz przyczepę ?

Pytam dlatego, ponieważ często spotykam się z pytaniami o naprawę, a w rzeczywistości mamy do czynienia np. z brakiem wiedzy o obsłudze.

Warto sprawdzić osprzęt (wyłączniki krańcowe, główny, połączenia itd.), pomierzyć, ewentualnie zdemontować, rozebrać i dopiero analizować możliwości.

Jeśli rzeczywiście nie można będzie naprawić, to z doborem choćby podobnego silnika może być kłopot.

W zasadzie wszystko jest możliwe, ale to z kolei zależy od własnych możliwości manualnych, narzędziowych i pomysłów.

Ktoś "zrobi" sobie taki silnik niemal od podstaw, a ktoś inny będzie w stanie tylko wymontować taki stopień z przyczepy.

IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem w tych stopniach polega na tym że one mają tylko wyłącznik krańcowy na zamykaniu. Na otwieraniu krańcówki nie posiada. Jest tak gdyż jest sterowany przez człowieka za pomocą wyłącznika dzwonkowego. W moim przypadku zamontowany jest w busie więc kierowca powinien go wysówać przytrzymując przez ok 2s przełącznik i chować tak samo tylko przy otwieraniu gdyby go nie puścił to silnik będzie buczał, przy chowaniu już wyłączy go krańcówka gdy się schowa.

 

Elektryk wykazał się inwencją twórczą i z doborem odpowiedniej pojemności kondensatorów stworzył modół czasowy który sterował otwieraniem i zamykaniem stopnia. Wszystko super działało przez pół roku aż nagle został w pozycji otwartej. I tu moje przypuszczenia że poprostu modół nie wyłączył stopnia po 1,5s tylko cały czas silnik buczał (nie ma też wyłącznika przeciążeniowego).

Cóż pozostaje wyciągnąć to wszystko rozebrać i sprawdzac po kolei.

Moje pytanie było tylko po to bo może ktoś już zmieniał taki silnik gdyby się okazało że to jednak on się spalił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takich stopniach stosuje się silniki o podobnej konstrukcji jak w wycieraczkach samochodowych.

Z reguły są to dosyć  mocne silniki, więc i drut na uzwojeniach jest w miarę gruby. Taki drut żeby spalić w silniku, musiałoby przepłynąć przez niego spora ilość amperów.

Przy tak dużej ilości amperów, szczególnie na zablokowanym wirniku silnika, nie ma opcji by nie zareagował bezpiecznik.

Nawet jeśli zamiast bezpiecznika użyto tam gwoździa, to poleciałoby jakieś połączenie, styki przekaźnika itp.

Na samym końcu wirnik...

Wyciągnij - nie tylko wnioski, ale cały mechanizm, rozbierz i sprawdź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okazało się że skończyło się na strachu. W układzie został zamontowany dziwny bezpiecznik który najzwyczajniej się poluzował i nie było styku. Po zmianie gniazda na normalne samochodowe stopień działa jak wcześniej.

Ale dzięki za odpowiedź w kwestii silnika, dobrze wiedzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.