Skocz do zawartości

Własne zasilanie hobby 420


COLLINS18

Rekomendowane odpowiedzi

Na PW pisaliśmy o prostowniku i przyczepowym "trafie" .Wystarczyło napisać  że masz na myśli ładowarkę  z zabezpieczeniem p.przeładowaniu akumulatora, a na pewno moja odpowiedź była by inna . 

Powiem więcej , jeśli ładowarka posiada takowe zabezpieczenie to najprawdopodobniej także pracuje w trybie PWM (pulsacyjnie) tak jak regulator ładowania na wyjściu ładowania i już  mamy bałagan w modulacji . To kolejny powód przez ,który nie zaproponował bym podłączenia rozbudowanej ładowarki do regulatora jeśli tylko wspomniał byś  ze masz takową na myśli a nie zwykły prostownik.

Jak to mówią  "konkretne pytanie - konkretna odpowiedz "

 

Pisałem o zasilaczu w energobloku jako kolejnej alternatywie źródła ładowania , którą  także można równolegle z solarami podłączyć  do wejścia "solar" regulatora ładowania. Czyż  nie o tym była mowa na PW ?

W standardowym energobloku ubogi zasilacz składa się  z transformatora (trafa) i mostka prostowniczego więc masz już  prostownik (urządzenie ładujące), który wsparty przez regulator ładowania daje już  namiastkę ładowarki PWM z zabezpieczeniem przeciw przeładowaniu.

Ok, Pisaliśmy o prostowniku, a ja rzeczywiście miałem na myśli ładowarkę, bo to taki skrót myśłowy i pewnie niejeden "lajkonik"-elektryk amator na tym forum, który jest elektrykiem praktycznym a mniej  teoretycznym miałby tak samo. Cieszę się, że to wyjaśniliśmy. Wychodzi więc na to że ładowarkę z zabezpieczeniami możemy podłączyć bezpośrednio do aku, zaś zasilacz z energobloku, który można też uzyć do ładowania aku podłączamy przez regulator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 76
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Z transformatora nie może wychodzić "+/-" transformator jest urządzeniem prądu przemiennego więc na jego wyjściu może być tylko takie napięcie. Chyba, że masz na myśli transformator z układem prostowniczym- ale to trzeba wyraźnie napisać - wprowadzasz mniej obeznanych w błąd, chyba,że.................

Coś mi się wydaje, że idąc tym torem powinieneś przelecieć większość wątków i to poprawić - mam wrażenie, że tak popularnie jest tutaj energoblok nazywany.

Nie zmienia to jednak faktu, że masz racje - mój błąd, który nie powinien się tutaj pojawić - transformator to transformator, energoblok to energoblok a przekształtnik to przekształtnik i tak powinno się je nazywać.

Edytowane przez Heniekag (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś mi się wydaje, że idąc tym torem powinieneś przelecieć większość wątków i to poprawić - mam wrażenie, że tak popularnie jest tutaj energoblok nazywany.

Nie zmienia to jednak faktu, że masz racje - mój błąd, który nie powinien się tutaj pojawić - transformator to transformator, energoblok to energoblok a przekształtnik to przekształtnik i tak powinno się je nazywać.

Puryści sie znaleźli :]  :]  :] . Ale to nie ja napisałem, że :

"Z transformatora nie może wychodzić "+/-" transformator jest urządzeniem prądu przemiennego więc na jego wyjściu może być tylko takie napięcie. Chyba, że masz na myśli transformator z układem prostowniczym- ale to trzeba wyraźnie napisać - wprowadzasz mniej obeznanych w błąd, chyba,że................."  Napisał to ed, ale cytując wpisał się w środek cytatu, między nawiasy i wyszło, że to ja.

Edytowane przez Madbar (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Puryści sie znaleźli :]  :]  :] . Ale to nie ja napisałem, że :

"Z transformatora nie może wychodzić "+/-" transformator jest urządzeniem prądu przemiennego więc na jego wyjściu może być tylko takie napięcie. Chyba, że masz na myśli transformator z układem prostowniczym- ale to trzeba wyraźnie napisać - wprowadzasz mniej obeznanych w błąd, chyba,że................."  Napisał to ed, ale cytując wpisał się w środek cytatu, między nawiasy i wyszło, że to ja.

Oki, oki.

I tak to miał być żart, tylko mi się smiley nie wstawił. :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Witam!

 

Robił kotoś może od posdstaw własne zasilanie w cepce?. W mojej jest brak aku i korzystam z zasilania samochodu ale chciałbym miec zasilanie 12v w cepce. Chodzi mi o koszty jakie trzeba ponieść na taką instalacje :swieca: . A może kotoś jest obeznany w temacie  :hmm:

@COLLINS18

Jako osoba kończąca przygodę z karawaningiem polecam moje wypociny.

W swoich byłych przyczepach oraz ostatniej sprzedanej pomimo braku akumulatora zawsze starałem się mieć oświetlenie wewnątrz przyczepy  w tranzycie przy długich wyjazdach na postoju/parkingu.

W dawnej przeszłości korzystałem z akumulatora auta podłączając się bezpośrednio  do klem na postoju.

Raz przez gapiostwo rozładowałem akumulator!

W ustronnym i dostępnym miejscu wewnątrz przyczepy wstawiałem "podstarzały" akumulator. Na postoju krokodylkami podłączałem się do akumulatora. Na kempingu w razie potrzeby prostownikiem dodatkowy akumulator doładowywałem.

Obydwoje mieliśmy 2 niezależne żródła światła wewnątrz przyczepy  po 15w każde.

Te 30w spełniało nasze oświetleniowe potrzeby w przyczepie.

 

Na zewnątrz ostatniej przyczepy dołożyłem:

3-cie światło STOP  led ~15w

dwa dodatkowe kierunkowskazy po 5w

na dole po jednej 5w dwustronnej "obrysówce" (foto prawy dolny róg)

Razem: 15+10+10=35w

Przy haku zawsze mam gniazdo 7 pinowe.

W poprzednich autach nie miałem w wiązce przy haku modułu! Wszystko grało i było OK.

Po zmianie auta mam bajery pokazujące za niski poziom chłodziwa w chłodnicy i UWAGA  kontrolę żarówek.

Mam założony moduł.

Jeżdziłem było OK.

Raz kolega jadący w konwoju za mną w deszczu powiedział Twoje tylne światła nie są widoczne!

Zmieniłem dwa dodatkowe kierunkowskazy na 10watowe oraz obrysówki też na 10watowe.

Razem miałem 15+20+20=55wat

Po przejechaniu kilkunastu km z włączonymi światłami światła zewnętrze przyczepy "padały"=wyłączały się.

Jako laik nie wiedziałem gdzie tkwi problem. Warsztaty montujące haki po drodze "rozkładały ręce".

Po powrocie zgłosiłem się do swojego pana od zakładania haków a on to nie możliwe!

Po moim naprowadzeniu że wszystkiemu jest winien żle dobrany zamontowany MODUŁ.

Okazało się że moduł został ten sam tylko zostały w nim zmienione bezpieczniki.

Pan dokładnie policzył=zsumował WSZYSTKIE moce żarówek na zewnątrz przyczepy wlutował nowe bezpieczniki.

Teraz jest OK.

 

Pozdrawiam,

PS

Może komuś przydadzą się moje opisane problemy.

Edytowane przez ired (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla tych co porywają  się  na tunning oświetlenia zewnętrznego poza wymianą  na ledy proponuje zamontować  elektroniczny przerywacz kierunkowskazów i podłączyć oświetlenie zewnętrzne przez diody do wewnętrznego zasilania . 

Nigdy nie wiadomo co nas w trasie spotka, a takie niezależne zasilanie oświetlenia jest przydatne w przypadku kiedy musimy z jakiegoś  powodu pozostawić  w ciemności przyczepę  na poboczu a holownikiem podjechać coś  załatwiać. 

 

Mam tak w swojej staruszce i sobie chwale , jednym kliknięciem pstryka załączam pozycje i obrysy a kierunki pulsują  w takt ustawionej częstotliwości na przerywaczu. (potencjometr)

Oświetlenie ledowe więc przy moich akumulatorach może tak stać tydzień albo więcej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pasionat poruszył bardzo istotną kwestię bezpieczeństwa na drodze !

Miałem podobne obawy na początku przygody z karawaningiem, a ponieważ nie jestem fachowcem, ani zwolennikiem wyrafinowanych technicznie rozwiązań, to wożę ze sobą zwykłe rowerowe światła diodowe, które w przypadku totalnej awarii zafiksuję na budzie, by była widoczna.

Innym moim „patentem” w temacie awarii oświetlenia w trasie, jest wożony kabel z tablicą ze światłami ( taką jak do bagażnika rowerowego na hak) , który mogę wpiąć w gniazdo , a światła powiesić na tylnej ścianie budy, by awaryjnie kontynuować jazdę.

Śmieszne i straszne, że chyba żaden producent  :czacha: nie zająknął się w tym temacie, chyba istotniejszym, niż obowiązkowe „kliny” pod koła .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Innym moim „patentem” w temacie awarii oświetlenia w trasie, jest wożony kabel z tablicą ze światłami ( taką jak do bagażnika rowerowego na hak) , który mogę wpiąć w gniazdo , a światła powiesić na tylnej ścianie budy, by awaryjnie kontynuować jazdę.

Śmieszne i straszne, że chyba żaden producent  :czacha: nie zająknął się w tym temacie,

@adamkwiatek

... żaden producent nie zająknął się w tym temacie...

 

"kogut" < jest lepszy=mniejszy niż Twoja [tablica ze światłami]

 

Pozdrawiam,

PS

W garażu mam takiego koguta nigdy nie miałem okazji z niego korzystać przez ostatnie ponad 40 lat.

("schodzimy" z tematu, autor wątku będzie ...)

Edytowane przez ired (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Ok.

 

Co do prostownika - trafiłeś chyba na najlepszy - mam taki sam :)

 

Co do trafo - podrzuć zdjęcia bo być moze masz automat do przełączania w przypadku zaniku zasilania z zewnątrz.  Czyli; ciągniesz z sieci 230V na trafo i masz 12V. W przypadku zaniku napiecia trafo z automatu przełącza na aku. W momencie gdy znów się pojawi zasilanie z sieci aku jest doładowywane przez prostownik.

Zobacz czy przy kostce masz wejście na 12V. (oznaczone 12V ein. lub 12V eingagn).

Witam kolegów,

 

Podepnę się pod temat i w związku z tym mam takie pytanie: Tan prostownik Black&Decker ma na wyjściu prąd 1A czy to nie zbyt mało jeśli chodzi o czas ładowania? Może lepiej coś takiego http://allegro.pl/blackdecker-prostownik-elektroniczny-bdsbc10a-i4116934710.html-fakt trochę droższe ale ładuje większym prądem i wszystkie rodzaje aku.

Edytowane przez dyziak13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam kolegów,

 

Podepnę się pod temat i w związku z tym mam takie pytanie: Tan prostownik Black&Decker ma na wyjściu prąd 1A czy to nie zbyt mało jeśli chodzi o czas ładowania? Może lepiej coś takiego http://allegro.pl/blackdecker-prostownik-elektroniczny-bdsbc10a-i4116934710.html-fakt trochę droższe ale ładuje większym prądem i wszystkie rodzaje aku.

 

I jeszcze jedno, ja mam coś takiego - podpowie ktoś jak tu Dlaczego nie mogę dodać zdjęcia?  rozwiązać podłączenie akumulatora dodam, że po podłączeniu pod samochód 12v jest tylko na zasilaniu oświetlenia pin od przeciwmgielnego na wtyczce. Ja nie potrzebuję zasilania z samochodu ani ładowania aku w w czasie jazdy. Potrzebuję mieć światło zasilanie pompek wody i jakieś gniazdo do TV jak pojadę gdzieś na dziko.

 

Pozdrawiam.

 Nie mogę dołączyć zdjęcia - Dlaczego? Taki komunikat.Błąd Nie masz uprawnień do wysyłania tego typu plików

Edytowane przez dyziak13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam kolegów,

 

Podepnę się pod temat i w związku z tym mam takie pytanie: Tan prostownik Black&Decker ma na wyjściu prąd 1A czy to nie zbyt mało jeśli chodzi o czas ładowania? Może lepiej coś takiego http://allegro.pl/blackdecker-prostownik-elektroniczny-bdsbc10a-i4116934710.html-fakt trochę droższe ale ładuje większym prądem i wszystkie rodzaje aku.

 

Wszystko zależy, co chcesz ładować i w jakim czasie, jak to chcesz używać itd. :hmm:

Oczywiście - na ogół ładowarka o większej wydajności prądowej zawsze jest bardziej uniwersalna.

I jeszcze jedno, ja mam coś takiego - podpowie ktoś jak tu Dlaczego nie mogę dodać zdjęcia?

 Nie mogę dołączyć zdjęcia - Dlaczego? Taki komunikat.Błąd Nie masz uprawnień do wysyłania tego typu plików

 

Sprawdź, jaki jest typ pliku zdjęcia, które chcesz dodać.

Najlepiej, gdy będzie w formacie JPEG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba udałomi się dodać attachicon.gif20140408_120835.jpg

Tak jak wcześniej pisałem moje trafo wygląda tak. Po podłączeniu 230V do przyczepy działają na 12V pompki wody i lodówka. Jest dodatkowe oświetlenie 12V, ale ono działa tylko z wtyczki przyczepy pin od światła p.mgielnego wtedy nie działa lodówka i pompki wody. Może ktoś miał z tym do czynienia i podpowie jak najprościej wpiąć w to akumulator.

 

Dodam, że mój kolega w przyczepie podłącza akumulator w główną puszkę zasilania 230V i wtedy ma 12V na głównym oświetleniu i w gniazdach ale nie działa pompka wody i oczywiście wymienia przy tym żarówki na 12V led.

 

Może ktoś ma schemat tej instalacji? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak wcześniej pisałem moje trafo wygląda tak. Po podłączeniu 230V do przyczepy działają na 12V pompki wody i lodówka. Jest dodatkowe oświetlenie 12V, ale ono działa tylko z wtyczki przyczepy pin od światła p.mgielnego wtedy nie działa lodówka i pompki wody. Może ktoś miał z tym do czynienia i podpowie jak najprościej wpiąć w to akumulator.

 

Dodam, że mój kolega w przyczepie podłącza akumulator w główną puszkę zasilania 230V i wtedy ma 12V na głównym oświetleniu i w gniazdach ale nie działa pompka wody i oczywiście wymienia przy tym żarówki na 12V led. Inny kumpel twierdzi. że jak tak zrobię i puszczę w na zasilanie trafo 12V, a tam ma być zasilanie 230V to się spali cewka i będzie d..a.

 

Pomocy.

 

Może ktoś ma schemat tej instalacji? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.